Matematik

(32 program)

Fyra räknesätt Geometri Sannolikhet och statistik Tal och talsystem

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Matematik för alla?

Avsnitt 8

Lätt för vissa men snudd på omöjligt för andra - matematik är det skolämne som kanske mer än andra omges av föreställningen att det krävs särskild begåvning för att lyckas. Måste det vara så? Vi går tillbaka till tre tidigare program och hör tankar om vad som krävs för att få alla elever att utvecklas i matematik. Vi hör "mattemissionären" Sabine Louvet, Anna Ekelin från Mattecentrum och lärare och elever från spetsmatteklassen på Dammfriskolan i Malmö.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - matematik

De mystiska talen

Avsnitt 5 av 5

Måste man förstå matematiken? Det är mattelektion i en klass på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund och eleverna klagar på att de inte förstår. Kanske kommer alla till en punkt där det inte längre går att förstå. Sveriges första kvinnliga professor, Sonja Kovalevsky, var professor i matematik men hon kunde inte ens multiplikationstabellen. Matteläraren Åse Hildesson Nisén berättar om vad hon tycker är världens vackraste formel - Eulers identitet. Matematikern Staffan Rodhe berättar om primtal som håller hemligheter, Fibonaccis talserie och om världens roligaste tal.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - matematik

Är Gud matematiker?

Avsnitt 4 av 5

Genom historien har några av de främsta vetenskapsmännen hävdat att allting är matematik. Bildningsbyrån tittar närmare på naturens och fysikens lagar för att utforska vad som menas med det påståendet. Kan verkligen allting beskrivas matematiskt? Och kan artificiell intelligens komma att kopiera det mänskliga psyket? Möt bland andra kognitionsvetaren Christian Balkenius som experimenterar på roboten Epi.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - matematik

Talkonst

Avsnitt 3 av 5

Konstnären Karin Broos är övertygad om att det finns matematiska samband som gör att man förstår hennes måleri bättre. Proportionerna i hennes bilder ligger väldigt nära ett förhållande som kan beskrivas med talet 0,62: det gyllene snittet. Matematikhistorikern Staffan Rodhe berättar om hur detta matematiska samband påverkat vår syn på vad som är estetiskt tilltalande. Vi besöker också pianostämmaren Jesper Biesel som berättar att alla pianon måste stämmas lite fel hela vägen. Anledningen är fenomenet Pythagoras komma.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - matematik

Varför räknar vi som vi gör?

Avsnitt 2 av 5

Varför räknar vi som vi gör? Idag har det decimala talsystemet störst spridning. Det bygger på siffrorna ett till tio och används över hela jordklotet. Men det finns andra talsystem som vi använder oss av varje dag utan att vi tänker på det. Det babyloniska talsystemet med talbasen 60 lever fortfarande kvar i hur vi mäter tid och vinklar. Ett annat talsystem är det hexadecimala talsystemet som är vanligt inom dataprogrammering. Då används siffrorna 0-9 och bokstäverna A-F.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - matematik

Hur bygger man en trappa?

Avsnitt 1 av 5

Pythagoras och Arkimedes lärde oss att beräkna geometriska figurer. Ska man bygga en svängd trappa bör man till exempel känna till beteckningen pi. Under en resa från ett litet finsnickeri i Malmö till Arkimedes Syrakusa kan man dessutom komma den matematiska oändligheten på spåret.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Einstein fattade inte heller allting

Avsnitt 3 av 30

Mathivation bygger på idén att coacha fram utvalda elever i matematik och pedagogik så att de själva så småningom kan hålla lektioner inför andra elever. Vi är med när sjätteklassarna på Sandsbro skola i Växjö får en inspirationsföreläsning i matematik av 16-årige Adnan. Adnans budskap är att det är motståndet i svåra uppgifter som ger framsteg, att det är bra att inte fatta någonting.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Mönster

Avsnitt 9 av 10

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Den magiska tallinjen

Avsnitt 26

Hjärnforskaren Torkel Klingberg studerar hur sexåringar kan träna matematisk förmåga på bästa sätt. Nyckeln till framgång är tallinjen och inkludering. Här berättar han varför. Han har stora förhoppningar om att vi kan bättra på Pisa-resultaten i matte, bland annat med hjälp av denna nya kunskap.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Fyra grundpelare för matematikundervisningen

Avsnitt 22 av 30

Eva Björklund utvecklar läromedel i matematik. Hon är även lärare i matematik och NO på Herrgårdsskolan i Göteborg och baserar sin undervisning på fyra grundpelare som hon menar är nödvändiga för en god matematikundervisning. Under en dag följer vi Eva för att få veta mer om dessa grundpelare och om vad det är som får henne att brinna så för matematik.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Afrika i 3D

Avsnitt 10 av 10

Schacklin, Minus och Timpani reser på den flygande mattan mot Namibia i Afrika. De har hjälp av en karta för att se hur de ska flyga och de jämför den med verkligheten. De flyger söderut med hjälp av en kompass. Det tar flera dagar och nätter att flyga över hela Europa. Men en dag är de framme på savannen i Namibia! De sjunger "Ett två tre på det fjärde ska det ske".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Packa mattan full

Avsnitt 9 av 10

Timpani provflyger mattan på olika sätt innan de packar för att kunna ge sig av till Namibia i Afrika. De fyller mattan med både stora och små saker. Men mattan vill inte lyfta eftersom den är för tungt lastad. De får plocka bort saker för att den ska kunna flyga. Timpani är ledsen och Schacklin tror att Timpani har feber. Men Timpani är ledsen för att Schacklin och Minus ska ge sig iväg. Timpani sjunger "En är den ensammaste siffran".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Bananpengar

Avsnitt 8 av 10

När Minus, Schacklin och Timpani vaknar på morgonen är det frost och kallt ute. Det är minusgrader och de fryser. När mattförsäljaren kommer tillbaka får de bråttom. De behöver pengar för att kunna köpa flygbiljetter till Namibia i Afrika. Men de hittar inga. Istället tillverkar de bananpengar av en banan. Då kommer mattförsäljaren. Han ger dem en flygande matta.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Minus nio äpplen

Avsnitt 7 av 10

Timpani, Minus och Schacklin leker kurragömma. Timpani räknar. Minus hittas fort eftersom han är så stor och inte får plats under bordet. Schacklin vill hellre baka en äppelkaka. Hon har nio äpplen men de försvinner... Vart tar de vägen?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Kakor och kassaapparater

Avsnitt 6 av 10

För att kunna flyga till Namibia i Afrika behöver Minus och Schacklin pengar. Schacklin får en idé om att öppna en affär i fabriken. Schacklin sjunger "En affär med kassaapparat". I väntan på kunder försöker de tre dela fyra kakor mellan sig. När en kund kommer för att handla mat finns det inget att köpa och inget som de vill sälja heller. Men de bjuder kunden på den fjärde kakan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Oändligt många stjärnor

Avsnitt 5 av 10

Det är natt i fabriken. Timpani, Minus och Schacklin tittar på stjärnorna och filosoferar kring att det går att räkna hur långt som helst. Det finns inget slut. Det är oändligt. Det kommer att ta flera år att räkna så långt. Eftersom de har svårt att sova föreslår Minus att de ska räkna får för att bli sömniga. Timpani sjunger "Stjärnor är brinnande klot".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Ett par pyjamasbyxor

Avsnitt 4 av 10

Det är kväll och Timpani, Minus och Schacklin kryper ner i sängen. Det är trångt och de trasslar in sig i varandra. De räknar sina ben. Timpani har två ben medan Schacklin och Minus har två par ben. Timpani förklarar att två stycken är ett par och att två par är lika med fyra stycken. De provar Timpanis pyjamas med två par ben. Det är inte lätt med fyra ben. De sjunger "Skalbaggar är små men de har många många ben".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

Tusen mil till öknen

Avsnitt 3 av 10

Schacklin och Minus är på väg till Afrika. Schacklin tänker att de är framme och att tusen mil inte är så långt. Men Minus tycker att de bara har gått en kort bit. En mattförsäljare knackar på fabriksdörren. Han säljer allt möjligt. De resonerar om vad som är dyrt och vad som är billigt och försöker köpa flygbiljetter till Namibia. Men de har inte så mycket pengar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

En två många

Avsnitt 2 av 10

Timpani bjuder på kaffe och kakor. Den schackrutiga zebran Schacklin och den enpuckliga kamelen Minus ska fika och äta kakor. De har tre kakor att dela på och alla ska få varsin. Hur många kakor får var och en? Till slut reder det ut sig även om Schacklin tycker att det blir orättvist med bara en kaka. Timpani är duktig på att räkna och hjälper Minus att se om han verkligen bara har en puckel. Timpani sjunger "En kaka var".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaMeka med 1, 2, 3

En puckel och massor med rutor

Avsnitt 1 av 10

Schacklin och Minus berättar sin historia för Timpani som visar sin gamla nedlagda fabrik. Den är stor och har en tom rymd ända upp till taket. Tillsammans sjunger de låten "Ett, två, tre fyra, fem" och får veta att Timpani kan räkna. De funderar också på när något är tomt. Kan det vara tomt tre gånger eller bara en gång? Hur stort är ett tomrum?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Förbannad statistik

Avsnitt 15

Den svenska skolan har problem med att hantera statistik i undervisningen, menar SO-läraren Henric Isaksson. Tillsammans med Statistiska centralbyrån har han därför arbetat fram en lärarhandledning som är kopplad till deras nya hemsida. Den är baserad på målen i kursplanerna för mellan- och högstadiet och gymnasiet. Enligt Henric är SCB:s databas en guldgruva för den svenska skolan. Hans förhoppning är att lärare och elever nu ska börja inse att det inte är så svårt att tolka statistik. Programledare: Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDen försvunna papegojan

Skala

Avsnitt 3 av 3

Tully har hämtat en flygbiljett till det lilla landet Nauru på en resebyrå. Planet går vid midnatt, men Tully har ingen aning om vad hon ska ha biljetten till. Klockan är redan 21 och det börjar bli bråttom. Del 3 av 3.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDen försvunna papegojan

Statistik

Avsnitt 2 av 3

Tullys papegoja Hilbert har blivit kidnappad. Kidnapparen har gett henne i uppdrag att hitta en rund röd väska. En mystisk tant dyker upp då och då och lämnar meddelanden i kuvert. Dessa leder Tully till ett hemligt rum i skolans bibliotek, ett rum fullt med väskor. Del 2 av 3.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDen försvunna papegojan

Area

Avsnitt 1 av 3

Tully är tio år och bor med sin pappa och papegojan Hilbert i en liten, stökig lägenhet. En dag försvinner Hilbert mystiskt och Tully lämnas ensam. Det finns ett meddelande på spegeln till Tully från kidnapparna. Del 1 av 3.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Mattemusik

Avsnitt 6 av 30

Musikläraren Bitten Löfgren har utvecklat den pedagogiska metoden mattemusik. Hon insåg tidigt att matte och musik har gemensamma egenskaper som kan öka barns förståelse för båda ämnena. Idag dansar och sjunger elever över hela landet bråk, vinklar och multiplikationstabellen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Vad är grejen med matte?

Avsnitt 11 av 47

Att matematik allmänt anses vara ett av de viktigare ämnena inom den svenska skolan råder det ingen större tvekan om. Men vad är det som är så speciellt med just matematik? Kan det vara så att dess betydelse är något överdriven? Vi träffar forskaren Sverker Lundin och gymnasieläraren Andreas Magnusson.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Maria och Sussie - dansmatte

Avsnitt 13 av 30

Lärarna Maria Edin och Sussie Nybacka ser dansen som en möjlighet att lära med flera sinnen. De driver dansmatteprojektet på Sagaskolan i Märsta. En gång i veckan får alla elever från förskoleklass till årkurs 3 ”dansa matematik”.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Cicki Nyberg, matematiklärare

Avsnitt 32 av 36

Cicki Nybergs metod för att få eleverna att ta till sig matematik har inspirerats av idrottsvärlden. Den går ut på att förändra självbilden och öka tron på den egna förmågan.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Anna Pilebro Bryngelsson

Avsnitt 17 av 36

Anna Pilebro Bryngelsson är lärare i matematik för högstadiet på Ängskolan i Sundbyberg och hon menar att kunskaper i matematik är en fråga om demokrati. Här berättar hon om satsningen på att höja nivån på matematikundervisningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Anette Barr

Avsnitt 4 av 36

På förskolan Snusmumriken i Svedala kommun utmanar man barnens kreativitet och skapande i mötet med matematiken. Anette Barr och två kollegor har utvecklat ett arbetssätt där naturen i närmiljön fungerar som utgångspunkt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Cecilia Christiansen

Avsnitt 21 av 28

Matematikläraren Cecilia Christiansen har fått flera priser för sitt pedagogiska arbete. Hon vill öppna andras ögon för fördelarna med att använda digitala skrivtavlor. Med en sådan kan läraren plocka in hela världen i klassrummet och bara resursbrist och teknikrädsla kan vara hindrande.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Sofie Johansson

Avsnitt 16 av 28

Matematikutvecklaren Sofie Johansson vill att hennes elever ska kunna resonera kring felaktiga svar, snarare än bara ändra utifrån facit. "Jag jobbar mycket med att eleverna ska förstå. Att de ska kunna tolka sina resultat."

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Fråga oss