Titta

Programmera mera 2.0 - syntolkat

Programmera mera 2.0 - syntolkat

Om Programmera mera 2.0 - syntolkat

Syftet är att barn i 11-årsåldern ska få hjälp att förstå sig på tekniken som ligger bakom det som händer på skärmen. De tre deltagarna, som är i samma ålder som målgruppen, tävlar tillsammans för att komma högt upp på poängstegen. Fokus är att sätta in programmering i ett sammanhang, snarare än att lära ut programmeringsspråk. Programledare: Karin Nygårds

Till första programmet

Programmera mera 2.0 - syntolkat : SäkerhetDela
  1. "Programmera mera 2.0".
    Programledare är Karin Nygårds-

  2. -med glad uppsyn, kort mörkt hår
    och stora glasögon.

  3. Hon har vit klänning och sportjacka.

  4. Barnen i studion är i tolvårsåldern.

  5. Studion liknar ett labb med utrustning
    till barnens utmaningar.

  6. Karin har ett bord med timglas-

  7. -och bredvid sig en poängstege
    med fem nivåer:

  8. Brons, silver, guld, diamant
    och elit.

  9. "Programmera mera 2.0". Tecken skrivs
    fram på en skärm. Karin:

  10. Programmering finns överallt.
    Allt digitalt är programmerat.

  11. Det är bra att veta hur det fungerar.

  12. Hur man håller sig säker i den
    digitala världen tittar vi på i dag.

  13. -Det här är mina gäster.
    -Det är ett kanongäng.

  14. Det är Zinab, Eira och Malte.

  15. -Hej! Välkomna hit.
    -Tack.

  16. Är ni taggade? Bra. Jag har förberett
    både frågor och utmaningar.

  17. Om allt går bra, så klättrar ni på
    min poängstege. Temat är "säkerhet".

  18. -Zinab? Har du koll på dina lösenord?
    -Ja.

  19. Vet du nån som har blivit hackad,
    Eira?

  20. En tjej i min förra klass
    blev hackad på Instagram.

  21. -Nån lade upp en massa bilder där.
    -Usch!

  22. -Har du stött på en trojan, Malte?
    -Vad är en trojan?

  23. Det är elak kod
    som är inbyggd i ett annat program.

  24. Ska det vara så svårt att fatta?

  25. Det finns mycket
    som man måste akta sig för på nätet.

  26. Du kan få virus av länkar på nätet.

  27. Klicka där.

  28. Du kan bli lurad att ge ut lösenord,
    så att dina konton kapas.

  29. Man kan plantera trojaner
    genom gratis saker.

  30. -Varsågod, ett paket.
    -Okej...

  31. Man kan skydda sig genom att
    inte klicka på okända länkar-

  32. -inte ta emot okända filer och inte
    lämna ut lösen utan säker överföring.

  33. Det ser man
    på hänglåset uppe i hörnet.

  34. Att inte klicka på länkar
    är inte alltid så lätt.

  35. Som när man utsätts för "phishing".
    Vad är det?

  36. Phishing är när man lockar människor
    att skriva in sitt lösenord-

  37. -och att man då får,
    säg, 20 000 kronor.

  38. -Helt rätt! Första poängen.
    -"High five"!

  39. Nu har ni chans att klättra vidare
    i första utmaningen.

  40. Äntligen! Första utmaningen.
    Det handlar om lösenord.

  41. De ska rangordna lösenord
    utifrån hur säkra de är.

  42. Ni har fått en algoritm för att räkna
    ut säkerheten. Placera dem i ordning-

  43. -med det säkraste överst.
    Vi gör det på tid. Då kör vi!

  44. Det här ordet har många tecken
    och många stora bokstäver och sånt.

  45. Det är lite jobbigt
    om det går på tid-

  46. -för då måste man ha en strategi.

  47. Man måste ju hinna med alla.

  48. -Det är inte bra om det är för kort.
    -Ja, men vi tar det här.

  49. "Antal bokstäver gånger fyra."
    Det är ganska många.

  50. Från början tyckte jag
    att det var svårt-

  51. -men sen förstod jag.

  52. -"Symboler."
    -En, två, tre, fyra, fem.

  53. -Eller sex. 36.
    -36 plus 80...

  54. Vi startade med lösenordet
    som hade många tecken-

  55. -många bokstäver och siffror.

  56. Jag tror att det ger många poäng.

  57. Symboler är gånger sex. Därför ville
    jag ha det ordet som hade fem såna.

  58. -Ska vi ta den?
    -Ja.

  59. Det har många bokstäver.

  60. Har det några siffror i ordning?
    En symbol. Ett gånger sex är sex.

  61. Sen små bokstäver...
    Nitton gånger två.

  62. -Kan ni det? 36...
    -Nej, 38.

  63. Ja, 38.

  64. Det svåraste är att komma ihåg alla
    siffror, men vi gissade lite också.

  65. Den här är ju bättre än den här.
    Då tar vi den.

  66. Alla blev lite stressade i slutet.

  67. Jag tror att vi lade för mycket tid
    på det första.

  68. Det tog en minut, så vi fick bråttom.

  69. -Den här tror jag kommer efter.
    -Sen kommer den här.

  70. De två sista chansade vi på.

  71. -Där är tiden ute! Var det stressigt?
    -Ja.

  72. Nu ska vi se om det blev rätt.

  73. Jag behöver din hjälp, Eira.

  74. Det är så här, att ni missade
    minuspoängen för ord i ordlista.

  75. Det gör att nummer ett och två
    behöver byta plats.

  76. Och så behöver tre och fyra
    byta plats.

  77. Jag känner mig lite besviken, men vi
    kommer igen. Vi kommer till elit.

  78. Bra! Tack.

  79. Ni var överens om att "ABC2017"
    var i alla fall inget bra lösenord.

  80. Jag kan inte ge er silver,
    men nästan, tycker jag.

  81. -Vi säger väl hälften, då.
    -Ja!

  82. Vi kom halvvägs till silver.

  83. -Nu är ni nästan lösenordsexperter.
    -Ja.

  84. Vi ska träffa en med det yrket.

  85. Siren jobbar med att tänka ut
    vad som kan gå fel innan det händer.

  86. Här kommer vår expert.

  87. Jag jobbar med säkerhet och ser till
    att en tjänst har inbyggd säkerhet.

  88. Alla tjänster behöver ett säkerhets-
    system för att minimera riskerna.

  89. Ett säkerhetssystem
    är lite som ett bilbälte.

  90. Det gör att man kan använda tjänsten
    på ett säkert sätt, som ett bilbälte.

  91. Nästan hela ditt liv finns på nätet.
    Då är det viktigt med säkerhet-

  92. -när man surfar på internet.

  93. Tvåfaktorsautentisering
    är lösenordet-

  94. -och ett sms-token, till exempel.
    Det är ett sms till din mobil.

  95. Oftast är det bokstäver och siffror
    som du knappar in efter lösenordet.

  96. Då har du en tvåfaktorsautentisering
    för att komma in på en tjänst.

  97. Ett tips när man surfar är att tänka
    på att det saknas en radera-knapp.

  98. När man har skrivit nåt på nätet,
    så finns det där för alltid.

  99. Tänk efter innan du skriver nåt eller
    lägger ut en bild. Ha unika lösenord.

  100. Det är mina starkaste säkerhetstips.

  101. Tur att det finns de
    som gör vår vardag på nätet säkrare.

  102. -Nu blir det utmaning. Är ni redo?
    -Ja!

  103. I andra utmaningen
    knäcks det hemlisar.

  104. Här gäller det att dekryptera ord.

  105. Ni ska lista ut vilka ord som står
    på tavlan med krypteringsnycklar.

  106. -Är ni beredda?
    -Ja!

  107. -Lycka till!
    -Vi tar en varsin nyckel.

  108. -Jag tar det ordet.
    -Jag tar det längst ned.

  109. De måste klura ut vilken nyckel
    som hör till vilket ord.

  110. -"AQ" går inte an.
    -Nej.

  111. Malte skulle ta en, men sen tog han
    inte den, utan han tog Zinabs.

  112. Hon fick rätta honom.

  113. -Jag har tagit fel ord.
    -Och fel rad.

  114. Okej. Jag tar bort dem.

  115. När jag skrev "AQ",
    så förstod jag att det var fel.

  116. Zinab sa att jag hade tagit fel rad,
    så det blev två fel.

  117. L, I... Var är I?

  118. -Vilken ska du ta?
    -Den längst ned.

  119. Det var lätt, för jag stängde in mig
    i en egen bubbla.

  120. Då kunde jag ta mina,
    även om alla pratade.

  121. -Jag är klar. "Sekvens".
    -Ta nästa. Den.

  122. Jag hade tur, för nyckeln som
    jag valde hängde ihop med mitt ord.

  123. D, R, A...

  124. Var är O? L...

  125. Finns det nåt U?

  126. "Alg"...

  127. Nu... Vad är tiden?

  128. Nu är det bara lite tid kvar. Vi
    måste skynda oss att skriva de sista.

  129. -Alltså, kan...?
    -"Buggar".

  130. -Där!
    -Tillbaka till bordet.

  131. -Klara!
    -Härligt! Bra jobbat!

  132. "Buggar, algoritm, villkor, sekvens".
    Vet ni vad de betyder? Strålande!

  133. Då sätter jag er på guld.

  134. Åhej!

  135. Innan ni går
    ska ni få göra ett quiz.

  136. Är ni beredda? Då kör vi!

  137. -Vad är ett datorvirus gjort av?
    -Vad var det...?

  138. -Pass.
    -Programmerad kod.

  139. Vad heter det när man lurar nån att
    skriva in lösen eller bankuppgifter?

  140. -Phishing.
    -Rätt.

  141. Vad är recept som skrivs till datorn?

  142. -Algoritm.
    -Helt rätt.

  143. Vad betyder det att nåt är krypterat?

  144. Just det!
    Att det står på ett hemligt språk.

  145. Helt rätt! Där var tiden ute.

  146. -Det gick ju bra! Diamant!
    -Diamant!

  147. Åhej!

  148. Yes! Diamant är ju jättebra!
    Nästan elit, i alla fall.

  149. Härligt! Ni ska få medaljer
    som är programmerbara.

  150. -Grattis, Malte.
    -Tackar.

  151. Zinab.

  152. Det roligaste var utmaningarna
    och att träffa Eira och Malte.

  153. -Jag vill lära mig mer.
    -Nu är ni it-säkerhetsexperter.

  154. Gå hem och fortsätt
    att inte klicka på länkar.

  155. Det bästa skyddet mot attacker
    är att lära sig hur de fungerar.

  156. Det är smart att ligga steget före.
    Tack för den här gången. Hej då!

  157. Textning: Linda Eriksson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Säkerhet

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Teknik > Kommunikations- och informationsteknik
Ämnesord:
Databehandling, Datakryptering, Dataskydd, Datorer, Digital kompetens, IT-säkerhet, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Programmera mera 2.0 - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Mobilspel

Avsnitt 2 av 8

Om man ska göra mobilspel måste man tänka på att mycket ska uttryckas på liten yta. Utmaningen består i att sortera godis med hjälp av symbolerna för logiska grindar. Efter besök hos Jonna Ingolf på King, som berättar om sitt jobb som "narrative designer", är det dags för utmaning nummer två. Nu ska deltagarna programmera en robot att klara en bana utan att köra in i vattenhinder eller sandbunkrar. Programmet avslutas med ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder Internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på IIS, blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Webbsökningar

Avsnitt 4 av 8

Förr hade vi lexikon och uppslagsböcker för att slå upp fakta. Idag använder många nätet för att söka fakta. Hur fungerar egentligen webbsökningar? Deltagarna får svara på frågor och genomföra uppdrag som handlar om webbsökningar. De ska bland annat sortera sidor efter tillhörighet till den ytliga webben eller den djupa webben. Och så får de programmera en robot så att den tar sig igenom en bana.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Dataspel

Avsnitt 5 av 8

Vad är det som gör dataspel snygga? Vi får följa dataspelens utveckling från de första spelen. Hemligheten bakom utvecklingen är stora mängder kod. Deltagarna får en utmaning som handlar om kod skriven i programmeringsspråket C++. Den sista utmaningen de får går ut på att montera ihop en dator som de sen ska programmera.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Säkerhet

Avsnitt 6 av 8

Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Sociala medier

Avsnitt 7 av 8

Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0 - syntolkat

Robotar

Avsnitt 8 av 8

Hur bra kan robotar bli i framtiden? Vad är skillnaden mellan en dator och en robot? Danica Kragic Jensfelt som är professor i robotik på KTH berättar om hur man får robotar att använda sina sensorer på samma sätt som människor använder sina sinnen. Deltagarna får utmaningen att göra ett robotdisco. De ska programmera robotar att dansa utan att de krockar med varandra eller hamnar utanför mattan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0

Internet

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera 2.0 - syntolkat

Robotar

Hur bra kan robotar bli i framtiden? Vad är skillnaden mellan en dator och en robot? Danica Kragic Jensfelt som är professor i robotik på KTH berättar om hur man får robotar att använda sina sensorer på samma sätt som människor använder sina sinnen. Deltagarna får utmaningen att göra ett robotdisco. De ska programmera robotar att dansa utan att de krockar med varandra eller hamnar utanför mattan.

Fråga oss