Värdegrund

(75 program)

Empati och kamratskapGenus och jämställdhetMobbning

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEntreprenörerna

Hilda Ericsson

Avsnitt 5 av 6

Hilda Ericsson var med om att lägga grunden för telefonföretaget Ericssons utveckling och tidiga framgång. Hon är ett exempel på hur kvinnors insatser i ett familjeföretag ofta osynliggörs.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig

Uthängd

Avsnitt 1 av 5

Rodde berättar alltid för storasyster Julia när det är någonting som bekymrar honom. Idag berättar Rodde om Yasmin som går i samma klass. Yasmin var sjuk och när hon kom tillbaka till skolan hade Rosa tagit Yasmins plats i kompisgänget. De gamla kompisarna började mobba Yasmin för hennes inlägg i sociala medier. Rodde är inte med i kompisgänget. Borde han trots det försöka hjälpa Yasmin?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig

Chatten

Avsnitt 2 av 5

I Roddes klass går Max. Max har problem hemma, hans mamma dricker för mycket och klasskompisarna hånar honom för det. En lärare sa till klasskompisarna men då fortsatte mobbningen i en chatt på nätet. Rodde är själv rädd för att bli mobbad så han skriver också elaka saker om Max i chatten. Har Rodde fallit för ett grupptryck?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig

Triggad

Avsnitt 4 av 5

Idag berättar Rodde om Rosa som går i hans klass och tycker om att stå i centrum. En del klasskompisar triggar ofta den spydiga Rosa att göra narr av andra i skolan. Rodde tycker Rosa är kul och applåderar hennes elaka skämt och parodier. Men de som är målet för elakheterna känner sig mobbade. Är det verkligen rätt att skratta åt dem och Rosa då?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig

Osynlig

Avsnitt 5 av 5

Förr hängde Rodde jämt med vännerna Vera och Ali. De brukade spela in roliga videoklipp med sina mobiler och ladda upp på nätet. Allt ändrades då Rodde, Ali och Albin började spela fotboll på rasterna och fritiden. Vera gillar inte fotboll och Albin vill inte göra mobilvideos. Vera känner sig ensam och utstött ur kompisgänget. Kan Rodde göra någonting för att ändra på det?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBerätta för mig

Tex-mex

Avsnitt 3 av 5

Rodde har världens bästa storasyster. Med henne kan han prata om allt. Han berättar för henne att en av klasskamraterna gör sig rolig på hans bekostnad för att deras pappa kommer från Chile. Rodde vill inte visa hur ledsen han blir och klassen verkar inte förstå att han har tröttnat på de rasistiska skämten. Hur ska han få stopp på mobbningen?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Ska jag säga hen eller den?

Avsnitt 6 av 6

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Livet som macho

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvall försöker förklara för sina kompisar på boxningsklubben vad normkritik är och att en mansnorm råder bland dem. Är det till exempel okej att de kallar varandra för kärring eller bög när det går dåligt? För att bättre förstå hur mansnormer kan påverka träffar Musse Anton Hysén som är en av få öppet homosexuella killar i fotbollsvärlden. Han berättar om hur han påverkats av att ständigt få höra bög som skällsord. Men vad är egentligen mans- eller maskulinitetsnormer? Luis Lineo förklarar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Får man säga handikappad?

Avsnitt 2 av 6

Musse Hasselvall ska ta reda på hur personer med normbrytande funktionsvariation blir bemötta i samhället. Han besöker Förbundet unga rörelsehindrade och ordförande Björn Kellerman Häll berättar för Musse vilka ord och begrepp han bör använda och vilka frågor han bör undvika att ställa. Musse möter Samsey Saine för att prata om hans upplevelser av att leva med en funktionsnedsättning. Dessutom förklarar forskaren Christine Bylund vad funktionsnormen är och vad som kan hända om man inte passar in i den.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Hur ser en svensk ut?

Avsnitt 3 av 6

Musse Hasselvall träffar några av sina vänner som upplevt att få sin svenskhet ifrågasatt. Även Musse har påpekat för dem att de inte tillhör svensknormen. Det gjorde Senan, Sascha och Tonton arga. För att gottgöra dem bjuder Musse ut dem på middag. Musse möter också ståuppkomikern Shanthi Rydwall-Menon som berättar för honom hur det var att växa upp på Värmdö i Stockholms skärgård och vara den enda bruna personen. Och författaren Qaisar Mahmood reder ut begreppet svensknorm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Ibland skrattar jag åt bögskämt

Avsnitt 4 av 6

Musse Hasselvall hälsar på hos sin kompis Apollo för att reda ut en gammal konflikt. Apollo ville börja träna MMA och Musse tyckte att han skulle komma ut som homosexuell på klubben innan han började träna. Apollo tog illa upp och Musse försöker förstå varför. Han åker också till Göteborg och träffar Caroline Eriksson som är funkisaktivist och queer. De pratar heteronorm och hur den även begränsar homosexuella. Anna Adeniji förklarar vad heteronorm är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen - teckenspråkstolkat

Är tjock lika med ful?

Avsnitt 5 av 6

Musse Hasselvall pratar med Cassandra Klatzkow som använder sociala medier till att motverka kroppshat. Något som hon själv lidit av nästan hela sitt liv. Enligt Cassandra är pressen på tjejer att uppfylla utseendenormer fortfarande starkare än den är för killar. Medieforskaren Anja Hirdman ger oss historiken bakom kroppsfixering hos kvinnor och analyserar varför sociala medier är överfyllda av kvinnokroppar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Livet som macho

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvall försöker förklara för sina kompisar på boxningsklubben vad normkritik är och att en mansnorm råder bland dem. Är det till exempel okej att de kallar varandra för kärring eller bög när det går dåligt? För att bättre förstå hur mansnormer kan påverka träffar Musse Anton Hysén som är en av få öppet homosexuella killar i fotbollsvärlden. Han berättar om hur han påverkats av att ständigt få höra bög som skällsord. Men vad är egentligen mans- eller maskulinitetsnormer? Luis Lineo förklarar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Får man säga handikappad?

Avsnitt 2 av 6

Musse Hasselvall ska ta reda på hur personer med normbrytande funktionsvariation blir bemötta i samhället. Han besöker Förbundet unga rörelsehindrade och ordförande Björn Kellerman Häll berättar för Musse vilka ord och begrepp han bör använda och vilka frågor han bör undvika att ställa. Musse möter Samsey Saine för att prata om hans upplevelser av att leva med en funktionsnedsättning. Dessutom förklarar forskaren Christine Bylund vad funktionsnormen är och vad som kan hända om man inte passar in i den.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Hur ser en svensk ut?

Avsnitt 3 av 6

Musse Hasselvall träffar några av sina vänner som upplevt att få sin svenskhet ifrågasatt. Även Musse har påpekat för dem att de inte tillhör svensknormen. Det gjorde Senan, Sascha och Tonton arga. För att gottgöra dem bjuder Musse ut dem på middag. Musse möter också ståuppkomikern Shanthi Rydwall-Menon som berättar hur det var att växa upp på Värmdö i Stockholms skärgård och vara den enda personen som rasifierades. Och författaren Qaisar Mahmood reder ut begreppet svensknorm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ibland skrattar jag åt bögskämt

Avsnitt 4 av 6

Musse Hasselvall hälsar på hos sin kompis Apollo för att reda ut en gammal konflikt. Apollo ville börja träna MMA och Musse tyckte att han skulle komma ut som homosexuell på klubben innan han började träna. Apollo tog illa upp och Musse försöker förstå varför. Han åker också till Göteborg och träffar Caroline Eriksson som är funkisaktivist och queer. De pratar heteronorm och hur den även begränsar homosexuella. Anna Adeniji förklarar vad heteronorm är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Är tjock lika med ful?

Avsnitt 5 av 6

Musse Hasselvall pratar med Cassandra Klatzkow som använder sociala medier till att motverka kroppshat. Något som hon själv lidit av nästan hela sitt liv. Enligt Cassandra är pressen på tjejer att uppfylla utseendenormer fortfarande starkare än den är för killar. Medieforskaren Anja Hirdman ger oss historiken bakom kroppsfixering hos kvinnor och analyserar varför sociala medier är överfyllda av kvinnokroppar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ska jag säga hen eller den?

Avsnitt 6 av 6

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMiffoTV

Våra kön

Avsnitt 6 av 8

Hur är det att testa en annan könstillhörighet? Sebbe provar att bli kvinna för en dag och jobbar på äldreboende. Nancy provar att vara man för en dag och arbetar på bilverkstad.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVärldens bästa berättelser

Kung Markatta och Vålnaden

Den odödliga apan Kung Markatta kan utföra stordåd. Tillsammans med den grislika Nasse reser han västerut som beskyddare till en ung munk på jakt efter Buddhas heliga skrifter. Det blir en farofylld färd och sällskapet får hjälpa Vålnaden att återfå sitt liv och sitt rike. Berättelsen finns med i Färden till Västern från 1500-talet, en av Kinas mest lästa böcker. Denna i Asien välkända historia återfinns i många berättelser i dagens populärkultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVärldens bästa berättelser

En midsommarnattsdröm

Fyra unga vänner irrar runt i skogen i sommarnatten. De förvirras av det övernaturliga skogsväsendet Puck, förblindas och drabbas av stora känslor av kärlek och hat. I gryningen hittar de till slut rätt i kärlekens och vänskapens snårskog. Pjäsen tillhör en av William Shakespeares mest kända komedier.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVärldens bästa berättelser

Lejonet och den listiga haren

Den lilla haren lyckas genom sin listighet överlista det stora och starka lejonet som vill äta upp alla djuren. Denna klassiska fabel handlar om makt och återfinns både i den afrikanska och hinduistiska berättartraditionen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVärldens bästa berättelser

Amor och Psyke

I den grekiska myten om Amor och Psyke väcker den unga flickan Psyke skönhetsgudinnan Venus avund. Venus skickar sin son Amor för att hämnas. Han blir istället förälskad i Psyke, men kan inte visa sig för henne. Psyke vill inte leva i blind kärlek och utsätts för en rad prövningar. Hon beger sig till underjorden för att till slut återfödas och återförenas med Amor. Myten har påverkat många senare sagor i västerlandet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om våld och grupptryck

Avsnitt 1 av 5

Hur är det att växa upp och ständigt behöva skydda sig själv för att inte bli utsatt för mobbning eller våld? Om föräldrar som inte riktigt vet hur de ska hantera det som händer i de ungas verklighet. Det handlar också om självdestruktivitet, rädsla och brist på självförtroende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om rasism

Avsnitt 2 av 5

Det handlar om oron inför att främlingsfientligheten breder ut sig och rädslan för att bli utstött och råka ut för diskriminering. Hur skulle livet kunna vara om rasismen och våldet den medför inte fanns?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om respekt

Avsnitt 3 av 5

Alla vill bli respekterade men hur långt är vi beredda att gå för att inte hamna utanför? Det handlar om att våga, eller inte våga, vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Utanför

Avsnitt 5 av 5

Vi träffar Ahmed som har flytt till Sverige från Syrien. Han berättar om hur han kunde känna sig utanför i början när han inte kunde svenska. Men han fick ändå vara med och leka. Då blev det lättare och han lärde sig språket snabbt. Vi ger oss också in i en låtsasvärld i ett klassrum där alla elever måste lämna in sina mobiltelefoner. Men Lisa har ingen mobil och blir retad av de andra barnen. Vad kan man göra om man känner sig utanför? Hur gör man om man ser någon annan som är utanför? Finns det saker vi gör och säger som gör att vissa hamnar utanför utan att vi tänker på det?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Olika

Avsnitt 4 av 5

Vi träffar systrarna Nathea och Noelle. När de är ute på stan händer det att andra människor pekar på Noelle. Hon har Downs syndrom vilket gör att hon pratar och ser lite annorlunda ut. Nathea bestämde sig för att starta "Rocka sockorna". Genom att ta på sig olika sockor kan man visa att man gillar att vi människor är olika. Massor av personer tog på sig olika strumpor och Nathea fick vara med i tv.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Tävla

Avsnitt 3 av 5

Vi träffar Donya och Mattis som var med och tävlade i tv-programmet Sveriges yngsta mästerkock. När man tävlar är det nästan alltid någon som vinner, men hur känns det att vara den som förlorar? Vi ger oss också in i en låtsasvärld i tv där domaren Gert bedömer personerna som ställer upp i tävlingen hårt och taskigt. Varför är folk så taskiga i tv? Är det ok? Måste man tävla om allt?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Kändis

Avsnitt 2 av 5

När Zico var nio år flyttade han till Barcelona för att spela fotboll. Men han saknade sin familj och flyttade hem igen. Att vara känd kan vara kul, men det kan också kännas lite jobbigt och ensamt. Får man skriva vad som helst till en kändis? Borde kändisar tåla hat eller blir de ledsna om man skriver taskiga saker om dem? Vi ger oss in i en låtsasvärld där bloggaren Angryjenny skriver hatkommentarer till ett band.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaHårda ord

Roligt eller elakt

Avsnitt 1 av 5

Vi träffar Asal. I en insändare har hon skrivit att hon tycker att fler borde säga ifrån när någon mobbar. Ibland kan det som är roligt för någon kännas elakt för någon annan. Asal försöker att inte bry sig när hon råkar ut för hårda ord, men det är svårt. Vi ger oss också in i en låtsasvärld där en vuxen mobbar ett barn inför publik. Hur skämtar vi med varandra? Hur vet man om något är kul eller inte?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Lord of hell

Avsnitt 1 av 8

Socialpsykologen Berit Ås har identifierat olika uttryck för härskartekniker. Micke spelar trummor i ett rockband, men hur bra och hårt han än trummar går det inte att undvika känslan av att de andra i gruppen inte lyssnar på eller ser honom. Vilken eller vilka härskartekniker uttrycks här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Matteskit

Avsnitt 5 av 8

Det är viktigt för tonårstjejen Julia att känna sig som en i gänget, men hur känner hon sig när hon inser att det inte är så?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Premiären

Avsnitt 6 av 8

Jenny är ihop med Stefan som aldrig verkar bli nöjd med vad hon har på sig eller med vem hon är. Använder han sig av härskartekniker? Finns det något Jenny kan göra när det visar sig att problemet verkar bottna i Stefans familj?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Lejonmannekängen

Avsnitt 7 av 8

Att stå i rampljuset är Dianas dröm. Hon ska få spela huvudrollen i en känd musikal, men kostymören Hanna och hennes assistent gör allt för att Dianas dröm ska kännas som en mardröm. Vilka härskartekniker använder de mot Diana?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Trädet som föll

Avsnitt 8 av 8

Utåt brukar många kunna visa upp en bild av välmående, framgång och lycka. Men hur ser det ut på insidan? En liten berättelse om hur det kan bli om man utsätts för härskartekniker om och om igen.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Ett steg närmare

Avsnitt 2 av 8

Steffi vågar vara sig själv när hen vill gå ut och ha roligt, men ibland möts man av elakheter till och med på ställen som borde kännas säkra. Har hen blivit utsatt för någon härskarteknik?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Att inte nå

Avsnitt 3 av 8

Mamma Gunilla lägger en tung skuldbörda på sin dotter Mia. Ska Mia vara till lags eller göra det hon själv vill? Använder sig Gunilla av någon typ av härskarteknik?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHärskarna ibland oss

Härskinator

Avsnitt 4 av 8

Ibland utövar man härskartekniker över någon i sin närhet utan att ens tänka på det. Men tyvärr är det alldeles för ofta en högst medveten strategi. Så här kanske det ser ut i huvudet på en person som väljer att härska. Hur löser man ett sådant problem?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Mobbningens guldålder är nu

Avsnitt 3 av 4

Programledare Musse Hasselvall träffar Alicia som under flera års tid fått höra elaka och kränkande kommentarer. De flesta och grövsta påhoppen har skett på nätet. Alicia träffar juristen Johanna Bardon som berättar att det är samma regler som gäller på nätet som i verkliga livet. Marwa har också blivit mobbad på nätet. Hon fick mängder av elaka kommentarer på sin blogg och övervägde att ta sitt liv när det var som värst. Till slut började hon skriva om mobbningen på bloggen och fick mängder av svar från andra med samma upplevelser. Hon svarade och hjälpte dem och det räddade henne. Forskarna Robert Thornberg, Patricia Agatston och Ann Frisén berättar om varför det är lättare att kränka på nätet än annars.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Utfrysning

Avsnitt 2 av 4

Att lägga skulden på offret är en vanlig mekanism när det gäller mobbning. Professor Robert Thornberg berättar om utfrysning som kallas relationell mobbning. Programledare Musse Hasselvall träffar Malin som är utfryst i sin gymnasieklass och är mitt i studentperioden. De pratar om hur svårt det är att komma åt den här typen av mobbning eftersom den inte är så uppseendeväckande. Professor Christina Salmivalli beskriver att många små händelser tillsammans är det som utgör mobbning. Det handlar inte om en enskild fruktansvärd händelse. Vi träffar också Rebecca som blev så utfryst på sin skola att hon slutade prata. Skolpersonalen hade lovat att hjälpa henne, men gjorde inte det. Rebeccas föräldrar fick nog och kontaktade Barn- och elevombudet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Musse gör upp med sitt förflutna

Avsnitt 4 av 4

Programledare Musse Hasselvall mobbade när han gick i skolan och tänker nu göra upp med sitt förflutna. Han frös ut och gjorde sig lustig på andras bekostnad, men blev sällan konfronterad. Nu åker han tillbaka till sin gamla skola och möter några av dem han utsatte. För professor Christina Salmivalli berättar Musse att han tagit med sitt mobbarbeteende i vuxenlivet. En vän och före detta programledarkollega bekräftar att Musse gärna gör sig lustig på andras bekostnad. Vi får också följa med till en skola i Esbo i Finland där en antimobbningsmetod som kallas Kiva-metoden praktiseras.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om dig

Jag är en mobbare

Avsnitt 1 av 4

Den före detta Paradise Hotel-deltagaren Cimon berättar om varför han mobbade under flera år och vad som egentligen låg bakom. Mattias mobbades under hela högstadiet och det tog tio år för honom att komma igen. Du träffar också Claes, vars son Måns tog sitt liv vid 13 års ålder på grund av mobbning. Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, förklarar de olika rollerna i en mobbningssituation. Christina Salmivalli, professor i psykologi vid universitetet i Åbo, berättar om varför man mobbar.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Fråga istället för att stirra!

Avsnitt 1 av 3

Mattias är 15 år och föddes med en ansiktsmissbildning. Han är social och älskar att stå på scen och ta plats, men är trött på folks stirrande och säger att det är bättre att de frågar. Han tycker att det är jobbigt att ständigt behöva hantera andra människors bemötande.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Utseendet spelar ingen roll, eller?

Avsnitt 2 av 3

Clara är 16 år och föddes med en ansiktsmissbildning som kallas Crouzon. Hon har gått igenom flera operationer under sin uppväxt. Orsakerna till operationerna har varit både medicinska och utseendemässiga. Att folk tycker synd om henne gillar hon inte, men att känna empati i svåra perioder kan vara okej.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Den jag är finns här inne

Avsnitt 3 av 3

Omvärldens bemötande påverkas av att man har kraniofacial diagnos, men hur påverkar det den egna självkänslan? Hur gör man för att strunta i omvärlden och gå stark och stolt med något som andra kan se som annorlunda? Clara och Mattias berättar om sina erfarenheter.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBrev till allmänheten

Brev till allmänheten

Hur är det att leva med en ansiktsmissbildning? Vi möter sju ungdomar med kraniofaciala diagnoser som berättar hur utseendet har präglat dem och vad de har haft för strategier för att klara omvärldens rädslor för det annorlunda.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärsta kalaset

Del 4

Lina och Sara har bestämt sig för att själva samla pengar till kalaset. Och nu har de haft loppis och sålt godis på torget. Men när Linas mamma förstår att det är surgubben Alis gamla godis de sålt blir hon jättearg. Hon säger att Lina är en tjuv om hon inte ger pengarna de tjänat till Ali.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärsta kalaset

Del 3

Lina brukar aldrig ta hem några kompisar, eftersom hon är rädd att det ska synas att de är har dåligt med pengar. Men nu har hon börjat släppa in Sara, både i sin lägenhet och sitt liv. De har bestämt sig för att tjäna ihop till Linas kalas själva. Det kanske kan bli kalas ändå!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärsta kalaset

Del 2

Linas familj har inte råd med något kalas, men hon har råkat bjuda hem hela sin klass till sig. Nyinflyttade Sara vill bli Linas kompis och hjälpa henne att fixa det där kalaset. Men Lina skäms över att över att hennes familj inte har några pengar och försöker hålla henne på avstånd.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Fråga oss