Titta

Programmera mera för lärare

Programmera mera för lärare

Om Programmera mera för lärare

För dig som är pedagog för barn i årskurs 1-4. Du som pedagog får förklaringar till begrepp som har med programmering att göra. Du får även konkreta tips på hur du kan arbeta med programmering i undervisningen. Algoritmer, sortering, villkor och logiskt tänkande är några av de ämnen som behandlas. Medverkar gör barn från Birgittaskolan i Örebro, Ann-Louise Lindström och Kristofer Carlsson.

Till första programmet

Programmera mera för lärare : Logiskt tänkandeDela
  1. Logiskt tänkande
    tränas ständigt vid programmering-

  2. -och ofta påverkar en ändring
    på ett ställe hela programmet.

  3. Ett litet fel
    kan alltså leda till en totalkrasch.

  4. Därför är det viktigt
    att alltid tänka logiskt.

  5. Tänk bara på alla appuppdateringar
    i mobilen, t.ex.

  6. Så fort en bugg har fixats
    på ett ställe, uppstår en ny.

  7. Snart är det dags för en uppdatering
    igen. Digitala system är komplexa.

  8. Det är inte så lätt att hålla reda på
    hur en ändring påverkar andra delar.

  9. I programmet finns en vägg med
    vattenslangar som öppnas med kranar.

  10. Vissa leder ner i en tom skål. Andra
    leder till skålar med mobiler i.

  11. Det gäller att öppna rätt kranar, så
    vätskan hamnar i de tomma skålarna.

  12. -Här.
    -Här.

  13. -Ja, men vi testar.
    -Okej.

  14. Att ha ett logiskt tänkande
    och tänka i flera led-

  15. -och försöka komma fram till
    hur ett problem ska lösas-

  16. -är inte bara användbart i skolämnen
    och vardagssituationer.

  17. Det är också en central del
    i programmering.

  18. Nu ska ni jobba med problemlösning.

  19. Precis som programmerare gör.

  20. När man ska jobba med problemlösning,
    så måste man tänka logiskt.

  21. Ändrar man på ett ställe,
    så kan det påverka andra saker.

  22. Ni ska få en uppgift av mig,
    men innan ni kör i gång-

  23. -ska ni få lite tips
    på hur man kan tänka logiskt.

  24. Först: Läs igenom hela uppgiften,
    så att ni vet vad ni ska göra.

  25. Läs igenom
    och välj ut viktig information.

  26. Och ibland kan man faktiskt
    behöva börja bakifrån.

  27. I klassrummet kan logiskt tänkande
    tränas på olika sätt.

  28. I vanliga lösningsuppgifter
    kan vi göra eleverna uppmärksamma-

  29. -på programmerares strategier.

  30. Okej! Vilket tal
    gömmer sig bakom blomman?

  31. Först tittar vi på de här symbolerna
    - trianglarna.

  32. Eftersom det är samma symboler, be-
    tyder det att det är samma tal bakom.

  33. Det och det är lika med fyra.

  34. -Så vad döljer sig bakom triangeln?
    -Två.

  35. Ja, två. Det stämmer.

  36. Två plus två är lika med fyra. Bra!
    Nu kollar vi längst upp.

  37. Den plus den här, som vi vet är två,
    är lika med tre.

  38. Vilket tal
    döljer sig bakom den här symbolen?

  39. -Det är ett.
    -Ett plus två är lika med tre. Bra!

  40. Nu ska ni tre diskutera och klura ut
    vad som döljer sig bakom de sista.

  41. Och sen blomman, då.

  42. Det är svårt.

  43. -Fyra.
    -Tre...eller fyra.

  44. -Ett och tre.
    -Fyra.

  45. -Sa du ett?
    -Blomman är fyra.

  46. -Varför tror du det?
    -Kvadraten är tre. Den andra är ett.

  47. Mm. Ett plus tre är lika med...

  48. -Vad har vi bakom blomman?
    -Ett och tre. Fyra!

  49. Fyra.

  50. Att tänka i flera led
    och försöka komma fram till-

  51. -hur ett problem ska lösas,
    bit för bit, är nyttig träning.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Logiskt tänkande

Avsnitt 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kristofer berättar om att logiskt tänkande är en central del i programmering. Att tänka i flera led och hitta lösningar på problem tränas när man programmerar. Ann-Louise Lindström och hennes elever arbetar med problemlösning genom att tänka logiskt.

Ämnen:
Information och media, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Digital kompetens, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Programmera mera för lärare

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Vad är programmerat?

Avsnitt 1

Kristofer berättar hur en dator kan se ut inuti. Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Ann-Louise Lindström och hennes elever vilka programmerade föremål som finns runt omkring oss och hur programmerade föremål kan se ut inuti.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Maskinkod

Avsnitt 2

Kristofer berättar vad maskinkod är för något. Allt som är programmerat är elektriska impulser som är på eller av - ett eller noll. Ettor och nollor är grunden i programmering. I klassrummet jobbar Ann-Louise Lindström och eleverna med ASCII-tabellen genom att skriva hemliga ord till varandra.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Programmeringsspråk

Avsnitt 3

Idag finns tusen olika programmeringsspråk - Kristofer berättar om några av dem. Eleverna får lära sig om programmeringsspråk och själva programmera en fågel som ska fånga en gris med hjälp utav blockprogrammering. Sedan kan eleverna själva se hur det ser ut i JavaScript.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Algoritm

Avsnitt 4

Kristofer förklarar vad en algoritm är för något. Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Ann-Louise Lindström och hennes elever leder en pojke till en skatt med hjälp utav en algoritm.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Villkor

Avsnitt 5

Kristofer berättar om villkor i den digitala världen. Datorer programmeras ofta med villkor som de ska följa. Eleverna skapar villkor för ett spel som de sedan spelar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Logiskt tänkande

Avsnitt 6

Kristofer berättar om att logiskt tänkande är en central del i programmering. Att tänka i flera led och hitta lösningar på problem tränas när man programmerar. Ann-Louise Lindström och hennes elever arbetar med problemlösning genom att tänka logiskt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Styra med programmering

Avsnitt 7

Kristofer går igenom hur man på bäst sätt styr genom programmering. Ann-Louise berättar om vikten av att kunna ge tydliga instruktioner. I klassrummet får eleverna vara robotar och följa en kod. Eleverna får även testa att programmera ett klot.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Mönster

Avsnitt 8

Hur kan vi koppla att kunna se mönster till programmering? Kristofer förklarar. Inom programmering letar vi mönster för att hitta lösningar på problem. I klassrummet får eleverna leta buggar i mönster och jobba med att följa olika mönster. På det viset kan man öva tankesätt som man har nytta av inom programmering.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Loop

Avsnitt 9

Kristofer förklarar att en loop är något som upprepar sig. I klassrummet låter Ann-Louise Lindström eleverna programmera hur en katt ska gå i en loop.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Sortering

Avsnitt 10

Hur kan vi koppla sortering till programmering? Kristofer förklarar. All typ av data som matas in i en dator sorteras på olika sätt. Hur den sorteras bestäms av algoritmer som programmerare skriver. I klassrummet använder eleverna en sorteringsalgoritm och tränar på att sortera som en dator.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Buggar

Avsnitt 11

Kristofer förklarar att fel inom programmering kallas buggar. Stavfel och räknefel kan också kallas buggar. I klassrummet tränar eleverna på att rätta till buggar genom att leta fel i meningar och texter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Begrepp

Avsnitt 12

Kristofer visar hur man tecknar olika begrepp inom programmering.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaI love språk - samtal

Språket i radio och tv

Får man säga vad som helst i tv och radio? Och spelar det någon roll hur journalisterna talar?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDidaktorn

Kritik av källkritik

Det finns en övertro på att källkritik hjälper elever att hantera sin mediekonsumtion. Det menar Ulf Dalquist, forskningsansvarig på Statens Medieråd. "Källkritik analyserar fakta. Det hjälper dig t ex inte att analysera en propagandafilm från IS." säger han. Fakta och nyheter är endast en mindre del i tonåringars medieförbrukning och då behövs andra analysredskap, enligt Ulf Dalquist. "Vill vi lära barnen att klara av det vi tycker att de borde göra eller ska vi lära dem att hantera det de redan gör?" frågar han retoriskt. Här berättar han om skolans utmaningar för att möta elevernas behov.

Fråga oss