Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Brinnande stålDela
  1. -Oj, oj, vad händer här?
    -Kolla!

  2. -Vad har du på gång?
    -Du, i dag ska vi elda stål.

  3. Va? Brinner det?

  4. Det är det vi ska ta reda på.

  5. Vi ger er spektakulära experiment
    som vässar ert sinne-

  6. -och intresse för vetenskap
    här i "Gigantiska experiment".

  7. Tänt var det här!

  8. Vi börjar med att bränna lite trä
    för att se vad som händer.

  9. -Det brinner bara lite.
    -Vad händer om vi hyvlar ner det?

  10. -Oj, då sätter det fart direkt!
    -Då brinner det rejält.

  11. Kolla vad elden sprider sig.
    Det går rätt snabbt.

  12. En riktig liten brasa.

  13. Vad händer nu? Vågen... Nämen!

  14. -Blir det lättare?
    -Ja, rejält - när det brinner upp.

  15. Nu ska vi kolla om stål brinner.

  16. Nej, det händer ju ingenting.

  17. Då gör vi det mindre som vi gjorde
    med trä. Vi hyvlar det till stålull.

  18. -Har du sett det förr?
    -Ja, det har jag när jag diskar.

  19. Stålull är tunna ståltrådar.

  20. Vi testar att elda på det. Kolla här!

  21. Det här gör vi i säker omgivning.
    Det får man inte göra hemma.

  22. Det här är experiment
    som man gör på anpassad plats.

  23. -Men det brinner.
    -Ja, ståltrådarna brinner faktiskt.

  24. Men...

  25. Det blir inte lättare som med trä.
    Det ser ut att bli tyngre.

  26. Ja, tittar man på trä som brinner
    bildas både lågor och rök.

  27. -Men det kan vi inte se här.
    -Nej, men vi kan se att det brinner.

  28. Vad gör det tyngre och vad gör han?

  29. Det är det här det handlar om: luft!

  30. Kolla...

  31. Det krävs syre för
    att nåt ska brinna-

  32. -och syret i luften förenar sig,
    binder sig vid stålullen-

  33. -och fastnar,
    vilket gör att vikten ökar.

  34. Till skillnad från trä, där luften
    brann upp och det blev rök och lågor.

  35. Okej, och kolla. Det blev helt svart
    och trådarna är helt trasiga.

  36. -Det är helt sönderbränt.
    -Ja, och det har blivit tyngre också.

  37. -Hur mycket?
    -Vi mäter.

  38. Det blev ungefär 12 gram tyngre
    från när vi började elda.

  39. -Hur mycket hade vi från början?
    -Vi hade 50 gram stålull.

  40. Sen fick vi en ökning på 12 gram.

  41. Jag börjar fatta, men kan inte du
    visa med nåt gigantiskt?

  42. Självklart.
    Ett gigantiskt experiment!

  43. Viktigast är säkerheten.
    Håller man på med eld-

  44. -måste man kunna hantera allt
    på ett säkert sätt.

  45. Här är det verkligen säkert.
    Nu behöver vi en enorm våg-

  46. -som vi kan elda stålullen på
    för att väga alltihop.

  47. Vad gör de?

  48. De särar på stålullen för att få in
    luft så att den inte är så kompakt.

  49. -Varför är det nät i botten?
    -För att få in allt syre vi kan.

  50. Hur mycket vägde det?
    Stod det 416 kg?

  51. Nej, varje rulle stålull
    väger 460 gram-

  52. -ungefär ett halvkilo.

  53. Vi har 416 stycken,
    så tillsammans blir det 190 kg.

  54. Wow!

  55. Det blir en riktig hög,
    nästan 2 m lång.

  56. -Nu tänder vi på.
    -Vad är vårt mål med experimentet?

  57. Vi ska ju försöka få stålullen
    att öka i vikt, som du ville.

  58. Vi siktar på 60-70 kg,
    ungefär som en vuxen kvinna.

  59. Kan det bli så mycket, tror du?

  60. Vi försöker. Det är viktigt att få
    in luft så att det brinner. Ser du?

  61. Ja, det händer grejer direkt.
    Där det blir svart, har det brunnit.

  62. Det gäller att få in luft överallt
    för det är en sån kompakt hög.

  63. -Kolla!
    -Lite tyngre. Kom igen, mer luft!

  64. Vi måste fläkta på mer. Full fart!

  65. Men vad händer?
    Det ser ju ut som om det krymper.

  66. -Ja, det har krympt.
    -Det krymper ihop lite.

  67. Vi måste ha mer luft,
    det måste brinna.

  68. Jämför man med bilden när vi började
    ser man tydligt att det har krympt.

  69. Det har blivit mindre,
    den massa stålullen hade från början.

  70. Det brinner fortfarande och ytskiktet
    är helt svart. Men vad händer nu?

  71. Det är svårt att fläkta in luft,
    så vi tar hjälp av en blåsmaskin-

  72. -och försöker trycka in luften.

  73. Kolla, vad det brinner! Effektivt.
    Det smulas sönder. Ser du?

  74. Ja, det blir lite grann så där
    när det har brunnit.

  75. Det brinner bra. Det ser vi.

  76. Väldigt mycket eld där inne.

  77. Ja, men det är mycket kvar.
    Vi måste jobba vidare-

  78. -och få in luften längre in
    i den där högen med stålull.

  79. Nu har det gått två timmar
    och det är en hel del kvar.

  80. Hur mycket tyngre har det blivit?

  81. 26 kg. Rätt imponerande.

  82. Bra, men vi siktade på 60-70 kg
    och elden ser ut att slockna.

  83. Temperaturen har sjunkit,
    så stålet kyls ner-

  84. -när det blåser in luft.
    Det är bara 5 grader varmt.

  85. -Vad ska vi göra?
    -Vi lägger ner och börjar i morgon.

  86. Spännande!
    Titta, det har hänt grejer.

  87. Ja, ser du?!

  88. -Vågskålarna har åkt ner i marken.
    -Vi kollar vad som hände på natten.

  89. Kolla här!

  90. Det fortsatte att brinna hela natten.

  91. Det småpyrde lite i stålullshögen.

  92. -Då blev det tyngre, men hur mycket?
    -Ja, vi får ta och mäta.

  93. Spännande, spännande...

  94. Titta, jämvikt - 64 kg!

  95. -Då kom vi upp i vår målsättning.
    -Jajamän!

  96. Kolla, det brinner fortfarande.

  97. Det där ser skumt ut.
    Titta, det har inte smulats sönder.

  98. Nej, det blev så himla varmt att
    stålullen smälte för att sen stelna.

  99. Oj!

  100. Fast inte överallt. Här var det inte
    lika varmt och kan smulas sönder.

  101. -Det brinner fortfarande.
    -Ja.

  102. Vi blåser på lite luft
    så att det brinner lite till.

  103. Experimentet är inte riktigt klart.
    Så där mycket kunde det brinna.

  104. Det känns
    som om vi har eldat superlänge.

  105. Det har gått 20 timmar.

  106. Stålullen som var nästan 2 m hög
    har sjunkit och blivit så här liten.

  107. Vad är viktigast av allt?

  108. -Hur mycket vikt?
    -Kolla här.

  109. -73 kg!
    -Wow!

  110. -Snacka om ett lyckat experiment.
    -Verkligen!

  111. I det här experimentet eldade vi upp
    190 kg stålull under 20 timmar.

  112. Som ett resultat av det
    blev stålullen 73 kg tyngre.

  113. Häftigt. Vi har skapat vikten av en
    vuxen människa genom att elda stål.

  114. Nu är jag sugen på att grilla korv.
    Ketchup, senap?

  115. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Brinnande stål

Avsnitt 20

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan stål som brinner öka i vikt? Teamet undersöker hur mycket olika material väger före och efter det att materialen har brunnit.

Ämnen:
Fysik
Ämnesord:
Eld, Fysik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Värme, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Gör din egen blixt

Agneta vill prata om all fysik som finns i en bilmotor, men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Beppe testar om det går att göra en egen blixt.

Fråga oss