Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Vatten i ökenDela
  1. -Vart ska vi i dag, Björn?
    -Världens största sandlåda!

  2. Nej, jag skojar.
    Det är Kalahariöknen i södra Afrika.

  3. Jag vill ha vatten!
    Nej, det verkar inte finnas nåt.

  4. Då gör vi ett experiment
    och samlar in lite ökenluft.

  5. Luft? Varför det?

  6. Vi ska kolla
    om det finns nåt vatten i luften.

  7. Vi gör spektakulära experiment för
    att lära dig mer om vetenskap-

  8. -här i "Gigantiska experiment".

  9. -Det ser gott ut. Ett glas vatten.
    -Mums!

  10. Med is. Men kolla!
    Det är vatten på utsidan också.

  11. -Har det spillts ut?
    -Nej.

  12. Inte?

  13. Hur har det kommit dit, då?

  14. Vi sätter på ett lock,
    så ska du få se.

  15. -Du ser, inte från insidan.
    -Var kommer vattnet på utsidan ifrån?

  16. Vi tittar lite närmare,
    så ska du få se.

  17. Oj, nu händer det grejer.

  18. -Det bildas vatten.
    -Jajamän.

  19. Vi testar ett glas vatten utan is.

  20. Men det kommer ju inget vatten
    på utsidan. Varför det?

  21. Vi tar både med och utan is och
    tittar på vilken temperatur det är.

  22. I vattnet utan is är det 22 grader
    och med is, 2 grader.

  23. Rumstemperaturen är 22 grader,
    precis som vanligt, ungefär.

  24. Men kalla dagar under vintern
    kan det ju se ut så här på insidan...

  25. -...av ett fönster i stugan.
    -Det är roligt att rita på fönstret.

  26. Vad är det som gör det, då?

  27. Bildas vattnet
    när den varma luften kyls ner?

  28. När den varma luften
    i rummet kyls ner bildas vatten.

  29. -Men hur varmt är det i öknen?
    -Där är det 20 grader.

  30. -Nu är det natt.
    -Ja, det skiljer mycket.

  31. På vintern är det 20 grader i öknen
    på dan och på natten nollgradigt.

  32. Oj, stor temperaturskillnad
    på natt och dag!

  33. Vi ska samla in massor av luft
    på ett så torrt ställe som en öken-

  34. -för att se om det finns nåt vatten
    i den luften, som här i södra Afrika.

  35. -Hur varmt är det och vad är klockan?
    -Strax efter lunch. Nu ska vi jobba.

  36. Nu samlar vi in luft.
    Det är 20 grader i luften.

  37. Vi försöker få in luft i alla säckar
    och knyter så att den inte kommer ut.

  38. Det ser ut som om det håller bra.

  39. Vad är det ni knyter ihop dem med?

  40. Först plastsäckar, sen spännband
    och sen hängs de upp på ställningar-

  41. -i väntan på natten.
    Nu är det då 20 grader på dagen.

  42. Japp.

  43. Sen ska vi titta noga på vad som
    händer när temperaturen sjunker-

  44. -ju senare på dagen det blir.

  45. Hur mycket rymmer en sån här säck?

  46. Alla de här säckarna är lika stora
    och rymmer 250 liter.

  47. De hängs upp på linor och hänger
    10 cm, alltså 1 dm ovanför marken-

  48. -så att inte jorden och sanden
    kan påverka temperaturen.

  49. Nu hörde jag klockan slå.
    Hon är sex på kvällen.

  50. Ja, och det är 14 grader ute.

  51. Ser vi nåt?
    Vi måste titta närmare på påsarna.

  52. Det blev lite mörkt. Nu är klockan 11
    och det är bara 3 grader varmt.

  53. Kolla! Men jag ser ju inget vatten.

  54. Nej, nu har det gått 13 timmar
    sen vi drog i gång experimentet.

  55. Temperaturen har sjunkit 20 grader,
    så nu är den faktiskt 0.

  56. Då är det kallt
    och påsarna har säckat ihop!

  57. Ja, säckarna har säckat ihop!

  58. Inget har hänt med påverkan utifrån,
    för spännbanden sitter stenhårt.

  59. Ingen luft har passerat, utan det är
    luften i säcken som har förändrats.

  60. Kolla prickarna! Kan det vara vatten?

  61. Det ser ut som det.

  62. Nu har vi till och med minusgrader.

  63. Tittar vi väldigt nära, så ser du.

  64. -Jag ser vatten!
    -Javisst.

  65. Häftigt.
    Oj, det ser ut som mycket vatten!

  66. Ja, men vi har förstorat upp det
    väldigt mycket.

  67. Inte så mycket som man kan tro,
    men det är vatten.

  68. Det ser vi.
    Temperaturen har sjunkit 1 grad.

  69. -Ändå får vi den effekten - vatten!
    -Precis!

  70. Men, vänta...
    Vattnet sitter på utsidan av påsen.

  71. Skulle det inte vara inuti?

  72. Jo, men nu är det så här
    att det finns mycket mer luft-

  73. -utanför säcken än inne i säcken.

  74. Det innebär att det finns mycket
    mer fukt i luften än inne i säcken.

  75. Därför bildas det nu vatten
    på utsidan.

  76. Okej, jag fattar,
    men vi skulle ju samla vatten-

  77. -från dagsluften inuti säckarna.
    Eller hur?

  78. Jo, men då kollar vi i säckarna
    hur det ser ut med vattnet.

  79. På utsidan har vi ju sett att där
    finns vatten, men vi kollar i säcken.

  80. Jag ser vita fläckar.
    Det ser ut som fukt, det är vått!

  81. Då tittar vi i de andra också.

  82. Ja, lite grann finns det.

  83. -Det är vatten.
    -Jajamän!

  84. Morgon igen. Dags att kliva upp!

  85. Härligt! Undrar vad som har hänt
    med våra säckar.

  86. När vi började var det 20 grader.

  87. Nu är det minusgrader i öknen.
    Titta, vattnet har frusit!

  88. -Det är ju is på handskarna!
    -Ja.

  89. -Kolla...
    -Och titta där.

  90. Vad häftigt!

  91. Den sjunkande temperaturen fick
    vattnet i luften att bilda droppar.

  92. Här ser vi hur det har ändrats.

  93. -Solen verkar vara på väg upp.
    -Ja, nu blir det allt varmare.

  94. -Vi måste skynda oss.
    -Ja, samling vid säckarna.

  95. Lyckades vi samla in vatten
    från luften här i Kalahariöknen?

  96. Dags att ta upp säckarna!

  97. Öppna försiktigt, släpp ut luften-

  98. -och spill inte vattnet
    vi har försökt samla in.

  99. Kom igen, kom igen!

  100. Skrapa, skrapa, skrapa
    för att försöka samla ihop vattnet.

  101. Va? Blev det inte mer?

  102. -Men vi har ju 100 säckar.
    -Ja, men jag vill se mer vatten.

  103. Ut med vattnet, kom igen!

  104. -In med fler säckar, jobba på!
    -Skrapa, skrapa.

  105. Försiktigt nu
    så att ni inte spiller nåt vatten!

  106. -Nu har de jobbat länge här.
    -Ja.

  107. Det tycks vara lite mer vatten nu.
    Kul att vi ser vatten i påsarna.

  108. Nu har vi samlat in vatten
    från samtliga 100 säckar.

  109. Och det här är vad vi fick ihop.
    Ungefär 1 milliliter.

  110. Var det allt?

  111. Till och med i torr ökenluft
    finns det fukt och vatten.

  112. Vi samlade ju in 250 000 l ökenluft
    i våra 100 säckar.

  113. -Och det fanns vatten där.
    -1 milliliter.

  114. -Ja, men det fanns.
    -En lyckad dag på jobbet!

  115. -Ska vi dricka lite?
    -Ja, vi får dela.

  116. Mums, vad gott!

  117. Textning: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vatten i öken

Avsnitt 17

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den varma och torra Kalahariöknen undersöker forskarteamet om det finns vatten i luften eller om den är helt knastertorr.

Ämnen:
Fysik > Väder
Ämnesord:
Geofysik, Luftfuktighet, Meteorologi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Vatten
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Fråga oss