24 sökträffar som matchar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

När tillkom källan?

Avsnitt 7 av 8

När blir en nyhet en nyhet? Kjell Eriksson besöker tidningen Expressen och träffar nyhetschefen Johanna Cardell och journalisten Elias Giertz. Och hur blir en nyhet till och vilka vägar kan den ta? Marcin de Kaminski, även kallad internetninja, berättar om vårt förhållningssätt till nätet och om informationsöverflödet. Reportern Josefiné Nettelbladt besöker klass 6B och testar ärtfenomenet. Hur påverkas barnen av hennes olika budskap?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Okritiskt tänkande på jobbet

Okritiskt tänkande på jobbet

Hur blir vi mindre dumma? Mats Alvesson är professor i företagsekonomi och förklarar företeelsen "funktionell dumhet". Vad är det som gör att begåvade människor inte tänker självständigt och inte ställer kritiska frågor när de är på jobbet? Inspelat den 23 januari 2017 på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Hur ser källan ut?

Avsnitt 6 av 8

Hur kan barn lära sig källkritik av Bamse? Chefredaktören Charlotta Borelius och forskaren Elza Dunkels berättar om ett projekt som resulterade i två avsnitt om källkritik i tidningen Bamse. Kjell Eriksson träffar också folkbildaren Per Grankvist som pratar om lögner och filterbubblor. Reportern Josefiné Nettelbladt undersöker hur olika personer ser på en och samma bild. Tänker Kjell på samma sätt som en poet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Vilket budskap har källan?

Avsnitt 5 av 8

Vad vill källan förmedla? Är det en objektiv sanning eller vill någon föra fram ett kommersiellt, eller kanske politiskt budskap? Krönikören Emma Frans är med som gäst och lär Kjell Eriksson källkritik på vetenskapliga grunder. Journalisten Clas Svahn pratar om konspirationsteorier och reportern Josefiné Nettelbladt är ute på stan och frågar hur folk egentligen mår! Kommer hon få något annat svar än bra?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Vem är avsändaren?

Avsnitt 4 av 8

Hur viktigt är det att veta vem som ligger bakom ett påstående? Kjell Eriksson träffar en äkta wikipedian som förklarar hur man ska förhålla sig källkritisk till det som står på Wikipedia. Kjell ger sig också ut i naturen med fågelviskaren Andris. Där, om någonstans, gäller det att hålla sig källkritisk! Reportern Josefiné Nettelbladt vill riva hela Gamla Stan. Hur reagerar folk på det?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Materiella källor

Avsnitt 3 av 8

Kan sanningen vara huggen i sten eller är det bara ett uttryck? Kjell Eriksson söker vidare i källkritikens snåriga värld och träffar Kalle Runristare för att prata om runstenar. Han besöker också Nationellt forensiskt centrum för att lära sig allt om förfalskningar, bildanalyser och fingeravtryck. Reportern Josefiné Nettelbladt försöker lura på folk den mystiska Mushistenens magiska krafter som sägs göra dig yngre.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Muntliga källor

Avsnitt 2 av 8

Har du någon gång hört en berättelse som är för bra för att vara sann? Kjell Eriksson träffar Bengt af Klintberg, mannen bakom begreppet "Klintbergare" och författare till boken "Råttan i pizzan". Kjell oroar sig för att om vi blir för källkritiska, finns det då risk att vi förlorar all humor? Zinat Pirzadeh och Jacob Öqvist förklarar humorns tudelade förhållande till källkritik. Reporten Josefiné Nettelbladt upptäcker vilka förödande konsekvenser viskleken kan föra med sig.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Skriftliga källor

Avsnitt 1 av 8

Vad är en skriftlig källa? Är det mantalslängder, klotter eller en löpsedel? Och vad har Andrées luftfärd med källkritik att göra? Kjell Eriksson går till botten med de skriftliga källorna och åker längst ner i Riksarkivet för att gräva i uppseendeväckande dokument. På Skolverket får han även hjälp att definiera källkritik. Skolverket fångar micken och rappar Kjellkritiklåten. Reportern Josefiné Nettelbladt tar sig an det alltmer utbredda scroll-syndromet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Den ituklippta giraffen

Avsnitt 7 av 8

Vad är det med vetenskapen, eller framför allt naturvetenskapen som lockar när man vill sälja något? Vad ÄR vetenskap och vad händer om vi inte längre litar på den? Varför uppstår misstro mot långsiktig metodik? Och vad har allt det här att göra med en ituklippt giraff? Det är några av frågorna som Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström tar sig an.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

De vita rockarna

Avsnitt 6 av 8

Den vita rocken är en symbol för vetenskap och kunskap, men hur används den idag? Från drömmiga läkare i tv-serier till sminkförsäljare, alla har de använt sig av vita rockar för att signalera något till oss. Vad sitter i en sådan yta? Och hur kommer bilden av den långärmade vita rocken förändras när riktiga läkare inte längre använder sig av den? Det tittar Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström närmare på.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Mördarclowner

Avsnitt 5 av 8

Vad hände egentligen hösten 2016 när vi plötsligt såg mördarclowner i varje hörn? Drog horder av clowner runt i hela världen eller var det bara en masspsykos? Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström gräver i vad det finns för förklaringar till att clownskräcken uppstod just när den gjorde och vad den fick för konsekvenser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Faktaresistens och alternativa fakta

UR Samtiden - Faktaresistens och alternativa fakta

Vad är kunskap och vem producerar den? Panelsamtal om polariserad politisk debatt, pseudovetenskap och sanning. Medverkande: Arne Jarrick, professor i historia; Åsa Wikfors, professor i filosofi och Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi. Moderator: Christer Sturmark. Inspelat den 15 februari 2017 på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Arrangör: Kulturhuset Stadsteatern, Kungl Vetenskapskademien och Fri Tanke förlag.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Angiverikultur

Avsnitt 4 av 8

Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström fortsätter att gräva i häxjakter som bedrivits på olika sätt genom historien och den angivarkultur som uppstår i häxjaktens kölvatten. Vi tittar närmare på epoken i Hollywood då jakten på kommunister pågick som mest och många i nöjesbranschen var rädda för att hamna på den så kallade "svarta listan". Varför vann en påhittad person en Oscar och hur kan vi koppla ihop det med den moderna myten om den vita skåpbilen som lurar utanför skolor?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Häxjakter

Avsnitt 3 av 8

Vad är kopplingen mellan Hollywood-regissören Elia Kazan och Anna Charlotta Gunnarsons släkting Malin Burgesdotter Bagge som anklagades för häxeri på 1700-talet? Den gemensamma nämnaren är häxjakt och det är också vad vi pratar om. Genom exempel ur populärkulturen undersöker Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström jakten på oliktänkande som bedrivits på många platser över världen, genom hela mänsklighetens historia.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Striden om Guds existens

Avsnitt 5 av 30

I slutet av 1940-talet drev filosofen Ingemar Hedenius frågan om Guds existens till sin spets. En hetsig religionsdebatt bröt ut i Sverige. Hedenius förde vetenskapens talan medan präster, teologer och biskopar argumenterade för kyrkan. Reporter Mikael Funke undersöker Hedenius liv. Vi får här höra om Hedenius tankar om Gud och dåtidens kristna Sverige. Hur kom det sig att Hedenius utmanade kyrkan? Och hur hanterade Svenska kyrkan debatten om Guds existens?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Det reflekterande livet

Avsnitt 3 av 30

Filosofen Sokrates sägs ha ställt provocerande frågor till sina medmänniskor i det antika Aten. Frågornas syfte var att inspirera till tankar och reflektioner. Sokrates jämförde sig med en barnmorska, i samtal med andra förlöste han tankar och idéer. I modern tid har Sokrates ifrågasättande samtalssätt blivit en lärometod. På Freinetskolan Mimer är sokratisk samtalskonst en del av undervisningen. Journalisten Natacha López diskuterar det sokratiska samtalet med forskaren Anna Pihlgren och elever från Freinetskolan Mimer.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Fri kärlek

Avsnitt 2 av 30

Runt sekelskiftet 1900 var författaren och pedagogen Ellen Key världsberömd. Hon var feminist i en tid när kvinnor inte fick rösta i allmänna val och gifta kvinnors män var deras förmyndare. Keys idéer handlade bland annat om att kärlek ska vara en fråga för individen och inte för moralen eller kyrkan. För att sann kärlek ska kunna uppstå måste kvinnor och män vara jämställda. Vi träffar kulturjournalisten Ulrika Knutsson, litteraturvetaren Claudia Lindén och idéhistorikern Ronny Ambjörnsson som berättar om Ellen Key.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - tänka mot strömmen

Att avfrosta tänkandet

Avsnitt 1 av 30

Journalisten Arvid Hallberg undersöker den politiska filosofen Hannah Arendts tankevärld. Arendt ansåg att tänkande är en inre dialog vi för med oss själva, säger Maria Johansen, lektor i idé- och lärdomshistoria. Hon berättar hur Arendt var inspirerad av Sokrates sätt att ifrågasätta och utmana den egna tankeförmågan. Författaren Annika Ruth Person beskriver hur Arendts resonemang om nazismens koncentrationsläger gav oss ett nytt sätt att se på historien.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2016

Kritiskt tänkande i skolan

Kritiskt tänkande utgör en grundbult i den svenska skolan. Men vad är kritiskt tänkande? Och vad krävs för att få in kritisk granskning av information i klassrummet? Fredrik Söderquist, högskoleadjunkt i svenska och retorik, Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen i Sverige, och Jack Werner, journalist och debattör, berättar hur skolan kan fördjupa innebörden av kritiskt tänkande och göra det till en metod snarare än en abstraktion. Inspelat på Stockholmsmässan den 1 november 2016. Arrangör: Skolforum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Att inkludera kritiskt etiskt tänkande

Vad är det som ska inkluderas? Vem är det som ska inkludera? Och hur ska detta göras? Lena Marcusson, professor vid Uppsala universitet, berättar om inkluderande av kritiskt etiskt tänkande inom högre utbildning och frågorna som kommer med det. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kritik och etik i högre utbildning

Arbetslivs- och samhällsetik

Karl-Petter Thorwaldsson, Eva Nordmark och Göran Arrius är ordförande för LO, TCO respektive Saco. Här berättar de om sin syn på arbetslivs- och samhällsetik och fackets behov av etiskt kritiskt tänkande. Inspelat den 19 oktober 2016 på Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Sant eller falskt - vem bryr sig?

UR Samtiden - Sant eller falskt - vem bryr sig?

Har sanningen blivit alltmer oviktig när vi skapar våra världsuppfattningar? Är bra och övertygande berättelser viktigare än vad som faktiskt hänt? I denna debatt diskuteras även filterbubblor, myter, faktaresistens och konspirationsteorier. Medverkar gör journalisterna Jack Werner och Anders Mildner, kulturgeografen Maja Essebo och idéhistorikern Svante Nordin. Moderator: Andreas Ekström, journalist. Inspelat den 14 mars 2016 på Akademiska föreningen i Lund. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Ljuga sig till sanning

Avsnitt 34

Blir man bättre på källkritik om man själv är bra på att ljuga? Josef Sahlin, lärare på Årstaskolan i Stockholm, låter sina elever på skapa fejkade sidor på nätet. Uppgiften är att få både text och layout att framstå som trovärdiga, trots att innehållet är falskt. Målet är att få eleverna medvetna om hur lätt det är att skapa desinformation och att öva dem i källkritiskt tänkande. Ett arbete som innehåller flera etiska fallgropar för såväl lärare som elever - sidorna publiceras ju faktiskt på riktigt!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Tänka fritt, tänka rätt

CUL-doktoranden Anna-Karin Wyndhamn följer åtta gymnasielärares undervisning i svenska för att studera mötet med eleverna. "Tänka fritt, tänka rätt" är en studie om värdeöverföring och kritiskt tänkande. Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Fråga oss