Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: KallvattenDela
  1. Jag tror jag drömmer, Björn!
    Är jag i ett slott gjort av is?

  2. Det är du nästan. Allt här, från
    kristallkrona till väggar, är av is.

  3. Va? Var är vi nånstans?

  4. På hemmaplan. I Jukkasjärvi
    i norra Sverige, och Ishotellet där.

  5. Vi ska titta på det exakta ögon-
    blicket när vattnet fryser till is.

  6. Som vanligt
    lär vi dig mer om vetenskap.

  7. Det är dags för ännu ett spännande
    avsnitt av "Gigantiska experiment".

  8. -Åh, får jag dricka?
    -Nej!

  9. Vi ska ha det för att se på ögon-
    blicket när vatten fryser till is.

  10. Vi ställer in det i frysen.
    Där är det arton grader kallt.

  11. Efter tjugo minuter händer det här.

  12. Det fryser från ytan och från botten,
    men det är nollgradigt vatten?

  13. Glaset kyls ner snabbare än vattnet.

  14. Det är därför vattnet
    som är närmast glaset fryser först.

  15. En typ av lock ska sättas på nu.
    Okej!

  16. Där ser vi temperaturen på vattnet.
    Nollgradigt...

  17. Nej, nu går det under!
    Det är minusgrader nu!

  18. Men vattnet har inte frusit,
    fast det är under noll grader?

  19. Det är ju minus? Jag förstår inte!

  20. Finns det vatten som inte fryser?

  21. Genom att kyla ner vattnet långsamt
    kan man skapa vatten som inte fryser.

  22. Vad händer nu? Du petar med tången,
    och då blir det is?

  23. Ja. När man vidrör vattnet med ett
    kallt föremål, börjar vattnet frysa.

  24. Kolla vad coolt det växer!

  25. Isen blir större och större i glaset!

  26. Ja. När is bildas
    blir vattnets temperatur noll grader.

  27. Vad ska vi göra nu? Vad är det där?

  28. I dag ska vi observera, titta på,
    det ögonblick när vattnet fryser-

  29. -med hjälp av ett meterlångt glasrör.

  30. -In i frysen!
    -Det får ju inte plats!

  31. Vi sätter oss på tåget
    och åker norrut, till Jukkasjärvi.

  32. Det ser kallt ut!

  33. Det är där Ishotellet finns. I
    den här älven är vattnet superklart-

  34. -och isen blir jättefin,
    och alldeles genomskinlig.

  35. Full fart mot Ishotellet!

  36. -Kolla, vad vackert!
    -Det kan bli 40 minusgrader här.

  37. -Är det på riktigt? Är allt av is?
    -Ja, allt du ser är av is.

  38. Ja, inte madrasserna.
    Det vore för kallt.

  39. -Men hur kallt är det?
    -Fem grader kallt, som i en frys.

  40. Det skulle inte passa mig,
    men det ser ganska mysigt ut.

  41. Det är trettio kvadratmeter,
    som ett stort vardagsrum.

  42. -Vi har gjort en jättestor frys.
    -Nu är vi i gång!

  43. Vi behöver ett bord att ställa röret
    på. Det ska också kylas underifrån.

  44. -Vad är det för rör?
    -Väggarna är en centimeter tjocka.

  45. Det gör att vattnet kan kylas
    ganska långsamt.

  46. Diametern är tolv centimeter.

  47. Hålet som vattnet förs in i är litet-

  48. -för att begränsa
    vattnets kontakt med luften.

  49. Eftersom ändarna kyls ner snabbast,
    isolerar vi dem med ett lock.

  50. Vi mäter temperaturen-

  51. -och vårt mål är att kyla ner vattnet
    till en minusgrad-

  52. -utan att det fryser, alltså.

  53. -Nu gäller det, då.
    -Nu får vi bara vänta och se.

  54. Efter tre timmar har temperaturen
    kommit ner till noll grader.

  55. Jag ser ett vitt streck.
    Det måste vara fruset.

  56. Ja, området runt hålet har frusit.

  57. Den kalla proppen verkar ha kommit
    i kontakt med vattnet, så det frös.

  58. Vi får försöka igen.

  59. Vi tar bort isen, fyller i nytt
    vatten och är noggranna med hålet.

  60. Vi tätar det noga med tejp
    den här gången.

  61. Sen kör vi igen.

  62. Lugnt och försiktigt.

  63. -Vad är det som händer?
    -Vi måste kolla vattnet!

  64. -Nej, det har inte frusit än.
    -Men det var minus en grad!

  65. Vad händer nu?

  66. Kolla!

  67. Det börjar frysa, långsamt!

  68. Vi speedar upp tiden lite grann,
    och ser vad som händer.

  69. Det fryser, Björn! Titta, vad
    vackert! Det sprider sig mer och mer.

  70. -Visst är det snyggt?
    -Otroligt fint.

  71. Hur är det med temperaturen?

  72. Den har stigit,
    från minus en grad till nollgradigt.

  73. Oj!

  74. Kolla! Det ser ut
    som grenar på en gran, nästan!

  75. Otroligt vackert mönster
    när isen bildas.

  76. Efter en halvtimme
    har isen spridit sig en hel meter.

  77. Det är helt fantastiskt!
    Jag vill se mer. Större experiment!

  78. Självklart! Det är "Gigantiska
    experiment" vi håller på med.

  79. Vattnet är den här gången
    minus två grader.

  80. Det är bara en grad kallare
    än senast. Har det stor betydelse?

  81. -Kolla, får du se.
    -Titta, det fryser snabbare än förut!

  82. Ju lägre temperatur,
    desto snabbare fryser det.

  83. Så måste det vara,
    för det blir mycket is nu.

  84. -Vad är det här för nåt?
    -Titta, vad vackert!

  85. Oj!

  86. Man får mycket mer is,
    tydligare och snabbare.

  87. Vad kommer här? Åh, vilken fin!

  88. -Vad är det?
    -En iskristall.

  89. Det såg ut som en stjärna.

  90. Är det så här det går till
    när vatten blir is?

  91. Exakt! Det är så här det ser ut
    när vatten fryser till is.

  92. Men fryser det bara i en riktning?
    Som nu, från höger till vänster?

  93. Bra fråga. Givetvis har jag förberett
    ett experiment som ger dig svar.

  94. Kolla här. En kvadratmeter stor låda,
    som är fem centimeter hög.

  95. Här ska vi frysa vatten,
    från mitten den här gången.

  96. Coolt!

  97. Vi tätar kanterna, gör ett litet hål,
    och väntar i åtta timmar.

  98. Vi sänker temperaturen
    till minus 2,3 grader.

  99. Vattnet är flytande tills vi släpper
    in snö. Då ser det ut så där.

  100. Kolla!

  101. Oj! Det går snabbt,
    och det sprider sig utåt.

  102. Det är inte bara åt ett håll,
    utan det är åt alla håll.

  103. Det är som en stor blomma som växer
    - en isblomma!

  104. -Jättefint, eller hur?
    -Otroligt vackert.

  105. Häftigt att se
    hur is kan bildas på ett annat sätt.

  106. Nu får vi se precis det ögonblick
    då flytande vatten blir fast is.

  107. Det är som ett konstverk.

  108. I det här experimentet har vi lärt
    oss att om man kyler vatten långsamt-

  109. -så fryser det inte, även
    om temperaturen är under noll grader-

  110. -och att när man vidrör vattnet
    med ett kallt föremål-

  111. -växer iskristaller fram
    som grenar, träd eller blommor.

  112. Helt otroligt! En kylig dag,
    men ett otroligt lyckat experiment.

  113. Iskallt.

  114. Hej då!

  115. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Kallvatten

Avsnitt 22

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vid vilken temperatur fryser vatten? Kan vi påverka det? Forskarteamet beger sig till Jukkasjärvi i norra Sverige.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Temperatur
Ämnesord:
Fysik, Is, Köld, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Temperatur, Vatten, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Geggigt ljud

Vetenskapsreportern Agneta försöker göra ett reportage från en bilskrot men störs av allt oljud. Beppe visar i ett enkelt experiment att man inte bara kan höra ljud utan se det också.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Fråga oss