Pedagogiska frågor

Specialpedagogik

(53 program)

Dyslexi och dyskalkyli Fysiska funktionsnedsättningar Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar Särskola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Barn som söker konflikter

Avsnitt 20

Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén pratar med en mamma som har ett barn med autism. Hon upplever att sonen medvetet provocerar henne på ett sätt som han inte gör när han är med sin pappa.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Kommunikationsskolan hjälper barn med språkstörningar

Avsnitt 22

Vi besöker Kommunikationsskolan i Malmö. Här går enbart barn med grava språkstörningar, barn som på olika sätt inte klarar av att hantera språk. Alla lärare är specialutbildade för att kunna möta barnens behov av stöd och alla arbetar i grupp mot samma mål, att få barnen att erövra språket.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Från barnombudsman till skolmyndighetschef

Avsnitt 24

Fredrik Malmberg är nytillträdd generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Det är den största av skolmyndigheterna, men samtidigt den kanske minst kända. SPSM ska arbeta för att alla ska ha förutsättningar att nå målen för sin utbildning oavsett funktionsförmåga. I sin tidigare roll som barnombudsman riktade Fredrik Malmberg en hel del kritik mot den svenska skolan. Nu är han ansvarig för flera av de frågor han kritiserade då. Vad vill han ändra på?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Att vilja vara som alla andra

Avsnitt 16

Hur kan man hjälpa ett barn som behöver extra stöd i skolan men som inte vill ta emot den för att hon inte vill vara annorlunda? Den frågan får logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén från en förälder.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Gamification för elever med NPF

Avsnitt 78

Gamification är ett strålande sätt att anpassa lektioner och feedback så att det passar elever med NPF-diagnoser. Det menar Adam Palmquist, IKT-pedagog på Karlaskolan i Göteborg, en del av Magelungenkoncernen som har flera skolor med inriktning mot just elever i behov av särskilt stöd. Här delar Adam Palmquist med sig av sina erfarenheter och tankar kring att använda sig av gameification, eller spelifiering som det också kallas. Han ger konkreta och praktiska exempel på hur det går att använda sig av det i sin undervisning.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Med konduktiv pedagogik på specialförskolan

Avsnitt 6

På specialförskolan Stegen går barn med olika rörelsehinder. Här tillämpar man konduktiv pedagogik - ett arbetssätt som utvecklades i Ungern av läkaren András Petö på 1940-talet. Pedagogiken är anpassad för personer med neurologiska funktionsnedsättningar och går ut på att se rörelsehindret som en fråga om inlärning. Tanken är att individen, genom att lära in nya rörelsemönster, ska få möjlighet att leva ett rikare och mer självständigt liv.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Viktigt att prata om sexualitet i särskolan

Avsnitt 11

Nathalie Simonsson är sexualundervisare och undervisar bland annat personal från särskolan i sex-och samlevnadsfrågor. Hon har också varit med och tagit fram appen "Mitt privatliv" som riktar sig till ungdomar med funktionsvariationer. Appen svarar på frågor om kroppen, känslor, relationer och sex och den togs fram i samråd med elever från särskolan. Vi träffar Nathalie Simonsson och pratar om vikten av att alla får bra undervisning om sex och relationer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Inkludering av särskoleelever

Avsnitt 71

Att inkludera särskolans elever i den ordinarie skolan är jobbigt, men värt allt jobb, menar Jonas Monsén. Han är speciallärare på Fryshusets gymnasiesärskola i Stockholm. Där arbetar de med en uttalad ambition om att inkludera så många elever som möjligt i så stor del av verksamheten som det går. Förutsatt att det är önskat och passar individen. Men hur gör de? Och varför ska särskolan, som är en egen skolform, blandas med den ordinarie skolan? "Bara det att en elev kan lära sig franska eller få åka pulka för första gången gör att det är mödan värt", säger Jonas Monsén.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Tecken för alla

Avsnitt 14

När läraren Emma Johansson pratar med sina förstaklasselever på Noltorpsskolan i Alingsås betonar hon vissa ord genom att teckna med händerna. Metoden kallas TAKK - Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, och är något som Alingsås kommun har satsat särskilt på. Emma Johansson ser bara fördelar och menar att TAKK gör det lättare för alla att hänga med, inte minst elever med språksvårigheter eller de med ett annat modersmål än svenska. Som en bonuseffekt har hon märkt att ljudnivån sänks när barnen tecknar, något som förbättrar arbetsmiljön för både elever och personal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Inkluderingstanken under prövning i Linköping

Avsnitt 13

Efter en trasslig skolgång kom 15-årige Fabian äntligen till ro när han hamnade på den kommunala resursskolan Tinnerbäcksskolan i Linköping. På skolan arbetar fem anställda och där går tio elever som alla har extra behov av särskilt stöd. Den svenska skolan ska inkludera alla. Kan man då sätta elever som Fabian i en skola för sig? Nej, menar Skolinspektionen som förelagt Linköpings kommun med hot om vite för att de valt att placera elever i särskilda resursskolor. Jo, säger kommunen som nu har drivit frågan till högsta rättsliga instans. Hur långt kan man tänja på principen om att alla ska inkluderas i samma skola?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Taktil matematik

Avsnitt 68

Hur gör man en mattebok för elever med blindhet? Benjamin Juliusson och Helga Björg Ragnarsdottir, från Islands Nationella institutet för blinda och dövblinda, har gjort en mattebok för Islands blinda sex- och sjuåringar. Boken bygger på samma mattebok som de seende eleverna på Island använder för att alla elever ska kunna arbeta med samma material och uppgifter. Och det är viktigt, menar Benjamin. Både för elevernas gemenskap, för inlärningsprocessen och för lärarens arbetsbörda.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Blindtest

Avsnitt 67

Hur utformar man och genomför nationella prov för elever med blindhet så att kunskaperna mäts på ett likvärdigt sätt? Petter Lille och Anna Karin Andersson på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar med den frågan. Bilder, textmängder och diagram är bara några klurigheter som måste bli rätt. Målet är att proven ska vara så lika det ordinarie material som används i undervisningen. Men ett prov i till exempel geografi kan innehålla så många kartbilder och diagram att de täcker ett helt klassrum. Hur gör man då?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Särskolan och inkluderingstanken

Avsnitt 33 av 36

Leander har Downs syndrom och när han började skolan så blev det i särskolan. Men Leanders mamma har sedan dess tänkt om och nu går han istället i en vanlig klass där han får särskilt stöd. Sverige är i stort sett ensamt om att ha skolformen särskola. I många länder inkluderas barn med funktionsnedsättningar i vanliga klasser. Borde vi också göra så?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Taktila bilderböcker

Avsnitt 43

Behöver blinda barn bilderböcker? Intervju med Gun Olsson vid Myndigheten för tillgängliga medier. Hon menar att barn utan syn har lika stort behov av bilderböcker som andra barn för att utveckla sitt språk, skrivande och seende. Och därför behövs taktila bilderböcker. Inspelat på Bokmässan 2016.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Dåliga chanser till jobb efter särskolan

Avsnitt 23 av 36

Alexander hoppas på att få ett jobb i matbutiken där han gjorde sin praktik. Men bara en av fem som har gått ut gymnasiesärskolan, som Alexander, får ett riktigt jobb på den öppna arbetsmarknaden. Det visar en studie från Högskolan i Halmstad. Många vittnar om att det har blivit svårare att få arbetsgivare att ta emot praktikanter eller anställda från den här gruppen. Och allra sämst på att erbjuda platser är offentlig sektor. Vad måste till för att arbetsmarknaden för särskoleelever ska bli bättre?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Deaf power i skolan

Avsnitt 14 av 36

De kallar sig dövaktivister och de rycker ut när dövas och hörselskadades rättigheter är hotade. 23-åriga Rebecca Jonsson och några andra aktivister kedjade vid ett tillfälle fast sig i trappen till dövskolan Östervångsskolan i Lund. De protesterade mot att ingen döv kandidat gått vidare i rekryteringen av en ny rektor till skolan. En annan tendens som väcker protester bland unga döva är att dövskolor slås ihop med skolor för hörande. Vi möter dövaktivisterna som vänder sig mot vad de kallar hörselnormen i samhället och som vill att dövskolan ska vara en fristad där döva och hörselskadade får vara sig själva. Hela programmets innehåll finns som text i programmanuset.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Behöver lärare kunna mer om NPF?

Avsnitt 12 av 36

Fyra av fem som jobbar i skolan anser att de inte har tillräckliga kunskaper om NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som adhd och autism. Det visar en undersökning som gjorts vid Karolinska institutet. Barnombudsmannen Fredrik Malmberg tycker att kunskapsbristen är så allvarlig att han vill se lagstiftning om mer NPF-kunskap i lärarutbildningen. Många lärarutbildningar i Sverige motsätter sig en statlig reglering och menar att om något mer ska in i lärarutbildningen så måste något annat ut. Vi besöker Källbrinksskolan i Huddinge där man aktivt jobbar med att NPF-säkra sin skola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Först när det finns tillit kan man ställa krav

Avsnitt 7 av 30

Ekskolan i Malmö är en liten skola med bara tolv särskilt utvalda högstadieelever. De som går här har av olika anledningar tvingats sluta den vanliga skolan. Det är först när man har provat allt för att få det att fungera i den ordinarie skolan som man ansöker om en plats på Ekskolan. Vad är det läraren Daniel Ovesson och hans kollegor kan ge eleverna här som de har saknat i sina tidigare skolor?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Mamma gör jättemycket - om kampen för rätt stöd

Avsnitt 22 av 37

Många föräldrar till barn i behov av särskilt stöd uttrycker att de är desperata. Nedskärningar och uteblivna specialpedagoger ledde under våren 2015 till föräldrauppror. En granskning som Riksrevisionen gjorde 2011 visade att föräldrar till barn i behov av särskilt stöd inte sällan blir sjukskrivna eller arbetslösa som en följd av att de måste kämpa för barnens rätt. Hur stort ansvar ska föräldrar behöva ta för att deras barn ska få den hjälp de har rätt till?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Hunden i skolan

Avsnitt 13 av 30

Åsa Sparr arbetar som lärare på Björknässkolan i Nacka. Hon är initiativtagare till ett unikt projekt där man testar hundassisterad pedagogik. Man riktar sig främst till barn med behov av särskilt stöd. Via sampel och kommunikation med hundarna ska barnen få växa genom ansvar och få starkare självförtroende.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Ljustabarnen - videobloggande träningsskola

Avsnitt 11 av 30

Helen Lindmark är lärare för högstadieeleverna på träningsskolan i Ljustadalen i Sundsvall, en skola för elever med utvecklingsstörning. På klassbloggen Ljustabarnen lägger eleverna dagligen ut filmer där de stolt visar upp sina framsteg i skolan. Eleverna älskar det, liksom föräldrarna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Att undervisa i en aspergerklass

Avsnitt 1 av 30

Gunilla Axelsson är lärare för aspergerklasserna åk 7-9 på Berzeliusskolan i Linköping. Hon vet mycket om de speciella svårigheter som elever med asperger kan ha. Det är elever som är mycket kreativa och begåvade men som inte klarar av den stora mängden intryck från ett vanligt klassrum. Gunilla hjälper dem att få en högre självkänsla och en fungerande skolgång.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Tre pedagoger - om barn i behov av särskilt stöd

Avsnitt 10 av 30

Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program som i sin vardag möter barn i behov av särskilt stöd. Medverkande: Hans Burefjord, specialpedagog, Frida Hedlund, speciallärare och Andreas Woisin, SO-lärare.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Talpedagogen rycker ut

Avsnitt 10 av 30

Stökiga barn har nästan alltid kommunikationsproblem, menar talpedagogen Elizabeth Carlsson i Haninge. Hon rycker ut när lärare behöver hjälp med att lugna ner oroliga barngrupper. Och hon uppnår påtagliga resultat, på förvånansvärt kort tid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Minnesträning för hjärnskadade

Avsnitt 3 av 30

Pia Roxell är lärare på Skarpnäcks folkhögskola och håller i Minneskursen, en utbildning för unga vuxna som drabbats av hjärnskador. Pia hjälper eleverna att träna upp hjärnans kapacitet och hitta strategier för att kompensera bestående skador. En av hennes viktigaste uppgifter är att hjälpa eleverna att gilla och acceptera sina nya jag.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Att se människan

Avsnitt 4 av 30

På Härnösands folkhögskola undervisar synpedagogen Mirjan Sjöbom bland annat synskadade och blinda elever i sfi. Hon talar om vikten av att inge förtroende och att främst se människan och inte hennes funktionsnedsättning.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Det krävdes en flytt

Avsnitt 10 av 35

Tobias har en autismdiagnos och ända sedan han började skolan har hans mamma Karin fått kämpa för att han ska få det stöd han behöver. Det var inte förrän familjen flyttade till en annan kommun som saker och ting började fungera. Hur långt ska man som förälder egentligen behöva gå för att ens barn ska få det som den har rätt till?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Medicinering istället för stöd i skolan?

Avsnitt 6 av 35

På fem år har antalet skolelever som medicineras för adhd tredubblats. Samtidigt får Skolinspektionen in allt fler anmälningar om brister i särskilt stöd. Vi försöker ta reda på varför så många elever medicineras.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Med improvisationen i centrum

Avsnitt 2 av 30

Andreas Woisin, SO-lärare på Vintertullsskolan i Stockholm, undervisar barn som bland annat har emotionella och sociala problem. Han är van att snabbt byta metod när koncentrationsnivån i klassrummet sjunker.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Dyslektiker utan hjälp

Avsnitt 3 av 35

Desirée kände sig ofta misstrodd av lärarna men lyckades knäcka läskoden på egen hand. Trots att dyslexi länge har varit ett uppmärksammat problem så blir många barn fortfarande utan den hjälp de behöver. Varför når den forskning och de verktyg som finns inte ut till berörda lärare och elever?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Helena-Irmeli Pekkala, NO-lärare med dyslexi

Avsnitt 20 av 30

Hon är läraren som inte kan stava. Men HP, som hon kallas, låter inte sin dyslexi hindra henne i klassrummet. Jag tänker lite annorlunda än andra lärare på grund av mitt handikapp och är extra mån om att göra mina lektioner så visuella och lättfattliga som möjligt, säger Helena-Irmeli Pekkala.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

De osynliga

Avsnitt 10 av 47

Allt fler flickor får diagnosen adhd, men många får aldrig den hjälp de behöver och har rätt till. Hur kan det vara så? Vi träffar Patrizia som under tiden i skolan alltid kände att hon inte kunde leva upp till omgivningens förväntningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Klara Borg, särgymnasielärare

Avsnitt 24 av 30

Dramapedagogen Klara Borg är en av grundarna till Kung Saga gymnasium, en liten gymnasiesärskola med estetisk inriktning. Genom dans, teater och musik får eleverna bättre självkänsla och blir på så sätt även mer mottagliga för de klassiska ämnena, säger hon.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet Dokumentär

Tvillingarna som slutade gå i skolan

Avsnitt 16 av 17

Nannie och Natalie får specialanpassad undervisning eftersom de knappt varit i skolan på två år. Vi följer dem under deras tid på Almaröds skolveckohem, där tanken är att de ska läsa in allt de missat och på nytt lära sig att ta ansvar. Drömmen är att bo hos mamma igen och gå i en vanlig skola.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Lillemor Eriksson, ASL-klasslärare

Avsnitt 10 av 30

Lillemor Eriksson är klasslärare i lågstadiet och arbetar med ASL, Att skriva sig till läsning. I denna metod fokuserar man på läsinlärning och att lära sig att skriva med hjälp av datorer. Lillemor Eriksson använder även ASL när hon undervisar inom matematik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet - flickor och adhd

Leva med adhd

Avsnitt 44 av 47

Hur ska nioåriga Matilda få ur sig all sin bubblande energi på ett positivt sätt? Hon och familjen berättar hur de får dagarna att fungera så friktionsfritt som möjligt. Vad kan skolpersonal, föräldrar och Matilda själv göra för att hon ska klara av skolan lika bra som de andra barnen?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet - flickor och adhd

Jag dög inte till någonting

Avsnitt 43 av 47

22-åriga Patrizia fick nyligen diagnosen adhd. Hon och hennes mamma berättar om ett liv fyllt av kamp, sorg och frustration. De är båda övertygade om att livet kunnat se annorlunda ut om Patrizia fått bättre stöd när hon var yngre.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet - flickor och adhd

De förbisedda

Avsnitt 42 av 47

Varför bemöts pojkar och flickor med adhd på olika sätt? Vi träffar 17-åriga Jeanette, som berättar hur det är att leva med ett neuropsykiatriskt funktionshinder, och hör hur hennes mamma tänker om att Jeanette har bemötts på ett helt annat sätt än sin bror som har samma diagnos.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Hans Burefjord, specialpedagog Skoldatateket

Avsnitt 24 av 36

Specialpedagogen Hans Bjurefjord har arbetat med elever i behov av särskilt stöd inom alla stadier i grundskolan. Han tar fram arbetsverktyg för elever med funktionshinder och lär eleverna att använda dem. För att nå bästa möjliga resultat försöker han få med alla vuxna som finns runt eleven.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Peter Roupé, fritidsledare

Avsnitt 35 av 36

På Lindeparkens gymnasiesärskolas fritids har eleverna någon form av begåvningshandikapp. En viktig och omtyckt person för eleverna är fritidsledaren Peter Roupé. "Min viktigaste uppgift är att vara en stöttepelare och skapa trygghet utan att bli för curlande."

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Frida Hedlund, speciallärare

Avsnitt 31 av 36

Frida Hedlund arbetar sedan tolv år som speciallärare på Hagsätraskolan söder om Stockholm. I skolans fyra klasser går 21 elever med adhd, Aspergers syndrom, autism eller andra diagnoser.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Nicklas Johansson, särskollärare

Avsnitt 25 av 36

Nicklas Johansson undervisar elever med autism på grundsärskolan Svedenskolan i Solna. Det viktigaste för honom är att se eleven bakom diagnosen och Nicklas bestämde tidigt att han skulle satsa på elever med särskilda behov.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Fråga oss