Information och media

Internet och digitala medier

(230 program)
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Datorspelskultur och kampen mot hatbrott

Alexander Hallberg, förbundsordförande för spelhobbyförbundet Sverok, talar om problemen inom dataspelskulturen som sexism, rasism, hot och förolämpningar. Han berättar om Sveroks arbete med dessa frågor och vad som fungerar och inte. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Näthat eller nätbrottslighet

Hur mycket vet vi om vad som är lagligt att säga och göra på internet? Amanda Redin, verksamhetschef för Institutet för juridik och internet, berättar om lagen på nätet, om vad som är lagligt och vad som inte är det. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Datorspelsberoende och behandling

Patrick Prax, universitetslektor vid Uppsala universitet, spelar själv datorspel och forskar i ämnet datorspelsberoende. Här berättar han om när man kan definiera datorspelande som ett beroende och hur man kan behandla beroende. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Komma bortom dikotomt tänkande

Skapar våldsamma datorspel våldsamma barn? Douglas Gentile, professor i psykologi vid Iowa State University, berättar om hur spelare interagerar med datorspel och hur de influeras av spelen. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Mitt liv som datorspelsberoende

Fredrik Reis-Nilsson berättar om sin uppväxt och hur han kom att bli datorspelsberoende. Han talar om orsakerna som ledde honom dit, miljön han upplevde i datorspelandets värld, livet som beroende samt hur han tog sig ur det. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Mörka speldesignmönster

Faltin Karlsen, professor i mediestudier vid Westerdals Oslo ACT, har levt inom datorspelens värld som en del av sin forskning. Här talar han om användarbeteende hos dem som spelar, om spelkulturen och mediedebatterna. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Samtal om datorspelens mörka sida

Forskare och sakkunniga diskuterar datorspelens negativa effekter, vilka problem som finns och hur man bäst bemöter dem. Medverkande: Douglas Gentile, professor i psykologi, Karin Helmersson Bergmark, professor i sociologi, Patrick Prax, universitetslektor, Fredrik Reis-Nilsson, fd datorspelsberoende, Faltin Karlsen, professor i mediestudier, Alexander Hallberg, förbundsordförande Sverok, och Amanda Redin, verksamhetschef Institutet för juridik och internet. Moderator: Peter Du Rietz. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Datorspelens mörka sida

Beroendevanor som trojansk häst

Vad är det för skillnad mellan en ung pianist och en som spelar datorspel i flera timmar per dag? Karin Helmersson Bergmark, professor i sociologi vid Stockholms universitet, berättar om sin forskning kring spelet World of Warcraft som vissa anser är beroendeframkallande. Inspelat på Tekniska museet, Stockholm, den 4 maj 2017. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digital tryckfrihet

Rätten att bli glömd av Google

Man kan ansöka för att sökresultat om en själv på Google ska tas bort. Det finns en lag om detta, men hur lätt är det? Linnéa Lindsköld, forskare i biblioteks- och informationsvetenskap, berättar. Inspelat den 1 december 2016 på Pufendorfinstitutet, Lund. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digital tryckfrihet

Elefanten i det offentliga rummet

Vi har en av världens äldsta tryckfrihetslagar. Men det finns några elefanter i det offentliga rummet som stör bilden, menar historikern Lars Ilshammar. Det handlar till exempel om kontroll och övervakning som FRA, betalväggar samt hot och hat. Inspelat den 1 december 2016 på Pufendorfinstitutet, Lund. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBarnaministeriet dokumentär

Barnen på Darknet

Avsnitt 1

På sitt pojkrum tar 14-årige Toxic psykedeliska droger som han beställt på det mörka nätet, "Darknet". Han surfar med webbläsaren TOR för att vara anonym och nå gömda platser på nätet. Tillsammans med 16-årige V1tal (som jagas av FBI) och 17-årige Erik hackar han hemsidor och jävlas med privatpersoner och myndigheter.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att vara på internet

Avsnitt 6 av 6

Får man låtsas att man är någon annan på internet? Sofia Mirjamsdotter berättar vad som är bra med att finnas på nätet och vilka risker som finns. Historiska reportern rester till vikingatiden för att ta reda på hur länge bloggar har funnits.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Statens medieråd ska stärka och skydda

Ulf Dahlquist är forskningsansvarig på Statens medieråd. Här berättar han om myndighetens verksamhet och uppdraget att skydda och stärka barn och unga som medvetna medieanvändare. Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Lek i den virtuella och verkliga världen

Hur går det till när barn spelar och hur farligt är det? Forskaren Seth Giddings vid University of Southampton, har studerat barns lekar och spelande. Han konstaterar bland annat att för barn finns inga gränser mellan den virituella världen och den verkligen världen. De förflyttar sig hela tiden mellan världarna och hämtar idéer i den ena världen och tar med sig in i den andra. Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Roande och oroande om datorspel

Spelande barn och konsumtionskultur

Minna Ruckenstein är forskare vid Helsingfors universitet. Hon har studerat barns utveckling och vad relationen mellan barnkultur och datorspel betyder för hur vi ser på barndom. Vilken syn har vuxna på barns spelande och hur ser barn själva på sitt spelande? Inspelat den 12 april 2016 på Tekniska museet i Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMitt uppkopplade barn

Mitt uppkopplade barn

Vilka utmaningar och möjligheter innebär digitaliseringen för barn och unga idag? Hur ska jag skydda mitt barn från faror på internet? Och hur ska de kunna veta vad som är sant och vad som är falskt? Vi möter forskare, lärare och föräldrar som delar med sig av kunskaper och erfarenheter om hur man kan stödja sitt barn i medie- och informationskunnighet (MIK) - både i skolan och i hemmet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Källkritik

Avsnitt 8 av 29

Tema: medie- och informationskunnighet. Lärlabbet besöker Murgårdsskolan i Sandviken som arbetar med källkritik i alla ämnen. Vet eleverna hur informationsvägarna fungerar på internet? Eftersom vi möts av så mycket information är det en demokratifråga att elever lär sig finna, värdera och analysera information kritiskt. En lärarpanel följer upp i studion.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaMedialized

A thread in the web

Avsnitt 3 av 7

De sociala medierna används alltmer av aktörer som vill påverka politiskt eller kommersiellt. Vi möter rödskjortor i Bangkok, Tea Party-rörelsen i Tennessee i USA, bloggare i Egypten och swingdansare i Sverige som alla når ut med sina olika budskap via de sociala medierna.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digital tryckfrihet

Redaktören - etta eller nolla?

Journalisten Andreas Ekström berättar om sitt radikala förslag för att råda bot på dagstidningskrisen, mediernas trovärdighetskris och den digitala förflyttningen. Vi ska göra om alla våra svenska dagstidningar om sex månader, säger han. De ska bestå av endast två delar: en del "news" och en del "views". Inspelat den 1 december 2016 på Pufendorfinstitutet, Lund. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Virtual reality på riktigt

Virtual reality används i många olika sammanhang. Jessica Brillhart, Google, demonstrerar här hur berättande i virtual reality skiljer sig från annat bildberättande. Gabo Arora berättar om hur FN använder virtual reality för att sprida informationen om den pågående flyktingkrisen. David Eriksson från North Kingdom Design & Communication ger tips och råd om vad företag kan tänka på vid användandet av virtual reality. Inspelat den 17 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - att dela på internet

Hur källkritisk är du när du delar saker vidare på internet? Förr när vi delade information med varandra kanske det stannade mellan dig och dina vänner eller vid middagsbordet. Men idag kan du dela saker vidare snabbt och till väldigt många. Därför är det kanske extra viktigt att det du delar och skickar vidare faktiskt är sant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - om digitala fotspår och filterbubblor

Hur källkritisk är du när det kommer till artiklar och information som dyker upp i dina flöden? Vi lämnar digitala fotspår efter oss när vi är på internet. Vad är en filterbubbla och kan du bryta dig ur?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Digital tryckfrihet

Från tryckt till digital kontroll

Hur fungerar egentligen lagen om att bli bortglömd av Google, och vilka vapen finns mot elefanterna i det offentliga rummet? En diskussion om hur den digitala kontrollen fungerar. Medverkande: Linnéa Lindsköld, forskare i biblioteks- och informationsvetenskap, och Lars Ilshammar, historiker. Moderator: Erik J Olsson. Inspelat den 1 december 2016 på Pufendorfinstitutet, Lund. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kulturarvet och samhällsutvecklingen

Utmaningar i det digitala samhället

Digitaliseringen ger praktiskt taget vem som helst möjlighet att kommunicera, dela information och skapa affärer. Här diskuterar Anna Troberg från Wikimedia Sverige, David Mothander från Google och historikern Rasmus Fleischer vår digitala samtid med allt från filterbubblor, alternativmedier och Googles roll. Moderator: Emil Schön. Inspelat den 9 november 2016 på Nalen, Stockholm. Arrangör: Riksantikvarieämbetet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Digitalkunskap

Avsnitt 61

Hur gör man för att få in digitala kunskaper i skolans ämnen? Och varför? När läraren Karin Nygårds för fem år sedan testade på programmering blev det uppvaknande för henne. "Jag tänkte: varför har jag gått och trott att det här var så svårt?'" Och hon insåg också att de nya kunskaperna gav en förståelse för omvärlden som hennes elever behövde få med sig. Så hon satte ihop ett nytt ämne, "digitalkunskap", där hon lät eleverna få en fördjupad inblick i vårt nya digitala samhälle. Men snabbt insåg hon att det inte räckte. "Det är ju mer än att vi bara kan betala räkningar på internet. Det är sociala aspekter, relationer, juridik, etik och att det faktiskt påverkar samhällsstrukturer. Aspekter som finns i alla ämnen i läroplanen. Och i livet." Så hon tänkte om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Sime 2016

Vad är rättvist i en plattformsekonomi?

Den industriella revolutionen och ångmaskinen ändrade hur arbetet organiserades. Hur påverkar den digitala revolutionen? Fredrik Söderqvist från Unionen ger en snabbgenomgång av vår ekonomiska historia ur ett fackligt perspektiv. Inspelat den 16 november 2016 på Cirkus, Stockholm. Arrangör: Sime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Sime 2016

Magisk kommunikation

Hur kommunicerar man på ett meningsfullt sätt idag? Hur når man genom bruset? Maks Giordano har arbetat med reklam och digital kommunikation i tjugo år och ger här en genomgång av dagens medieutbud. Inspelat den 16 november 2016 på Cirkus, Stockholm. Arrangör: Sime.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaThe Winnebago man - the angriest man in the world

The Winnebago man - the angriest man in the world

Vad avgör om en internetvideo blir en succé? Miljontals människor har tryckt på gilla-knappen efter att ha sett Jack Rebney tabba sig i en reklamfilm från 1989. Rebney själv är dock helt ovetande om att videon sprids och att han blir ett "internetfenomen". Prisbelönt dokumentär av Ben Steinbauer.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Varför hatas det så mycket?

Avsnitt 1 av 5

Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris har fått nog av taskiga kommentarer på nätet och vill veta varför det hatas så mycket. För att få svar pratar de med en före detta näthatare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Hur hanterar man all skit?

Avsnitt 2 av 5

Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om vad man kan göra för att inte ta åt sig av taskiga kommentarer. William Spetz gästvloggar om sina bästa pepptips.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Backa varandra

Avsnitt 3 av 5

Hur kan vi backa personer som utsätts för näthat och få ett mer kärleksfullt internet? Nellie och Daniel träffar personen bakom #backagina - en kampanj som ville stötta Gina Dirawi när hon utsattes för en hatstorm på nätet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Ensam och utanför

Avsnitt 4 av 5

Vad kan man göra om man känner sig ensam och utanför? Och hur skapar man ett utrymme som är skyddat från näthat? Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNäthat med Nellie och Daniel

Stoppa hatet nu

Avsnitt 5 av 5

Nellie och Daniel undrar varför det inte händer något när man anmäler näthat. I Kanada har lagarna skärpts efter ett uppmärksammat fall med en 15-åring som tog sitt liv efter att hon hängts ut på nätet. Nellie och Daniel ringer till Ryan i Kanada för att få veta mer om lagstiftningen där.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2016

Programmering med och utan dator

Om du kan bygga med lego, baka eller lägga pussel så kan du programmera, menar Ewa-Charlotte Faarinen, universitetsadjunkt i matematik och lärande. Tanken är att inspirera och visa kreativiteten i att jobba med blockprogrammering i undervisningen. Det viktiga är inte ett specifikt programmeringsspråk utan att vi lär ut tankesättet, säger hon. Inspelat på Stockholmsmässan den 31 oktober 2016. Arrangör: Skolforum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2016

Att hacka Minecraft

Journalisten Clive Thompson berättar om hur unga lär sig att programmera genom att spela olika spel med öppna källor. Så skapas en generation som tidigt lär sig att designa, programmera och samarbeta online. Inspelat den 16 augusti 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Media Evolution.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna i Göteborg 2016

Hur gör Buzzfeed nyheter?

I en globaliserad värld där medier allt mer kan korsa gränser via internet har nyhetssajter med multinationella marknader som mål kommit upp. Buzzfeed är en av dem. Qichen Zhang, chef för internationella produkter på Buzzfeed, berättar om hur de producerar nyheter och hur de ser på den nya medievärlden och vad som väntar branschen. Inspelat den 7 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoden

Alla kan koda

Avsnitt 4 av 4

Kjell får panik över att han kanske inte hänger med i kodrevolutionen. Han upplever att alla, gamla som unga, lär sig att koda. Men han lugnas och får inspiration i en skola i Kramfors där programmering ingår i alla skolämnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaKjellkoden

Alla kan koda

Avsnitt 4 av 4

Kjell får panik över att han kanske inte hänger med i kodrevolutionen. Han upplever att alla, gamla som unga, lär sig att koda. Men han lugnas och får inspiration i en skola i Kramfors där programmering ingår i alla skolämnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spel, streaming och media

Tanja Sihvonen, forskare på universitetet i Vasa, Finland, förklarar vad gamestreaming är och berättar om viktiga framgångsfaktorer för att lyckas. För att bli en framgångsrik spelare som sänder sitt spelande på nätet handlar det om att bygga en relation med tittarna. Det är inte bara spelprestationen som räknas, utan också den sociala interaktionen. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spelarna gör spelet

Patrick Prax, forskare på Uppsala universitet, berättar på vilket sätt spelarna är delaktiga i utvecklandet av onlinespel. Han ger exempel på deltagarstyrda spel och hur spelarna bidrar till utvecklingen av några av dagens mest populära spel. Dessutom en historisk tillbakablick: Hur såg spelen ut i början? Vad var onlinespel då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Affärsmodeller för spelbranschen

Susana Meza Graham, operativ chef Paradox Interactive, har varit i spelbranschen i tolv år och sett hur snabbt utvecklingen har gått, bland annat genom förändringar i synen på hur man ska tjäna pengar på spel. Här berättar hon om affärsmodellen för en ständigt växande miljardindustri. Vilka spel är lönsamma? Hur prissätter man globalt? Alla vill inte betala för spel, så hur tjänar man pengar då? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Panel om e-sport online

Intresset för att tävla och att se på när andra tävlar i digitala spel har exploderat. De största tävlingarna har flera miljoner dollar i prispengar. Ett av de mest populära spelen är League of legends som har 27 miljoner spelare dagligen. Här samtalar forskare, branschfolk och spelare om sina erfarenheter och synen på e-sport på ett professionellt och personligt plan. Hur fungerar e-sport? Är det ens en sport? Medverkande: TL Taylor, professor MIT, Alexander Ferm, Svenska e-sportsföreningen, Martin Hällefors, Esportmagasinet och Daniel McHugh, Challengermode. Moderator: Angelica Norgren. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spelande och live-stream

TL Taylor är professor vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) och har forskat om internet och spel sedan 1990-talet. Här berättar hon om den snabbt växande genren live-stream, det vill säga att spela digitala spel och samtidigt filma, kommentera och sända resultatet på nätet. Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Spel och internet

Spel har förändrats av internet

Lina Eklund är forskare i sociologi och har studerat digitala spel och spelande. Här ger hon en överblick av relationen spel och internet och hur den fungerar. Hon menar att olika sorters spelande genom historien säger en hel den om vår samtid. Vilka normer och värderingar har gällt för olika tider? Inspelat den 16 juni 2016 på Tekniska museet, Stockholm. Arrangör: Tekniska museet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoden

Den perfekta koden

Avsnitt 3 av 4

Kjell söker efter den perfekta kodsträngen och finner den i Kiruna. Esrange i Kiruna är drömmen för många kodare och i rymden finns det inte plats för en felaktig kod. En bugg kan få katastrofala följder. Kjell besöker den topphemliga rymdbasen och inser att kod är nyckeln till vår nutid och vår framtid.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaKjellkoden

Den perfekta koden

Avsnitt 3 av 4

Kjell söker efter den perfekta kodsträngen och finner den i Kiruna. Esrange i Kiruna är drömmen för många kodare och i rymden finns det inte plats för en felaktig kod. En bugg kan få katastrofala följder. Kjell besöker den topphemliga rymdbasen och inser att kod är nyckeln till vår nutid och vår framtid.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkoden

Det nya världsspråket

Avsnitt 2 av 4

Kjell försöker att ta makten över sin dator. Makten är språket, det vill säga kodspråket. Kodning har blivit ett internationellt språk utan landsgränser. Kjell tar med oss till Huddinge, Island, Spanien och till en liten röd stuga i Dalarna. Där sitter representanter från hela världen som talar samma språk.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Fråga oss