Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Hur långt kan värme färdas?Dela
  1. -Vad händer? Vad eldar de på?
    -Det där är en kopparstång.

  2. Oj, så lång!
    Vad spännande det ser ut.

  3. Superlång,
    och med en massa flaggor på.

  4. -Vad ska vi göra i dag?
    -Vi ska hetta upp en kopparstång...

  5. ...för att se hur långt värme sprids.

  6. Vi gör ju spektakulära experiment
    för att lära dig mer om vetenskap-

  7. -i våra "Gigantiska experiment".

  8. Skulle vi inte experimentera?
    Ska vi laga lunch?

  9. Omelett, mums!

  10. Men nej, det spilldes!

  11. -Ja, du ser.
    -Men kolla...

  12. Det blir ju stekt på handtaget.

  13. Vi ska kolla på hur värme
    kan färdas genom material.

  14. Det där är en stekpanna i gjutjärn.

  15. Kan vi kolla på det närmare?

  16. Absolut!
    Vi fäster små flaggor på vaxbitar.

  17. Sen ska vi se vad som händer
    när vi hettar upp stekpannan.

  18. -Kolla här!
    -Eldar på bra. Kolla den i mitten!

  19. -Där ramlar den.
    -Ja, värmen smälter ju vaxet.

  20. Oj, nu börjar de falla!

  21. Ja, flaggorna visar ju
    att det blir varmt över hela pannan.

  22. Det tar ett tag,
    men värmen sprider sig från lågan...

  23. -...ut i hela stekpannan.
    -Häftigt!

  24. -Hur funkar det på andra metaller?
    -Vi testar lite olika metaller.

  25. Här har vi stänger av stål, koppar,
    aluminium och rostfritt stål.

  26. Diametern är 1 cm
    och de är en halvmeter långa.

  27. Vi tar fram våra flaggor på vaxbitar
    för att se när materialet hettas upp.

  28. -Hur nära står de varann?
    -10 cm.

  29. -Hur många dm är det?
    -1.

  30. Sen värmer vi i ändarna på stängerna-

  31. -för att se hur värmen vandrar
    genom materialet.

  32. Oj, koppar!
    Där föll flaggan nästan direkt.

  33. Ja.

  34. -Var det aluminium längst ner?
    -Jajamän.

  35. Kopparn leder överlägset.

  36. -Sen stål där uppe.
    -Jajamän!

  37. Rostfritt stål högst upp ligger efter
    medan koppar rusar i väg.

  38. Nu föll den första rostfria,
    men koppar leder överlägset.

  39. Värme sprids olika snabbt
    beroende på metallen.

  40. -Vem vinner, tror du?
    -Koppar!

  41. När koppar värms upp,
    ändras dess yta, färg.

  42. -Vad ska vi göra nu?
    -Använda en värmekamera...

  43. ...för att se temperaturskillnaderna.
    Rött och vitt är höga temperaturer.

  44. Titta på koppar, där går det snabbt!

  45. Genom att värma en del av metallen
    ser man hur värmen sprids genom den.

  46. Koppar leder värme jättebra
    som du ser.

  47. Men hur långt
    kan då koppar leda värme?

  48. Vi testar.
    Vi hämtar en jättelång kopparstång.

  49. -Var är vi nu?
    -På en fabrik som gör koppargrejer.

  50. -Vad ska de göra?
    -Tillverka en 20 m lång kopparstång.

  51. -Hur gör vi, då?
    -Vi tar två, som är 10 m långa.

  52. Tillsammans väger de 2 ton.

  53. Sen svetsar vi ihop dem
    till en 20 m lång kopparstång.

  54. -Hur tjock är stången?
    -1 dm.

  55. -Oj! Hur ska de hetta upp den?
    -En tjock stång håller värmen bättre.

  56. Sen tar vi en elektrisk smältugn
    som kan bli jättevarm.

  57. -Hur varm?
    -Det är 1 000 grader där inne.

  58. Oj!

  59. En halvmeter av stången på 20 m
    kör vi in i ugnen och hettar upp den.

  60. -Sen plockar vi fram flaggorna.
    -Hur många?

  61. 62 stycken. Den första placerar vi-

  62. -drygt 1 m ifrån änden på stången
    som vi körde in i ugnen.

  63. Sen är det 30 cm mellan varje flagga.

  64. Vi ska nu hetta upp stången
    i 24 timmar, ett helt dygn-

  65. -och se om värmen kan spridas
    20 m genom den här kopparstången.

  66. Nu kör vi!

  67. Det händer grejer direkt. Kolla!

  68. Det rinner lite vax här.

  69. -Kolla röret...
    -Så där!

  70. 1 timme och 20 minuter tog det
    för värmen att spridas 1,2 m.

  71. Och vi har vår första flagga borta.

  72. Nu ska vi mäta temperaturen
    på koppar. 50 komma...50,4 grader.

  73. När temperaturen når 50 grader,
    smälter vaxet och flaggan faller.

  74. Nu vill jag
    att värmen sprids ännu mer!

  75. Vi ökar hastigheten
    och ser hur det går. Kolla här!

  76. -Det går ju bra. Värmen sprids...
    -Och flaggorna faller!

  77. -Nu verkar det ha stannat upp lite.
    -Ja, och det är långt kvar.

  78. Vi kollar temperaturen.
    Det tycks inte funka så bra.

  79. Du ser! 839 grader. Det var 1 000
    grader i ugnen. Det har ju sjunkit.

  80. Varför det?

  81. Det är nere på 600.
    Vi öppnar ugnen och kollar.

  82. Kolla, Anna. Värmeelementen
    har gått sönder av all värme.

  83. De har smält av den hetta
    som var i ugnen.

  84. -Kan vi fixa det här, tror du?
    -Vi kan alltid fixa allt.

  85. Med grövre värmeelement
    får vi upp temperaturen.

  86. Okej, då kör vi.
    Oj, direkt händer det nåt!

  87. Full fart!

  88. -Hur långt har vi kommit nu?
    -Nästan 2,5 m ifrån värmeugnen.

  89. Men nu tar det längre tid för dem
    att falla.

  90. Ja, nu är vi uppe på 2,7 m.

  91. Det tog 5 timmar, så det känns
    som om det går lite långsammare.

  92. -Ja, det händer inte så mycket nu.
    -Vi speedar upp tiden ännu mer!

  93. Nu är det på gång...

  94. Det fastnar nästan.
    Kom igen nu, då! Ja, där!

  95. Till slut, men det går långsamt nu.

  96. Ja, det gick 17 timmar och 18 minuter
    innan flaggan föll ner.

  97. Kan vi göra nåt
    för att snabba på det?

  98. -Mer eld, mer värme. Blås på!
    -Kolla på lågorna!

  99. Tror du att det funkar?
    Det ser ut att vara riktigt varmt.

  100. Är det där koppar som smälter?

  101. Ja, temperaturen är så hög att även
    koppar smälter. Det blir ej varmare.

  102. Flaggan lutar nu, men...

  103. -Har den fastnat?
    -Ja.

  104. Efter 21 timmar lutar flaggan,
    men faller inte.

  105. Problematiskt. Hur gör vi?
    Kan vi få värmen att spridas längre?

  106. Ja, vi får mäta temperaturen
    på stången-

  107. -där flaggan inte riktigt föll och
    titta hur det ser ut på dessa 20 m.

  108. Här ser vi.
    Kolla på det här diagrammet.

  109. Ju längre bort från värmekällan
    vi är, desto lägre är temperaturen.

  110. Vi lät lågorna brinna i 3 timmar till
    för att komma upp i 24 timmar totalt.

  111. Men temperaturen förändrades inte.
    Värmen nådde 11 m och 10 cm-

  112. -men inte längre.

  113. Vårt experiment visade att man kan
    få värme att spridas ganska långt...

  114. -...om man hettar upp koppar.
    -Häftigt ändå.

  115. Text: Christina Nilsson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Ämnen:
Fysik
Ämnesord:
Fysik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Värme, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Få tyst på mobilen

Vetenskapsreportern Agneta vill hitta en lugn vrå för ett privat mobilsamtal men blir hela tiden störd. Beppe testar om det går att bygga en helt ljudisolerad låda.

Fråga oss