Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment: Hårdkokt utmaningDela
  1. -Vad är det här?
    -Ett ämne som kallas "bränd kalk".

  2. Det framställs ur sten.

  3. Ska vi ha vatten också?

  4. -Vi ska hälla vatten, bränd kalk...
    -...och ägg?

  5. -Vi ska koka ägg!
    -Va? Med vatten och bränd kalk?

  6. Det här blir häftigt!

  7. I våra spektakulära experiment
    lär vi dig mer om vetenskap.

  8. Det är dags för
    "Gigantiska experiment".

  9. -Vi börjar direkt. Vad har vi här?
    -Det här är sex olika ämnen.

  10. Okej. Vad ska vi göra med dem?

  11. Vi börjar med att droppa vatten
    i socker, och ser vad som händer.

  12. Oj, det liksom försvinner helt.
    Kolla, det smälte!

  13. Ja, det löses upp med vattnet.

  14. Och så tar vi salt.

  15. -Röra, röra, röra. Det är samma grej!
    -Exakt!

  16. Vi tar ett annat ämne - gelatin.

  17. Det brukar jag ha när jag bakar.

  18. -Kolla, det blir klumpar!
    -Som slajm, nästan.

  19. Häftigt!

  20. -Vad är det här?
    -När man badar vill man ha bubblor.

  21. Är det badskum? Vad läckert!
    Jag ser en massa bubblor!

  22. Nu ska vi göra det mer avancerat.
    Det här kallas "koboltklorid".

  23. -Det ändrade färg!
    -Ja, från blått till magenta.

  24. -Är det den brända kalken?
    -Jajamän.

  25. Det blir ingen annan färg.

  26. Först händer det inte så mycket.

  27. Det rör sig, som om det lever!

  28. Och efter ett litet tag till...

  29. Ånga? Värme?

  30. Ja. När man häller vatten
    på bränd kalk, så bildas värme.

  31. -Nu då?
    -Nu ska vi mäta temperaturen.

  32. Vi har femtio gram bränd kalk.

  33. Vi sätter på ett lock,
    så inte värmen kan sprida sig.

  34. Och så lite mer vatten, också.

  35. -Vi blandar det till en soppa.
    -Härligt!

  36. Oj! Det händer grejer på en gång!

  37. Reaktionen blir större när man an-
    vänder mer vatten och mer bränd kalk.

  38. -Kolla temperaturen.
    -Den stiger!

  39. -Vad säger du om det där?
    -Nästan hundra grader!

  40. Temperaturen steg till hundra grader
    på bara trettio sekunder.

  41. -Men nu går temperaturen ner?
    -Ja, det går rätt snabbt.

  42. En minut efter att reaktionen började
    så sjunker temperaturen snabbt.

  43. -Ska vi koka ägg i det här?
    -Det var det vi skulle göra.

  44. Bränd kalk, vatten och ägg.

  45. Temperaturen
    är nästan hundra grader nu.

  46. -Hur gillar du dina ägg?
    -Hårdkokta.

  47. Ska vi se hur det gick?

  48. Men oj! Det där är ju rått.

  49. Vi måste koka det längre. Det var
    för lite vatten och för lite kalk.

  50. -Jag antar att du har en plan?
    -Det är ju "Gigantiska experiment".

  51. Vi har skaffat
    hundra kilo bränd kalk.

  52. Lådan är en och en halv meter bred,
    en meter lång och en meter hög.

  53. -Vad är den gjord av?
    -Rostfritt stål.

  54. Det tål värme bra,
    och håller värmen ännu bättre.

  55. En massa bränd kalk i botten.

  56. Vi måste ha en hållare för äggen,
    som vi sätter ovanpå, och vatten-

  57. -för det är ju så det reagerar.

  58. -Så här ser den ut, vår äggkokare.
    -En stor sådan!

  59. -Hur många ägg var det?
    -150 stycken, funkar det?

  60. -Inget litet experiment!
    -Man kan ju behöva några extra.

  61. Vi sätter på locket,
    så värmen hålls kvar.

  62. Vi ska mäta värmen, och har satt
    termometrar i kalken och vid äggen.

  63. Nu är vi redo.

  64. Dags för det gigantiska experimentet!

  65. Det är fyra grader ute.
    Inne hos äggen är det sex grader.

  66. Om vi kan värma området kring äggen
    till hundra grader i tolv minuter-

  67. -får vi hårdkokta ägg.

  68. Undrar om det verkligen kan lyckas?

  69. Dags för "Gigantiska experiment"!

  70. Ut med vatten.

  71. Det börjar hända grejer direkt!

  72. -Du ser temperaturen där.
    -Den stiger ganska snabbt.

  73. -Efter tre minuter...
    -Titta! Det är över hundra grader.

  74. -Det stiger snabbt, ser du.
    -Oj, oj, oj.

  75. -Vad gott det ska bli!
    -Jag är jättehungrig.

  76. -Oj, över 300 grader! Nästan 400 nu!
    -Ja, det går otroligt snabbt.

  77. Det stiger ännu mer.
    Oj, oj, oj, vad varmt.

  78. Det viktiga är hur varmt det är vid
    äggen. Det är inte mer än 65 grader.

  79. Vi behöver komma upp till kokpunken,
    hundra grader.

  80. -Är kalken för långt borta?
    -Vi låter det reagera ett tag till.

  81. Hundra grader passerat!

  82. Så länge kalken sväller, avger den
    värme och då blir det varmare.

  83. Dags att sätta äggklockan.

  84. Tolv minuter.

  85. Där ute är det inte lika varmt!

  86. -De har inte nått hundra grader.
    -Nej, temperaturen stiger ojämnt.

  87. Börjar kalken svalna?
    Har vi problem, Björn?

  88. Nej, egentligen inte, eftersom
    temperaturen stiger här borta.

  89. Vattnet verkar nå kalken i botten,
    och sprids sen ut till kanterna.

  90. -Så det avges fortfarande värme?
    -Ja.

  91. Fem minuter kvar nu.

  92. -Kolla ångan!
    -Oj, vad mycket ånga!

  93. -Vad har hänt med locket?
    -Det har böjts. Det är så varmt.

  94. -Tänk om det blir svalt av det!
    -Det är ändå över hundra grader.

  95. Trots lite läckage är det så varmt.
    Häftigt!

  96. Tre minuter kvar.

  97. Fortfarande klart över hundra grader
    vid äggen.

  98. De borde ju bli hårdkokta nu.

  99. Det håller sig fint
    över hundra grader.

  100. Snart är det dags att kolla läget.
    Snart har det gått tolv minuter!

  101. Vi är i mål!

  102. Spännande att se
    om vårt experiment har lyckats!

  103. Vi fortsätter och ser
    hur länge den här reaktionen pågår.

  104. Tolv minuter var inga problem.

  105. Vad varmt!
    Bra att de har skyddsutrustning.

  106. Efter att vi sprutade på vatten
    har kalken avgett värme i 30 minuter.

  107. -Nu ska vi kolla äggen.
    -Det var i mitten.

  108. -Ja, och det är...
    -...hårdkokt!

  109. -Härligt!
    -Det går att äta utan problem.

  110. Vi tar ett från kanten, då.

  111. Där var det lite lägre temperatur,
    stundtals. Men det funkade också!

  112. -Två hårdkokta ägg!
    -Mums!

  113. Det här är ju en succé!

  114. Vi har lärt oss att
    när man häller vatten på bränd kalk-

  115. -så kan kalken bli
    över 400 grader varm.

  116. Hårdkokta ägg utan spis!

  117. -Jag blir sugen på en äggmacka.
    -Vi har lite att äta - 150 ägg.

  118. Du, det här blir äggstra gott.

  119. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Hårdkokt utmaning

Avsnitt 23

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kokar man 150 ägg samtidigt? En utmaning som teamet tar sig an med hjälp av vatten och bränd kalk.

Ämnen:
Fysik > El och energi, Kemi
Ämnesord:
Fysik, Fysikalisk kemi, Kemi, Kemiska reaktioner, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Teoretisk kemi, Värme, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStruten

Hur kan skräddare gå på vatten?

Hur kan skräddare, sådana där små insekter som hoppar på vattenytan, gå på vatten? Det kan ju inte bero på att de är så små? Ann söker svaret på frågan och hamnar i klistret, eller snarare i vaniljsåsen! Vi kollar in skillnaden mellan seg yta och seg vätska.

Fråga oss