Titta

UR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

UR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Om UR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Vad görs för att höja den nationella kvaliteten på äldreomsorgen, hur arbetar vi för den existentiella hälsan? Föreläsningar och samtal med psykologer, läkare, sjuksköterskor, präster, utredare och verksamhetsansvariga som alla jobbar med människor som befunnit eller befinner sig i existentiell smärta. Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Till första programmet

UR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre: Satsning på psykisk hälsa hos äldreDela
  1. Det är ni som talar om vad ni vill
    ha mer kunskap om efter utbildningen.

  2. Vi fortsätter att satsa på er. Ni är
    mänskliga brandvarnare i samhället.

  3. Jag jobbar
    med äldrenämndens satsning:

  4. Psykisk ohälsa och sjukdom hos äldre.

  5. Det känns riktigt bra. Jag är glad
    varje dag jag går till jobbet-

  6. -fastän vi pratar
    om ohälsa och sjukdom.

  7. Vi pratar om att ha fokus på hälsa.

  8. Men innan vi vet vad ohälsa är, vet
    vi inte hur vi ska bemöta och agera.

  9. Därför vill vi sprida kunskap om det.

  10. Vi har utbildningen Första hjälpen
    till psykisk hälsa - äldre.

  11. Precis som Suvanto berättade, så
    hakade vi i Uppsala på från början.

  12. Vi är ju alltid i framkant,
    så det var inte konstigt.

  13. Jag ska berätta i stora drag-

  14. -om äldrenämndens målbild
    med arbetet.

  15. Vi ska sprida kunskap om psykisk
    ohälsa, för att minska fördomar.

  16. Vi ska börja likställa
    psykisk ohälsa och sjukdom-

  17. -med somatisk sjukdom.

  18. Det gör vi genom två spår
    som äldrenämnden har.

  19. Det ena är Första hjälpen.

  20. Vi utbildar medarbetare inom vård-
    och omsorgsorganisationer i Uppsala.

  21. Vi har även ett spår för att säkra-

  22. -insatser och informationsöverföring-

  23. -när man skrivs ut från psykiatrin.

  24. Det var inget som skedde innan.

  25. Det var nåt som säkrades när man
    skrevs ut från en somatisk avdelning.

  26. Nämnden kände:
    "Nu måste vi få till det här!"

  27. Det kom riktlinjer för att det skulle
    vara på samma sätt som på somatiken.

  28. Vi tittade på hur vårdplaneringen
    hade sett ut ett halvår tillbaka.

  29. Det var noll procents säkring,
    och då satte vi igång med det här.

  30. Det handlar om att sprida kunskapen
    om att vi måste göra det här.

  31. Det gick jättebra.

  32. Landsting och kommun tittade
    tillsammans på det övergripande.

  33. Vi bröt ner det i förvaltningar,
    avdelningar och enheter.

  34. Bara på några månader
    säkrade vi det i 100 % av fallen.

  35. Det kändes jättebra,
    och det var på tiden.

  36. Vi gjorde en ny mätning och kollade
    hur det såg ut för ett halvår sen.

  37. Det visade sig att vi hade dippat.
    Vi säkrade det inte för alla.

  38. Då träffades vi och diskuterade.
    Vad är det som kan fela nu?

  39. Vi implementerade förbättrings-
    förslag. Hur kunde vi anamma dem?

  40. Och nu är vi tillbaka på 100 %.

  41. Så vi är duktiga i Uppsala.

  42. Men den största delen i det här
    arbetet är just kompetensförsörjning.

  43. Hur ser det ut? Hur många
    har vi utbildat som första hjälpare?

  44. 483 stycken.

  45. Hur många är här?
    Kan ni ställa er upp?

  46. Hej! Det är till er
    som vi gör den här konferensen.

  47. Det är ni som talar om vad ni vill ha
    mer kunskap om efter utbildningen.

  48. Vi fortsätter att satsa på er. Ni är
    mänskliga brandvarnare i samhället.

  49. Den här utbildningen kan man säga...

  50. Inom kroppslig skada är det LABC.
    Det här är inom psykisk ohälsa.

  51. Så här ser det ut i dag
    här i Uppsala.

  52. Det här
    är från starten 2013 till 2017.

  53. Det är mest privata utförare,
    och sen kommer förvaltningar.

  54. Det var förvaltningar och myndigheten
    som vi hade ansökt för-

  55. -när vi startade Första hjälpen.

  56. Vi var unika för att vi hade
    ett myndighetsperspektiv.

  57. Vi gjorde också en skrift-

  58. -om att fånga upp psykisk ohälsa
    i handläggningsprocessen.

  59. Den har SKL lagt ut.
    Så vi gör mycket bra i framkant-

  60. -och kan delge andra
    hur man kan jobba med det här.

  61. Vi har en bra organisation.

  62. Professioner.

  63. Nu är det undersköterskor
    som är den största professionen.

  64. För nåt år sen var det myndigheten.

  65. Vi är jätteglada över att kunna ge
    utbildningen till undersköterskor.

  66. Det är inte lätt för en organisation-

  67. -att kunna frigöra
    vårdbiträden och undersköterskor.

  68. Det blir en vikariekostnad.

  69. De verksamheter som faktiskt
    har satsat på det här-

  70. -det är guld värt,
    för det ger också resultat.

  71. De är därför väldigt många vill gå
    utbildningen. Många står i kö.

  72. En orsak är
    att det har sån effekt.

  73. Universiteten i Lund och Uppsala
    tittade på-

  74. -nyttan i samhället
    när man har gått utbildningen.

  75. Det är ett signifikant resultat:

  76. Minskade negativa attityder-

  77. -och en annan beredskap att möta
    en människa som man ser inte mår bra.

  78. Man är inte lika rädd,
    det är inte lika osäkert-

  79. -att säga
    "Har du tänkt ta ditt liv?"-

  80. -när man har övat på att säga det.

  81. Vi har också gjort utvärderingar
    efter varje utbildning vi har haft.

  82. Det är jättegott resultat.

  83. Så ni instruktörer som
    gör utbildningen och håller i den-

  84. -ni gör ett jättebra jobb,
    riktigt bra.

  85. Och vi har ju...

  86. 2015 utbildade vi
    ett gäng instruktörer-

  87. -från olika organisationer i Uppsala.

  88. Nu har vi ett nytt gäng instruktörer
    - nya stjärnor.

  89. Ni som är instruktörer, nya stjärnor,
    kan ni ställa er upp?

  90. Vi blir hela tiden fler
    i gruppen instruktörer.

  91. Det är en förmån
    för er som är nya i gänget-

  92. -att vi har
    rutinerade instruktörer-

  93. -som hjälper er och stöttar.

  94. Ni som är "gamla" instruktörer,
    ni ställde er inte upp!

  95. Ställ er upp, ni också!
    Alla är inte här.

  96. Det är dem ni ska haffa sen.
    Vi kommer att vara bredvid utgången.

  97. Om nån undrar nåt
    så är det bara att fråga oss.

  98. Det som verkligen visar på resultat
    eller varför vi ska fortsätta-

  99. -är när vi får höra om goda exempel.

  100. När det faktiskt i praktiken
    har gett resultat.

  101. Jag har fått många berättelser
    till mig genom åren.

  102. Vissa är väldigt gripande, och
    man förstår varför det gör nytta.

  103. Vi har en person här som har gått
    Första hjälpen och är instruktör.

  104. Jag tänkte utsätta henne
    lite extra... Nej!

  105. Välkommen upp! Du ska berätta
    om när du har använt kunskapen.

  106. Jag heter Nathalie och är bistånds-
    handläggare på Uppsala kommun.

  107. Här är ett exempel från verkligheten.

  108. Jag var på väg hem till en brukare-

  109. -för en uppföljning av ett hemtjänst-
    beslut, såna som vi gör varje år.

  110. Jag ringde på men fick inget svar.

  111. Jag funderar på om han har glömt
    bort det. Det kan vara vad som helst.

  112. Men jag sätter mig i trapphuset
    och väntar.

  113. Jag ringer på igen efter tio minuter-

  114. -och sen efter kanske femton minuter.

  115. Då hör jag
    hur kedjan på dörren rasslar.

  116. Dörren öppnas av en ihopsjunken
    herre. Han ser inte ut att må så bra.

  117. Vi går in för att följa upp beslutet.

  118. Vi pratar,
    och han är överlag nöjd med beslutet-

  119. -men han önskar mer tid,
    hemtjänsten är där för lite.

  120. Han blir stressad
    av att de snabbt ska in och ut.

  121. Han har fått
    stressutlöst eksem på hela kroppen.

  122. Det är ju jättejobbigt för honom att
    den psykiska oron yttrar sig fysiskt.

  123. Vi bestämmer att vi lägger till
    mer tid. Då känns det ju bra.

  124. Men det känns inte bra. "Vad är det
    som inte känns bra?" frågar jag mig.

  125. Vi fortsätter samtalet. Han säger:
    "Jag orkar inte mer! Jag har så ont."

  126. Men vad är det han inte orkar?

  127. Orkar han inte leva längre?
    Vill den här mannen ta sitt liv?

  128. Jag tänker på vad jag lärde mig
    som första hjälpare:

  129. Våga fråga! Våga fråga om självmord!
    Det ökar inte risken för självmord.

  130. Det snarare minskar risken, om du är
    där och bemöter det svar du får.

  131. Jag har det som ett mantra:
    våga fråga!

  132. Även om jag har frågat tidigare
    kan det vara svårt.

  133. Till slut så frågar jag. Jag säger:

  134. "Jag blir orolig för dig
    när jag hör att du inte orkar mer."

  135. "Vad är det du inte orkar?
    Är det så att du vill ta ditt liv?"

  136. Det är tyst några sekunder, men efter
    ett tag får jag ett bestämt svar:

  137. "Ja", säger han.

  138. Vi pratar vidare om hur, när och var.
    Det behöver jag inte gå in på.

  139. När vi har pratat om det
    kontaktar jag sjukvården-

  140. -och medan vi väntar på sjukvården,
    som har mer kompetens för det här-

  141. -ser jag en serietidning
    och frågar honom:

  142. "Brukar du läsa den serietidningen?"

  143. Han svarar: "Ja, men jag har så ont
    att jag inte har kunnat läsa den."

  144. Jag frågar: "Får jag läsa för dig?"

  145. Jag läser tidningen med inlevelse.

  146. Och trots den grymma situationen
    som han befinner sig i-

  147. -så skrattar vi tillsammans-

  148. -och det kanske känns lite lättare
    för honom just i den stunden.

  149. Besöket drar ut på tiden, två timmar,
    men det gör inget.

  150. Sjukvården tar vid, och jag
    går därifrån, och det känns bra.

  151. Det jag vill komma till är
    att vi behöver fler första hjälpare-

  152. -så att vi vågar fråga om självmord
    för att minska självmorden. Tack.

  153. Tack, Nathalie.

  154. Vi har många såna exempel,
    och det är fantastiskt.

  155. Sen är ju frågan: hur fortsätter vi?

  156. Frågan just nu i den här satsningen
    är: hur ska vi förvalta det?

  157. Vi vet redan att det ger resultat.

  158. Vi funderar på att utvärdera det,
    men vi har resultat för Sverige.

  159. Vi vet att det ger resultat, och det
    är en relativt enkel insats att göra-

  160. -inom vård- och omsorgsverksamheter.

  161. Några första hjälpare per verksamhet.

  162. Vi tittar just nu på
    hur man jobbar i Sverige med det här.

  163. Vi plockar ut russinen,
    det som vi ska pröva-

  164. -precis som andra i Sverige
    tittar på hur vi gör-

  165. -och härmar. Och det är väl bra?

  166. Vi får tacka så mycket från oss.

  167. Det här är nämndens arbete,
    och fortsättning följer. Tack.

  168. Textning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Satsning på psykisk hälsa hos äldre

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Jenny Söderlund är verksamhetsutvecklare på äldreförvaltningen i Uppsala kommun. Hon berättar om målbilder och arbetsmetoder för att upptäcka psykisk ohälsa bland äldre. En av metoderna är att utbilda så kallade förstahjälpare, biståndshandläggare som möter äldre i kommunen. Nathalie Flodman är en sådan. Här berättar hon om mötet med en deprimerad äldre man som vill ta sitt liv. Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Sjukdomar och ohälsa > Psykisk ohälsa, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Vuxna och äldre
Ämnesord:
Psykiatri, Psykisk hälsa, Samhällsvetenskap, Sociologi, Äldre
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Satsning på psykisk hälsa hos äldre

Jenny Söderlund är verksamhetsutvecklare på äldreförvaltningen i Uppsala kommun. Hon berättar om målbilder och arbetsmetoder för att upptäcka psykisk ohälsa bland äldre. En av metoderna är att utbilda så kallade förstahjälpare, biståndshandläggare som möter äldre i kommunen. Nathalie Flodman är en sådan. Här berättar hon om mötet med en deprimerad äldre man som vill ta sitt liv. Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Ångest hos äldre

Vilka ligger i riskzonen för att må sämre på ålderns höst? Vad kan omvårdnadspersonal tänka på och hur kan de agera? Malgorzata Szmidt är specialistläkare i psykiatri och geriatrik vid äldrepsykiatrin vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Här berättar hon om psykisk ohälsa, om de symptom man kan stöta på i äldrevården och vad som kan göras. Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Existentiell hälsa

Cecilia Melder är forskare i religionspsykologi vid Uppsala universitet och Teologiska högskolan i Stockholm. Hon menar att tro, religion och andlighet hör ihop med hur vi ser på våra liv och att detta kompletterar vår fysiska och psykiska hälsa. Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

De svåra samtalen

Sjukhusprästen på Akademiska sjukhuset i Uppsala Kerstin Dillmar och Sigtunastiftelsens kaplan Lars Björklund berättar om situationer där de har haft de svåra samtalen. De talar om insikten att det kanske inte finns någon tröst i de riktigt svåra sorgerna. Det viktiga är att vara där, att finnas bredvid en medmänniska i nöd. Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Trauman - en utmaning för äldreomsorgen

Susanne Rolfner Suvanto är verksamhetsansvarig på Omvårdnadsinstitutet med stor erfarenhet av äldrevården och nationell utredare för regeringens kvalitetsplan för äldreomsorgen. Hon drar paralleller mellan de som överlevde förintelsen, de som flydde hit från finska vinterkriget och de som kommer idag. Vilka omvårdnadsutmaningar står vi inför och vad kan vårdpersonal tänka på? Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Psykisk ohälsa hos äldre

Symptom på traumatisering

Frida Johansson Metso har mångårig erfarenhet från Röda Korsets arbete med krigstraumatiserade människor. Här berättar hon om vad som händer i den posttraumatiserade människan, hur det yttrar sig och hur äldrevården kan handskas med traumatiserande minnen. Hur ger vården patienterna rätt diagnos, då symptom för PTSD kan likna minnessjukdomar som demens? Inspelat den 14 mars 2017 på Uppsala konsert & kongress. Arrangör: Uppsala kommuns äldreförvaltning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samhällets utmaningar

Avloppsvatten som bioenergi

Alger som odlas i avloppsvatten kan ge biomassa, djurföda och på sikt kanske också livsmedel till oss människor. Mikroalgforskaren Francesco Gentili pratar om varför man kan odla alger som livsmedel. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - sex

Lust och olust

Det påstås ofta att vi lever i en tid som är fixerad av sex och lust. Samtidigt söker allt fler människor hjälp för problem med, eller avsaknad av, lust. Vissa forskare väljer att kalla det för ett folkhälsoproblem.

Fråga oss