Titta

Testa!

Testa!

Om Testa!

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment relaterade till naturvetenskap och teknik, lämpliga för mellanstadiet. Fysikaliska lagar, material och fenomen testas. Många experiment går att göra själv, andra bör göras lite mer kontrollerat. Och så finns de stora experimenten som kräver styrka och märkliga maskiner.

Till första programmet

Testa!: SaltDela
  1. Det här är Joy.
    Hon bor i Kenya, vid Magadisjön.

  2. Det är en ovanlig sjö,
    för den har nästan helt torkat ut.

  3. Vattnet som är kvar är jättesalt,
    så det går inte att dricka.

  4. Det är synd, eftersom det
    är varmt och ont om dricksvatten.

  5. Vid stranden
    ligger det salt på marken.

  6. Man kan ta salt från det som förr var
    sjöbotten. I dag handlar det om salt.

  7. Vad är salt? Varför kan man inte
    dricka saltvatten?

  8. Kan man göra experiment med det?

  9. Det här är Vincent, dagens assistent.

  10. Dags för det första experimentet.

  11. Vattnet i sjön går inte att dricka.
    Det är för salt.

  12. De som bor här
    hämtar dricksvatten från en brunn.

  13. Man kan experimentera
    med salt och sött vatten.

  14. Fyll ett glas med vatten, ända upp.

  15. Vad händer
    om man lägger i en sked sand? Titta.

  16. Om man tittar nära på vattnet
    ser det ut ungefär så här.

  17. Prickarna är vattenmolekyler.

  18. Sandkornen trycker undan vattnet
    och glaset rinner över.

  19. Men vad händer
    om man häller i en sked salt?

  20. Glaset rinner inte över.

  21. Saltkornen löses upp i vattnet. Det
    får plats mellan vattenmolekylerna.

  22. Ett par skedar till.
    Efter fem skedar är vattnet mättat.

  23. Om man häller i mer lägger sig salt-
    kornen på botten. Glaset rinner över.

  24. Det finns ett knep för att lösa upp
    mer salt i vattnet. Man värmer det.

  25. Häll i en sked salt till.

  26. Men finns det nåt sätt
    att få upp saltet igen?

  27. Nej, inte så.

  28. Men solen kan hjälpa till.

  29. Knyt ett snöre på en pinne
    och häng det över kastrullen.

  30. Ett gem gör
    att snöret stannar kvar i vattnet.

  31. Sen tar det några veckor.

  32. Solen får vattnet att avdunsta.

  33. Det värms och blir ånga som flyger
    upp i luften. Salt avdunstar inte.

  34. Det fastnar som kristaller på snöret.

  35. Om man tittar nära ser man små
    genomskinliga kuber som glittrar.

  36. Saltkristaller.

  37. I sjön händer samma sak. Den fylls på
    med vatten som bubblar upp ur marken.

  38. I vattnet
    finns det lite salt från marken.

  39. Det är varmt och sjön är grund, så
    allt vatten ångar i väg, avdunstar.

  40. Men saltet blir kvar.
    Så har det pågått i tusentals år.

  41. Därför ligger det
    ett tjockt lager salt på botten.

  42. Alexander Arnold är en konstnär som
    låter saltkristallerna växa på saker:

  43. Böcker som är täckta av salt och en
    kaktus helt täckt av saltkristaller.

  44. I Magadi utvinner man också salt
    för att använda och sälja.

  45. Man häller saltvatten
    från sjön i bassänger.

  46. Saltet från sjön
    är rött av mineraler från marken.

  47. Solen gör att vattnet avdunstar. På
    botten ligger saltkristallerna kvar.

  48. Saltkristaller löser lätt upp sig
    igen. De drar till sig vatten.

  49. Om man strör torrt salt på en gurka,
    så drar saltet ut vattnet.

  50. Det kommer ut salt gurkvatten.

  51. I luften finns också vatten. Saltet
    i ett saltkar drar till sig vatten.

  52. Det klumpar sig och kan inte strös.
    Då kan man lägga riskorn i saltkaret.

  53. Ris drar till sig fukten.

  54. Den här fisken är nyfångad.

  55. Direkt häller man på salt
    för att dra ut vattnet.

  56. Fisken skyddas då från bakterier,
    för de behöver vatten för att leva.

  57. Det gör att fisken håller längre.

  58. Till nästa experiment
    behöver vi en potatis.

  59. Potatisen släpper igenom vatten,
    men inget salt.

  60. Dela potatisen på mitten.

  61. Gör en urgröpning i den, som en kopp.

  62. Fyll potatishålet
    med lite vatten och salt.

  63. Sätt potatisen i ett glas och fyll
    glaset runt omkring med dricksvatten.

  64. Och vänta. Saltvattnet drar till sig
    dricksvattnet genom potatisen.

  65. Vattnet i glaset sjunker och potatis-
    koppen är full. Detta kallas osmos.

  66. I Norge har de tänkt ut
    ett smart sätt att använda osmos.

  67. Havsvatten är fullt av salt. I älv-
    vatten finns det nästan inget salt.

  68. Om man bygger som en potatismur
    mellan älven och havet-

  69. -så tar sig vattnet igenom.

  70. De testar om den kraften kan användas
    till att driva en turbin.

  71. Smart.

  72. Osmos kan också vara väldigt farligt.

  73. Om man dricker vatten från en
    saltsjö, så hamnar det i magen.

  74. Där drar det till sig
    vattnet i kroppen.

  75. Det drar alltså ut vattnet
    ur kroppen.

  76. Då blir man ännu törstigare.

  77. Det kan vara riktigt farligt
    att dricka saltvatten.

  78. Dags för ett experiment med vatten
    som inte är salt.

  79. Här är ett glas med kall saft.

  80. Kan Vincent lyfta upp isbiten
    ur glaset med en tråd?

  81. Inte? Nej.

  82. Men det går faktiskt.

  83. Strö lite salt på isbiten.
    Lägg sedan tråden ovanpå.

  84. Tråden fryser fast på isbiten.

  85. Nu, så.

  86. Saltet gör att ytan på isbiten
    löses upp. Den smälter.

  87. Men vattnet på isbiten
    är fortfarande lika kallt som isen.

  88. Det gör att vattnet omkring isbiten
    fryser till igen. Tråden fryser fast.

  89. I Kenya händer det inte så ofta, men
    snö och is kan bli liggande på vägen.

  90. Det blir halt.

  91. Om man strör ut salt ovanpå,
    så smälter snön.

  92. Smältvattnet är salt och kan vara is-
    kallt. Det kan snabbt bli halt igen.

  93. I Kenya är det dock varmt-

  94. -och vattnet i sjön
    är för salt att dricka.

  95. Men med saltet
    går det faktiskt att göra glass.

  96. Häll grädde i en plastpåse
    som går att stänga.

  97. Häll i socker och nåt som ger smak.
    Joy häller i kokos i sin glass.

  98. Stäng påsen ordentligt.

  99. Stoppa ner den
    i en kylväska med isbitar.

  100. Vänta ett tag.

  101. Har det blivit glass?

  102. Nej, påsen är väldigt kall,
    men det är ingen glass.

  103. Nu kommer tricket med salt.

  104. Häll salt på isbitarna.
    Ner med påsen igen.

  105. Saltet gör att isbitarna smälter
    och grädden i påsen fryser.

  106. Ja! Det blev kokosglass
    med hjälp av salt.

  107. Textning: Marie Ekenstav
    www.btistudios.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Salt

Avsnitt 16 av 9

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vi behöver salt, men inte för mycket. Magadisjön i Kenya torkar ut i solen och då fälls det ut massor av salt som går att skrapa ihop och använda till mat och annat. Här bor Joy som vet vad man kan göra för kul med salt.

Ämnen:
Kemi > Materiens uppbyggnad och kretslopp
Ämnesord:
Kemi, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Oorganisk kemi, Salt, Saltsjöar
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Testa!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ytspänning

Avsnitt 1 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att göra roliga experiment med ytspänning. I alla fall om man som Maureen bor på en tulpanodling med mycket vatten och sträva tulpanblad.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kraft och motkraft

Avsnitt 2 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att testa kraft om man har en skatebord. Extra kul om man som Raynan bor bredvid en stor rymdbas.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Magneter

Avsnitt 3 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Magneter är kul att experimentera med. Även stora magneter om man som Isabelle bor på en stor lastpråm med metalldurk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Speglar

Avsnitt 4 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Speglar är spännande och kan förvrida verkligheten. För Jeanne som dansar balett är de ett arbetsredskap.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flytkraft

Avsnitt 5 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vad flyter och vad flyter inte? Det går lätt att ta reda på om man som Jacob bor på en ö med både brygga och båt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Syror

Avsnitt 6 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Syror kan vara snälla som de som finns i bär, eller farligt aggressiva. Det kan vara spännande att göra försök med syror när man som Petra bor mitt ute i bärskogen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Statisk elektricitet

Avsnitt 7 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Iwan bor vid en stor fyr där åskan ofta slår ner, han har blivit extra intresserad av statisk elektricitet. Gnugga ytor mot varandra och se vad som händer!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Illusioner

Avsnitt 8 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Mathijs visar hur man kan skapa spännande illusioner som lurar hjärnan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vind

Avsnitt 9 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vindens kraft kan vara stark. Den är extra bra att mäta om man bor vid kusten och kitesurfar som Stan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Friktion

Avsnitt 10 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Brit som åker skridskor vill bara ha lite friktion, utom när hon ska bromsa.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Kupoler

Avsnitt 11 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Aung som bor i Myanmar ser dagligen fina, komplicerade kupoler och testar att bygga en själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vatten

Avsnitt 12 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. San Dah lever i ett vattenrikt område i Burma. Vattnet går att åka båt på, men vatten som går att dricka är det sämre med.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Ljud

Avsnitt 13 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Ljud är vågor i luften. Tiweeda bor i Myanmar och är munk. Det är meningen att han ska sitta still och meditera och inte fundera på ljud, men det är lätt hänt att tankarna drar i väg!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Matematiska former

Avsnitt 14 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Idil från Istanbul i Turkiet älskar att rita av mönstren i den stora moskén. För att få sådana stora kakelmönster att passa ihop behöver man räkna och mäta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Flyga

Avsnitt 15 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Att tunga saker som flygplan kan hålla sig uppe i luften är spännande och nästan overkligt. Men ändå så fungerar tekniken om man vet hur man ska göra. Elikanah bor i Kenya och där använder de små flygplan för att spana efter tjuvjägare över stora områden.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Salt

Avsnitt 16 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vi behöver salt, men inte för mycket. Magadisjön i Kenya torkar ut i solen och då fälls det ut massor av salt som går att skrapa ihop och använda till mat och annat. Här bor Joy som vet vad man kan göra för kul med salt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vågor

Avsnitt 17 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vågor kan vara både roliga och varliga, stora och små. Men hur rör sig vattnet egentligen? Chayenne bor i Holland och kan surfa. Hennes hus ligger dessutom lägre än havsytan, så hon vet allt om risken med stora vågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTesta!

Vattens olika tillstånd

Avsnitt 18 av 9

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Vatten kan bli ånga och is. Sebastian bor i de chilenska bergen. Där finns gejsrar som kastar upp vattenånga som är mycket speciell och het. Han kan flera experiment som man kan göra med vatten och vattenånga, t.ex. en pop-pop-båt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO - syntolkat

Endorfinkick

Hur fungerar endorfinerna - kroppens egna droger? Doktor NO får i uppdrag att höja sin smärttröskel.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Luft

Varför är det svårt att andas på höga höjder? Och hur påverkar syret i luften en eldsvåda?

Fråga oss