Information och media

(34 program)

Informationssökning och källkritikInternet och digitala medierMassmedia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Användning av källor

Avsnitt 8 av 8

Om kraften i filmmediet och hur svårt det är att vara källkritisk. Kjell Eriksson träffar filmrecensenten och kulturjournalisten Fredrik Sahlin som funderar över detta. Kjell träffar också Anna Davidsson som är profilen bakom Instagramkontot "Apan satt i granen". Hon berättar om ansvaret och påverkan man har som kommer med en stor följarskara. Reportern Josefiné försöker göra en egen fake-video. Ser någon igenom bluffen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

När tillkom källan?

Avsnitt 7 av 8

När blir en nyhet en nyhet? Kjell Eriksson besöker tidningen Expressen och träffar nyhetschefen Johanna Cardell och journalisten Elias Giertz. Och hur blir en nyhet till och vilka vägar kan den ta? Marcin de Kaminski, även kallad internetninja, berättar om vårt förhållningssätt till nätet och om informationsöverflödet. Reportern Josefiné Nettelbladt besöker klass 6B och testar ärtfenomenet. Hur påverkas barnen av hennes olika budskap?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Hur ser källan ut?

Avsnitt 6 av 8

Hur kan barn lära sig källkritik av Bamse? Chefredaktören Charlotta Borelius och forskaren Elza Dunkels berättar om ett projekt som resulterade i två avsnitt om källkritik i tidningen Bamse. Kjell Eriksson träffar också folkbildaren Per Grankvist som pratar om lögner och filterbubblor. Reportern Josefiné Nettelbladt undersöker hur olika personer ser på en och samma bild. Tänker Kjell på samma sätt som en poet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Vilket budskap har källan?

Avsnitt 5 av 8

Vad vill källan förmedla? Är det en objektiv sanning eller vill någon föra fram ett kommersiellt, eller kanske politiskt budskap? Krönikören Emma Frans är med som gäst och lär Kjell Eriksson källkritik på vetenskapliga grunder. Journalisten Clas Svahn pratar om konspirationsteorier och reportern Josefiné Nettelbladt är ute på stan och frågar hur folk egentligen mår! Kommer hon få något annat svar än bra?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Vem är avsändaren?

Avsnitt 4 av 8

Hur viktigt är det att veta vem som ligger bakom ett påstående? Kjell Eriksson träffar en äkta wikipedian som förklarar hur man ska förhålla sig källkritisk till det som står på Wikipedia. Kjell ger sig också ut i naturen med fågelviskaren Andris. Där, om någonstans, gäller det att hålla sig källkritisk! Reportern Josefiné Nettelbladt vill riva hela Gamla Stan. Hur reagerar folk på det?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Materiella källor

Avsnitt 3 av 8

Kan sanningen vara huggen i sten eller är det bara ett uttryck? Kjell Eriksson söker vidare i källkritikens snåriga värld och träffar Kalle Runristare för att prata om runstenar. Han besöker också Nationellt forensiskt centrum för att lära sig allt om förfalskningar, bildanalyser och fingeravtryck. Reportern Josefiné Nettelbladt försöker lura på folk den mystiska Mushistenens magiska krafter som sägs göra dig yngre.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Muntliga källor

Avsnitt 2 av 8

Har du någon gång hört en berättelse som är för bra för att vara sann? Kjell Eriksson träffar Bengt af Klintberg, mannen bakom begreppet "Klintbergare" och författare till boken "Råttan i pizzan". Kjell oroar sig för att om vi blir för källkritiska, finns det då risk att vi förlorar all humor? Zinat Pirzadeh och Jacob Öqvist förklarar humorns tudelade förhållande till källkritik. Reporten Josefiné Nettelbladt upptäcker vilka förödande konsekvenser viskleken kan föra med sig.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Skriftliga källor

Avsnitt 1 av 8

Vad är en skriftlig källa? Är det mantalslängder, klotter eller en löpsedel? Och vad har Andrées luftfärd med källkritik att göra? Kjell Eriksson går till botten med de skriftliga källorna och åker längst ner i Riksarkivet för att gräva i uppseendeväckande dokument. På Skolverket får han även hjälp att definiera källkritik. Skolverket fångar micken och rappar Kjellkritiklåten. Reportern Josefiné Nettelbladt tar sig an det alltmer utbredda scroll-syndromet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Vem är vår vampyr?

Avsnitt 8 av 8

Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström ställer sig frågan varför den historiska personen Vlad III Dracula blev förlagan till vår tids vampyr. Varför inte till exempel Elisabeth Báthory som har rykte om sig att vara en av historiens värsta seriemördare? Varför beskrivs män och kvinnor på så olika sätt i uppslagsverk? Och vad kan vi göra åt det?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Den ituklippta giraffen

Avsnitt 7 av 8

Vad är det med vetenskapen, eller framför allt naturvetenskapen som lockar när man vill sälja något? Vad ÄR vetenskap och vad händer om vi inte längre litar på den? Varför uppstår misstro mot långsiktig metodik? Och vad har allt det här att göra med en ituklippt giraff? Det är några av frågorna som Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström tar sig an.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

De vita rockarna

Avsnitt 6 av 8

Den vita rocken är en symbol för vetenskap och kunskap, men hur används den idag? Från drömmiga läkare i tv-serier till sminkförsäljare, alla har de använt sig av vita rockar för att signalera något till oss. Vad sitter i en sådan yta? Och hur kommer bilden av den långärmade vita rocken förändras när riktiga läkare inte längre använder sig av den? Det tittar Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström närmare på.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Mördarclowner

Avsnitt 5 av 8

Vad hände egentligen hösten 2016 när vi plötsligt såg mördarclowner i varje hörn? Drog horder av clowner runt i hela världen eller var det bara en masspsykos? Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström gräver i vad det finns för förklaringar till att clownskräcken uppstod just när den gjorde och vad den fick för konsekvenser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Angiverikultur

Avsnitt 4 av 8

Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström fortsätter att gräva i häxjakter som bedrivits på olika sätt genom historien och den angivarkultur som uppstår i häxjaktens kölvatten. Vi tittar närmare på epoken i Hollywood då jakten på kommunister pågick som mest och många i nöjesbranschen var rädda för att hamna på den så kallade "svarta listan". Varför vann en påhittad person en Oscar och hur kan vi koppla ihop det med den moderna myten om den vita skåpbilen som lurar utanför skolor?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Från Burma till Brexit

Internet på riktigt

Marcin de Kaminski arbetar på biståndsmyndigheten Sida och föreläser om medias betydelse för samhällsbyggnaden i flera av de länder där Sida är verksamma. Han berättar om hur viktigt det är att ha koll på sociala medier i odemokratiska länder, hur man ska förhålla sig till alternativa fakta och vilka digitala spår vi lämnar efter oss. Inspelat den 15 februari 2017 på Utrikespolitiska institutet i Stockholm. Arrangör: Utrikespolitiska institutet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Häxjakter

Avsnitt 3 av 8

Vad är kopplingen mellan Hollywood-regissören Elia Kazan och Anna Charlotta Gunnarsons släkting Malin Burgesdotter Bagge som anklagades för häxeri på 1700-talet? Den gemensamma nämnaren är häxjakt och det är också vad vi pratar om. Genom exempel ur populärkulturen undersöker Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström jakten på oliktänkande som bedrivits på många platser över världen, genom hela mänsklighetens historia.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Skrämsel

Avsnitt 2 av 8

Vi pratar med utgångspunkt i filmen Blair witch project. Vid lanseringen av filmen lekte man medvetet med gränserna mellan verklighet och fiktion för att skapa uppmärksamhet. Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström går också tillbaka i tiden och nystar i det kaos som radiodramat Världarnas krig sägs ha orsakat. Vad är sant och vad var propaganda? Och hur kommer det sig att uppföljaren är mindre känd, trots att den fick långt allvarligare konsekvenser?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaFejk

Plantering

Avsnitt 1 av 8

Om historier som medvetet planterats för att lura oss. Det kan vara i syfte att göra reklam, väcka uppmärksamhet eller helt enkelt för att någon tycker att det är kul att luras. Vi pratar bland annat om Kim Anderzon, Tommy Nilsson och Ernst-Hugo Järegård som medvetet lurats. Anna Charlotta Gunnarson och Maja Åström berättar om när de själva gått på saker och delat dem vidare. Vi pratar också med filosofiprofessorn Åsa Wikforss om varför vi är mindre kritiska till sådant som bekräftar vår egen världsbild.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerland - fördjupning

Vem är terrorist?

Avsnitt 1 av 3

Terrorister är ute efter att skapa oordning, kaos och att sprida rädsla i ett samhälle. Moder Mothanna Magid misstänktes, jagades och greps efter anklagelser om att vara terrorist. Bara några dagar efter att han greps släpptes han fri. Han känner sig falskt anklagad. Han undrar vad som hände och varför just han blev gripen och förhörd för ett så allvarligt brott. Vad tycker du? Hur långt får en stat gå för att bekämpa terrorism? Och vem är terrorist?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaModerland - fördjupning

Vad får man publicera?

Avsnitt 2 av 3

Yttrande- och tryckfriheten är en del av vår grundlag och viktig för ett demokratiskt samhälle. Men man får inte uppmana till brott, hetsa mot folkgrupp, kränka eller förtala. När Expressen publicerade namn och bild på Moder Mothanna Magid som misstänkt terrorist så gjorde många andra medier samma sak. Det handlade om en lägre grad av misstanke. Ändå gjorde de flesta ansvariga utgivare bedömningen att man borde publicera Moders namn och bild. Det skulle få stora konsekvenser för honom. Vad tycker du? Vad får man publicera? Vad måste du själv tänka på när du publicerar och delar?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe obekväma

Peter Sunde

Avsnitt 7 av 7

Peter Sunde, känd som grundaren av Pirate Bay, är starkt emot att vi övervakas och registreras på internet. Det är ett hot mot yttrandefriheten och något vi aldrig skulle acceptera utanför nätet. Register kan missbrukas och det något som borde diskuteras mer, menar han.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDe obekväma - teckenspråkstolkat

Peter Sunde

Avsnitt 7 av 7

Peter Sunde, känd som grundaren av Pirate Bay, är starkt emot att vi övervakas och registreras på internet. Det är ett hot mot yttrandefriheten och något vi aldrig skulle acceptera utanför nätet. Register kan missbrukas och det något som borde diskuteras mer, menar han. Programmet är teckenspråkstolkat.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Foki, dag 1-4

Hur mycket påverkas vi av dem vi beundrar och ser upp till? Anchisa "Foki" Soirak är en av Sveriges populäraste bloggare och har tusentals fans. Hennes program har temat förebilder. Hur stort ansvar har hon? Och hur blir man en förebild? Foki, Ison och Tiffany berättar om sina förebilder, vad de beundrar hos dem och vilken funktion de fyller.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Foki, dag 4

Foki, Ison och Tiffany pratar om vilket utrymme en förebild har att förändras och utvecklas över tid. Hur mycket läser vi själva in i våra förebilder? Kan vi veta att de åsikter de framför är "äkta"? Och hur mycket kommer deras åsikter påverka vilka partier deras fans röstar på i riksdagsvalet 2014?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Foki, dag 3

Foki ringer till politiska partier och erbjuder dem att "köpa" hennes åsikter. Om något parti antar erbjudandet så lovar hon att i sin blogg skriva att läsarna ska rösta på dem, oavsett vilken ideologi de står för. Är partierna intresserade? I USA till exempel är det betydligt vanligare än i Sverige att kändisar engagerar sig i valkampanjer. Vilka för- och nackdelar finns med det?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Foki, dag 2

Hur stort ansvar har den som är en förebild för många? Foki får mängder av mejl till sin blogg från ungdomar som undrar vad hon tycker i olika frågor. Hur tänker hon när hon svarar? Hon går ut på stan och ber folk vara med i en film som hon ska lägga ut på sin blogg. Hon vill testa om hennes fans vågar säga vad de tycker.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Foki, dag 1

Som en av Sveriges populäraste bloggare har Anchisa "Foki" Soirak tusentals fans. Hur stort ansvar har hon för dem i egenskap av förebild? Foki, Ison och Tiffany berättar om sina förebilder, vad de beundrar hos dem och vilken funktion de fyller.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Future friday

Algoritmer och sociala nätverk

Nima Dokoohaki, forskare i informations- och kommunikationsteknik, berättar om vad man kan se genom att studera sociala nätverk. Inspelat i mars 2014. Arrangör: Kungliga tekniska högskolan och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Future friday

Analys av människans arvsmassa

Jim Dowling, docent vid Kungliga tekniska högskolan, berättar om teknologin big data, som innebär att information om vad vi gör på sociala nätverk samlas in och analyseras av olika företag, som sedan skickar ut anpassad reklam och liknande. Inspelat i mars 2014. Arrangör: Kungliga tekniska högskolan och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Lisa Tellbe, dag 1-4

Hur viktigt är internet för demokratin och hur viktigt är det med demokrati på internet? Tillsammans med Ison och Emilia lyfter bloggaren Lisa Tellbe frågor om näthat, anonymitet, marknadsföring och personlig information på internet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Lisa Tellbe, dag 4

Lisa Tellbe, Ison och Emilia diskuterar anonymitet på internet. Många använder anonymiteten som en osynlighetsmantel men ibland är det viktigt att kunna uttala sig anonymt. Vilket ansvar har vi för det som sprids på internet?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Lisa Tellbe, dag 3

En av internets mörkaste baksidor är näthatet. Lisa Tellbe, Ison och Emilia berättar om kränkningar som de har blivit utsatta för på internet. De diskuterar hur man kan hantera hatet och varför rätten att uttrycka sin mening ändå är värd att försvara.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Lisa Tellbe, dag 2

Lisa Tellbe får ofta förfrågningar från företag om att göra reklam på sin blogg. Hur tänker hon kring marknadsföring av produkter? Kan man lita på vad bloggare skriver? Lisa ringer till en konsumentvägledare för att ta reda på vilka regler som egentligen gäller för reklam i bloggar.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk till med Ison, Emilia & Tiffany

Lisa Tellbe, dag 1

Bloggaren Lisa Tellbe diskuterar tillsammans med Ison och Emilia vilken betydelse bilden man ger av sig själv på internet har. Blir sökresultatet på ens namn som ett cv man inte har möjlighet att påverka själv? Hur viktigt är internet för demokratin?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkomna nästan allihopa

Den muslimska faran

Varför är svenskar rädda för muslimer? Vilka krafter verkar för respektive emot moskébyggandet på Hisingen i Göteborg? Varifrån kommer den negativa bilden av muslimer? Är muslimerna ett hot mot den svenska kulturen?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Fråga oss