Titta

NO-land

NO-land

Om NO-land

Vi lär oss grundläggande begrepp inom kemi och biologi. För högstadieelever på skolor som använder teckenspråk. Programledaren Tommy Rangsjö ställer frågor om olika ämnen och Gabriella Della Morte Pålstam svarar på frågorna och förklarar begreppen.

Till första programmet

NO-land : KolMaterialDela
  1. Kol.

  2. Kol finns i allt levande
    runt omkring oss.

  3. Till exempel
    växter, djur och människor.

  4. Men det finns i annat också. Till
    exempel i bensin och läskens kolsyra.

  5. Kol verkar vara ett intressant
    grundämne. Det vill jag veta mer om.

  6. Ja, grundämnet kol är intressant.
    Men varför, kan man undra.

  7. Jo, för att kol finns i naturen
    i olika former.

  8. Alla har samma atom
    men är strukturerade på olika sätt.

  9. Därför har de olika egenskaper.

  10. Kol finns i fyra olika former.
    Den första är grafit.

  11. Den andra är diamant.

  12. Den tredje är grafen.

  13. Och den fjärde är fulleren.

  14. Grafit är mjukt och används
    i bland annat blyertspennor.

  15. Diamant är jättehårt.

  16. Inget annat material i naturen
    är lika hårt.

  17. Grafit är mjukt, och diamant är hårt.
    Ändå är de samma ämne: kol.

  18. De andra två, grafen och fulleren, har
    man upptäckt ganska nyligen.

  19. Man tror att de kommer vara framtidens
    nanoteknikmaterial-

  20. -eftersom de är starka men tunna, och
    de leder elektricitet och värme bra.

  21. Kol kan alltså förekomma i olika former.
    Ändå är de samma atom.

  22. Kolatomer finns överallt i världen. Och
    vi andas ju samma atomer.

  23. Tänk om jag andas samma atomer
    som min favvokändis.

  24. Ni vet dinosaurierna
    med vassa käftar som flög omkring...

  25. Andas jag samma atomer som dem?

  26. Betyder det att
    jag har jättegamla atomer i mig? Wow!

  27. Kol finns alltså i diamanter,
    som är hårda-

  28. -men också i blyertspennor.

  29. Kolet i pennorna är alltså mjukt,
    och kolet i diamanter är hårt.

  30. Hur kan det vara så?

  31. Det här är kol. Allt kol
    är samma ämne men det är olika.

  32. Hur kommer det sig? Vi tar
    en närmare titt på kolatomerna.

  33. Kol har atomnummer sex.

  34. Det betyder att det finns sex protoner
    och sex neutroner i kärnan.

  35. Runt kärnan snurrar det
    sammanlagt sex elektroner.

  36. I det första skalet, K-skalet,
    finns det två elektroner.

  37. Hur många elektroner finns det kvar?

  38. Jo, fyra stycken i nästa skal,
    L-skalet.

  39. Längst ifrån kärnan, i det yttre skalet,
    sitter valenselektronerna.

  40. Alla ämnen vill få fulla yttre skal för
    att uppnå ädelgasstruktur.

  41. Kol har alltså
    fyra valenselektroner.

  42. Det har alltså fyra "lediga" platser i
    det skalet.

  43. Därför kan det bindas ihop
    med fyra andra atomer.

  44. Det gör att det finns väldigt många
    kombinationsmöjligheter för kol.

  45. Kol kan verkligen vara på olika sätt.
    Coolt.

  46. Kol är verkligen inte
    bara det man grillar med.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kol

Avsnitt 4 av 20

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?

Ämnen:
Kemi, Teckenspråk
Ämnesord:
Grundämnen, Kemi, Kol, Naturvetenskap, Oorganisk kemi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i NO-land

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Grundämnen

Avsnitt 1 av 20

Vi förklarar vad grundämnen är för något och hur det periodiska systemet är uppbyggt. Vad är det som är speciellt med grundämnen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Periodiska systemet

Avsnitt 2 av 20

De flesta grundämnen är metaller, men vad finns det mer för grundämnen? Vad är en valenselektron? Hur är periodiska systemet uppbyggt?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Atomer

Avsnitt 3 av 20

Allt runt omkring oss är atomer. Men vad består en atom av? Vi förklarar vad elektroner, protoner, neutroner och valenselektroner är för något. Hur är en atom uppbyggd och hur många atomer finns i ett sandkorn? Niels Bohr var den person som kom på modellen för hur en atom ser ut.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kol

Avsnitt 4 av 20

Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kolväte

Avsnitt 5 av 20

Vad är kolväten för något? Precis som det låter så innehåller kolväten grundämnena kol och väte. Det finns många olika kolväten. Det enklaste är metan som är en växthusgas. Tre andra kolväten är: etan, propan och butan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Molekyler

Avsnitt 6 av 20

En molekyl är när två eller flera atomer är bundna till varandra. Molekyler kan vara olika stora. Dna är en makromolekyl, men vad betyder det egentligen? Om en molekyl bara har en sorts atom så är det ett grundämne. De molekyler som innehåller olika atomslag kallas för kemiska föreningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Joner

Avsnitt 7 av 20

Vad är en jon? Vad innebär det att en atom eller molekyl är laddad? Gabriella förklarar hur en kloratom blir en kloridjon. Hur påverkar valenselektronerna joner och vad är en jonförening?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Salter

Avsnitt 8 av 20

Vad är ett salt? Salter är fasta ämnen som hålls ihop med hjälp av jonbindningar. Jonbindningar är väldigt starka och består av positiva och negativa joner som attraherar varandra. Vad är natriumklorid för något? Och hur ser salter ut om man kollar på dem i mikroskop?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Syror och baser, del 1

Avsnitt 9 av 20

Vad utmärker syror och baser? Gemensamt för alla syror är att de smakar surt, har ett lågt pH-värde och ofta är frätande. Gemensamt för alla baser är att de känns hala, har ett högt pH-värde och ofta är frätande. Men vad innebär det att syror har ett lågt pH-värde och baser har ett högt pH-värde?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Syror och baser, del 2

Avsnitt 10 av 20

Vad är det man mäter på en pH-skala och hur avläser man resultatet? De sura egenskaperna beror på en enda sak, vätejonen. Ju högre koncentration av vätejoner desto surare är en lösning. Basiska egenskaper beror på hydroxidjonen. Är syror och baser farliga? Vad finns det i vår omgivning som är surt och basiskt och vad händer om man blandar en syra och en bas?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kolhydrater

Avsnitt 11 av 20

Kolhydrat är samlingsnamnet på olika sockerarter och är en viktig energikälla. Kolhydrater finns till exempel i bröd, pasta, potatis, grönsaker och frukt. I kroppen omvandlas glukos till energi som vi behöver för att kunna röra oss, tänka och hålla värmen. Hur ser en glukosmolekyl ut? Och varifrån kommer alla kolhydrater som finns i grönsaker och frukt? Kolhydrater tillverkas i en kemisk process i växtcellerna som kallas fotosyntes.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Proteiner

Avsnitt 12 av 20

Vad är ett protein? Proteiner finns i kött, ägg, fisk och mjölkprodukter och vi behöver dem för att bygga upp våra kroppar. De behövs till våra celler, vävnader och organ som till stor del består av proteiner. Proteiner är uppbyggda av något som kallas aminosyror. Tillverkningen av proteiner styrs av vårt dna som bestämmer vilket protein som ska tillverkas och när det ska tillverkas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Fetter

Avsnitt 13 av 20

Vad är fetter? Fetter kan vara flytande eller fasta. Fasta fetter brukar kallas för fett. De flytande fetterna brukar kallas för oljor. Vilka livsmedel innehåller fett? Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram i jämförelse med kolhydrater. Vad är fetter bra till?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Matspjälkning, del 1

Avsnitt 14 av 20

Vad händer med maten vi stoppar i munnen? Vart tar allt vägen? Matspjälkningen, eller sönderdelningen av maten, börjar i munnen och slutar i ändtarmen. Det är ett långt system i våra kroppar. Faktiskt hela 7 meter långt. I matspjälkningssystemet ingår munnen, matstrupen, magsäcken, tunntarmen, tolvfingertarmen och tjocktarmen. Våra kroppar får också hjälp att bryta ned maten av spottkörtlar, lever och bukspottkörteln.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Matspjälkning, del 2

Avsnitt 15 av 20

Vi förklarar vad som händer i magsäcken och tunntarmen, vad spottköttlarna gör och var tolvfingertarmen sitter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaDoktor NO

Svett-test

Doktor NO får i uppdrag att analysera sin svettlukt. För att göra det tränar och bastar han i tre dagar utan att duscha för att sedan undersökas av en professor och en sensorisk luktpanel. Vilken är Stephans sanna doft?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaFatta fakta

Socker

Varför har vi sug efter det som är sött? Och vad händer i kroppen när vi äter socker? Nutritionisten Anki Sundin berättar om suget efter det söta och vad det gör med oss.

Fråga oss