Titta

Berätta för mig - teckenspråkstolkat

Berätta för mig - teckenspråkstolkat

Om Berätta för mig - teckenspråkstolkat

Rodde går i sexan och när jobbiga saker händer så pratar han med storasyster Julia. Rodde berättar om grupptryck, mobbning och rädslor. Vad ska man göra när man får reda på att någon blir mobbad? Hur ska man skydda sig från grupptryck? Och vad gör man när en vän känner sig utanför kompisgruppen? En dramaserie som är tänkt att användas som diskussionsunderlag för frågeställningar om mobbning, utsatthet och grupptryck.

Till första programmet

Berätta för mig - teckenspråkstolkat: TriggadDela
  1. -Hej, Rodde.
    -Tja, syrran.

  2. -Hur är det, hermanito?
    -Det är lugnt. Allt är bra. Du då?

  3. Det är bra. Jag håller på med matte.

  4. -Har du varit i skolan i dag?
    -Ja. Jag kom precis hem.

  5. -Hur var det?
    -Bra. Som vanligt, typ.

  6. Är du säker?

  7. Nej. Det var en grej
    som hände i dag på rasten.

  8. Okej.

  9. Berätta för mig.

  10. Vi var inne på rasten
    för att det var dåligt väder.

  11. Rosa i min klass är fett rolig
    men typ lite galen ibland.

  12. Upp på bordet!
    Upp på bordet!

  13. -Härma rektorn.
    -Okej.

  14. "Inga mobiler i skolan. Förstått?"

  15. "Dina föräldrar ska jag ringa
    och de kommer att bli så sura."

  16. "Stoppa undan mobilen nu."

  17. Härma Mio.

  18. "Jag ska försöka att inte gråta.
    Var stark, Mio."

  19. -Varför gjorde du så?
    -Jag? Det var ju Rosa.

  20. Men det var ju du som sa åt henne
    att härma Mio.

  21. Varför?

  22. Jag vet inte.

  23. "Det har varit en hård dag."

  24. "Jag är så snygg."

  25. "Jag är så vacker. Jag blir rörd."

  26. Bög-Mio...

  27. Jag skämtade ju bara. Eller...
    Rosa skämtade bara.

  28. Fast det verkar inte
    som att Mio tyckte det var kul alls.

  29. Nej.

  30. "Jag har så långt hår.
    Jag är vacker."

  31. "Jag blir rörd."

  32. Vad har jag gjort dem?
    Jag fattar inte.

  33. Jag har inte gjort dem nånting.
    Jag hatar dem.

  34. "Jag har så långt hår.
    Jag gråter för ingenting."

  35. -Rosa verkar gilla uppmärksamhet.
    -Ja, det gör hon.

  36. Du skulle aldrig
    våga dansa på bordet, va?

  37. Nej, aldrig. Jag tror inte
    de andra skulle våga heller.

  38. Men det är kul när hon gör det.

  39. "Jag är så vacker. Jag blir rörd."

  40. Jag var lite som Rosa
    när jag var liten.

  41. Jag gjorde vad som helst
    för att få uppmärksamhet.

  42. Men ibland mådde jag dåligt.

  43. Jag fattar att de andra
    inte tyckte det var kul.

  44. Men jag kunde inte låta bli.

  45. -Sa aldrig nån lärare till?
    -Jo, det var det.

  46. Hela tiden. Och bara mig.

  47. Det stod ju
    en massa andra och hejade på.

  48. Men bara jag fick skulden.

  49. Men du... Hur gick det med Rosa då?

  50. "Jag har så långt hår."

  51. "Jag är så rädd.
    Jag vågar inte nånting."

  52. Rosa!

  53. Kom ner därifrån. Vi har pratat
    om det här hundra gånger.

  54. -Ska du vara inne får du skärpa dig.
    -Det var inte bara jag.

  55. Kom ner här nu. Kom.

  56. Sluta hacka på Mio hela tiden.
    Hur tror du det känns för honom?

  57. Det är inte första gången.

  58. -Bra att läraren sa till i alla fall.
    -Jo.

  59. Men i morgon
    kommer allt att vara likadant igen.

  60. Det låter som att klassen behöver
    hjälp, inte bara Mio och Rosa.

  61. Mm. Men vad ska vi göra då?

  62. Prata med en lärare eller nåt...

  63. Jag vet. Jag är fett smart.

  64. Okej, men jag måste sluta, Julia.

  65. Okej, gullunge. Vi hörs snart.
    Ring och berätta hur det gick.

  66. -Okej.
    -Hej då.

  67. Tja, det är Rodde.

  68. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Triggad

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Idag berättar Rodde om Rosa som går i hans klass och tycker om att stå i centrum. En del klasskompisar triggar ofta den spydiga Rosa att göra narr av andra i skolan. Rodde tycker Rosa är kul och applåderar hennes elaka skämt och parodier. Men de som är målet för elakheterna känner sig mobbade. Är det verkligen rätt att skratta åt dem och Rosa då?

Ämnen:
Värdegrund > Empati och kamratskap, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Attityder, Grupptryck, Mobbning, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Berätta för mig - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - teckenspråkstolkat

Uthängd

Avsnitt 1 av 5

Rodde berättar alltid för storasyster Julia när det är någonting som bekymrar honom. Idag berättar Rodde om Yasmin som går i samma klass. Yasmin var sjuk och när hon kom tillbaka till skolan hade Rosa tagit Yasmins plats i kompisgänget. De gamla kompisarna började mobba Yasmin för hennes inlägg i sociala medier. Rodde är inte med i kompisgänget. Borde han trots det försöka hjälpa Yasmin?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - teckenspråkstolkat

Chatten

Avsnitt 2 av 5

I Roddes klass går Max. Max har problem hemma, hans mamma dricker för mycket och klasskompisarna hånar honom för det. En lärare sa till klasskompisarna men då fortsatte mobbningen i en chatt på nätet. Rodde är själv rädd för att bli mobbad så han skriver också elaka saker om Max i chatten. Har Rodde fallit för ett grupptryck?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - teckenspråkstolkat

Tex-mex

Avsnitt 3 av 5

Rodde har världens bästa storasyster. Med henne kan han prata om allt. Han berättar för henne att en av klasskamraterna gör sig rolig på hans bekostnad för att deras pappa kommer från Chile. Rodde vill inte visa hur ledsen han blir och klassen verkar inte förstå att han har tröttnat på de rasistiska skämten. Hur ska han få stopp på mobbningen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - teckenspråkstolkat

Triggad

Avsnitt 4 av 5

Idag berättar Rodde om Rosa som går i hans klass och tycker om att stå i centrum. En del klasskompisar triggar ofta den spydiga Rosa att göra narr av andra i skolan. Rodde tycker Rosa är kul och applåderar hennes elaka skämt och parodier. Men de som är målet för elakheterna känner sig mobbade. Är det verkligen rätt att skratta åt dem och Rosa då?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - teckenspråkstolkat

Osynlig

Avsnitt 5 av 5

Förr hängde Rodde jämt med vännerna Vera och Ali. De brukade spela in roliga videoklipp med sina mobiler och ladda upp på nätet. Allt ändrades då Rodde, Ali och Albin började spela fotboll på rasterna och fritiden. Vera gillar inte fotboll och Albin vill inte göra mobilvideos. Vera känner sig ensam och utstött ur kompisgänget. Kan Rodde göra någonting för att ändra på det?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Philip är mobbad

Pappfiguren Philip går i femman och mobbas av sina klasskamrater. Stephan besöker Philips skola i Västerås och pratar med kloka klasskamrater och en fritidsledare som är van att rycka in när det förekommer mobbning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVärldens bästa berättelser

Amor och Psyke

I den grekiska myten om Amor och Psyke väcker den unga flickan Psyke skönhetsgudinnan Venus avund. Venus skickar sin son Amor för att hämnas. Han blir istället förälskad i Psyke, men kan inte visa sig för henne. Psyke vill inte leva i blind kärlek och utsätts för en rad prövningar. Hon beger sig till underjorden för att till slut återfödas och återförenas med Amor. Myten har påverkat många senare sagor i västerlandet.

Fråga oss