Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Vi mäter ljusets hastighetDela
  1. -Ska vi kolla på stjärnor i dag?
    -Ja, nästan. Inte helt fel gissat.

  2. I dag handlar det om ljus.

  3. Vi ska mäta ljusets hastighet.

  4. Har ljus en hastighet?

  5. Det är "ljust" det vi ska ta reda på.

  6. I våra spektakulära experiment
    lär vi dig mer om vetenskap.

  7. Gör dig redo för ett nytt avsnitt
    av "Gigantiska experiment".

  8. En ficklampa!

  9. Och några flaggvakter.
    Vad tror du det ska bli?

  10. -En lek, eller?
    -Ja, ungefär.

  11. Ett test. De ska höja sina flaggor
    när de ser ljuset.

  12. Okej.

  13. Vi kan räkna ut ljusets hastighet,
    utifrån flaggornas tidsskillnad.

  14. Det var omöjligt att se.
    De räckte upp samtidigt. Kolla!

  15. Ja, det var väldigt lika.

  16. Man ser inte nån skillnad, faktiskt.

  17. Vi får göra det större.
    Vi går ut, så vi får mer utrymme.

  18. -Oj! Det var långt ifrån varann.
    -Ja, 200 meter.

  19. -Tänd lampan!
    -Ganska lika igen.

  20. -Har ljus verkligen en hastighet?
    -Ja, men det är svårt att mäta.

  21. På 1800-talet
    försökte en man göra det.

  22. Armand Fizeau
    var en fransk vetenskapsman.

  23. Han ville mäta ljusets hastighet
    med hjälp av vardagliga föremål:

  24. Ett kugghjul, en spegel
    och ett teleskop.

  25. Han använde en lampa som ljuskälla.

  26. Okej...

  27. Så gör vi här också.
    Lampa, kugghjul och spegel.

  28. -Vi gör som Fizeau, alltså?
    -Det är precis det vi ska göra.

  29. Ljuset går från lampan,
    bort till spegeln och tillbaka.

  30. Det studsar tillbaka
    i samma hål som det gick ut genom.

  31. När kugghjulet snurrar
    så skymmer det ju ljuset ibland.

  32. Ljuset kan bara nå spegeln
    i kugghjulets öppningar.

  33. När det inte är nån öppning,
    kommer inte ljuset nånstans.

  34. Precis, då stannar det. Det går ut,
    men där stannas det av kugghjulet.

  35. Vi vill skicka ljuset mot spegeln.

  36. Det ska studsa tillbaka
    och stoppas av kugghjulet.

  37. Då kan vi mäta hastigheten:

  38. Hur lång tid det tar för ljuset att
    nå spegeln och stoppas av kugghjulet.

  39. För att det ska kunna gå
    måste kugghjulet gå ännu snabbare.

  40. Det studsar,
    och går tillbaka i öppningen.

  41. Det kommer återigen
    tillbaka i samma öppning.

  42. Kugghjulet måste gå ännu snabbare-

  43. -så det stoppar på ställen
    där det inte har nån öppning.

  44. Det är det där vi vill uppnå.

  45. Vi måste snurra ännu snabbare
    på hjulet.

  46. Ja. Vi vill att ljuset ska studsa i
    spegeln och sen stanna på kugghjulet.

  47. Hur ska vi göra
    så kugghjulet går ännu snabbare?

  48. Vi får utöka antalet kuggar
    på hjulet, och öka hastigheten.

  49. Trots att vi ökat hastigheten
    och antalet kuggar så ser man ljuset?

  50. Ja. Då måste vi ha ännu fler kuggar.

  51. Det där var ett stort kugghjul.

  52. Ja, det måste vara så här stort
    för att få plats med 360 kuggar.

  53. Varje kugge är en millimeter bred.

  54. Vi ska göra en anordning,
    för att öka hastigheten.

  55. Den här kan snurra kugghjulet
    upp till 8 000 varv per minut.

  56. Jättesnabbt!

  57. När kugghjulet snurrar 1 000 varv
    per minut tar det 83 mikrosekunder-

  58. -för en kugge
    att passera en viss punkt.

  59. -Kan vi se när ljuset försvinner?
    -Det är det vi ska ta reda på.

  60. -Var är vi nu?
    -Vi har åkt ut till kusten.

  61. Vi ska ställa en spegel på en ö,
    sex kilometer bort-

  62. -och låta ljuset studsa mot spegeln.

  63. -Vilken liten lampa!
    -Ja, den är liten men stark.

  64. Vi valde den
    då ljuset måste kunna passera-

  65. -genom de millimetersmå öppningarna
    vi har i vårt nya kugghjul.

  66. -Vad är det här för anordning?
    -Vi har byggt den. Den väger 80 kilo.

  67. Vi fäster den ordentligt i bordet.
    Den måste stå väldigt stilla.

  68. Sen behöver vi ett teleskop.

  69. -Varför det?
    -Vi måste förstora ljuset.

  70. Nu är vi klara. Det sista vi gör
    är att montera lampan på teleskopet-

  71. -så ljuset kan passera
    genom kugghjulet.

  72. Vi trycker på knappen. Vi är redo.

  73. -Skulle vi inte ha en spegel?
    -Den har vi ute på ön.

  74. Ljuset är så litet, så vi måste ha
    ett teleskop på ön också-

  75. -så vi hittar precis rätt, och det
    gör vi med hjälp av ett teleskop.

  76. Vi justerar försiktigt, försiktigt,
    så ljuset hamnar precis i mitten.

  77. -Ser du?
    -Häftigt!

  78. Sen väntar vi bara på solnedgången,
    så det blir mörkt.

  79. Dags att sätta i gång kugghjulet.

  80. Vad spännande att se
    om ljuset kommer att återvända!

  81. Där ser du ljuset.

  82. Frågan är om det kommer att blockeras
    ordentligt.

  83. Vi ökar hastigheten,
    och ser vad som händer.

  84. 1 226 varv per minut på kugghjulet.

  85. Där har vi ljuset!

  86. Vi får öka. 1 800...

  87. -1 882, vad händer då?
    -Vi ser det fortfarande.

  88. Lite, men man ser det fortfarande.

  89. Kommer det att försvinna helt?

  90. 1 900 varv! Nu går det undan!

  91. -Kolla!
    -Försvann det nu, ljuset?

  92. Försvann verkligen ljuset?
    Har vi lyckats?

  93. Vi måste titta på det mer noggrant,
    för att ta reda på vad som hände.

  94. Vi börjar här.

  95. 1 226 varv per minut...

  96. 1 300, 1 400...
    Vi ser ljuset hela vägen.

  97. 1 700.
    Det blir svagare, men vi ser det.

  98. Vi är uppe på 1 800. 1 882...

  99. 1 886 varv per minut.

  100. En brytpunkt! Men vad betyder det?

  101. Att vi kan räkna ut ljusets
    hastighet! Ljuset försvann!

  102. Vid 1 886 varv per minut,
    då släcktes ljuset!

  103. Det tar 44 mikrosekunder-

  104. -för ljuset att ta sig
    från lampan till kugghjulet.

  105. Sträckan som ljuset färdas är tolv
    kilometer - sex ut, och sex hem.

  106. Så ljusets hastighet är ungefär
    272 000 kilometer per sekund.

  107. Wow, det är ruggigt snabbt!

  108. I det här experimentet har vi lärt
    oss att ljuset färdas väldigt snabbt.

  109. Vi har också lärt oss att folk alltid
    har fascinerats av ljusets hastighet.

  110. De har räknat ut det på olika sätt,
    med verktyg de haft tillgång till.

  111. Om ingen har sett ljusets färdas,
    kan väl ingen veta hela sanningen?

  112. På 1800-talet var det svårt
    att reda ut hur fort ljuset gick-

  113. -men med dagens utrustning vet vi
    att det går riktigt, riktigt fort.

  114. Nästan 300 000 kilometer per sekund.

  115. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vi mäter ljusets hastighet

Avsnitt 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I det här experimentet lär vi oss att ljuset färdas oerhört snabbt. Vi uppskattar ljusets hastighet med hjälp av en kamera, en lampa och ett kugghjul.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Fysik, Hastighet, Ljus, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Optik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Fråga oss