Titta

UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Om UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Föreläsningar från NPF-skoldagarna som vänder sig till pedagoger, skolledare och personal i elevhälsan samt till andra professioner som samverkar med skolan kring elever med särskilda behov. Inspelat den 30-31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.

Till första programmet

UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017 : Vad gör Hjärnfonden?Dela
  1. Ökad kunskap ger
    större förståelse, bättre bemötande-

  2. -och rätt insatser.

  3. Visste du att fler än var tredje
    svensk drabbas av en hjärnsjukdom?

  4. Var fjortonde barn har en
    neuropsykiatrisk funktionsvariation.

  5. 100 000 av oss har Alzheimers.
    20 000 har Parkinsons.

  6. 60 000 är drabbade av epilepsi.
    35 000 av schizofreni.

  7. En miljon, ett gäng av er här,
    har migrän.

  8. Var 17:e minut
    drabbas nån av en stroke.

  9. Var fjärde svensk drabbas nån gång
    av en så svår depression-

  10. -att den behöver behandlas.

  11. Andra diagnoser är bipolär sjukdom,
    ångest, alkoholberoende-

  12. -ätstörningar och mycket mer.

  13. Jag vill att du under några sekunder
    reflekterar över-

  14. -om du eller nån av dem nära dig-

  15. -som föräldrar, barn, syskon
    eller nära vänner-

  16. -är påverkade av hjärnsjukdom eller
    neuropsykiatrisk funktionsvariation.

  17. Ta några sekunder och fundera.

  18. Hur många av er
    har någon i er absoluta närhet-

  19. -som har en hjärnsjukdom eller en
    neuropsykiatrisk funktionsvariation?

  20. Hjärnfonden finns för dig
    - för alla oss.

  21. Vi finns för alla drabbade
    och alla nära anhöriga.

  22. Vi är en organisation
    som vill öka kunskapen om hjärnan.

  23. Vi delar ut medel
    till etablerade forskare-

  24. -bl.a. till forskare på KIND-

  25. -och har olika informationsinsatser
    inom olika områden.

  26. På vår hemsida kan man läsa mer
    om olika diagnoser.

  27. Vi jobbar också med NPF.

  28. Vi har drivit på frågan
    om barnens behov i skolan.

  29. Vi har tagit fram tips
    och lyfter fram goda exempel-

  30. -på skolor och justeringar
    som har haft effekt.

  31. Nytorpsmodellen har arbetats fram
    tillsammans med forskare på KIND.

  32. Ett annat exempel
    är färgkodade scheman-

  33. -eller en anpassning i undervisningen
    efter ett särskilt barns checklista.

  34. Eller nåt så banalt som tak
    och anpassning av belysning...

  35. Vi har frågat föräldrarna
    vilket stöd deras barn behöver.

  36. Vi har lämnat 593 berättelser
    till utbildningsdepartementet.

  37. Berättelserna beskriver
    ganska små anpassningar-

  38. -som att få sitta med hörlurar,
    få tydliga instruktioner-

  39. -jobba i mindre grupper
    och få mer lugn i klassrummet.

  40. Mer kunskap efterfrågas också.

  41. Ökad kunskap leder till större
    förståelse, bättre bemötande-

  42. -och att rätt insatser sätts in,
    och det är därför ni är här.

  43. Vi är upprörda över hur det fungerar
    för barn med funktionsvariationer.

  44. Många barn har det tufft
    och vill inte ens gå till skolan.

  45. Vi driver på för att alla barn
    ska nå sin fulla potential.

  46. Skolan anpassar sig inte
    till barnens behov-

  47. -och det är skolan som är problemet.

  48. Men vi vet också
    att alla vuxna gör så gott de kan.

  49. På många skolor fungerar det bra
    men på för många gör det inte det.

  50. Många i skolpersonal
    efterlyser mer kunskap.

  51. Det är därför ni är här
    och det är vi glada för.

  52. Skolan ska ta vara på den kunskap
    som finns om hjärnan.

  53. Våra hjärnor ser lite olika ut
    och fungerar lite olika.

  54. Vi behöver bemötas på olika sätt-

  55. -om vi ska kunna lära in så mycket
    som varje individ har möjlighet till.

  56. Vi måste lyfta fram det faktum att
    hjärnan är formbar och kan utvecklas.

  57. Vi kan träna upp funktioner
    som arbetsminne och koncentration-

  58. -och att hjärnan bättre kommer ihåg.

  59. Alla kan inte komma ihåg lika mycket,
    men alla kan bli bättre.

  60. Att sömnen har betydelse,
    det vet ni redan.

  61. Den påverkar vår möjlighet
    att fatta beslut och lära in-

  62. -men också att komma ihåg.

  63. Vikten av att sova tycks vara svårt
    för ungdomar att lära in.

  64. Vi känner till
    vikten av fysisk aktivitet-

  65. -men få skolor förstår
    hur viktigt det är.

  66. Hippocampus i hjärnan kan växa
    genom att vi tränar fysiskt.

  67. Arbetsminnet och koncentrationen
    blir bättre. Stresståligheten ökar.

  68. Det kan vara viktigt
    i studiesammanhang.

  69. När vi besökte
    utbildningsdepartementet-

  70. -gav vi några förslag
    för att förbättra era möjligheter-

  71. -att göra ett bra jobb.

  72. Vi vill se en kompetenshöjning
    på ledningsnivå.

  73. Rektorn ska se till att det finns
    tid, resurser och rutiner-

  74. -som hjälper all skolpersonal.

  75. Vi behöver en kompetenshöjning
    på all skolpersonal.

  76. Alla behöver förstå och ha verktyg
    för att bemöta barnen rätt.

  77. Vi behöver anpassa lokalerna
    utifrån elevernas behov.

  78. Barnens individuella planer
    ska följas upp och utvecklas.

  79. Till nästa läsår har vi producerat-

  80. -lärarhandledningar
    och utbildningsmaterial på webben.

  81. Vi kommer att ha en teaterproduktion
    tillsammans med Friends.

  82. Allt är gratis till all skolpersonal.

  83. Nästa år har vi ännu mer material
    som ni kan tillgodogöra er.

  84. Tills dess
    får ni skicka ett mejl till mig-

  85. -så kan jag skicka er
    berättelserna från barnen-

  86. -goda exempel från skolor-

  87. -och olika typer av justeringar
    som har spelat roll.

  88. Berätta vad du behöver
    för att kunna göra ett bättre jobb-

  89. -så kanske vi kan göra gemensam sak.

  90. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vad gör Hjärnfonden?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hjärnfondens generalsekreterare Anna Hemlin berättar om den ideella insamlingsstiftelsen som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Ämnesord:
Allmän medicin, Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Hjärna, Medicin, Nervsystemet, Neurologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Utbildningsministerns öppningstal

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) ger regeringens syn på hur skolan bör stöttas i arbetet för en jämlik skola. Skolledare och pedagoger måste ha de rätta resurserna och tillämpa dem på ett sätt som passar eleven med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 1

Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Den första delen är en uppvärmning och en introduktion av metoden. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 1 av 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 2

Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 2 av 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 3

Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 3 av 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Tillämpningen av lågaffektivt bemötande, del 4

Andrew McDonnell, doktor i klinisk psykologi, föreläser om hur man hanterar konfliktsituationer i skolans värld genom att använda lågaffektivt bemötande. Det är ett synsätt med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Vi behöver ha förståelse för varför man tar till problemskapande beteende, menar han. Det kan handla om hur kropp och hjärna fungerar i akuta situationer, funktionsnedsättningar, psykiska tillstånd eller kraftig stress. Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 30 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 4 av 4.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Från hjärnforskning till pedagogik, del 1

Kenth Hedevåg, med lång bakgrund som specialpedagog i ett neuropsykiatriskt utredningsteam och som pedagogisk handledare i ett kommunalt stödteam, delar här med sig av sin kunskap. Forskningen om hjärnans sätt att ta emot och processa information gör stora framsteg och skolan behöver översätta forskningsresultaten till pedagogik. Fler och fler barn och ungdomar uppvisar svårigheter i skolsituationen. En del har diagnoser som adhd eller inom autismspektrat, andra har ingen diagnos men ändå stora svårigheter i skolan. Hur kan vi hjälpa dessa elever på bästa sätt? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 1 av 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Från hjärnforskning till pedagogik, del 2

Kenth Hedevåg, med lång bakgrund som specialpedagog i ett neuropsykiatriskt utredningsteam och som pedagogisk handledare i ett kommunalt stödteam, delar här med sig av sin kunskap. Forskningen om hjärnans sätt att ta emot och processa information gör stora framsteg och skolan behöver översätta forskningsresultaten till pedagogik. Fler och fler barn och ungdomar uppvisar svårigheter i skolsituationen. En del har diagnoser som adhd eller inom autismspektrat, andra har ingen diagnos men ändå stora svårigheter i skolan. Hur kan vi hjälpa dessa elever på bästa sätt? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 2 av 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Kognition, affektion och relation, del 1

Nåkkve Balldin, socionom och utbildare, föreläser om tekniker för att kartlägga och förstå affektpåslag och känsloreaktioner. Personer med kognitiva och affektiva funktionsskillnader uppvisar ofta ett relationsutmanande beteende. Om omgivningen inte har förståelse för orsakerna bakom deras beteende och kunskap om hur detta påverkar samspel samt verktyg för att bemöta riskerar det att leda till att personer med relationsutmanande beteende exkluderas. Hur ska vi bemöta elever i hög affekt och stress? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 1 av 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Kognition, affektion och relation, del 2

Nåkkve Balldin, socionom och utbildare, föreläser om tekniker för att kartlägga och förstå affektpåslag och känsloreaktioner. Personer med kognitiva och affektiva funktionsskillnader uppvisar ofta ett relationsutmanande beteende. Om omgivningen inte har förståelse för orsakerna bakom deras beteende och kunskap om hur detta påverkar samspel samt verktyg för att bemöta riskerar det att leda till att personer med relationsutmanande beteende exkluderas. Hur ska vi bemöta elever i hög affekt och stress? Moderator: Sven Bölte. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet. Del 2 av 2.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Osynlighetsprojektet

Hélène Benno, generalsekreterare på Min Stora Dag, berättar om Osynlighetsprojektet som vill förändra allmänhetens kunskap och attityder till barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Enligt forskare har två till tre barn i varje svensk skolklass någon form av neuropsykiatrisk diagnos. Det kan handla om adhd, autism, språkstörningar, inlärningssvårigheter eller motoriska störningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - NPF-skoldagarna 2017

Vad gör Hjärnfonden?

Hjärnfondens generalsekreterare Anna Hemlin berättar om den ideella insamlingsstiftelsen som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. Inspelat den 31 oktober 2017 på Karolinska institutet, Stockholm. Arrangör: KIND, Karolinska institutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Skolbibliotek 2014

Vägen till litteraturälskare

Läsambassadör Johanna Lindbäck menar att läslust inte kommer av sig själv, det är något som måste tränas in. Enligt Pisaundersökningen kan inte en fjärdedel av niondeklassarna läsa en enkel text. Konferensen hölls på Hotel Riverton i Göteborg 18-19 mars 2014. Arrangör: Skolporten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Barns sexualitet gör vuxna osäkra

Är det okej att en tvååring onanerar på dagis? Förskolepedagoger efterlyser utbildning och ett gemensamt förhållningssätt. Och en pappa funderar på hur han ska göra för att inte hämma sin dotters sexuella utveckling. RFSU:s frågelåda vittnar om vuxnas funderingar och oro, säger sexualupplysare Maria Bergström.

Fråga oss