Titta

UR Samtiden - Bokprovning 2017

UR Samtiden - Bokprovning 2017

Om UR Samtiden - Bokprovning 2017

Föreläsningar och analyser av trenderna i barn- och ungdomslitteraturen. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokprovning 2017 : Religion och mytologi för barn och ungaDela
  1. Böcker om barn i svåra situationer
    är det gott om-

  2. -men väldigt få av dem tillåter
    huvudpersonen att fundera över-

  3. -eller rentav möta Gud i någon form.

  4. "Religion och mytologi"
    - Karin Mossed.

  5. "Länge har religion och kristendom
    varit tabu i barnlitteraturen."

  6. "I övrigt väjer inte böckerna
    för några ämnen."

  7. Så skrev Ying Toijer-Nilsson 1976-

  8. -i sin bok "Tro och otro
    i modern barnlitteratur".

  9. Hon menade att ny barnlitteratur
    släppte in sex, narkotika-

  10. -och till och med
    politik och könsroller-

  11. -på bekostnad av religionen.

  12. Men hon anade en begynnande renässans
    för kristen litteratur-

  13. -och gladdes åt översättningarna
    av C.S. Lewis böcker om Narnia.

  14. Det har hänt en del under de 40 år
    som gått sen boken kom ut.

  15. Återspeglas det i dagens litteratur
    för barn och unga-

  16. -och i så fall på vilket sätt?

  17. Innan jag går vidare in
    på exempel från 2016-

  18. -vill jag kort definiera de komplexa
    begreppen religion och mytologi.

  19. Med religion kan man säga att det är-

  20. -att tro
    på en eller flera högre makter.

  21. Med mytologi menar man i dag
    en samling myter-

  22. -inom ett visst religiöst,
    ofta utdött, system.

  23. Den västerländska barnboken har
    sin självklara religiösa bakgrund.

  24. De första barnböckerna,
    på 1500-talet-

  25. -skrevs främst för att inskärpa
    kristen moral i de unga läsarna.

  26. Länge dominerade
    kristendomen i barnboken-

  27. -men ungefär runt sekelskiftet 1900-

  28. -började man ana
    mer sekulära tendenser-

  29. -och man släppte in
    narkotika och annat i barnboken.

  30. Men på 1970-talet började pendeln
    svänga igen, noterade Toijer-Nilsson.

  31. Hon var samtidigt osäker på hur
    framtiden skulle komma att se ut-

  32. -för den kristna barnboken.

  33. En annan som uppmärksammat frånvaron
    av andlighet i barnlitteraturen-

  34. -är den amerikanska litteraturvetaren
    Patty Campbell.

  35. Hennes inledning i "Spirituality
    in Young Adult Literature"-

  36. -är påfallande lik
    Ying Toijer-Nilssons.

  37. Jag intresserar mig
    inte bara för kristen litteratur-

  38. -utan jag är nyfiken på
    skildringar av gudar, religioner-

  39. -myter och mytologier.

  40. Hur, om alls,
    skildras religion och mytologi-

  41. -i de barn- och ungdomsböcker
    som kom ut i Sverige 2016?

  42. Det är två enormt stora ämnen,
    men jag ska fatta mig kort.

  43. Jag ska prata om religiösa
    och mytologiska inslag-

  44. -i uttalat religiös litteratur och
    litteratur av mer profan karaktär.

  45. Med några undantag uppehåller jag mig
    vid skönlitteratur-

  46. -som är textbaserad och belyser några
    av de centrala drag jag fått syn på.

  47. Den religiösa litteraturen 2016
    skildrar uteslutande kristna motiv-

  48. -och består av biblar eller bibliska
    berättelser i bilderboksformat.

  49. De enda faktaböckerna inom religion
    som kom ut 2016-

  50. -är just de här biblarna.

  51. Förra året kom ett tjugotal titlar ut
    med ämnesordet "Bibeln"-

  52. -medan det 2010 var tre böcker.
    Så det har ökat.

  53. Och majoriteten av böckerna
    är översättning i någon form.

  54. Bibelberättelserna vänder sig nästan
    uteslutande till de yngsta läsarna.

  55. Och redan Luther betonade vikten av
    bilden som stöd för de enfaldiga-

  56. -och såg till att dåtidens barnbiblar
    anpassades till målgruppen.

  57. Det här ser vi prov på än i dag.
    Under 2016 kom "Lill-Teddys bibel"-

  58. -en av många böcker där en förkortad
    version av Bibeln presenteras.

  59. Och här är det extra gosig
    förpackning som gäller.

  60. En annan variant är biblar
    som genom innehåll och estetik-

  61. -tydligt signalerar
    att målgruppen är tonåringarna.

  62. Man använder tecknade serier
    och blundar inte för Bibelns våld.

  63. Förra året kom två biblar
    i serieformat.

  64. "Den inofficiella Bibeln
    för Minecrafters"-

  65. -och "Hjältarnas seriebibel".

  66. I den senare möter
    läsaren Bibelns olika gestalter-

  67. -som fått smeknamn med
    superhjältekonnotationer.

  68. Exemplet här är ur Gamla testamentet:

  69. Simson med håret kallas passande nog
    för Judge Dreadlocks.

  70. Nog för att texterna i GT också
    betraktas som heliga i judendomen-

  71. -men här presenteras de
    i ett kristet sammanhang.

  72. I en av få skönlitterära skildringar
    med religiöst innehåll-

  73. -"Vad skulle Jesus ha gjort", ställs
    barn inför dilemman som de löser-

  74. -genom att dra sig till minnes
    vad de lärt sig i söndagsskolan.

  75. Och med boken följer ett armband
    så att läsaren kan minnas-

  76. -"what Jesus would have done"
    i en speciell situation.

  77. En reflektion när man tittar på
    den religiösa litteraturen-

  78. -och det är alltså bara
    kristen litteratur här-

  79. -det är att kristendomen presenteras,
    snarare än något annat-

  80. -och att de flesta böckerna vänder
    sig till barn i de yngsta åldrarna.

  81. Vi tar klivet över
    till den profana litteraturen.

  82. Jag börjar med
    att visa på nåt vanligt:

  83. Nämligen att författarna leker med-

  84. -föreställningar,
    symboler och begrepp.

  85. Företrädelsevis då de kristna,
    även här.

  86. I "Gudarna" sätts gudsbegreppet
    under lupp av ett kompisgäng.

  87. De här tjejerna avskyr
    att bli kallade "tjejer"-

  88. -och utnämner sig till "gudar", en
    blandning mellan "guzz" och "brud".

  89. Tillsammans skriver de ett manifest
    som kan läsas som en helig skrift.

  90. Metaforiska gudar som
    tillber sig själva och varandra.

  91. Men finns det profana böcker
    som skildrar gudar att lita på?

  92. Böcker om barn i svåra situationer
    är det gott om-

  93. -men väldigt få av dem tillåter
    huvudpersonen att fundera över-

  94. -eller rentav möta Gud i någon form.

  95. Det här är också påtagligt i USA,
    enligt Patty Campbell.

  96. "Det jäkla ogräset" är
    ett humoristiskt undantag.

  97. Alvin och hans mamma
    är lamslagna av en tung sorg.

  98. Men så plötsligt
    flyttar Gud in i huset intill.

  99. Han - för det här är en han -
    är oerhört glad i att skapa-

  100. -men inte så förtjust i
    att diskutera existentiella frågor.

  101. "Gud var verkligen skicklig med sina
    händer, det måste Alvin erkänna."

  102. "Han skapade lagom vilda blommor och
    en lättskött palm som doftade kanel."

  103. "Och en jordgubbsplanta
    som gav bär fyra gånger om året:"

  104. "Vår, sommar, höst och vinter."

  105. "'Det blir kanonfint att få
    jordgubbar i januari', sa Gud."

  106. "'Jo', sa Alvin."

  107. "'Vinter.' Gud skakade på huvudet.
    'Vad tänkte jag med den årstiden?'"

  108. "'Hala vägar, slask, och sånt där.'"

  109. "'Min pappa dog för att han
    inte kunde bromsa', sa Alvin."

  110. "'Vägen var hal,
    och så körde han in i ett träd.'"

  111. "'Vi hamnar hela tiden i nåt med
    din mamma och pappa', sa Gud surt."

  112. "'Det är bara två år sen', sa Alvin.
    'Vi tänker inte på så mycket annat.'"

  113. "'Ja, ja', sa Gud. 'Det är en dum
    idé, det att folk dör', sa Alvin."

  114. "'Tro mig', sa Gud. 'Det är inte
    heller så lätt att leva för evigt.'"

  115. Vem vill leva för evigt?

  116. Vem vill vara en gud,
    vem vill ha en gud? Finns Gud?

  117. "Finns de gudar jag känner till på
    riktigt, och varifrån kommer jag?"

  118. Funderingarna får Thorgal
    i "Vikingar och gudar"-

  119. -att uppsöka en helig man, som vet
    mer om världen än de flesta andra.

  120. Boken är ett exempel på de lekfulla
    brott mot genrekonventioner-

  121. -som vi har sett prov på under förra
    årets utgivning men också tidigare.

  122. I det som först verkar vara en
    regelrätt skildring av vikingatron-

  123. -och dess skapelseberättelse
    och gudar-

  124. -visar det sig
    att det bara är ett påhitt-

  125. -av människor från framtiden
    från rymden.

  126. "Vikingar och gudar" gavs först ut
    i slutet på 1980-talet.

  127. Jag har med den som ett exempel
    på de böcker som återutgavs 2016-

  128. -som på något sätt
    berör religion eller mytologi.

  129. När vi började arbeta med
    Bokprovningen för nåt år sen-

  130. -funderade vi över
    om vi skulle få se-

  131. -böcker som skildrade samtida
    konflikter med religiösa bakgrunder.

  132. Men det närmaste vi kommer det hittar
    vi i "Gamla hundar, nya vanor"-

  133. -där tonåringen Harvey får undervisa
    sin rasistiska granne om sikhism.

  134. Att bära turban är inte detsamma
    som att vara terrorist.

  135. Men det här
    är inte religiösa konflikter-

  136. -utan snarare rasistiska påhopp
    och ett vänligt bemötande av dem.

  137. Så långt de samtida konflikterna,
    men en historisk konflikt-

  138. -med klara religiösa grunder
    hittar vi i "Middagsmörker".

  139. Den föräldralösa Áili
    tvingas flytta från Skåne-

  140. -till sina släktingar
    i en by utanför Kiruna-

  141. -där hon upptäcker sitt samiska arv
    och att hon är en nåjd-

  142. -en samisk schaman.

  143. Under en trumresa får Áili
    återuppleva den stora kyrkoslakten-

  144. -på 1600-talet som får symbolisera
    det kristna förtrycket-

  145. -av den samiska religionen
    från dåtid till nutid.

  146. Böckerna skildrar förvisso kristen-
    domens möte med andra religioner-

  147. -men är exempel på ytterst få
    undantag vi har hittat i utgivningen.

  148. Det är kristendomen som dominerar-

  149. -och det är få religiösa konflikter
    av strukturell natur-

  150. -som skildras i den profana
    barn- och ungdomsboken 2016.

  151. De religiösa konflikter vi har hittat
    äger snarare rum inne i individen.

  152. I "Guldgossar" möter
    läsaren den tvivlande Freya-

  153. -vars avståndstagande
    från söndagsgudstjänsterna-

  154. -fungerar som ett led
    i frigörelsen från föräldrarna.

  155. "När hon var yngre, nio-tio,
    hade Freya försökt vara from."

  156. "Gudfruktighet var en av få saker..."

  157. "...som nunnorna i skolan
    hade gillat hos ett barn."

  158. "Men det var mer än så. Det hade
    känts som hon inte haft något val."

  159. "Solen gick upp,
    hundar jagade katter..."

  160. "...och Gud utgjorde grunden
    för allt, som en klibbig matta."

  161. "Så Freya hade försökt älska
    den lammliknande Jesus."

  162. "Hon hade ansträngt sig för
    att känna sin skyddsängels närvaro."

  163. "Nu är Freya 16 och har genomskådat
    sina föräldrar och religionen."

  164. "Världen är smutsig, och det som
    hon ser som kristet hyckleri..."

  165. "...är inget
    hon vill ställa upp på längre."

  166. En annan som brottas med tron är
    transtjejen Amanda-

  167. -i "Om jag var din tjej".

  168. Amanda har flyttat till en ny stad-

  169. -och ska följa med
    sin kompis Anna till kyrkan-

  170. -vilket väcker stora funderingar
    både hos Amanda och hennes pappa.

  171. Det här är böcker som problematiserar
    religion snarare än presenterar den.

  172. Vi befinner oss långt från
    de första barnböckerna-

  173. -och den samtida
    religiösa litteraturen-

  174. -vars huvudsakliga syften är-

  175. -att inskärpa
    religiös dygd och moral-

  176. -och ideal i läsarna.

  177. Från religion till mytologi,
    från reality till fantasy.

  178. Jag nämnde att jag med mytologi
    i dag menar en samling myter.

  179. Och vi har länge sett ett intresse
    för det i utgivningen.

  180. Inte minst för de gamla europeiska
    religionerna och deras mytologier.

  181. Den grekiska mytologin
    hålls ständigt aktuell-

  182. -genom skönlitterära tolkningar
    och faktaspäckade actionböcker.

  183. På senare år har dock fokus börjat
    flytta över till nordisk mytologi.

  184. 2016 kom fortsättningar
    i de populära serierna-

  185. -"Pax", "Korpringarna"
    och "Sagan om Turid".

  186. Det nordiska ser vi överallt nu -
    både i filmer och tv-serier.

  187. I vår är temat högaktuellt i den
    skönlitterära utgivningen för vuxna.

  188. I den påkostade "Nordiska gudar"-

  189. -återfinns illustrerade berättelser
    om de nordiska gudarna-

  190. -från skapelsens Ginnungagap
    till det ödesmättade Ragnarök.

  191. Föga förvånande dyker stråk av
    nordisk mytologi ofta upp i fantasyn-

  192. -inte minst i de nordiska originalen.
    Det finns dock ett undantag:

  193. Rick Riordan, som skrivit serier
    med romersk och grekisk mytologi-

  194. -tar sig an
    asatron i "Krigarens svärd".

  195. Huvudpersonen Magnus
    får flytta till Valhall-

  196. -som visar sig ligga ovanför Boston,
    där han bor-

  197. -efter att det visar sig
    att han är guden Frejs son.

  198. Den som läst Riordans böcker vet att
    det är lite kärlek, mycket action-

  199. -och en hel del turer fram och
    tillbaks innan man når slutet.

  200. En annan bok som tar avstamp
    i en realistisk samtid-

  201. -är "En väktares bekännelser".

  202. 15-åriga Tilda Modig bor i Stockholm
    och är väktare-

  203. -och ska bevaka stadens rådare-

  204. -alltså tomtar,
    troll, älvor och andra sagoväsen-

  205. -så att de inte överträder gränsen
    mellan sin värld och människans.

  206. Samtidigt måste Tilda
    hålla sin identitet hemlig-

  207. -inte minst för hennes bästa vän.

  208. Både Toijer-Nilsson och Campbell
    skriver att fantastik-

  209. -kan tolkas som en metafor
    för det andliga sökandet.

  210. Där finns alltid kampen
    mellan ont och gott-

  211. -där skildras det hjältemodiga offret
    som görs för att rädda världen.

  212. I "Uppstigningens brunn", som
    har fått delas upp i två volymer-

  213. -ser vi en sån tematik. Det ryktas
    att Vin är tidernas hjälte-

  214. -att hon är den som
    ska rädda världen från undergång.

  215. Det här är inget nytt i fantastiken.

  216. Mer intressant är att man till
    skillnad från realistisk litteratur-

  217. -har börjat prata om
    religioner och mytologier i plural.

  218. I fantasyn får läsaren navigera-

  219. -mellan ett större antal religiösa
    och mytologiska uttryck.

  220. Det har dessutom blivit vanligare att
    man diskuterar religion och mytologi-

  221. -på en metanivå i böckerna.

  222. I "Uppstigningens brunn"
    är det bevararen Sazed-

  223. -som har ett "akademiskt intresse"-

  224. -för de hundratals religioner
    han lyckades memorera-

  225. -innan Överstehärskaren utplånade dem
    för att införa dyrkan av sig själv.

  226. I "Dans för en död prinsessa"-

  227. -samexisterar en mängd religioner
    under ganska fredliga förhållanden-

  228. -men en är på väg att ta över.

  229. Det här blir tydligast
    i kapitlen om Kao-

  230. -föreståndaren
    för det fridfulla Alla gudars tempel.

  231. Snart försöker
    månpratrerna tränga sig in.

  232. "Den ende skulle beredas
    den plats han förtjänade."

  233. Om så med våld. Våld av ett annat
    slag ser vi i "Naondel"-

  234. -som består av fiktiva vittnesmål.

  235. I ett palats styrt med järnhand
    av visiren Iskan-

  236. -möts ett antal kvinnor
    som tagits till fånga-

  237. -och som oberoende av varandra
    börjar planera för en flykt.

  238. Kvinnorna har olika religiösa
    bakgrunder, och när de lyckas fly-

  239. -bygger de upp ett kloster som med
    magins hjälp blir ointagligt för män.

  240. Och de börjar skriva.

  241. Texterna börjar snart
    att behandlas som heliga-

  242. -och ligger så småningom
    till grund för den tro-

  243. -som senare klosterinvånare
    centrerar sitt liv kring.

  244. Så, avslutningsvis:

  245. I utgivningen 2016 ser vi ett
    intresse för religion och mytologi-

  246. -i såväl realistisk
    som fantastisk litteratur.

  247. Men en religion dominerar
    - kristendomen-

  248. -och en mytologi dominerar -
    den nordiska.

  249. I religiös litteratur blir kristen-
    domen presenterad för unga läsare-

  250. -och i den mån religion berörs
    i den profana litteraturen-

  251. -vänder sig böckerna ofta
    till äldre läsare-

  252. -och religion tenderar där att
    framställas som nåt problematiskt.

  253. Läget är dock inte detsamma som det
    Toijer-Nilsson beskrev 1976-

  254. -eller Campbell i USA 2015.

  255. Kristendomen är inte tabu
    i barn- och ungdomsböcker 2016.

  256. Vem vänder sig böckerna till?

  257. Skulle vi kunna tänka oss
    att man vill nå unga läsare-

  258. -som inte har vuxit upp
    med det svenska kulturarvet-

  259. -eller är det snarare ett uttryck
    för att lära känna sig själv bättre?

  260. Så långt de realistiska berättelserna
    och en viss likriktning.

  261. Men i fantastiken skildras både
    religiös och mytologisk mångfald-

  262. -och, om man så vill, en inkludering.

  263. Där finns de,
    religionerna och mytologierna-

  264. -även om den nordiska mytologin
    framträder starkare än de andra.

  265. Det är i fantastiken som läsaren
    får skymta de stora sammanhangen.

  266. Och andelen fantastisk litteratur
    har ökat kraftigt-

  267. -jämfört med
    den realistiska samtidsberättelsen.

  268. Skulle vi kunna tala om
    en begynnande längtan-

  269. -efter något som ganska länge
    har betraktats som oviktigt?

  270. Jag talar om en förundran inför något
    som är större än det egna jaget.

  271. Flera exempel 2016 pekar på det.

  272. I den religion som ges till handa
    finns det en gud att vända sig till.

  273. I mytologin som ges till handa
    finns det flera gudar-

  274. -men det är samma mytologi.

  275. Det är nästan så att man kan undra,
    för att tala med Toijer-Nilsson-

  276. -om alla andra religioner
    och mytologier är dagens tabu.

  277. Tack.

  278. Textning: Markus Svensson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Religion och mytologi för barn och unga

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den religiösa litteraturen för barn och unga under 2016 skildrar uteslutande kristna motiv och består främst av bibliska berättelser i bilderboksformat, berättar bibliotekarien Karin Mossed. För att gå hem hos tonåringar använder sig dagens författare ofta av serieformatet, och här blundar man inte för de mer våldsamma scenerna i Bibeln. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Barn- och ungdomslitteratur, Litteraturvetenskap, Mytologi i litteraturen, Religion i litteraturen, Svensk litteraturhistoria
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Bokprovning 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokprovning 2017

Barn- och ungsomsböcker utgivna 2016

Bibliotekarien Sofia Gydemo presenterar statistik från 2016 års utgivning av barn- och ungdomslitteratur. Totalt gavs det ut 2 414 titlar, vilket är en fördubbling jämfört med år 2000. En anledning till den stora ökningen är att det har blivit billigare att producera och trycka böcker. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokprovning 2017

Normer och inkludering för barn och unga

Under 2016 kom det ut flera böcker om transpersoner för barn och unga, berättar bibliotekarien Kajsa Bäckius. Böckerna handlar framförallt om att komma ut och våga berätta för sina föräldrar och kompisar. Ofta skildras också de negativa reaktionerna från omgivningen, och då särskilt hos fäderna. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokprovning 2017

Religion och mytologi för barn och unga

Den religiösa litteraturen för barn och unga under 2016 skildrar uteslutande kristna motiv och består främst av bibliska berättelser i bilderboksformat, berättar bibliotekarien Karin Mossed. För att gå hem hos tonåringar använder sig dagens författare ofta av serieformatet, och här blundar man inte för de mer våldsamma scenerna i Bibeln. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokprovning 2017

Flykt från krig för barn och unga

Berättelser om flykt och krig har ökat markant de senaste åren, berättar forskningsledaren Åsa Warnqvist. Det här är ingen slump, eftersom mer än 160 000 människor sökte asyl i Sverige under 2015 och ungefär en femtedel av dessa var ensamkommande barn. Oftast utspelar sig händelserna kring själva flykten från ett annat land. Ju äldre flyktingbarnen är desto mer komplexa problem, trauman och frågeställningar. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokprovning 2017

Skräck för barn och unga

Bibliotekarien Sofia Gydemo berättar om vad det var som skrämdes i 2016 års utgivning av barn- och ungdomsböcker. Otäcka kräldjur, farliga getingar som sprider smittor och insekter som förvandlas till monster är vanligt förekommande, säger hon. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokprovning 2017

Dagboksromanen för barn och unga

Vi läser bloggar och memoarer som aldrig förr, och det påverkar också barn- och ungdomslitteraturen, säger bibliotekarien Hanna Liljeqvist. Länge betraktades dagböckerna som ett typiskt kvinnligt uttryck, men nu börjar en ändring smyga sig på, berättar hon. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokprovning 2017

Bild och form i barn- och ungdomslitteratur

Illustratören Sara Teleman vill ge en eloge till de förlag som lyfter fram formgivaren och illustratörernas namn i sina böcker. Här gör hon en spaning bland 2016 års böcker och ser vad som är typiskt för vår samtid när det gäller formnormer och traditioner. Något Sara undrar över är varför det finns så få illustrationer med barn från Asien och till exempel Kurdistan. Ofta relaterar författarna i stället till sin egen barndom. Inspelat den 4 april 2017 på Farsta bibliotek. Arrangör: Svenska barnboksinstitutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaUR Samtiden - Next chapter

Förlagsbranschens framtid

Vi befinner oss på den industriella bokindustrins absoluta krön. Men vart tar vi vägen nu? Den frågan ställer Richard Nash, digital innovatör och förläggare. Ser vi måhända ett slut för den storindustriella produktionen av böcker? Inspelat den 23 maj 2014. Arrangörer: Publit och Bok & Bibliotek.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBildningsbyrån - historia

Ett läsande folk

Under 1800-talet slog romanen igenom som litteraturform och böcker lästes av allt fler. Vi hör historien om Martina von Schwerin som kallats den första moderna läsaren.

Fråga oss