Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : KvartsfinalMaterialDela
  1. I Retorikmatchen tävlar
    sjätteklassare i att hålla tal.

  2. I varje program möts två lag,
    och bara ett går vidare.

  3. Till sist står ett lag kvar som
    vinnare av UR:s pris Guldmikrofonen-

  4. -och 10 000 kronor.
    Gör er redo för Retorikmatchen 2017!

  5. UR presenterar: Retorikmatchen!

  6. I vårt land
    får man tycka vad man vill.

  7. Yttrandefriheten är viktig-

  8. -men det är också viktigt
    att inte skratta bort andra.

  9. Lyssnar ni,
    eller turas ni bara om att prata?

  10. Vi tar våra deltagare på allvar.

  11. Jag lovar att det är värt
    att lyssna noga på vad de säger.

  12. I dag ska två skolor tävla
    om att tala.

  13. De två lagen är:

  14. Kringlaskolan i Södertälje.

  15. -Jag heter Bastian!
    -Jag heter Lovisa!

  16. Lovisa pratar väldigt bra
    med kroppen.

  17. Hon ändrar rösten
    så att det låter bra.

  18. Bastian har ett bra talsätt
    och bra inlevelse när han pratar.

  19. Internationella Engelska Skolan
    i Lund.

  20. Vi heter Liv och Ivar
    och tävlar för det här gänget!

  21. Liv är bra på att få fram känslorna-

  22. -så att man själv känner
    det hon vill nå.

  23. När hon kommer av sig
    fortsätter hon bara.

  24. Ivar är väldigt smart och
    förstår hur man når fram till andra-

  25. -och pratar logiskt-

  26. -för att få andra att vilja lyssna
    och förstå vad man säger.

  27. Äntligen ska vi starta. Välkomna.

  28. Bastian och Lovisa
    från Kringlaskolan-

  29. -och Liv och Ivar
    från Internationella Engelska Skolan.

  30. Välkomna.
    - Och välkommen, juryn!

  31. Frida Buhre, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  32. Det är dags att starta, så...

  33. Nu kör vi!

  34. Rimrappen.

  35. Nu ska de komma på ett ord som rimmar
    med det ord som Nassim har sagt.

  36. Här prövas kvickhet, ordförråd
    och förmåga att lyssna noga.

  37. -Nu är DJ Nassim här. Känns det bra?
    -Ja.

  38. Jag spelar musik och säger ett ord,
    och ni ska rimma. Förstått?

  39. -Ja.
    -Då kör vi.

  40. -När jag säger "vas" säger ni...
    -Bas.

  41. -När jag säger "fniss" säger ni...
    -Piss.

  42. -När jag säger "hund" säger ni...
    -Stund.

  43. -När jag säger "väder" säger ni...
    -Kläder.

  44. -När jag säger "skogen" säger ni...
    -Fogen.

  45. -När jag säger "nosa" säger ni...
    -Krosa.

  46. -När jag säger "dansa" säger ni...
    -Chansa.

  47. -När jag säger "snoka" säger ni...
    -Fnoka.

  48. Där är det slut.

  49. -Jag visste inte...
    -Det var jättebra.

  50. Jag lämnar över ordet till juryn.

  51. Internationella Engelska skolan
    från Lund fick sex rätt.

  52. "Fnoka" och "krosa" är inget ord,
    men "fogen" är bestämd form av "fog".

  53. -Sex rätt.
    -Grymt.

  54. Ni kan sätta er, Liv och Ivar.

  55. Kliver upp gör Bastian och Lovisa
    från Kringlaskolan i Södertälje.

  56. Titta på mig. Jag kommer att säga ord
    som ni ska rimrappa på.

  57. -Är ni redo?
    -Ja.

  58. Perfekt. Då kör vi.

  59. -När jag säger "hår" säger ni...
    -Får.

  60. -När jag säger "ren" säger ni...
    -Gren.

  61. -När jag säger "is" säger ni...
    -Lis.

  62. -När jag säger "vik" säger ni...
    -Rik.

  63. -När jag säger "bord" säger ni...
    -Sord.

  64. När jag säger "mosa" säger ni...

  65. -När jag säger "sol" säger ni...
    -Cool.

  66. -När jag säger "pussa" säger ni...
    -Skjutsa.

  67. Där är det slut.

  68. Härligt.
    Jag lämnar över ordet till juryn.

  69. Bastian och Lovisa - bra rimrappat.

  70. Man kan undra om "cool" är svenskt-

  71. -men det finns
    i Svenska Akademiens ordlista.

  72. Vår, gren, rik, cool, skjutsa.
    Fem rätt.

  73. Vi har en vinnare.

  74. Internationella Engelska Skolan
    tar första poängen.

  75. Redovisningen.

  76. Nu ska lagen hålla en redovisning
    om känslor.

  77. Redovisningar kan vara lite tråkiga
    om talaren bara rabblar fakta-

  78. -och inte tar in oss lyssnare
    och pratar så att vi blir nyfikna.

  79. Men fakta kan vara underhållande.
    Det hoppas vi på här.

  80. Har lagen varit kreativa?
    Blir vi intresserade?

  81. Nu är det dags för Liv och Ivar
    att hålla sin föreläsning om rädsla.

  82. Men först hälsar vi på i Lund.

  83. Fem, fyra, tre, två, ett.

  84. Det roligaste med att hålla tal
    är när man får dem att ändra åsikt.

  85. När man övertalar dem
    att tycka som en själv.

  86. Det roligaste
    är att få dem att skratta.

  87. När jag ska hålla tal och blir nervös
    brukar jag sluta ögonen-

  88. -och inte tänka på något -
    få bort alla tankar och sen köra.

  89. När jag ska hålla tal
    brukar jag försöka koppla av.

  90. Läsa igenom talat för att vara säker
    på vad jag ska säga.

  91. Då känner jag mig lugnare.
    Då vet man precis vad man gör.

  92. Det känns jättebra
    att vara grym på retorik.

  93. Då kan vi övertala vem som helst -
    nästan.

  94. Vi har nog lärt oss en del
    om retorik-

  95. -sen vi ansökte till Retorikmatchen.

  96. Vi har blivit bättre på att övertala.

  97. Vi får se hur det går.

  98. Åker vi ut
    så är det inte hela världen.

  99. Vi har varit en av de åtta bästa.

  100. Vi har gjort vårt bästa.

  101. Liv och Ivars redovisning
    handlar om rädsla.

  102. Varsågoda och kör.

  103. Känner ni igen känslan av rädsla-

  104. -när pulsen ökar
    och andningen blir häftigare?

  105. Rädslan känns som en kall,
    hotande dimma.

  106. Man kan inte ta på den,
    men den känns.

  107. -Så är det, men rädsla är också bra.
    -Något av det bästa vi har.

  108. Det hjälper oss
    att undvika faror och fly.

  109. Rädsla väcker våra sinnen
    och gör oss beredda att försvara oss.

  110. Ibland är vi rädda för ofarliga
    saker. Då kan vi utmana rädslorna.

  111. Jag var rädd för att tala
    inför publik, men jag ville kunna.

  112. Vi övade tillsammans
    och sen inför klassen.

  113. Först var det läskigt, men det blev
    allt roligare. Och nu står vi här.

  114. Rädsla kan kännas ensamt,
    men vi vet det och ni vet det.

  115. -Alla är rädda för något.
    -Vad är du rädd för?

  116. Vad fint, Liv och Ivar.
    Vilket bra tal ni har gjort.

  117. Mycket i talet är bra.

  118. Med en sak har ni varit kreativa
    och löst utmaningen på ett bra sätt.

  119. Ni tar upp
    både positiva och negativa aspekter.

  120. Ni har inte bara tänkt:
    "Rädsla är dåligt."

  121. Ni visade hur rädsla
    kan vara en bra känsla också.

  122. Det visar att ni har jobbat i förväg
    och tänkt igenom-

  123. -och hittat den intressanta vinkeln
    man vill ha.

  124. Jättebra.

  125. Jag håller med om allt.

  126. Ni skulle kunna göra det
    ännu lite bättre.

  127. Utmaningen var att ge mycket fakta
    på ett underhållande sätt.

  128. Jag hade velat se: "Vad händer
    i kroppen när vi blir rädda?"

  129. Då hade det blivit ännu bättre,
    men ett mycket bra tal.

  130. -Okej.
    -Tack så mycket.

  131. Det är så bra att när ni börjar
    och slår på-

  132. -och ska hålla ert tal,
    så är ni superfokuserade.

  133. Det märks inte,
    men det finns störningsmoment här.

  134. Det fnissas från publiken.

  135. Det är svårt att hålla tal då,
    framför allt om något så viktigt.

  136. Ni håller fokus hela vägen,
    och det är jättebra.

  137. -Det är svårt. Superbra jobbat.
    -Tack.

  138. Tack så mycket.
    Ni kan sätta er, Liv och Ivar.

  139. Det är dags för Bastian och Lovisa
    att hålla sin redovisning.

  140. Jag är nyfiken på den, men
    den handlar ju om just nyfikenhet.

  141. Men först hälsar vi på i Södertälje.

  142. Rör vid stolparna med din färg.
    Det här går på tid.

  143. När vi har skrivit ner ett tal
    så känns det bra.

  144. Hela klassen har deltagit
    - inte bara två personer.

  145. Innan vi började med retorik
    kände jag:

  146. "Hur ska jag lära mig så snabbt?"

  147. "Tar det inte flera år att prata bra
    och prata med kroppen?"

  148. Sen tog det mindre än två veckor
    så var jag redan väldigt bra.

  149. Efter slutauditionen har jag tränat
    på att argumentera.

  150. Min familj har varit ganska bra
    på det, så jag har tränat med dem.

  151. Jag behöver nog mer träning ändå,
    för träning ger färdighet.

  152. Det som känns "wow" är att det först
    var ungefär hundra klasser.

  153. Nu är vi åtta klasser
    som har gått vidare.

  154. Det känns så här: "Vi har lyckats."
    Av alla hundra så har vi gått vidare.

  155. Vi går nog vidare om vi tränar
    tillräckligt. Man får hoppas.

  156. Deras redovisning
    handlar om nyfikenhet.

  157. Kringlaskolan, varsågoda.

  158. Nyfikna människor lever längre
    och är lyckligare, säger experter.

  159. Vi blev nyfikna på varför och frågade
    hur några känner när de är nyfikna-

  160. -för att se om ett längre liv
    finns i svaren.

  161. Vi fick svaret: "Det känns som om jag
    ska spricka om jag inte får veta."

  162. Andra känner ett pirr i magen,
    blir upphetsade och varma-

  163. -eller till och med arga
    om de inte får svar.

  164. Förlänger de känslorna ens liv?

  165. Vi har frågat
    vad som händer inom folk.

  166. Många känner sig smartare
    när de har fått svar och vet mer.

  167. Experterna kanske har rätt i
    att nyfikenhet är fantastiskt-

  168. -men lever man längre
    om man är arg och ilsken?

  169. Stämmer det att det är dumt
    att dö nyfiken?

  170. Tack. Bastian, du har talarkort,
    men du tittar mot oss.

  171. Framför allt i slutet.
    Det är bra manushantering.

  172. Nyfikenhet. Jag gillar greppet
    att ni är nyfikna på något-

  173. -och därför går ut och söker svaren
    kring nyfikenhet.

  174. Det känns viktigt nu när man kan
    söka information på Internet-

  175. -och bara ta utan att källgranska.

  176. Ni kollar upp hur det är och
    använder nyfikenheten som ledande.

  177. Det besjälar ni bra.

  178. Jag håller med.
    Det är kreativt även här.

  179. Ni pratar inte bara om nyfikenhet -
    ni är också nyfikna.

  180. Det jag skulle ha velat ha
    är en tydligare avslutning.

  181. Nu lämnar ni oss med nya teman
    kring att vara arg och ilsken.

  182. "Dumt att dö nyfiken."
    Det har ni inte svarat på.

  183. En avslutning ska helst
    sammanfoga eller avsluta talet-

  184. -så att publiken förstår
    alla trådar som har tagits upp.

  185. Det jag tycker är bäst är
    att ni lyfter fram citat och exempel-

  186. -som får bli bevis på hur man känner.

  187. "Det känns som om jag ska spricka."

  188. "Andra känner pirr i magen
    eller blir arga."

  189. Allt det kan man ju känna igen.

  190. Det är en bra form av retorik
    - när publiken känner igen sig.

  191. -Bra jobbat.
    -Tack.

  192. Härligt.
    Tack så mycket, Lovisa och Bastian.

  193. Jag vänder mig till juryn.

  194. Nu ska ni rösta
    om vilken redovisning som var bäst.

  195. Ni har asken framför er
    och lappar med skolornas namn.

  196. Blir det Kringlaskolan eller
    Internationella Engelska skolan?

  197. -Jonathan börjar.
    -Nu är ni bra nyfikna, va?

  198. Ja, man är nyfiken på... Vad snabbt.
    Det var självklart för dig.

  199. Det var svårt.
    De hade så olika kvaliteter.

  200. Det var olika redovisningar
    med jättebra kvaliteter.

  201. -Du gör ett val.
    -Jag måste ju!

  202. Det är ju faktiskt ert uppdrag.

  203. Jag håller med om att det är
    lite olika retoriska kvaliteter.

  204. Där har vi... Vi blir förstås nyfikna
    på vad ni har valt.

  205. Men vi väntar
    tills efter den sista tävlingen-

  206. -i denna andra kvartsfinal
    i Retorikmatchen 2017.

  207. Skärp er!

  208. Deltagarna ska hålla ett upplysande
    och uppläxande förändringstal.

  209. Att läxa upp någon och nå förändring
    är en utmaning.

  210. Det görs bäst med starka argument,
    tydliga exempel på vad som är fel-

  211. -och gärna med en bild
    av hur det skulle kunna vara.

  212. Nu är det dags för Ivar och Liv-

  213. -att hålla tal om idrottsföräldrar
    som är med under matcher.

  214. De ska sluta hetsa.

  215. -Är ni redo?
    -Ja.

  216. Varsågoda.

  217. -Skärp er.
    -Ni är förebilder.

  218. Vi vill att ni slutar pusha
    från åskådarbänken.

  219. Vi blir stressade.
    Alltför ofta står ni där och skriker.

  220. På matchen förra helgen när jag
    missade bollen hörde jag: "Kom igen!"

  221. Ni vill väl,
    men vi tappar både lust och fokus.

  222. Vi vill spela och hjälpa laget.
    Vi behöver inte bli Zlatan.

  223. Vi vill att ni är där-

  224. -men ska det bli bra måste vi spela,
    ledarna leda och föräldrarna stötta.

  225. Förr spelade ni här.

  226. -Nu är det vår tur.
    -Så skärp er.

  227. Hjälp oss hålla humöret uppe och
    nerverna i balans och visa respekt.

  228. Jäklar, vad bra. Oj, jag svor.

  229. Jag fick säsongens första retorikrys.
    Det är när jag får ståpäls.

  230. Det var jättebra. Bra jobbat.

  231. Det är mitt i prick
    - leverans och innehåll.

  232. En käpphäst för mig är hur viktiga
    exempel är för att vi ska förstå.

  233. Exemplet ni använder:

  234. "Matchen förra helgen
    när jag missade... 'Kom igen!'"

  235. Man förstår verkligen. Räcker det
    inte med tränare och lagkamrater?

  236. Det sitter föräldrar
    och tjatar också.

  237. -Man förstår verkligen. Jättebra.
    -Tack.

  238. Boom! Vilken utskällning.

  239. Man blir lite så där: "Förlåt."

  240. Samtidigt blir man förbannad, och
    det är ju den känsla ni vill väcka.

  241. Bra jobbat med patos. Ni använder
    mycket patos i det här talet.

  242. Jag vill lyfta in inlevelsen också.

  243. Ni går in i små roller och visar vad
    som har hänt, och det kan vara svårt.

  244. Man måste våga pausera
    och gå in i den här rollen.

  245. Till exempel som du sa:
    "Såg du inte? Kom igen! Satsa!"

  246. För att man ska förstå att det är
    en förälder måste man skådespela.

  247. Det gjorde ni, och man förstod
    alla rollbyten. Jättebra.

  248. Ni visar på stor klokhet när ni säger
    vad som krävs för att prestera.

  249. Ni tar upp humör, glädje, nervositet
    och kämparanda.

  250. Ni visar hur alla de här värdena,
    som är viktiga-

  251. -hotas av föräldrarna
    som står och manar på.

  252. -Bra.
    -Tack.

  253. Tack, juryn.

  254. Tack, Liv och Ivar.
    Ni kan gå och sätta er.

  255. Upp tar vi Bastian och Lovisa.
    Välkomna upp.

  256. Ni fick samma uppgift.

  257. Att skriva ett tal om vuxna som
    står vid idrottsplanen och hetsar.

  258. -Är ni redo?
    -Ja.

  259. Då kör vi.

  260. Snart dags för basket-cup.

  261. Många vill spela men är rädda att
    förra årets händelse ska upprepas.

  262. Rädda för vad ni utanför planen
    ska skrika.

  263. Taskiga rop till oss och domaren
    gör oss osäkra och tar bort glädjen.

  264. -Ska det vara så?
    -Nej!

  265. Tänk om du kände samma sak
    när du skulle göra något.

  266. Tänk om du var rädd för att gå
    till jobbet, gymmet eller teatern.

  267. -Tänk om de skrek något taskigt där.
    -Nu räcker det.

  268. Ingen ska vara taskig. Trakasserier
    och mobbning är förbjudet.

  269. Så skärp er!

  270. Låt alla lag känna:
    "Må bästa lag vinna."

  271. I en schyst match, med var sin
    hejaklack som lyfter upp båda lagen-

  272. -med hejarop, skratt och glädje.

  273. Ett jättebra tal. Verkligen.

  274. Ni drar in en.

  275. Lovisa, ditt kroppsspråk
    och din inlevelse är så bra.

  276. Man lever sig in i bilderna.
    Det är ett väldisponerat tal.

  277. Jag måste ge ett extra plus
    för inledningen.

  278. Den är till för att fånga oss
    så att vi vill lyssna vidare.

  279. Det har ni verkligen gjort.
    "Snart är det dags för basket-cup."

  280. "Många är rädda att
    förra årets händelse ska upprepas."

  281. Vad hände förra året?
    Det är verkligen spännande.

  282. Vi kan bara fortsätta lyssna.
    Ni lyckades med inledningen.

  283. Jag hoppas att tittarna
    gjorde noteringar.

  284. Här kan man lära sig
    att göra en spännande inledning.

  285. Avslutet, skulle jag säga.

  286. Det här är ett ganska jobbigt tal.
    Man blir berörd.

  287. Man blir förbannad
    och känner ångest inne i sig-

  288. -över hur illa vuxna beter sig.

  289. Därför är det skönt
    med en positiv bild i slutet.

  290. Ni visar att man kan ha känslan
    av att bästa lag ska vinna-

  291. -en schyst match med bra hejaklack
    och så där.

  292. Det är en skönare känsla.
    "Det är så det ska vara."

  293. Det är så man når förändring,
    så det var jättebra.

  294. Tack, juryn.

  295. Tack, Lovisa och Bastian
    från Kringlaskolan.

  296. Vi har hört allt
    i denna andra kvartsfinal.

  297. Ni har asken framför er
    och avgörandet i era händer.

  298. Ni har lappar med "Kringlaskolan" och
    "Internationella Engelska Skolan".

  299. Vem höll bäst tal?

  300. Jonathan börjar.
    Du måste välja en lapp.

  301. Det var exceptionellt bra tal
    från båda lagen.

  302. Det var precis det vi ville ha,
    så det var svårt.

  303. Men du har klart för dig
    vem du har valt.

  304. -Jag smyger ner bägge två.
    -Det får du inte.

  305. Och du väljer...

  306. Den sista och kanske avgörande.

  307. -Jag känner mig oerhört utskälld.
    -Vad härligt.

  308. Där har vi den sista rösten.

  309. Då ska vi ta reda på vem som går
    till semifinal i Retorikmatchen 2017.

  310. Avgörandet.

  311. Avgörandets stund är inne.
    Lagen är framför mig.

  312. Lovisa och Bastian från Södertälje
    och Liv och Ivar från Lund.

  313. Vem går vidare till semifinal?
    Det avgörs nu.

  314. Sju poäng ska delas ut,
    men ett vet vi redan.

  315. Internationella Engelska Skolan
    vann rimrappen och har ett poäng.

  316. Det står 1-0 till er.
    Först till fyra, är det som gäller.

  317. Är ni med? Jag läser upp resultaten
    för redovisningen.

  318. På Jonathans lapp står det...

  319. "Kringlaskolan".

  320. Det betyder att det står 1-1.

  321. På Elinors lapp läser jag...

  322. "Internationella Engelska Skolan".

  323. 2-1 till
    Internationella Engelska Skolan.

  324. På Fridas lapp läser jag...

  325. "Internationella Engelska Skolan".

  326. Det står 3-1.
    Det kanske avgörs på nästa.

  327. Först till fyra.

  328. På Elinors lapp står det...

  329. "Kringlaskolan".

  330. Det står 3-2.
    Spelet är fortfarande i gång.

  331. Rösten jag drar nu
    kan vara avgörande.

  332. På Jonathans lapp läser jag...

  333. "Internationella Engelska Skolan".
    Vi har en vinnare!

  334. Grattis, Liv och Ivar från Lund.

  335. Ni är vidare till semifinal!

  336. Fortsätt applådera för Lovisa
    och Bastian från Södertälje.

  337. Riktigt bra kämpat!

  338. Vi har en vinnare.

  339. Till semifinal går Internationella
    Engelska Skolan från Lund.

  340. Nästa vecka är det dags
    för kvartsfinal nummer tre.

  341. Stort grattis, allihopa.

  342. Glöm inte bort
    att i Retorikmatchen är tala guld.

  343. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaBarnens romanpris 2014

Barnhemmet

Barnjuryn i Karlstad diskuterar ”Barnhemmet” av Cecilia Lidbeck. Boken handlar om barnen på Edgar och Tekla Bjelkes Skolhem för Vanartiga Barn. Några barn har försvunnit spårlöst och bland de övriga växer rädslan. Vem står näst på tur? Och hur ska de kunna rädda sina försvunna kamrater? Det krävs en plan och väldigt mycket mod. Programledare: Ylva Mårtens.

Fråga oss