Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Fota en giraffDela
  1. -Var är vi i dag?
    -I en nationalpark i Sydafrika.

  2. Och här är vår stjärna, en giraff!

  3. Oj, den är ju jättestor!

  4. -Och det där är pyttelitet!
    -Det är dagens experiment.

  5. Kan en giraff ta sig in i lådan
    genom det där lilla hålet?

  6. Nu skojar du!
    Det kan ju inte vara möjligt.

  7. I våra spektakulära experiment
    lär vi dig mer om vetenskap.

  8. Det är dags för ännu ett avsnitt
    av "Gigantiska experiment".

  9. Vi drar i gång direkt.

  10. -En låda. Vad tror du vi ska göra nu?
    -Oj, där inne var det kolmörkt!

  11. Ja, vi måste släppa in lite ljus.

  12. -Vi borrar ett 3 mm stort hål.
    -Okej, det är väldigt litet.

  13. Sen behöver vi en ljuspanel.

  14. Vi ska se om ljuset
    kan ta sig igenom det lilla hålet.

  15. -Det är fortfarande mörkt.
    -Vi släcker allt ljus runtomkring.

  16. -Nu ser jag ju!
    -Ljuspanelen reflekteras genom hålet.

  17. Man ser formen av ljuspanelen
    inne i lådan.

  18. Hur funkar det?
    Ljuspanelen är ju större än hålet.

  19. Ja, ljus färdas i raka linjer
    i alla riktningar. Jag ska visa.

  20. När ljuset kommer genom hålet-

  21. -reflekteras det i mitten
    när det kommer rakt framifrån.

  22. Men när man lyser underifrån,
    reflekteras det ovanför hålet.

  23. Okej.

  24. Och när man lyser ovanifrån,
    så reflekteras det under hålet.

  25. Bara ljus som passerar genom hålet
    reflekteras inne i lådan.

  26. Då syns formen av föremålet,
    som en ljuspanel, på väggen bakom.

  27. Och vi ska alltså reflektera bilden
    av en giraff inne i lådan?

  28. Precis. Häng med, nu gör vi det!

  29. Vi är i en nationalpark
    utanför Johannesburg i Sydafrika.

  30. Jag älskar djur.
    Kolla så fina zebror!

  31. Och lejon!

  32. -Titta, där är hon, vår stjärna!
    -Kolla vad stor hon är.

  33. Kolla vad fin hon är
    och så himla stor. Titta, "hej, hej!"

  34. Nu ska vi bygga en låda och vi måste
    reda ut hur stor låda vi måste bygga.

  35. -Oj, hur ska vi göra det här?
    -Vi klättrar upp med ett måttband.

  36. Vi hänger upp 5,5 m och försöker
    locka dit giraffen för att mäta den.

  37. -Hon ser sugen ut på att äta.
    -Ja, hon är alltid hungrig.

  38. Hon tittar upp. - Sträck på dig nu!

  39. Nästan 5... Ungefär 4,7 m.

  40. -Oj, oj, oj! Hur stor ska lådan vara?
    -Ungefär 5 m. Vi bygger 5 x 5 m.

  41. Det behövs rätt mycket grejer.

  42. Ja, bara byggmaterialet
    väger över 1 000 kg.

  43. Oj, oj, oj!

  44. Nu är väggarna på plats.

  45. Först en stabil grund
    för att kunna resa väggarna.

  46. Det ska vara mörkt, så alla springor
    tejpas igen med svart tejp.

  47. Det där är ju inte svart.

  48. Skärmen måste kunna reflektera bilden
    från giraffen-

  49. -så den får bli silverfärgad
    och därmed enklare att se.

  50. Efter 14 timmar är vi äntligen klara.
    Kolla här!

  51. -Giraffen är också lite nyfiken.
    -Hon måste ju se vad som händer.

  52. -Kolla. Snyggt, va?
    -Häftigt!

  53. Sen var det hålet vi måste göra,
    där vi ska försöka projicera ljuset-

  54. -få bilden av giraffen genom hålet.

  55. Vi gör det så att vi
    kan ha olika öppningar på hålet.

  56. -Därför specialaren i mitten.
    -Vad häftigt.

  57. Lådan är klar.

  58. -Nu är frågan...
    -Ja, kan verkligen hela giraffen...

  59. ...reflekteras på skärmen
    inne i lådan?

  60. -Vad gör den kameran?
    -Den fästes ovanför hålet...

  61. ...för att filma giraffen.

  62. Nu är vi inne i boxen.

  63. På insidan sätter vi en kamera under
    hålet som är riktad mot skärmen.

  64. Det är en ljuskänslig kamera
    som kan filma i mörker.

  65. Dags att börja experimentet.

  66. Vi börjar med 3 mm på hålet.

  67. Oj, det är ju pyttelitet!
    Kan ljuset verkligen komma igenom?

  68. Nja, det ser lite tunt ut.
    Nåt syns, men inte så tydligt.

  69. Det är verkligen mörkt där inne.

  70. Jag blir osäker om jag ser nåt ljus.

  71. -Kan vi få in mer ljus?
    -Absolut, vi sätter in ett hål...

  72. ...som är 10 mm, 1 cm i diameter.

  73. Då kanske vi kan se.

  74. Vi ser ju nånting i alla fall.
    Det ser ut som en savann.

  75. Vi plockar in giraffen.
    Kan vi se den genom det lilla hålet?

  76. Spännande. Man ser nånting där nu!
    Det rör sig i alla fall.

  77. Kolla där!

  78. -Det är ju giraffen.
    -Eller hur?

  79. -Men den är ju upp och ner.
    -Ja, den ser ut att vara det.

  80. -Giraffen inne i lådan - upp och ner!
    -Ja.

  81. Ska vi prova
    att göra hålet lite större?

  82. Ja, vi ser ju bilden där inne,
    men det är fortfarande ganska mörkt.

  83. Ja, vi gör det ännu större.

  84. Oj, nu är det mycket ljus!

  85. Nu öppnar vi hela fyrkanten.

  86. Vi tog bort alla insatser med små hål
    och då ser det ut så här.

  87. Man ser giraffen,
    men det är ganska suddigt.

  88. Verkligen suddigt, faktiskt.

  89. Vi prövar den största
    som är 20 mm, 2 cm i diameter.

  90. Nu är det ljust, man ser bra-

  91. -men det är fortfarande lite suddigt
    kring giraffen.

  92. Betydligt bättre.
    Men kan vi få det ännu skarpare?

  93. Kan vi testa en mellanstorlek
    på hålet?

  94. Hon ser lite uttråkad ut.
    Hon kommer väl inte att sticka nu?

  95. Vi gör som du säger och prövar
    ett hål, som är 1,5 cm i diameter.

  96. Nu är hon intresserad igen.
    Hon fick en frukt.

  97. -Men hon är lite nära.
    -Väldigt nära!

  98. Du måste backa, tror jag.

  99. Annars ser vi inte hela kroppen
    och det är ju det som är målet.

  100. Nu händer det grejer.
    Vi ser henne från topp till tå.

  101. Nu är hon inte så suddig, heller.

  102. Vi passar på att mäta nu.

  103. Det var 4,7 m
    när vi mätte utanför vid trädet.

  104. Få se om hon kan sträcka på halsen.
    - Sträck på dig, sträck på dig!

  105. -Kolla, nu kan vi kanske mäta.
    -Hon är sugen på äpplet. Mät nu!

  106. Vi har 4 komma... Ungefär 4,3.

  107. 4.3 m.

  108. Hon kanske stod lite längre bort nu.

  109. Ja, hon backade lite, men det är ändå
    väldigt nära de 4,7 vi mätte först.

  110. Men vi har lyckats med experimentet.

  111. Bilden av giraffen
    tog sig in genom ett 15 mm stort hål.

  112. -Det är ju en succé.
    -Ja, experimentet visade...

  113. ...att ljus som passerar
    genom ett litet hål-

  114. -till och med kan reflektera bilden
    av en hel giraff.

  115. -Hej då.
    -Hej då. Tack, giraffen!

  116. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Fota en giraff

Avsnitt 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Fotografi, Fysik, Ljus, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Optik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Få tyst på mobilen

Vetenskapsreportern Agneta vill hitta en lugn vrå för ett privat mobilsamtal men blir hela tiden störd. Beppe testar om det går att bygga en helt ljudisolerad låda.

Fråga oss