Titta

Testa!

Testa!

Om Testa!

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment relaterade till naturvetenskap och teknik, lämpliga för mellanstadiet. Fysikaliska lagar, material och fenomen testas. Många experiment går att göra själv, andra bör göras lite mer kontrollerat. Och så finns de stora experimenten som kräver styrka och märkliga maskiner.

Till första programmet

Testa! : LjudDela
  1. Det här är Tieyda.
    Han är munk och bor i Myanmar.

  2. När klockan klämtar
    ska Tieyda meditera.

  3. Det ska vara stilla, och man ska inte
    tänka på nånting speciellt.

  4. Det är nog svårt när det hörs ljud.

  5. Luftkonditioneringen brummar
    och fåglar väsnas.

  6. Det blir svårt att koncentrera sig.

  7. Det är lätt att i stället tänka på
    hur ljud uppstår och hamnar i örat.

  8. Dagens program ska handla om ljud.

  9. Det här är Aung, dagens assistent.

  10. Men han är inte så lätt att störa.

  11. Dags för det första experimentet.

  12. Ta en mutter
    och stoppa den i en ballong.

  13. Blås upp ballongen och knyt ihop den.

  14. Skaka ballongen
    så att muttern åker runt.

  15. Lyssna. Ett konstigt surrande.
    Nästan som ljudet av en mygga.

  16. Eftersom muttern är sexkantig
    rullar den inte så bra.

  17. Den studsar. Det blir ett surrande
    ljud. Dags för nästa experiment.

  18. En liten mygga surrar,
    och en stor fluga brummar.

  19. Går det att göra ett sånt ljud?
    Gör några hål i en tunn träbit-

  20. -och knyt fast den i ett snöre. Gör
    en hård knut så att den inte lossnar.

  21. Men fungerar det?

  22. Oj, vad det brummar!

  23. Som en hel svärm flugor.

  24. Men vad är ljud? Hur uppstår det?
    Dags för nästa experiment.

  25. Fyll ett tunt glas
    till en tredjedel med vatten.

  26. Gnid med ett vått finger
    på glasets kant.

  27. Glaset börjar sjunga.

  28. Ta ett likadant glas
    och häll i lika mycket vatten-

  29. -och lägg en metalltråd ovanpå.

  30. Gnid på glaset igen. Nu börjar
    det andra glaset också att låta.

  31. Metalltråden vibrerar. När man
    gnider, börjar glaset att vibrera.

  32. Det gör att luften omkring också
    vibrerar. Det blir som vågor.

  33. Vibrationerna går genom luften och
    får det andra glaset att också låta.

  34. Inne i örat händer ungefär samma sak.

  35. Glaset vibrerar. Det får luften att
    vibrera. I örat sitter trumhinnan.

  36. Luften vibrerar och får trumhinnan
    att vibrera, precis som glaset.

  37. Och hjärnan säger:
    "Oj, jag hör ett ljud."

  38. Det här är en burmesisk harpa.
    När man spelar på strängarna-

  39. -börjar de att vibrera och luften
    omkring också. Det blir ljudvågor.

  40. De hörs som ljud. Musik i bästa fall.

  41. Det här är ljudet av en pingisboll.

  42. Så här låter en bil
    som sladdar genom en kurva.

  43. Däcken vibrerar snabbt och sätter
    fart på luften omkring. Det tjuter.

  44. På ett svärd vibrerar metallen.
    Det gör också att luften vibrerar.

  45. En droppande kran låter så här.

  46. Luften som pressas mellan läpparna
    på en häst låter så här.

  47. Slaget mot en pingisboll
    låter så här.

  48. Tillsammans låter det så här.

  49. Det kan också bli musik.

  50. På morgonen går Tieyda i skolan.
    Men han sitter långt bak.

  51. Det kan vara svårt att höra.

  52. Aung kanske har en lösning.

  53. Han ger läraren en trädgårdsslang
    med en tratt.

  54. Ja! Nu hörs han bra.

  55. När man pratar som vanligt,
    färdas ljudvågorna åt alla håll.

  56. När man pratar i trädgårdsslangen
    hålls ljudvågorna kvar i den-

  57. -och kommer ut i andra änden.
    Det går att höra vad som sägs.

  58. Ljud går inte att se. Det beror på
    att man inte kan se luft.

  59. Eller? Testa i ett mörkt rum.

  60. Ta ett papprör,
    spänn plastfolie över ena ändan-

  61. -och sätt på några bitar av glans-
    papper. Folien måste vara spänd.

  62. Lys med en lampa på glanspappret och
    titta på reflektionerna på väggen.

  63. Och så lite ljud.

  64. Sätt röret framför högtalaren.

  65. Ja! Plastfolien och glanspappret
    börjar vibrera.

  66. Reflektionen dansar åt alla håll.

  67. Konstnären Roos Meerman
    har också lyckats göra ljud synligt.

  68. Hon spänner tyg över en högtalare.

  69. När ljudvågorna strömmar ut
    vibrerar tyget.

  70. Ovanför tyget hänger hon tuschpennor,
    som dansar på det vibrerande tyget.

  71. Smart.

  72. Ljud är alltså rörelser i luft.

  73. Men under vattnet finns ingen luft.
    Finns det ljud under vattnet ändå?

  74. Eller är det tyst?

  75. Det ska vi testa.
    Lägg örat mot en påse med luft.

  76. Knacka i bordet.
    Det låter nästan som vanligt.

  77. Men med en påse med vatten, då?

  78. Det låter kraftigare och tydligare.

  79. Vatten leder ljud bättre än luft.
    Så det är nog bullrigt under vatten.

  80. Eftersom vattnet leder ljudet så bra-

  81. -kan valar kommunicera med varandra
    på väldigt stora avstånd.

  82. Ljudet från en val
    kan färdas tio mil under vattnet.

  83. Även andra material
    kan föra ljudvågor vidare.

  84. Det där hörs inte så mycket.

  85. Men knyt två snören i galgen,
    och håll dem mot öronen.

  86. Ja! Nu hörs
    ljudet av den vibrerande galgen.

  87. Snörena gör
    att ljudet leds till öronen.

  88. Dags för ett telefonexperiment. Gör
    hål i botten på två konservburkar.

  89. Spänn ett långt snöre mellan.

  90. Nu kan man prata. Men inte samtidigt.

  91. Snörena måste få med sig ljudvågorna
    åt ett håll i taget.

  92. Aung älskar musik.
    Han har radion på jättehögt.

  93. Bra, för en radio
    kan man göra experiment med.

  94. Ta ett litet bord.

  95. Det måste stå helt vågrätt.

  96. Lägg en högtalare ovanpå.

  97. Aung har spänt plast över en skål.

  98. Den ställer han på högtalaren.

  99. Och så lite salt ovanpå. Nu gäller
    det att få fram olika toner.

  100. Tieyda använder en app på sin
    telefon. Den kopplar han till radion.

  101. Saltet studsar upp och ner.
    Det blir olika slags fina mönster.

  102. Ny ton, nytt mönster.

  103. Plasten rör sig efter tonerna.

  104. Saltet hoppar då
    från en plats till en annan.

  105. Dags för meditation igen.

  106. Men hur var det med koncentrationen
    och tystnaden?

  107. Aung har ett par hörselskydd.

  108. Smart.

  109. Men man vill ju inte fuska.

  110. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ljud

Avsnitt 13 av 9

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Ljud är vågor i luften. Tiweeda bor i Myanmar och är munk. Det är meningen att han ska sitta still och meditera och inte fundera på ljud, men det är lätt hänt att tankarna drar i väg!

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Ljud och ljus
Ämnesord:
Akustik, Fysik, Ljud, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Testa!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ytspänning

Avsnitt 1 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att göra roliga experiment med ytspänning. I alla fall om man som Maureen bor på en tulpanodling med mycket vatten och sträva tulpanblad.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kraft och motkraft

Avsnitt 2 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att testa kraft om man har en skatebord. Extra kul om man som Raynan bor bredvid en stor rymdbas.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Magneter

Avsnitt 3 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Magneter är kul att experimentera med. Även stora magneter om man som Isabelle bor på en stor lastpråm med metalldurk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Speglar

Avsnitt 4 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Speglar är spännande och kan förvrida verkligheten. För Jeanne som dansar balett är de ett arbetsredskap.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flytkraft

Avsnitt 5 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vad flyter och vad flyter inte? Det går lätt att ta reda på om man som Jacob bor på en ö med både brygga och båt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Syror

Avsnitt 6 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Syror kan vara snälla som de som finns i bär, eller farligt aggressiva. Det kan vara spännande att göra försök med syror när man som Petra bor mitt ute i bärskogen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Statisk elektricitet

Avsnitt 7 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Iwan bor vid en stor fyr där åskan ofta slår ner, han har blivit extra intresserad av statisk elektricitet. Gnugga ytor mot varandra och se vad som händer!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Illusioner

Avsnitt 8 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Mathijs visar hur man kan skapa spännande illusioner som lurar hjärnan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vind

Avsnitt 9 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vindens kraft kan vara stark. Den är extra bra att mäta om man bor vid kusten och kitesurfar som Stan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Friktion

Avsnitt 10 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Brit som åker skridskor vill bara ha lite friktion, utom när hon ska bromsa.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kupoler

Avsnitt 11 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Aung som bor i Myanmar ser dagligen fina, komplicerade kupoler och testar att bygga en själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vatten

Avsnitt 12 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. San Dah lever i ett vattenrikt område i Burma. Vattnet går att åka båt på, men vatten som går att dricka är det sämre med.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ljud

Avsnitt 13 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Ljud är vågor i luften. Tiweeda bor i Myanmar och är munk. Det är meningen att han ska sitta still och meditera och inte fundera på ljud, men det är lätt hänt att tankarna drar i väg!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Matematiska former

Avsnitt 14 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Idil från Istanbul i Turkiet älskar att rita av mönstren i den stora moskén. För att få sådana stora kakelmönster att passa ihop behöver man räkna och mäta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flyga

Avsnitt 15 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Att tunga saker som flygplan kan hålla sig uppe i luften är spännande och nästan overkligt. Men ändå så fungerar tekniken om man vet hur man ska göra. Elikanah bor i Kenya och där använder de små flygplan för att spana efter tjuvjägare över stora områden.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLabba

På studs

Vetenskapsreportern Agneta försöker kasta prick med bollar. I studion visar Beppe hur man kan få en boll att studsa olika högt. Till hjälp har Beppe varmt och kallt vatten, en skala och en graf.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaLabba - finska

Skumsläckaren

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Fråga oss