Titta

Berätta för mig - jiddisch

Berätta för mig - jiddisch

Om Berätta för mig - jiddisch

Rodde går i sexan och när jobbiga saker händer så pratar han med storasyster Julia. Rodde berättar om grupptryck, mobbning och rädslor. Vad ska man göra när man får reda på att någon blir mobbad? Hur ska man skydda sig från grupptryck? Och vad gör man när en vän känner sig utanför kompisgruppen? En dramaserie som är tänkt att användas som diskussionsunderlag för frågeställningar om mobbning, utsatthet och grupptryck.

Till första programmet

Berätta för mig - jiddisch : TriggadDela
  1. -Hej, Rodde.
    -Tja, syrran.

  2. -Hur är det, hermanito?
    -Det är lugnt. Allt är bra. Du då?

  3. Det är bra. Jag håller på med matte.

  4. -Har du varit i skolan i dag?
    -Ja. Jag kom precis hem.

  5. -Hur var det?
    -Bra. Som vanligt, typ.

  6. Är du säker?

  7. Nej. Det var en grej
    som hände i dag på rasten.

  8. Okej.

  9. Berätta för mig.

  10. Vi var inne på rasten
    för att det var dåligt väder.

  11. Rosa i min klass är fett rolig
    men typ lite galen ibland.

  12. Upp på bordet!
    Upp på bordet!

  13. -Härma rektorn.
    -Okej.

  14. "Inga mobiler i skolan. Förstått?"

  15. "Dina föräldrar ska jag ringa
    och de kommer att bli så sura."

  16. "Stoppa undan mobilen nu."

  17. Förstått?

  18. Härma Mio.

  19. "Jag ska försöka att inte gråta.
    Var stark, Mio."

  20. -Varför gjorde du så?
    -Jag? Det var ju Rosa.

  21. Men det var ju du som sa åt henne
    att härma Mio.

  22. Varför?

  23. Jag vet inte.

  24. "Det har varit en hård dag."

  25. "Jag är så snygg."

  26. "Jag är så vacker. Jag blir rörd."

  27. Bög-Mio...

  28. Jag skämtade ju bara. Eller...
    Rosa skämtade bara.

  29. Fast det verkar inte
    som att Mio tyckte det var kul alls.

  30. Nej.

  31. "Jag har så långt hår.
    Jag är vacker."

  32. "Jag blir rörd."

  33. Vad har jag gjort dem?
    Jag fattar inte.

  34. Jag har inte gjort dem nånting.
    Jag hatar dem.

  35. "Jag har så långt hår.
    Jag gråter för ingenting."

  36. -Rosa verkar gilla uppmärksamhet.
    -Ja, det gör hon.

  37. Du skulle aldrig
    våga dansa på bordet, va?

  38. Nej, aldrig. Jag tror inte
    de andra skulle våga heller.

  39. Men det är kul när hon gör det.

  40. "Jag är så vacker. Jag blir rörd."

  41. Jag var lite som Rosa
    när jag var liten.

  42. Jag gjorde vad som helst
    för att få uppmärksamhet.

  43. Men ibland mådde jag dåligt.

  44. Jag fattar att de andra
    inte tyckte det var kul.

  45. Men jag kunde inte låta bli.

  46. -Sa aldrig nån lärare till?
    -Jo, det var det.

  47. Hela tiden. Och bara mig.

  48. Det stod ju
    en massa andra och hejade på.

  49. Men bara jag fick skulden.

  50. Men du... Hur gick det med Rosa då?

  51. "Jag har så långt hår."

  52. "Jag är så rädd.
    Jag vågar inte nånting."

  53. Rosa!

  54. Kom ner därifrån. Vi har pratat
    om det här hundra gånger.

  55. -Ska du vara inne får du skärpa dig.
    -Det var inte bara jag.

  56. Kom ner här nu. Kom.

  57. Sluta hacka på Mio hela tiden.
    Hur tror du det känns för honom?

  58. Det är inte första gången.

  59. -Bra att läraren sa till i alla fall.
    -Jo.

  60. Men i morgon
    kommer allt att vara likadant igen.

  61. Det låter som att klassen behöver
    hjälp, inte bara Mio och Rosa.

  62. Mm. Men vad ska vi göra då?

  63. Prata med en lärare eller nåt...

  64. Jag vet. Jag är fett smart.

  65. Okej, men jag måste sluta, Julia.

  66. Okej, gullunge. Vi hörs snart.
    Ring och berätta hur det gick.

  67. -Okej.
    -Hej då.

  68. Tja, det är Rodde.

  69. Hallå!

  70. Allt är bra.

  71. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Triggad

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Idag berättar Rodde om Rosa som går i hans klass och tycker om att stå i centrum. En del klasskompisar triggar ofta den spydiga Rosa att göra narr av andra i skolan. Rodde tycker Rosa är kul och applåderar hennes elaka skämt och parodier. Men de som är målet för elakheterna känner sig mobbade. Är det verkligen rätt att skratta åt dem och Rosa då?

Ämnen:
Värdegrund > Empati och kamratskap, Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Attityder, Grupptryck, Mobbning, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Berätta för mig - jiddisch

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - jiddisch

Tex-mex

Avsnitt 1 av 3

Rodde har världens bästa storasyster. Med henne kan han prata om allt. Han berättar för henne att en av klasskamraterna gör sig rolig på hans bekostnad för att deras pappa kommer från Chile. Rodde vill inte visa hur ledsen han blir och klassen verkar inte förstå att han har tröttnat på de rasistiska skämten. Hur ska han få stopp på mobbningen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - jiddisch

Triggad

Avsnitt 2 av 3

Idag berättar Rodde om Rosa som går i hans klass och tycker om att stå i centrum. En del klasskompisar triggar ofta den spydiga Rosa att göra narr av andra i skolan. Rodde tycker Rosa är kul och applåderar hennes elaka skämt och parodier. Men de som är målet för elakheterna känner sig mobbade. Är det verkligen rätt att skratta åt dem och Rosa då?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig - jiddisch

Osynlig

Avsnitt 3 av 3

Förr hängde Rodde jämt med vännerna Vera och Ali. De brukade spela in roliga videoklipp med sina mobiler och ladda upp på nätet. Allt ändrades då Rodde, Ali och Albin började spela fotboll på rasterna och fritiden. Vera gillar inte fotboll och Albin vill inte göra mobilvideos. Vera känner sig ensam och utstött ur kompisgänget. Kan Rodde göra någonting för att ändra på det?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaMänniskor för ändring

Selma Lagerlöf - jämlikhet

För hundra år sen hade kvinnor varken rösträtt eller samma rättigheter i övrigt som män. Men det fanns medborgare som krävde förändring, en av dem var författaren Selma Lagerlöf, som vägrade anpassa sig. I dag har kvinnor och män rösträtt på lika villkor, men är samhället jämlikt?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaVärldens bästa berättelser

Bambuflickan

Bambuflickan Kaguya hittades av sin pappa i ett bamburör. Hon är självlysande och växer flera centimeter varje dag. Föräldrarna ser henne bli en kvinna och vill genast gifta bort henne. Friarna är många och mäktiga, men hon avisar dem. Hon vill vara sig själv och hitta hem till sitt folk, Månfolket. Även om det innebär att hon måste lämna sina föräldrar och sin allra bästa vän.

Fråga oss