Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Vi möts på bottenDela
  1. Ska vi spela boll, Björn?
    Eller rutschkana?

  2. Ja, det här är tio ramper
    som vi ska använda i vårt experiment.

  3. Bollar, ramper... Vad handlar det om?

  4. Vi rullar igång,
    så ska du få se nåt häftigt.

  5. Som vanligt i våra experiment,
    lär vi dig mer om vetenskap.

  6. Häng med i "Gigantiska experiment".

  7. Då kör vi igång.

  8. Det handlar om att bollen
    ska ner till killen i rött.

  9. Vi börjar med att gå och lämna den.

  10. -Det tog lite tid.
    -Ja, över en halv minut.

  11. -Han är inte nöjd.
    -Nej.

  12. Snabbare, snabbare!
    Nej, vi får inte kasta.

  13. Vi får hitta på nåt annat.
    Bollar är bra att rulla...

  14. -...så vi ska pröva med en ramp.
    -Nu händer det grejer.

  15. -Så, dags för att rulla bollen.
    -Smart.

  16. -Den är iväg.
    -Det går ju snabbt.

  17. Ja, men jag vet inte om han är...
    Nej, han är inte nöjd.

  18. -Han är inte nöjd.
    -Vad gör vi då?

  19. -Fler ramper, tycker jag.
    -Okej.

  20. Oj, tre! Hur många är de?
    Det måste vi kolla in närmare.

  21. Fyra stycken, i olika färger.

  22. -Och olika form.
    -Ja.

  23. Kan vi kolla närmare på materialen?

  24. Den blå med en båge.

  25. -Och vår gula som vi hade förut.
    -Den är helt rak.

  26. Lite böjd, som en skateboardramp.

  27. -Och ännu brantare, kolla den!
    -Okej.

  28. Spännande. Jag gissar att den
    gula är snabbast, den är kortast.

  29. Ja, men nu är frågan
    hur mycket formen spelar in-

  30. -när vi ska släppa bollarna.
    Vem vinner?

  31. -Jag sa ju det!
    -Gult!

  32. Det var en utklassningsseger.

  33. Ja, men jag vet inte
    om det gick korrekt till. Kolla.

  34. -Oj.
    -Det var tjuvstart.

  35. Han var lite för het på
    att släppa bollen.

  36. Tanken var
    att de skulle rulla samtidigt.

  37. -Men hur gör vi det?
    -Alla måste släppas samtidigt...

  38. ...om man ska kunna mäta
    på rätt sätt.

  39. -Du har en plan?
    -Ja, det har jag alltid.

  40. -Vad är det här för nåt?
    -Det är en startmaskin.

  41. Det är en elektrisk startmaskin,
    med den gula knappen styr man.

  42. När man trycker på den, far pinnarna
    ner och bollarna rullar samtidigt.

  43. Då garanterar vi att alla
    startar exakt samtidigt.

  44. Nu ska vi se hur det går
    utan tjuvstart.

  45. -Där var de iväg!
    -Det var vitt eller rosa, va?

  46. Det är svårt att se.

  47. -Men vitt är lite före.
    -Ja.

  48. Här ser vi det uppifrån.
    Gul får en bra start.

  49. Sen går det undan.
    Kolla vitt och rosa.

  50. Rosa leder länge.
    Den har en ledning, men...

  51. Den vita kommer ikapp.
    Den rosa och vita är snabbast.

  52. Vi tar en titt ovanifrån.

  53. Den rosa börjar starkt,
    den leder nästan med en hel bollängd.

  54. Sen kommer vitt tillbaka.

  55. Hur är det möjligt,
    hur kan vitt gå om?

  56. Vi kollar från sidan.

  57. Vad är det som skiljer banorna?

  58. -Det är lite olika vinklar på rampen.
    -Den rosa är nästan platt...

  59. ...medan den vita lutar.

  60. Då tappar rosa fart,
    men vitt rullar på.

  61. Jajamen. Precis.

  62. Den vita bollen tog 1,6 sek på sig,
    från start till mål.

  63. Om vi markerar bollens position
    var fjärde tiondel-

  64. -för att se hur långt den färdas
    mellan varje markering-

  65. -så kan vi titta närmare på
    vad som händer.

  66. Vi ska alltså mäta bollens hastighet
    vid markeringarna.

  67. -Fyra markeringar. Då tittar vi.
    -Kolla.

  68. Det blir lite långsammare
    precis i slutet.

  69. Vi jämför med den rosa rännan.

  70. Det går snabbare i början
    för den rosa.

  71. Intressant. Den rosa är brantare
    inledningsvis, men planar ut.

  72. Den vita är brantare
    än den rosa precis före mållinjen.

  73. Därför tappar inte vit
    lika mycket fart mot slutet.

  74. Vad händer nu?
    Du vill visa mig nåt mer.

  75. Ja, den vita kurvan motsvarar kurvan
    vi får när vi rullar en cirkel.

  76. I den kurvan
    kan bollen nå mållinjen snabbt.

  77. Okej, men går det lika snabbt om den
    startar halvvägs ner på rännan?

  78. Vi har startat på toppen hela tiden.

  79. -Vad tror du?
    -Vi kan testa.

  80. Det är svårt att se.

  81. Men bollens hastighet verkar variera
    beroende på startpunkt.

  82. Ja, men när kommer de i mål?

  83. -Va? Samtidigt?
    -Exakt.

  84. Kan du förklara,
    jag förstår inte riktigt.

  85. Du brukar ha bra sätt att visa.

  86. Då gör vi experimentet gigantiskt.

  87. Vi har tio exakt likadana ramper.

  88. Okej. Vad är målet med det?

  89. Frågan är om bollarna alltid kommer
    i mål, oavsett var startpunkten är.

  90. Det låter spännande.

  91. Ramperna är två meter höga-

  92. -och är placerade så att bollarna
    går i mål på samma ställe.

  93. -Var startar de?
    -Vi har ju startmaskinen.

  94. De startar på olika ställen,
    kommer de i mål samtidigt-

  95. -oavsett var de startar på rampen?

  96. Olika startpunkter för alla bollarna?

  97. Jajamen, men målgången
    är på exakt samma ställe.

  98. Vi är redo
    för det gigantiska experimentet.

  99. Eller hur? Kolla vad häftigt.
    Nu kör vi!

  100. -Wow! Alla kom ner samtidigt!
    -Titta, vi gör det i slow motion...

  101. ...så syns det bättre.
    -Kolla. Några är nästan i mål.

  102. -Då kommer de andra!
    -Som en vacker blomma.

  103. I mål samtidigt,
    det är ju riktigt läckert.

  104. Vi kollar på det en gång till.

  105. Det går snabbt
    för de som startar högt upp.

  106. De hinner i kapp där nere.

  107. -Coolt.
    -Perfekt.

  108. De som startar längst upp
    får bra fart på en gång.

  109. De rullar snabbt,
    men de som startar längre ner-

  110. -där inte rampen är lika brant?

  111. Där går det långsammare.

  112. De rör sig knappt i början, medan
    den där uppe kommer med jättefart.

  113. Häftigt, det är nyckeln
    till hur det här funkar.

  114. I det här gigantiska experimentet
    så ser vi-

  115. -att det inte spelar nån roll
    var i rampen bollen startar.

  116. Det viktiga är
    att de startar samtidigt-

  117. -för sen kommer de alltid att komma
    i mål vid exakt samma tillfälle.

  118. Kolla, var de än startar
    är de i mål samtidigt.

  119. Det är farten som är avgörande.

  120. Riktigt häftigt.

  121. -Experimentet rullade på riktigt bra.
    -Dags att rulla hem.

  122. -Hej då!
    -Hej då!

  123. Textning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vi möts på botten

Avsnitt 21

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilken boll rullar snabbast? Tio bollar släpps samtidigt från lika många ramper i olika former. Vilken boll kommer ner först och hur påverkar startpunkt och lutning hastigheten?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Hastighet, Mekanik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Rörelse (mekanik)
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

På studs

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Fråga oss