Pedagogiska frågor

Förskolepedagogik

(29 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Kameran som pedagogiskt verktyg på förskolan

Avsnitt 17

Sofia Hedin är pedagogista på förskolan Kakburken i Linköping. Hon tog initiativ till ett projekt med kamera i undervisningen. Det fanns en fråga hängande i luften om vem som ges möjlighet att dokumentera vår omvärld. Kanske kunde kameran vara ett sätt att komma åt barnens tankar och upplevelser? Vi träffar pedagoger och barn på Kakburken och tar reda på hur kameran kan bidra till ökad delaktighet i lärandet om sig själv och sin närmiljö.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Han brinner för sagostunden

Avsnitt 10

Pelle Norlin är förskolläraren som efter 30 år i yrket började forska. I sin forskning intresserade han sig för bilderboksstunden i förskolan. Nu har han en ovanlig roll som lektor i förskolan och förskoleklassen. I jobbet hjälper han förskolor och förskoleklasser i Södertälje att utveckla sagostunden och samtalet kring läsningen. "Man blir överraskad hela tiden av hur mycket barnen engagerar sig och går in i boken och föreställningsvärldarna", säger Pelle Norlin.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Hur skolar man bäst in ett barn i förskolan?

Avsnitt 12

Är tre dagars inskolning tillräckligt när en ettåring ska börja i förskolan? Eller är den längre två veckors-inskolningen att föredra? Trots att förskolestarten för många barn är den första stora separationen i livet så finns det knappt någon forskning om inskolningens betydelse. Vi träffar förskolepsykologen Gunilla Niss som varnar för att barnens trygghet blir lidande med allt kortare inskolningar. Vi besöker även en förskola där man lägger stor vikt vid inskolning och erbjuder hembesök hos nya elever.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Med lekgrupper får alla plats i leken

Avsnitt 5

Edvard Lindqvist är resurspedagog och leklots på förskolan Egalia i Stockholm. Han menar att barn får allt mindre tid att leka på. Andra aktiviteter gör att barn sällan kan leka koncentrerat under längre tid. På förskolan håller Edvard i organiserade lekgrupper där leken tillåts ta tid. I lekgrupperna får barnen möjlighet att träna sin förmåga till samspel, inkludering, turtagning och koncentration.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Är leken fri?

Avsnitt 6

Bör lek betraktas som ett verktyg för pedagogiskt arbete eller ska man låta leken vara fri från vuxen inblandning? FN understryker att barn har rätt till lek som är icke-produktiv och utförs för sin egen skull. Men i förskolans läroplan heter det att leken ska brukas medvetet för utveckling och lärande. Skolinspektionen har dessutom slagit fast att förskolan behöver bli bättre på att utmana barn som leker könsstereotypt. Hur fri får leken vara?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Barn- och fritidselever som driver eget

Avsnitt 3

Yrkesläraren Petra Bohlin ansåg att barn- och fritidsprogrammet på Lerums gymnasium var för teoretiskt. För att inkludera mer praktik i undervisningen startade Bohlin tillsammans med eleverna en öppen förskola i gymnasiets lokaler. Förskolan är öppen för föräldrar med små barn två gånger i veckan. På förskolan kan gymnasieeleverna träna på att interagera med barn och föräldrar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Måltidspedagogik

Avsnitt 13

"Mat är en sinnlig upplevelse. Det vi stoppar i oss väcker känslor på olika sätt. Därför är det viktigt att vi känner nyfikenhet och lust vid matbordet." Det säger Sofia Lönnquist, en av landets första diplomerade måltidspedagoger. Hennes vision är att sprida tankar kring hälsa och hållbar utveckling med maten som verktyg. Vi besöker Möllebackens förskola i Malmö, där Sophia Lönnquist jobbar, för att ta reda på mer om vad måltidspedagogik går ut på.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

En pionjär inom jämställd pedagogik

Avsnitt 35 av 36

Det började som ett experiment i mitten av nittiotalet där pedagogerna på förskoleavdelningarna Tittmyran och Björntomten i Trödje utanför Gävle filmade sig själva i arbetet med barnen. Upptäckten av hur olika man bemötte flickor och pojkar ledde till en förändring av pedagogiken som kom att väcka stor uppmärksamhet. Som förskolechef var Kajsa Wahlström drivande bakom projektet och än idag föreläser hon om lärdomarna från det som har kallats Sveriges första jämställda förskola. Vi träffar Kajsa Wahlström för ett samtal om hennes drivkrafter, och om hur hon ser på den jämställda pedagogikens ställning då och nu.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Att göra sig förstådd i en flerspråkig förskola

Avsnitt 29 av 30

På Sjögårdens förskola i Flen talar barnen sammanlagt ett femtontal olika modersmål. Hur bär man sig åt för att både barn och personal ska kunna göra sig förstådda i en sådan flerspråkig miljö? Vi besöker Sjögården och hör om hur tekniska hjälpmedel som talande pennor och översättande appar kan underlätta kommunikationen med barnen, men också med deras föräldrar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Öppen förskola för adopterade barn

Avsnitt 16 av 30

På öppna förskolan Spira i Stockholm är de flesta barnen lite äldre än på andra öppna förskolor. Gemensamt för dem alla är att de är nya bekantskaper för sina föräldrar. På Spira möter förskolläraren Annabel Ronnehed och barnskötaren Helene Jonsson nyligen adopterade barn och deras familjer. Vad har de här familjerna för särskilda behov och hur kan öppna förskolan vara ett stöd för dem?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Dagisfabrik - en framtidsmodell för förskolan?

Avsnitt 21 av 36

På Margarinfabrikken i Oslo brukade man producera tusentals ton margarin varje år. Nu hyser den gamla fabriksbyggnaden en jätteförskola med närmare 500 barn. Det här är en stordriftsmodell som även svenska kommunchefer sneglar intresserat på. Från Malmö, en stad med en pressad förskolesituation, åkte en delegation nyligen till Margarinfabrikken på studiebesök. Hur skulle jätteförskolor tas emot här i Sverige? Måste förskolan vara småskalig för att vara trygg?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Nyanlända barn i förskolan

Avsnitt 9 av 30

Till förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg kommer regelbundet nya barn som också är helt nya i Sverige. Vad behöver man tänka särskilt på när det gäller de här barnen? Det viktigaste är att barnet känner sig tryggt i sin nya miljö. Resten kommer sen. Det säger förskolläraren Drazena Knezevic på förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg. Vi besöker avdelningen Spiran för att höra om hur kartläggningssamtal, bildstöd och musik med metoden El Sistema kan bidra till ett bättre mottagande.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Förskollärare och digitalista

Avsnitt 6 av 30

På avdelningen Vitsippan programmerar förskolebarnen små elektroniska bin så att de rör sig rätt i en hinderbana. Här på Björknäs förskola i Nacka jobbar Eva-Mari Kallin som förskollärare och digitalista. Som digitalista driver Eva-Mari den pedagogiska verksamheten med digitala verktyg på förskolan. Tanken är att barnen tidigt ska lära sig datalogiskt tänkande.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Hur stor bör en barngrupp i förskolan vara?

Avsnitt 13 av 36

Skolverkets nya riktmärken för storleken på barngrupper i förskolan rekommenderar sex till tolv barn per grupp för de minsta barnen och nio till femton per grupp för de större barnen. Ute i verkligheten är barngrupperna ofta betydligt större än så, och när vi ringer runt till några kommuner är många av dem tveksamma till riktmärkenas användbarhet. Vi går till botten med frågan om barngruppsstorlekens betydelse och om vilka andra faktorer än gruppstorleken som spelar in för kvaliteten i förskolan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Den magiska tallinjen

Avsnitt 26

Hjärnforskaren Torkel Klingberg studerar hur sexåringar kan träna matematisk förmåga på bästa sätt. Nyckeln till framgång är tallinjen och inkludering. Här berättar han varför. Han har stora förhoppningar om att vi kan bättra på Pisa-resultaten i matte, bland annat med hjälp av denna nya kunskap.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Filosofi på förskolenivå

Avsnitt 21 av 30

Suzanne Axelsson är förskollärare på förskolan Filosofiska i Enskededalen i Stockholm. Med hjälp av filosofiska samtal vill hon lära barnen att lyssna på varandra och se saker ur varandras perspektiv. Visionen är att barnen ska växa upp till att bli reflekterande och empatiska individer.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Änghagen anropar Europa

Avsnitt 17 av 30

Barnen på Änghagens förskola i Malmö har Skype-kompisar i åtta europeiska länder. Med ett par månaders mellanrum kopplar man upp sig och kommunicerar med varandra. Förskolläraren Anita Trenchevski är den som såg till att Änghagen gick med i EU-projektet som knyter band mellan förskolebarn och pedagoger över hela kontinenten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Om blommor och bin i förskolan

Avsnitt 16 av 30

En händelse på förskolan Vattentornet i Gnesta tvingade personalen att ta ställning. Skulle de förbjuda barnen att visa snippan och snoppen för varandra, som vissa föräldrar krävde? Förskolläraren Alexandra Pettersson och hennes kollegor valde istället att försöka bryta tabun kring nakenhet och låta barnen vara nyfikna. Pedagogerna svarar på barnens alla frågor om hur kroppen fungerar och om hur de hamnade i mammas mage.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Berättande i förskolan

Avsnitt 14 av 30

Förskolan är den viktigaste skolan i livet menar förskolläraren Susanne Sahlqvist. Hon jobbar på förskolan Borgen i Solna och har specialiserat sig på barns språk och berättande. I förskolan ska barnet ta till sig mer kunskaper och färdigheter än under någon senare period i sina liv.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

På äventyr för lärandets skull

Avsnitt 19 av 30

Maria Göransson är förskollärare på Skattkistan i Fränsta. Det är en av de första profilerade äventyrsförskolorna i Sverige. Där arbetar man med upplevelsebaserat lärande. Sagoberättande och kamratövningar är viktiga delar i pedagogiken. Vi följer med till sagoskogen på "det stora äventyret".

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Vi vill inte bli döda

Avsnitt 38 av 42

Barnen på Dimvädersgatans förskola i Biskopsgården i Göteborg har fått nog av allt våld som drabbat staden, och i synnerhet stadsdelen, på senare tid. Leyal och Salin är två av barnen som tillsammans med personalen mobiliserar för att visa sitt motstånd och sprida ett budskap om kärlek och vänskap.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - sex

Barns sexualitet gör vuxna osäkra

Avsnitt 14 av 22

Är det okej att en tvååring onanerar på dagis? Förskolepedagoger efterlyser utbildning och ett gemensamt förhållningssätt. Och en pappa funderar på hur han ska göra för att inte hämma sin dotters sexuella utveckling. RFSU:s frågelåda vittnar om vuxnas funderingar och oro, säger sexualupplysare Maria Bergström.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Sussi och Robert på mobil förskola

Avsnitt 21 av 30

Sussi Jansson och Robert Bergner arbetar på en mobil förskoleavdelning på Von Bahrs förskola i Uppsala. Varje dag i ur och skur åker de ut med sin buss och har naturen som sin arbetsplats.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Den bortglömda årskursen

Avsnitt 12 av 47

Nästan alla sexåringar går i förskoleklass. Tanken är att barnen ska förberedas för den riktiga skolan men förskollärarna som ska hjälpa dem med det går på knäna efter år av för hög arbetsbelastning, för lite förberedelsetid och för vaga instruktioner.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Ingela Rolfsdotter, kulturpedagog Circonova

Avsnitt 19 av 36

Teatergruppen Circonova driver ett projekt där uppdraget är att stärka barns hälsa. Fokus ligger på frågor som tillit, stress, kärlek och identitet. Ingela Rolfsdotter är med och förbereder lärarna och barnen innan de får se föreställningen Doris - mitt i planeten.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Ann-Kristin Källström Sundgren

Avsnitt 11 av 36

Projektet Drömmen om det goda går ut på att skapa lugn och ro i skolan och motverka våld och aggressivitet. Ann-Kristin Källström Sundgren leder arbetet på förskolorna Armbandet och Kättsätter i Norrköping där projektet har skapat bättre stämning och ökad koncentrationsförmåga.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Anette Barr

Avsnitt 4 av 36

På förskolan Snusmumriken i Svedala kommun utmanar man barnens kreativitet och skapande i mötet med matematiken. Anette Barr och två kollegor har utvecklat ett arbetssätt där naturen i närmiljön fungerar som utgångspunkt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Max Persson

Avsnitt 13 av 28

Förskoleläraren Max Persson tycker att det är viktigt att vara uppriktigt nyfiken på barnen. På Sege parks förskola använder man naturen för utveckla barnens fantasi och lust att utforska. Max och hans kollegor styr inte vad som händer utan ska fungera som medforskande.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Fråga oss