Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Hoppa och sätt fartDela
  1. Spännande. Vad ska vi göra i dag?
    Är vi på en tågstation?

  2. Vi ska flytta ett 10 m långt tåg på
    en räls med hjälp av bara benkraft.

  3. Va, hur ska det gå?
    Hoppar de av tåget?

  4. Häng med, så får du se.
    Det här blir spännande.

  5. Vi ska utforska vetenskapens värld
    i våra "Gigantiska experiment".

  6. Kör de "high five"?

  7. Ja, kolla.
    Det handlar om kraft i dag.

  8. -Båda åker bakåt.
    -Ja, en åkte framåt och en bakåt.

  9. Samma sak på stolarna
    när de satt ner.

  10. Vad händer här nu, då?

  11. -Baklänges.
    -Han hoppar fram och vagnen åker bak.

  12. Ja, när han hoppar, knuffar han
    samtidigt vagnen bakåt med fötterna.

  13. Både vagnen och personen flyttas,
    men i olika riktningar.

  14. Hur stor är vagnen egentligen?

  15. Den är betydligt tyngre.
    Den väger 50 kg.

  16. Du ser, den åker en liten sträcka.

  17. Lätt vagn - åker långt.

  18. -Och snabbt.
    -Med en tyngre vagn - långsamt...

  19. Och kort.

  20. -Vi provar med en ny person.
    -Lite tyngre och vagnen åker längre.

  21. 50 kg. Lite tyngre person där nere,
    där vagnen åker mycket längre.

  22. -Vad ska vi göra nu?
    -Ta mer kraft och hoppa av.

  23. Man såg hur han tog sats
    och då åkte den jättelångt!

  24. Full fart, samma person.
    Mycket, mycket längre.

  25. -Har du fler exempel?
    -Absolut. Häng med, så kör vi!

  26. Oj, vi är utomhus.
    Nu händer det grejer.

  27. Vi ska koppla ihop vagnarna
    på järnvägsspåret-

  28. -för att skapa mer kraft och fart.

  29. Är det dags
    för det gigantiska experimentet?

  30. Ja, vi kopplar ihop några vagnar och
    lägger golv för att kunna springa.

  31. Då ska vi se vad som händer.
    Det där är en hastighetsmätare.

  32. -Har vi byggt nåt nu?
    -Ja, vårt lilla tåg.

  33. Där är rampen man samlar fart på.

  34. Den är 10 m lång och hela tåget
    väger ett halvt ton, 500 kg.

  35. Oj, oj, oj!

  36. Så där, vid startpunkten.
    Banan är 200 m lång.

  37. Nu ska vi testa hur långt
    vi kan komma med bara benkraft.

  38. Kolla här. Ååå...hopp!

  39. Det var knappt att det rörde sig.

  40. Ja, men ändå lite grann.

  41. 10 cm ungefär.

  42. Om vi tar sats,
    händer det lite mer grejer.

  43. -Det flyttade sig mer än senast.
    -Ja, drygt en halvmeter, 50 cm.

  44. -Vad är skillnaden, då?
    -Så fort han börjar springa...

  45. ...rör sig tåget åt det andra hållet.

  46. Han springer framåt
    och trycker kraften bakåt.

  47. Sen stannar det ganska direkt.
    Vad kan vi göra åt det?

  48. Vi tar in mer folk, självklart.
    Här är de, hela gänget!

  49. -Hur många är det?
    -Jag lyckades få tag i 20 personer.

  50. Oj, vad blir totalvikten, då?

  51. Ja, då går det upp rejält.
    Det blir 2 ton, 2 000 kg.

  52. -Är inte det för tungt?
    -Vi får se. Släpp handbromsen!

  53. -De ser fokuserade ut.
    -Väntar på visselsignalen.

  54. Kom igen!

  55. Där är de i väg, en i taget!

  56. -Tåget börjar rulla.
    -Kolla, det rör sig!

  57. -Det ser ut som om hastigheten ökar.
    -Ja, det verkar så.

  58. Frågan är hur långt det har rört sig.

  59. Ja, du ser. Det går allt snabbare.

  60. Vad häftigt, det funkar ju!

  61. Bara några kvar.

  62. Snart är bara lokföraren kvar.
    De sista... Ta i nu, då. Kom igen!

  63. -Spring, spring, spring!
    -Så där, kolla vad snabbt det går.

  64. -Hur långt har vi kommit?
    -Det fortsätter.

  65. -Kom igen, några cm till, då!
    -Jag undrar hur långt vi har kommit.

  66. Fram med måttbandet, vi kollar.

  67. Ja, du ser. 89 m, ungefär.

  68. -Det är ju bra! Hur fort gick det?
    -Vi kollar. 0 vid starten.

  69. Då ska vi se. En, två, tre -

  70. - fyra, och vi kollar den femte. Där!

  71. -1 km.
    -Ja.

  72. -Vi fortsätter.
    -Ja. Sex, sju...

  73. Den ökar, den ökar!

  74. 10 personer, hur snabbt går det?
    3 km!

  75. -Nu ökar det ännu mer.
    -Ju fler som hoppar, desto snabbare.

  76. Wow! Nu rullar det riktigt bra.
    Vilken hastighet når vi, tro?

  77. Vi vet ju att den är 89 m.

  78. 10! Över 10 km, alltså.

  79. Oj, oj, oj!

  80. -10,5 km/h.
    -Det är ganska snabbt.

  81. Ja, som när man cyklar.

  82. Ju fler som hoppar av och knuffar
    tåget bakåt, desto snabbare går det.

  83. Det åker längre
    när också hastigheten ökar.

  84. Här ser vi det. Kan vi inte testa
    med fler som hoppar av tåget?

  85. Ja, men då blir tåget tyngre
    och svårare att få i rörelse.

  86. Just det, men kan vi göra
    på nåt annat sätt?

  87. Om de hoppar av två och två
    i början, skapas mer kraft i starten.

  88. -Ska vi se om det funkar?
    -Det låter bra.

  89. Vi prövar, och där är de i väg.
    Två, fyra...

  90. -...sex - sen kör vi en och en.
    -Kolla!

  91. -När vi jämför.
    -Lite snabbare. Håller det i sig?

  92. -Vi kör med en och en, så får vi se.
    -Vi kanske kan slå rekord!

  93. Den tionde... 4,4 - 3,3.
    Du ser, det går snabbare!

  94. Det går verkligen mycket snabbare nu.

  95. Då tittar vi - mot slutet...
    Nu rullar det riktigt fort, ju!

  96. Förut var topphastigheten 10,5 km.
    Vad händer här?

  97. Vi har två kvar. Näst sista...

  98. Sista... Tryck på här nu, då!
    Å, du ser... 11...12...

  99. -Topphastigheten!
    -Nästan 13 km/h.

  100. -Det är 89 m vi vill förbi.
    -Den här gången har den mer fart.

  101. Kom igen nu, slå 89 m!

  102. -Och det fortsätter att rulla...
    -Det rullar förbi fotografen!

  103. -På väg mot ett nytt rekord!
    -Fram med måttbandet!

  104. -Lite till, lite till!
    -Lite, lite, lite, lite, lite...

  105. Oj, oj, oj! Här kommer måttbandet.

  106. -Vad står det? Jag ser inte.
    -117... Knappt 117 m.

  107. -Nytt rekord!
    -Härligt!

  108. Ett föremål som knuffar nåt,
    knuffas samtidigt i motsatt riktning.

  109. Vi flyttade ett tungt tåg med kraften
    från folk som sprang och hoppade av.

  110. Tåget åkte snabbare och längre
    när fler sprang.

  111. Det här programmet
    gick ju som på räls.

  112. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hoppa och sätt fart

Avsnitt 16

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur lyckas forskarna med att sätta fart på ett långt tåg med hjälp av mänsklig kraft?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Kraft (mekanik), Mekanik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Rörelse (mekanik)
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStruten

Hur kan skräddare gå på vatten?

Hur kan skräddare, sådana där små insekter som hoppar på vattenytan, gå på vatten? Det kan ju inte bero på att de är så små? Ann söker svaret på frågan och hamnar i klistret, eller snarare i vaniljsåsen! Vi kollar in skillnaden mellan seg yta och seg vätska.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Fråga oss