Titta

NO-land

NO-land

Om NO-land

Vi lär oss grundläggande begrepp inom kemi och biologi. För högstadieelever på skolor som använder teckenspråk. Programledaren Tommy Rangsjö ställer frågor om olika ämnen och Gabriella Della Morte Pålstam svarar på frågorna och förklarar begreppen.

Till första programmet

NO-land: Matspjälkning, del 2MaterialDela
  1. Matspjälkning.

  2. Vi stoppar i oss mat som går
    genom kroppen och som sen kommer ut.

  3. Men vad händer i kroppen på vägen?

  4. Matspjälkningen startar i munnen-

  5. -när vi får i oss mat
    som vi börjar tugga och fördela.

  6. Men det finns även spottkörtlar,
    som utsöndrar saliv-

  7. -och i saliven finns också ett enzym-

  8. -som redan i munhålan
    börjar bryta ner kolhydraterna.

  9. När vi sen sväljer-

  10. -hjälper muskler
    i svalget och matstrupen till-

  11. -med att föra maten
    ner mot magsäcken.

  12. I magsäcken
    blandas maten med magsyra-

  13. -som är en blandning
    av saltsyra och vatten.

  14. Där finns också ett enzym som hjälper
    till med att bryta ner proteiner.

  15. I magsäcken knådas maten.

  16. Sen portioneras den ut i omgångar
    i lagom mängd till tunntarmen-

  17. -där den första delen
    heter tolvfingertarmen.

  18. Jag är laktosintolerant.

  19. Bokstavera det om du kan! L-a...
    Vet du ens vad det betyder?

  20. Jo, om jag av misstag
    får i mig laktos, till exempel mjölk-

  21. -så blir min mage helt förstörd,
    och det gör så ont i magen.

  22. När mjölksockret går in i kroppen
    klarar inte tarmen av det.

  23. Och min mage dör.

  24. Jag menar inte på riktigt,
    men det känns faktiskt så.

  25. Okej, så maten går vidare
    in i tunntarmen.

  26. Men vad händer där?

  27. I tolvfingertarmen finns två organ
    som ytterligare finfördelar maten.

  28. Det ena är bukspottkörteln,
    som utsöndrar bukspott-

  29. -och det andra är levern,
    som ger galla.

  30. I tunntarmen tas all näring upp
    från det vi har ätit-

  31. -och förs vidare ut
    till blodet och cellerna i kroppen.

  32. Tunntarmen är lång och har stor yta-

  33. -så att all näring ska hinna tas upp.

  34. Den här ytan kallas tarmludd.

  35. När näringen har tagits upp
    går maten vidare in i tjocktarmen.

  36. Här tas bland annat
    vatten och salt upp.

  37. Till sist kommer den ut som bajs.
    Det är det som kroppen inte behöver-

  38. -som till exempel fibrer, vatten,
    döda bakterier och celler.

  39. Så går matspjälkningen till.

  40. Precis.
    Till slut kommer det ut som bajs.

  41. Det kan man ta vara på
    och omvandla till biogas-

  42. -som man kan använda till bussar.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Matspjälkning, del 2

Avsnitt 15 av 20

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi förklarar vad som händer i magsäcken och tunntarmen, vad spottköttlarna gör och var tolvfingertarmen sitter.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen, Kemi > Kemiska processer i kroppen, Teckenspråk
Ämnesord:
Allmän medicin, Gastroenterologi, Mag-tarmkanal, Matspjälkning, Matspjälkningsorgan, Medicin
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i NO-land

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Grundämnen

Avsnitt 1 av 20

Vi förklarar vad grundämnen är för något och hur det periodiska systemet är uppbyggt. Vad är det som är speciellt med grundämnen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Periodiska systemet

Avsnitt 2 av 20

De flesta grundämnen är metaller, men vad finns det mer för grundämnen? Vad är en valenselektron? Hur är periodiska systemet uppbyggt?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Atomer

Avsnitt 3 av 20

Allt runt omkring oss är atomer. Men vad består en atom av? Vi förklarar vad elektroner, protoner, neutroner och valenselektroner är för något. Hur är en atom uppbyggd och hur många atomer finns i ett sandkorn? Niels Bohr var den person som kom på modellen för hur en atom ser ut.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kol

Avsnitt 4 av 20

Kol finns i olika former men är ändå samma grundämne. Hur kommer det sig? Blyertspennor och diamant är två sorters kol. Varför kan kolets uppbyggnad bli så olika?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kolväte

Avsnitt 5 av 20

Vad är kolväten för något? Precis som det låter så innehåller kolväten grundämnena kol och väte. Det finns många olika kolväten. Det enklaste är metan som är en växthusgas. Tre andra kolväten är: etan, propan och butan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Molekyler

Avsnitt 6 av 20

En molekyl är när två eller flera atomer är bundna till varandra. Molekyler kan vara olika stora. Dna är en makromolekyl, men vad betyder det egentligen? Om en molekyl bara har en sorts atom så är det ett grundämne. De molekyler som innehåller olika atomslag kallas för kemiska föreningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Joner

Avsnitt 7 av 20

Vad är en jon? Vad innebär det att en atom eller molekyl är laddad? Gabriella förklarar hur en kloratom blir en kloridjon. Hur påverkar valenselektronerna joner och vad är en jonförening?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Salter

Avsnitt 8 av 20

Vad är ett salt? Salter är fasta ämnen som hålls ihop med hjälp av jonbindningar. Jonbindningar är väldigt starka och består av positiva och negativa joner som attraherar varandra. Vad är natriumklorid för något? Och hur ser salter ut om man kollar på dem i mikroskop?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Syror och baser, del 1

Avsnitt 9 av 20

Vad utmärker syror och baser? Gemensamt för alla syror är att de smakar surt, har ett lågt pH-värde och ofta är frätande. Gemensamt för alla baser är att de känns hala, har ett högt pH-värde och ofta är frätande. Men vad innebär det att syror har ett lågt pH-värde och baser har ett högt pH-värde?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Syror och baser, del 2

Avsnitt 10 av 20

Vad är det man mäter på en pH-skala och hur avläser man resultatet? De sura egenskaperna beror på en enda sak, vätejonen. Ju högre koncentration av vätejoner desto surare är en lösning. Basiska egenskaper beror på hydroxidjonen. Är syror och baser farliga? Vad finns det i vår omgivning som är surt och basiskt och vad händer om man blandar en syra och en bas?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kolhydrater

Avsnitt 11 av 20

Kolhydrat är samlingsnamnet på olika sockerarter och är en viktig energikälla. Kolhydrater finns till exempel i bröd, pasta, potatis, grönsaker och frukt. I kroppen omvandlas glukos till energi som vi behöver för att kunna röra oss, tänka och hålla värmen. Hur ser en glukosmolekyl ut? Och varifrån kommer alla kolhydrater som finns i grönsaker och frukt? Kolhydrater tillverkas i en kemisk process i växtcellerna som kallas fotosyntes.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Proteiner

Avsnitt 12 av 20

Vad är ett protein? Proteiner finns i kött, ägg, fisk och mjölkprodukter och vi behöver dem för att bygga upp våra kroppar. De behövs till våra celler, vävnader och organ som till stor del består av proteiner. Proteiner är uppbyggda av något som kallas aminosyror. Tillverkningen av proteiner styrs av vårt dna som bestämmer vilket protein som ska tillverkas och när det ska tillverkas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Fetter

Avsnitt 13 av 20

Vad är fetter? Fetter kan vara flytande eller fasta. Fasta fetter brukar kallas för fett. De flytande fetterna brukar kallas för oljor. Vilka livsmedel innehåller fett? Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi per gram i jämförelse med kolhydrater. Vad är fetter bra till?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Matspjälkning, del 1

Avsnitt 14 av 20

Vad händer med maten vi stoppar i munnen? Vart tar allt vägen? Matspjälkningen, eller sönderdelningen av maten, börjar i munnen och slutar i ändtarmen. Det är ett långt system i våra kroppar. Faktiskt hela 7 meter långt. I matspjälkningssystemet ingår munnen, matstrupen, magsäcken, tunntarmen, tolvfingertarmen och tjocktarmen. Våra kroppar får också hjälp att bryta ned maten av spottkörtlar, lever och bukspottkörteln.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Matspjälkning, del 2

Avsnitt 15 av 20

Vi förklarar vad som händer i magsäcken och tunntarmen, vad spottköttlarna gör och var tolvfingertarmen sitter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKroppsgranskarna - teckenspråkstolkat

Träning och slappande

Under 6 veckor byter soffpotatisen Puran liv med Linda, som älskar att träna. Vi följer hur deras kroppar påverkas. Programledaren Stephan Yüceyatak vardagstränar när han leker med dottern och lagar mat. Har det någon effekt? Han träffar Susanna Appel som forskat i hur träning påverkar kroppen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHångla

Frågespecial

Sexualupplysaren Manne Forssberg ger tips på strategier för att man inte ska glömma eller strunta i kondom, hur man ska bete sig om man misstänker att en kompis skär sig och vad man ska göra om snoppen luktar konstigt.

Fråga oss