Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Sväng bara enDela
  1. Vilka härliga färger och vad
    många pendlar! Vad har du på gång?

  2. I dag ska vi försöka att få bara en
    av de här pendlarna att svänga.

  3. Bara en?

  4. -Tror du på det?
    -Det blir nog svårt.

  5. Du ska få se.

  6. Spektakulära experiment
    som vässar ert sinne-

  7. -och nyfikenhet för vetenskap
    får ni här i "Gigantiska experiment".

  8. Det här ska bli roligt!
    Vi börjar med tre pendlar.

  9. -Rosa, blå och gul.
    -Okej.

  10. Oj, den rosa är i gång!

  11. Pendeln svänger bra.
    Ja, bara en. De andra är stilla.

  12. Nu ser han ut
    att ha nåt nytt på gång.

  13. -Nu svänger en annan.
    -Ja, den i mitten, den blå.

  14. Vi kollar in den gula.
    Kan han få den att svänga?

  15. Häftigt. Det går ju.

  16. Han lyckas faktiskt
    att få bara en att svänga.

  17. Ja, precis. Allt handlar ju om
    på vilket sätt som han svingar.

  18. -Du har en plan att förklara det här.
    -Vi kikar lite närmare på det här.

  19. Nu svänger båda.
    Det var ju inte det här vi ville.

  20. Vänta lite.

  21. Oj! Nu är det bara en.

  22. Vad var skillnaden?

  23. Precis. Det är faktiskt så att han
    rörde pinnen olika fort, som du ser.

  24. Okej, en rör sig alltså snabbare.
    Ja, det ser jag.

  25. -Om vi rör den lite långsammare.
    -Okej.

  26. Då ser det ut så här.

  27. Då rör sig den långa pendeln,
    men varför just den långa?

  28. Vi kollar i slooow moootion.

  29. Lite långsammare, helt enkelt.
    Kolla.

  30. Vänta... Pendeln svänger
    i samma takt som han rör pinnen.

  31. Ja, exakt!

  32. Hur är det då för den långa pendeln?

  33. Då gör vi så här...
    Om man rör pinnen lite snabbare-

  34. -svänger den korta pendeln.

  35. När man rör den långsammare,
    svänger den långa pendeln.

  36. Man ser ju en klar skillnad. Häftigt!

  37. -Vad säger du om det här?
    -Du skojar!

  38. -Här har vi jobbat ett tag.
    -Vad ska vi göra här?

  39. Här ska vi göra ett riktigt
    gigantiskt experiment som vi brukar.

  40. Vackert! Hur många pendlar är det?

  41. Det gäller att hålla
    alla bollar i luften, 40 stycken.

  42. Oj! Men det är lite olika längd
    på pendlarna.

  43. Ja, från 1 m upp till hela 15 m.

  44. Och alla hänger från en bom
    som rörs för hand.

  45. Precis som med den lilla pendeln,
    rör vi den stora här för hand.

  46. -Vad är det?
    -En metronom. Bommen ska röras...

  47. ...i takt med metronomens tempo.
    Tick, tack, tick, tack, tick, tack.

  48. Vi följer alltså takten? Lite takt-
    känsla måste vi ha. Jag gillar musik.

  49. Wow! Den gula?

  50. Ja, det är den vi ska försöka pendla-

  51. -och bara den.
    Det är det experimentet går ut på.

  52. Okej.

  53. Dags att börja
    det gigantiska experimentet!

  54. Jag försöker se vilken som pendlar,
    men det är svårt.

  55. Titta,
    vår gula rör sig inte riktigt än.

  56. Nej, de andra svänger
    betydligt mer som du ser.

  57. Vi speedar upp det lite.
    Oj, nu blev det fart på den röda!

  58. Nu är det bara en som rör sig, men
    inte den gula vi ville skulle pendla.

  59. Nej, men vi tittar på hur det såg ut
    i början av det här experimentet.

  60. Då börjar vi röra lite fram
    och tillbaka.

  61. Och då rör sig andra pendlar.

  62. Ja. Vi tittar från sidan, då.

  63. Kan vi lista ut det här? Kolla där.

  64. Vi ser att bommen rör sig i en takt.

  65. Några stannar. Varför det?

  66. De som inte är synkroniserade
    med bommens rörelser-

  67. -slutar så småningom att svänga
    medan andra fortsätter.

  68. Okej, men nu ändrade du på tempot.
    Det såg ju jag.

  69. Ja.

  70. Det var det vi visade tidigare-

  71. -när vi rörde den lilla pendeln fram
    och tillbaka långsamt och snabbt.

  72. Kolla! Nu är det
    en mycket längre som svänger.

  73. Har det med tempoväxlingen att göra?

  74. Nja, jag undrar om vi
    är för långsamma, helt enkelt.

  75. -Då justerar vi lite.
    -Vi sänker metronomens tempo...

  76. ...så får vi se.

  77. Kom igen nu, då. Nu är i alla fall
    den gula i gungning. Kom igen!

  78. -Vi närmar oss, helt klart.
    -Nu måste vi få de andra att stanna.

  79. -Det ser bra ut, Björn.
    -Eller hur? Kolla!

  80. Den gula! Det funkar!

  81. -Är du inte nöjd?
    -Nej, vi måste prova nåt annat också.

  82. Vi tar den absolut längsta och
    försöker få bara den att svänga.

  83. -Oj, du gillar utmaningar.
    -Ja, och nu sänker vi tempot.

  84. -Okej.
    -Lite långsammare.

  85. Då ska vi se vad som händer.

  86. Raka motsatsen. Det är ju...
    den korta pendeln där uppe.

  87. Vi tittar från sidan. Nu är det en
    av de absolut kortaste.

  88. Hur funkar det?
    Vi vill ju ha den längsta.

  89. Ja, men när pendeln rör sig
    från sida till sida två gånger-

  90. -så rör sig bommen en gång.

  91. Okej.

  92. Och den längsta pendeln...

  93. Nej, det är nåt som är fel.

  94. Takten är nog fel.
    Det är nog lite för långsamt.

  95. Vi testar att höja takten lite grann.

  96. Okej, Nu kanske det kan funka
    Det är en bra start. Kolla!

  97. Ja, du ser att den börjar svänga.

  98. Nu håller vi tummarna.
    Vilken svänger mest?!

  99. Det är de tre längsta pendlarna
    som svänger ordentligt nu.

  100. -Vad gör du nu?
    -Vi måste anpassa tempot.

  101. -Det är känsliga saker.
    -Nu går det ännu långsammare.

  102. Ju längre pendel,
    desto svårare att hitta rätt tempo.

  103. Det måste bli precis rätt!

  104. Jag har en bra känsla.
    Jag tror att det kan funka nu. Kolla!

  105. -Vad säger du om det här?
    -Bra! Du borde ha blivit musiker.

  106. -Trummis.
    -Du skulle vara grym på trummor!

  107. -Ett trumsolo för experimentet.
    -Vi lyckades!

  108. Den längsta pendeln svänger mest!

  109. Långsamt är lika med längre pendel
    och ju fortare, desto kortare.

  110. Vi har lärt oss att en pendel svänger
    om den rörs i en speciell takt.

  111. Och takten
    som får pendeln att svänga-

  112. -handlar om hur lång pendeln är.
    Nu orkar jag inte hänga här längre.

  113. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Sväng bara en

Avsnitt 19

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Pendlar i olika längder hänger från en bom. Hur rör sig pendlarna i förhållande till varandra när bommen förs fram och tillbaka? Går det att styra vilken pendel som ska röra sig mest?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Mekanik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Rörelse (mekanik)
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Fråga oss