Titta

Programmera mera för lärare

Programmera mera för lärare

Om Programmera mera för lärare

För dig som är pedagog för barn i årskurs 1-4. Du som pedagog får förklaringar till begrepp som har med programmering att göra. Du får även konkreta tips på hur du kan arbeta med programmering i undervisningen. Algoritmer, sortering, villkor och logiskt tänkande är några av de ämnen som behandlas. Medverkar gör barn från Birgittaskolan i Örebro, Ann-Louise Lindström och Kristofer Carlsson.

Till första programmet

Programmera mera för lärare : SorteringDela
  1. Sortering är kanske inte
    det första vi tänker på-

  2. -när vi hör "programmering".
    Men faktum är-

  3. -att datorerna är fantastiskt bra
    på att användas just för sortering.

  4. Alla typer av data som vi matar in
    sorteras på olika sätt.

  5. Hur dessa data ska sorteras
    måste bestämmas av algoritmer-

  6. -som programmerare skriver. Därför
    är det bra att träna på sortering.

  7. Datorer
    har alltid använts till sortering.

  8. De är oslagbart snabba
    på att behandla stora mängder data-

  9. -och hitta struktur och ordning.
    Men för att kunna sortera effektivt-

  10. -måste datorn programmeras med rätt
    instruktioner, eller algoritmer.

  11. Tänk t.ex. på hur många olika sätt
    vi kan sortera elever i en klass på.

  12. Vi kan sortera på namn -
    i alfabetisk ordning - eller längd.

  13. Att sortera efter namn är mer bestän-
    digt än längd, eftersom barn växer.

  14. Om vi ska skriva instruktioner för
    att sortera eleverna på olika sätt-

  15. -behövs olika slags instruktioner.

  16. Att göra en klasslista efter
    elevernas längd vore otroligt bökigt.

  17. På samma sätt
    måste programmerare tänka ut-

  18. -hur data ska sorteras på bästa sätt
    i olika situationer.

  19. I programmet får deltagarna
    sortera efter instruktioner.

  20. Bland annat ska de sortera glasögon
    efter instruktioner i skålar.

  21. En skål för plastglasögon,
    en för solglasögon-

  22. -och en för metallglasögon.

  23. -Det här, då?
    -Få se! Ja, det är plast.

  24. -Plast.
    -Ja, det är plast.

  25. -Det här är plast, va?
    -Nej, solglasögon! De är mörka.

  26. Är det plast?

  27. Det är lätt att tänka
    att programmering-

  28. -bara handlar om
    att skriva kod till en dator.

  29. Men hela konceptet med programmering
    är så mycket mer än så-

  30. -och mycket av det vi gör i skolan
    kan vi koppla till programmering.

  31. Hur sorterar man? Jo, man
    kan använda en sorteringsalgoritm.

  32. Och i dag ska mina elever
    sortera i alfabetisk ordning.

  33. Nu ska ni sortera
    precis som en dator gör.

  34. Datorer sorterar hela tiden, och
    ni ska använda en sorteringsalgoritm.

  35. Om ditt namn kommer först i alfabetet
    ska du gå ett steg till höger.

  36. Följ linjen och stanna där.

  37. Till exempel om jag skulle heta Anna,
    som börjar på A.

  38. Och sen möter en person
    som heter Östen.

  39. Då kommer ju Anna först i alfabetet.

  40. Och det betyder
    att jag ska ta ett steg till höger.

  41. Och Östen ska gå till vänster. Okej?

  42. Nu kan ni ta ett första steg framåt.

  43. Ida heter jag. I.

  44. Jag heter Vidar, så min bokstav är V.

  45. Jag heter Astrid, så det är A.

  46. -Jag heter Astrid, så det är A.
    -Mm.

  47. -Jag heter Lowe.
    -Mm.

  48. -Jag heter Astrid.
    -Jag heter Ida.

  49. Lowe.

  50. Vidar.

  51. Det går så klart att göra
    sorteringsövningar på olika sätt-

  52. -i klassrummet och ute i naturen.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sortering

Avsnitt 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan vi koppla sortering till programmering? Kristofer förklarar. All typ av data som matas in i en dator sorteras på olika sätt. Hur den sorteras bestäms av algoritmer som programmerare skriver. I klassrummet använder eleverna en sorteringsalgoritm och tränar på att sortera som en dator.

Ämnen:
Information och media, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > IT, medier och digital kompetens, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Digital kompetens, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Programmera mera för lärare

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Vad är programmerat?

Avsnitt 1

Kristofer berättar hur en dator kan se ut inuti. Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Ann-Louise Lindström och hennes elever vilka programmerade föremål som finns runt omkring oss och hur programmerade föremål kan se ut inuti.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Maskinkod

Avsnitt 2

Kristofer berättar vad maskinkod är för något. Allt som är programmerat är elektriska impulser som är på eller av - ett eller noll. Ettor och nollor är grunden i programmering. I klassrummet jobbar Ann-Louise Lindström och eleverna med ASCII-tabellen genom att skriva hemliga ord till varandra.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Programmeringsspråk

Avsnitt 3

Idag finns tusen olika programmeringsspråk - Kristofer berättar om några av dem. Eleverna får lära sig om programmeringsspråk och själva programmera en fågel som ska fånga en gris med hjälp utav blockprogrammering. Sedan kan eleverna själva se hur det ser ut i JavaScript.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Algoritm

Avsnitt 4

Kristofer förklarar vad en algoritm är för något. Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Ann-Louise Lindström och hennes elever leder en pojke till en skatt med hjälp utav en algoritm.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Villkor

Avsnitt 5

Kristofer berättar om villkor i den digitala världen. Datorer programmeras ofta med villkor som de ska följa. Eleverna skapar villkor för ett spel som de sedan spelar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Logiskt tänkande

Avsnitt 6

Kristofer berättar om att logiskt tänkande är en central del i programmering. Att tänka i flera led och hitta lösningar på problem tränas när man programmerar. Ann-Louise Lindström och hennes elever arbetar med problemlösning genom att tänka logiskt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Styra med programmering

Avsnitt 7

Kristofer går igenom hur man på bäst sätt styr genom programmering. Ann-Louise berättar om vikten av att kunna ge tydliga instruktioner. I klassrummet får eleverna vara robotar och följa en kod. Eleverna får även testa att programmera ett klot.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Mönster

Avsnitt 8

Hur kan vi koppla att kunna se mönster till programmering? Kristofer förklarar. Inom programmering letar vi mönster för att hitta lösningar på problem. I klassrummet får eleverna leta buggar i mönster och jobba med att följa olika mönster. På det viset kan man öva tankesätt som man har nytta av inom programmering.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Loop

Avsnitt 9

Kristofer förklarar att en loop är något som upprepar sig. I klassrummet låter Ann-Louise Lindström eleverna programmera hur en katt ska gå i en loop.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Sortering

Avsnitt 10

Hur kan vi koppla sortering till programmering? Kristofer förklarar. All typ av data som matas in i en dator sorteras på olika sätt. Hur den sorteras bestäms av algoritmer som programmerare skriver. I klassrummet använder eleverna en sorteringsalgoritm och tränar på att sortera som en dator.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Buggar

Avsnitt 11

Kristofer förklarar att fel inom programmering kallas buggar. Stavfel och räknefel kan också kallas buggar. I klassrummet tränar eleverna på att rätta till buggar genom att leta fel i meningar och texter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Begrepp

Avsnitt 12

Kristofer visar hur man tecknar olika begrepp inom programmering.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpråket i ämnet

Stort stoff - många förmågor

Ett sätt att arbeta språkutvecklande är synliggöra sambandsord i texter och att ge eleverna mer taltid än lärarna. Det menar SO-läraren Michael Öhlin. På Ronnaskolan i Södertälje, som har tvålärarsystem, samarbetar Michael Öhlin i årskurs nio både med SO-läraren Andreas Cederlöf och studiehandledaren Alham Lali i arabiska. På dagens lektion i källkritik använder lärarna sig bland annat av s.k. begreppskort.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaSkolministeriet

Den digitala djungeln

Digitaliseringen av skolan går undan och lärare har idag en uppsjö av digitala läromedel att välja bland, många med fagra löften om pedagogiska genvägar. Inte sällan erbjuds apparna och programmen kostnadsfritt. Men vem har egentligen koll på vilka digitala läromedel som fungerar? Björn Sjödén har granskat digitala läromedel och säger att det saknas vetenskaplig validering och standardisering av dem. Han varnar för att de i värsta fall riskerar att hämma elevernas lärande.

Fråga oss