Titta

Big Cities

Big Cities

Om Big Cities

Om hållbar utveckling i storstäder runt om i världen. Konkreta exempel på hur man på individ-nivå och samhällsnivå kan minska miljöbelastning och motverka sociala problem. Vi möter människor ifrån olika länder och deras innovativa idéer som löst flera storstadsproblem. Det handlar bland annat om boendealternativ i Korea, fiskodling mitt i Berlin, hemlösas situation i Malaysia och kulturellt samarbete i Jordanien.

Till första programmet

Big Cities : En stad full av trädgårdarDela
  1. Staden har växt snabbt.

  2. Det är mycket ny infrastruktur.

  3. Nu verkat det vara så-

  4. -att man satsar på betong, stora hus
    och stora byggnader.

  5. Tanken att det skulle gå
    att fortsätta förtäta staden är omöjligt-

  6. -för den ligger i en dal.

  7. Det borde gå att få balans.

  8. Man kan låta det gröna få finnas
    sida vid sida med den grå betongen.

  9. Om folk får incitament kan de skapa
    trädgårdar och trädgårdsland-

  10. -vilket kan leda till förändring-

  11. -och ge en känsla av
    att man styr över sin omgivning.

  12. Odling är en magisk syssla.
    Det har jag nyligen lärt mig.

  13. Jag ser hur den utvecklas beroende på
    hur mycket jag pysslar om den.

  14. Det lilla fröet blir till en planta
    som kanske till och med ger nåt ätbart.

  15. Vi kan alla den konsten-

  16. -för samhället bebos av människor-

  17. -som från början var bönder.
    Sen försvann den sysslan.

  18. -Hej.
    -Hej.

  19. Hej. Tack för att ni kom.

  20. Då så, killar och tjejer. Vad tror ni om
    att anlägga trädgårdslandet här?

  21. Skolan där vi genomför projektet
    har en stor grön yta.

  22. Vi vill använda den
    och har fått tillåtelse att göra det.

  23. Vi kan ha trädgårdslandet här
    och plantera lite träd på den här sidan.

  24. Alla kan komma hit och ta vad de vill.

  25. Alla ska kunna utbyta kunskaper.
    Det är det vi vill när det gäller skolan.

  26. Det här är en komposteringspress.
    Det är helt enkelt en låda utan botten.

  27. Man gör det
    med 250 kg köksavfall eller gödsel-

  28. -och 250 kg vissna löv.

  29. När jag drev plantskola uppstod behovet
    av att ta hand om organiskt avfall.

  30. Jag ville slippa lukten som kommer
    av den vanliga hanteringen.

  31. Jag började leta efter en ren metod
    att hantera organiskt avfall på.

  32. Efter att ha funderat på det här i 20 år-

  33. -så uppfann jag pressen Silva
    för nedbrytning av organiskt avfall.

  34. Det här påminner
    om det man gör med druvor.

  35. -Även här använder man fötterna.
    -Vi kanske kan börja med elefanter.

  36. En elefant balanserade
    på en liten spindeltråd

  37. Det tyckte han var så intressant,
    så han hämtade en annan elefant

  38. Processen tar sex månader.
    Sen har man naturgödsel.

  39. Om man sen lägger lite jord på,
    så kan man plantera där-

  40. -eller göra en terrassodling.

  41. Det ser lite ovårdat ut,
    men det gör ingenting.

  42. Kom, då. Kom, då. Här.

  43. Staden är inte anpassad för odling.

  44. Det finns bara små fria ytor
    och terrasser. Grannen utnyttjade det.

  45. Ricar. Hur är det? Bra?

  46. Vi märkte att många i staden
    har börjat odla på eget initiativ-

  47. -i sina hus
    och på ytor i anslutning till dem.

  48. Vi såg att det som saknades var-

  49. -ett mer samordnat sätt att arbeta på.

  50. Vi ville informera om
    alla enskilda initiativ som fanns-

  51. -och få folk att överväga
    att börja jobba gemensamt i stället.

  52. Det slutade med-

  53. -att vi startade
    "Nätverket Medellíns odlare".

  54. TA VAD DU VILL!
    DELA MED DIG AV DET DU GILLAR!

  55. JAG ÄR GRÖNMYNTAN.

  56. För mig är ett nätverk
    ett gemensamt projekt.

  57. Man deltar aktivt.

  58. Då det här med cyklar har kommit upp-

  59. -så vill vi ordna en träff och
    uppmuntra folk att komma dit på cykel.

  60. Vi vill dra nytta av er erfarenhet
    i det här nätverket.

  61. Vi hälsar er välkomna.

  62. Vi har kunnat börja samarbeta mer-

  63. -utan att det måste bli ett företag.

  64. Vi vill ha en stad
    där olika fenomen får samexistera-

  65. -och inte den betongdjungel
    som de har sålt på oss.

  66. -Den ska finnas kvar i framtiden.
    -Den kan vara en del av inhägnaden.

  67. Det här blir en härlig dag.

  68. Vi får det jättebra här.

  69. Tack till alla för att ni har lagt beslag
    på det här utrymmet-

  70. -och för att ni kommer hit och arbetar
    på La Independencia-skolan.

  71. Det är många i Medellín-

  72. -som odlar på allmänna ytor
    utan att ha upprättat kontrakt med nån.

  73. Det är mer värt
    än allt myndighetsstöd som man kan få.

  74. Man har börjat omdefiniera
    de offentliga utrymmena.

  75. De får ett värde
    när människor tar dem i besittning.

  76. Det här blir helt perfekt.

  77. Då var vi klara. Nu ska vi gräva gropar
    och sätta ut växterna.

  78. Där borta har vi rödbetor.

  79. Vi är säkra på att Medellín är en stad där
    man odlar och där odling är meningsfullt.

  80. Vi hoppas kunna utöka verksamheten.

  81. Medellín väntar
    på att vi ska fortsätta odla där.

  82. Trädgårdslanden har förenat människor
    i olika delar av samhället.

  83. Det mesta talar till vår fördel.
    Vår viktigaste resurs är människorna.

  84. Vi blir fler och fler.

  85. Jag tror att det här kommer att sprida sig
    till alla hus och alla platser i staden.

  86. Det tror jag.

  87. Nätverket är starkt, för det består av
    små drömmar som blir till en stor dröm.

  88. Då får vi fler möjligheter att
    förverkliga detta. Det är redan på gång.

  89. Översättning: Marie Ekenstav
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

En stad full av trädgårdar

Avsnitt 22 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I en stad av betong och asfalt förenas Yarledis Holguin, Guillermo Silva och Javier Burgos i kärleken till växter, plantering och miljöengagemang. En av dem tar initiativ till att förvandla offentliga platser till produktiva trädgårdar. Gemensamt engagemang kring stadsjordbruk har gjort att flera av stadens tidigare gråa betongområden förvandlats till blomstrande trädgårdar.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Naturbruk > Jordbruk, Miljö > Hållbar utveckling, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil
Ämnesord:
Bebyggelsesociologi, Colombia, Hållbar livsstil, Samhällsvetenskap, Sociala strukturer, Sociologi, Stadsliv, Stadsodling, Stadssociologi, Storstäder, Urbant jordbruk
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Big Cities

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Ett modernt kollektiv

Avsnitt 1 av 25

70 procent av befolkningen i Seoul i Sydkorea bor i lägenhet. Tre familjer gick ihop och byggde sitt eget drömhus. Det har egna lägenheter men flera sällskapsytor är gemensamma. Familjerna hjälps åt med vardagsbestyr, så som lämning och hämtning på dagis och på helgerna lagar de mat tillsammans.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En ekoby i staden

Avsnitt 2 av 25

Efter att ha tröttnat på att bo i opersonliga lägenhetskomplex började arkitekten Harald Zenke planera en by med 20 ekologiska hus, en gemensam trädgård och ett samlingshus för aktiviteter. Bostadsprojektet ligger i Rundling i Berlin. Husen är i stor utsträckning självförsörjande på energi och byggda av invånarna själva med förnybara och återvinningsbara material. Alla har sin egen lägenhet, men man umgås, lagar mat och hjälper varandra i vardagen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Uppfinnarverkstad för alla

Avsnitt 3 av 25

Allt fler fabriker och mycket produktion av varor flyttas till Asien. Därför har man i Hamburg startat ett fabikslabraorium (Fab Lab) som är öppet för allmänheten. Här finns tillgång till avancerade maskiner och dataprogram, som annars bara finns i fabriker och stora företag, till exempel 3D-skrivare och laserskärare. Här kan besökare bland annat bygga sina egna mobiltelefoner eller andra uppfinningar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Övervakad på gott och ont

Avsnitt 4 av 25

Idag finns det mellan fyra och sex miljoner övervakningskameror i Storbritannien. Vart man än går blir man filmad och övervakad av någon. Kamerasystemet kallas CCTV, och här behandlas några av dess konsekvenser. Dr Keith Spelare är expert på övervakningsområdet och har bland annat undersökt hur svårt det är att få tillgång till CCTV-bilder där man själv förekommer, bilder som man enligt lag har rätt att erhålla.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Vulkanens inre kraft

Avsnitt 5 av 25

En passionerad guide berättar om Vesuvius och sin kärlek till vulkanen. Han har jobbat på vulkanen sedan han var liten och bor i närheten. Men vad händer om vulkanen återigen får ett utbrott? Hur snabbt kan staden Neapel, som ligger alldeles i närheten, evakueras?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

En stadsdel väcks till liv

Avsnitt 6 av 25

Boyle Heights är en stadsdel i östra Los Angeles som tidigare av många ansetts vara ett ruffigt och opersonligt område med många gängbråk. Nu har invånarna börjat få sin stadsdel att blomma och kännas trygg, bland annat genom kulturella projekt och lokala samlingsplatser. Invånare som brinner för gemenskap och stadsdelens välbefinnande har gjort det möjligt.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Cykeltaxin är mitt hem

Avsnitt 7 av 25

George Town är en del av Pinang som utvecklas i snabb takt. Det gör att levnadskostnaderna har ökat markant. Många har därför inte längre råd att betala hyran och blir hemlösa. En utsatt grupp är de som jobbar med cykeltaxi, många av dem bor i sina cyklar. Några engagerade personer har startat ett projekt som kallas Rice & Roses. De delar ut mat och förnödenheter till hemlösa samt erbjuder utbildning till fattiga och hemlösa barn.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Porträtt av mångfald

Avsnitt 8 av 25

Toronto är en växande storstad med stor mångfald. Fascinerad av detta faktum har fotografen Colin Shaffer valt att fotografera personer ifrån alla världens länder som nu har Toronto som hemstad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Att bygga broar mellan människor

Avsnitt 9 av 25

En teaterdirektör i Jordanien vill minska klyftan mellan östra och västra Amman genom sin teaterföreställning. Hans teatergrupp består av skådespelare både ifrån östra och västra Amman och de jobbar för en enad stad.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Flodbåt på framfart

Avsnitt 10 av 25

Trafikmiljön i Bangkok blir allt sämre och många människor tillbringar flera timmar i rusningstrafik varje dag. Anledningen är att tunnelbana och monorail inte räcker till för alla pendlare. Men floden som rinner genom Bangkok skulle kunna vara ett alternativ. Nu utvecklar man ett projekt med båttrafik och flera knutpunkter för tunnelbanans anslutning till floden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Fiskodling i stan

Avsnitt 11 av 25

Farm market är en ekologisk odling av både grödor och fisk mitt i Berlin. Fisken odlas i noga framtagna tankar, och växter och grönsaker i ett stort växthus. Varorna säljs sedan i Farm markets egen butik eller levereras till lokala restauranger och andra köpare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Kampen för en oas

Avsnitt 12 av 25

På en höjd ovanför Hongkong ligger ett stort grönområde. Området är dock hotat, eftersom det finns planer på att marken ska exploateras för bostadsbyggande. Men lokala politiker och boende i närområdet startar kampanjer och projekt för att rädda sin oas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Färgens kraft

Avsnitt 13 av 25

Boamistura startade i Madrid 2001. Det är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrund, t. ex. arkitekter, designers och graffitimålare. Deras arbete går ut på att tillsammans med lokalbefolkningen sätta färg på allmänna platser. De har målat gränder i favelorna i Rio, en stor parkeringsplats i Norge och gråa betonghus i en av Madrids förorter. Målet är att skapa mer välkomnande, glada och färgstarka atmosfärer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Tiggarnas talesman

Avsnitt 14 av 25

Mircea är från Rumänien men bor sedan flera år i Stockholm. Han jobbar för de mest utsatta i samhället. På Stadsmissionen arbetar han med ett projekt som heter Crossroads, ett ställe där tiggare och hemlösa kan få en bit mat, duscha, tvätta med mera. Där finns också kurser för analfabeter och en textilverkstad där de kan erbjudas jobb.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBig Cities

Naturreservatet

Avsnitt 15 av 25

Vissa delar av Buenos Aires har under senare tid drabbats hårt av översvämningar. För att få bukt med problemet har Graciela Capodoglio startat ett arbete med att bevara och vårda ett naturreservat med våtmarker nära staden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden Tema

Hjärnans tolkning av verkligheten

Vår hjärna är en salig blandning av värderingar, erfarenheter och kemi. Men den är också plastisk och kan därför tränas till att se omvärlden i positivt ljus. Ämnesexperter berättar varför vi upplever samma verklighet på så olika sätt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Pojken, pappan och drogerna

Det var när William flyttade till en större stad som han första gången slogs av tanken att röka på. Uppflugen i en trädkoja tillsammans med två andra röker han sin första joint. Snart kommer han in i det och tar droger dagligen. Hur kan man som förälder upptäcka att ens barn använder droger och vad gör man när ens värsta misstankar är ett faktum? Och hur känns det att bli upptäckt? Föräldrar, polis, drogbehandlare och socialarbetare ger sin bild av mötet med unga som missbrukar.

Fråga oss