Titta

Testa!

Testa!

Om Testa!

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment relaterade till naturvetenskap och teknik, lämpliga för mellanstadiet. Fysikaliska lagar, material och fenomen testas. Många experiment går att göra själv, andra bör göras lite mer kontrollerat. Och så finns de stora experimenten som kräver styrka och märkliga maskiner.

Till första programmet

Testa! : KupolerDela
  1. Det här är Aung. Han bor i Myanmar.

  2. Där finns det många tempel
    som byggdes för mer än 800 år sen.

  3. Inuti står ofta
    stora statyer av Buddha.

  4. När turister kommer,
    säljer Aung vykort och souvenirer.

  5. Templen har stora, vackra kupoler.

  6. Det är en väldigt stark konstruktion.
    De står ju fortfarande kvar.

  7. I dag ska det handla om kupoler.

  8. Hur man bygger dem,
    och om man kan göra en själv.

  9. Och det här är Ni.
    Han ska hjälpa till.

  10. Ett tempel består av väggar av sten,
    och kupolen - också av sten - ovanpå.

  11. Det är en stark konstruktion.
    Jämför med de här mynten.

  12. Om de ligger som templets väggar,
    hur gör man en kupol ovanpå med mynt?

  13. Kolla här. Ta två mynt. Lägg dem
    bredvid varandra på stapeln-

  14. -och placera ett tredje mynt ovanpå.
    Gör det några gånger.

  15. Stick sen in mynt mellan de andra.
    Gör det på båda sidor för balansen.

  16. Med lite tålamod och hjälp
    kan man göra en hel kupol.

  17. Eller en bro.

  18. Den här brons konstruktion fungerar
    så. Pelaren i vattnet är som väggen-

  19. -och på båda sidor om pelaren hänger
    en bro-del så att det blir balans.

  20. Man kan också ta en pinne och lägga
    den på väggarna. Spagetti t.ex.

  21. Men den kupolen blir inte vacker
    och inte lika stark.

  22. Med ett paket spagetti och en lim-
    pistol kan konstruktionen bli stabil.

  23. Den ska gå från det ena bordet
    till det andra.

  24. Gör först en stadig pinne
    genom att limma ihop tre strån.

  25. Lägg tvärpinnar ovanpå.

  26. Limma sen dit lutande pinnar.

  27. Mycket jobb.

  28. Ingen kupol, men en bro.

  29. Den är stark
    för att den består av trianglar.

  30. På mitten kan bron tyngas ner lite.
    De här pinnarna håller emot.

  31. Pinnarna som sitter i dem
    ska fånga tryckkrafterna.

  32. Tack vare trianglarna fördelas
    tryckkrafterna över alla pinnar.

  33. Där Aung bor finns en bro
    som är 300 m lång.

  34. Den är gjord av stål.
    Men konstruktionen ser likadan ut.

  35. Tack vare trianglarna
    är den väldigt stark.

  36. Tidningar är sladdriga. Men om man
    rullar ihop dem och gör trianglar-

  37. -kan man bygga starka konstruktioner
    av dem också. En stol till exempel.

  38. Mycket jobb och tejp.

  39. Rulla tidningen hårt och tejpa.

  40. Tejpa ihop tre stycken
    till ett stolsben.

  41. Stolen är inte tillräckligt stadig.
    Här behövs trianglar.

  42. De tvärgående tidningarna
    gör stolen stadig.

  43. Så här.

  44. Nej, Ni är för tung.

  45. De riktiga kupolerna är inga
    trianglar, utan valv gjorda av sten.

  46. Avståndet mellan väggarna är långt.

  47. Så hur gör man ett sånt valv?
    Testa med sockerbitar.

  48. Stapla dem på varandra.
    Ett rakt torn.

  49. Men hur får man nu till valvet?

  50. Jo, fila till sockerbitarna
    genom att gnida dem mot en sten.

  51. Då börjar sockerbitarna att luta.

  52. Det är ganska knepigt att bygga.

  53. Det är bra att vara två.

  54. Varför ramlar det inte?
    Jo, det beror på tyngdkraften.

  55. Titta på den översta biten.
    Tyngdkraften drar den nedåt.

  56. Men eftersom den är formad som en kil
    pressas den mot bitarna bredvid.

  57. Tyngdkraften drar de sneda bitarna
    mot marken. De kilar fast varandra.

  58. Det ger ett stabilt valv.

  59. Det här valvet var dekorerat med
    takmålningar, men nu är de bortnötta.

  60. Det är synd.
    Men då kan man se hur det är byggt.

  61. Stenarna är kilformade,
    precis som sockerbitarna.

  62. Sågar man ut isblock,
    kan man också bygga en kupol.

  63. Först gör man en cirkel på marken.

  64. Sen staplas blocken lager på lager.

  65. Genom att de lutar lite
    kommer de allt närmare varandra.

  66. Så bygger man en igloo.

  67. Det finns andra liknande former
    som är väldigt starka.

  68. Ett ägg, till exempel. Om man lägger
    en träskiva på en kartong med ägg-

  69. -kan man stå på dem
    utan att de går sönder.

  70. Äggskalets runda form
    fördelar tyngden.

  71. Och nu ett litet trick.

  72. Hur får man tre pinnar
    att bära en flaska vatten?

  73. Haka i dem i varandra.

  74. Flaskans vikt pressar dem mot
    varandra och gör att de ligger kvar.

  75. Men fungerar det i större skala
    också?

  76. Ja, men det är lite farligt.

  77. Det går att bygga ett valv
    på samma sätt.

  78. Ta t.ex. extra långa tändstickor.

  79. Lägg två bredvid varandra.
    Lägg sen en tvärsöver.

  80. Sen ytterligare två bredvid varandra.
    Nu blir det knepigare.

  81. Lyft upp dem och skjut in en till
    på tvären mellan de övriga.

  82. Det är första delen av valvet.

  83. Ta två tändstickor till
    och lägg dem på en ny tvärsticka.

  84. Lyft upp dem och skjut in en mellan.

  85. Om man gör det några gånger i rad,
    får man ett stort och stadigt valv.

  86. Här byggs ett liknande valv
    med trästolpar.

  87. Det här sättet att bygga på
    uppfanns av Leonardo da Vinci.

  88. Det användes av soldater
    för att bygga broar.

  89. Praktiskt, för man skapar en stadig
    konstruktion med bara trästolpar.

  90. Alla kupoler här är inte hela.

  91. 1975 orsakade en svår jordbävning
    mycket skada.

  92. Aung önskar
    att han kunde bygga en ny kupol.

  93. Det som finns att bygga med enkelt
    verkar vara bambu.

  94. Lägg fyra bamburör i en fyrkant
    så att ändarna hakar i varandra.

  95. Över, under, över.

  96. Ta sen två rör till
    och haka i dem i kvadratens hörn.

  97. Då lyfts konstruktionen upp. Gamla
    cykelslangar kan man binda ihop med.

  98. Nästa hörn.

  99. Klart. En minikupol!

  100. Men...går det att göra den större?

  101. Vilken stor kupol!
    Den går inte att få upp på templet.

  102. Men med lite tyg blir det ett stadigt
    tält. Inte så dumt det heller.

  103. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kupoler

Avsnitt 11 av 9

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Aung som bor i Myanmar ser dagligen fina, komplicerade kupoler och testar att bygga en själv.

Ämnen:
Teknik > Byggnadsteknik
Ämnesord:
Arkitektur, Kupoler
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Testa!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ytspänning

Avsnitt 1 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att göra roliga experiment med ytspänning. I alla fall om man som Maureen bor på en tulpanodling med mycket vatten och sträva tulpanblad.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kraft och motkraft

Avsnitt 2 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att testa kraft om man har en skatebord. Extra kul om man som Raynan bor bredvid en stor rymdbas.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Magneter

Avsnitt 3 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Magneter är kul att experimentera med. Även stora magneter om man som Isabelle bor på en stor lastpråm med metalldurk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Speglar

Avsnitt 4 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Speglar är spännande och kan förvrida verkligheten. För Jeanne som dansar balett är de ett arbetsredskap.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flytkraft

Avsnitt 5 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vad flyter och vad flyter inte? Det går lätt att ta reda på om man som Jacob bor på en ö med både brygga och båt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Syror

Avsnitt 6 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Syror kan vara snälla som de som finns i bär, eller farligt aggressiva. Det kan vara spännande att göra försök med syror när man som Petra bor mitt ute i bärskogen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Statisk elektricitet

Avsnitt 7 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Iwan bor vid en stor fyr där åskan ofta slår ner, han har blivit extra intresserad av statisk elektricitet. Gnugga ytor mot varandra och se vad som händer!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Illusioner

Avsnitt 8 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Mathijs visar hur man kan skapa spännande illusioner som lurar hjärnan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vind

Avsnitt 9 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vindens kraft kan vara stark. Den är extra bra att mäta om man bor vid kusten och kitesurfar som Stan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Friktion

Avsnitt 10 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Brit som åker skridskor vill bara ha lite friktion, utom när hon ska bromsa.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kupoler

Avsnitt 11 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Aung som bor i Myanmar ser dagligen fina, komplicerade kupoler och testar att bygga en själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vatten

Avsnitt 12 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. San Dah lever i ett vattenrikt område i Burma. Vattnet går att åka båt på, men vatten som går att dricka är det sämre med.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ljud

Avsnitt 13 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Ljud är vågor i luften. Tiweeda bor i Myanmar och är munk. Det är meningen att han ska sitta still och meditera och inte fundera på ljud, men det är lätt hänt att tankarna drar i väg!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Matematiska former

Avsnitt 14 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Idil från Istanbul i Turkiet älskar att rita av mönstren i den stora moskén. För att få sådana stora kakelmönster att passa ihop behöver man räkna och mäta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flyga

Avsnitt 15 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Att tunga saker som flygplan kan hålla sig uppe i luften är spännande och nästan overkligt. Men ändå så fungerar tekniken om man vet hur man ska göra. Elikanah bor i Kenya och där använder de små flygplan för att spana efter tjuvjägare över stora områden.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaVälkommen till staden

Om avloppsvatten

Från sin bondgård i Västerbottens inland beger sig Malin till storstaden för att ta reda på vart smutsvattnet som spolas ner i toaletten tar vägen. Malin går under jord och följer avloppsvattnets färd från rören under gatan via pumpstationen och vidare till reningsverket.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSpelet om hjärnan

Motorik och rörelse

Del 5 av 5. På nivå 5 i dataspelet Brains League drabbas avataren Ursus av stroke. Spelarna David och Emma tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som föreslår en akut behandling. Kommer avatarerna att hinna fram till pyramidbanan i tid? Överlever Ursus?

Fråga oss