Värdegrund

(62 program)

Empati och kamratskapGenus och jämställdhetMobbning

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Kränkningar på nätet

Avsnitt 5 av 8

Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga av konflikterna och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar skolans personal att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på Internet?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Bruksmentaliteten hänger kvar

Avsnitt 3 av 8

I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna - teckenspråkstolkat

Pojkarna är lika bra

Avsnitt 1 av 8

Att börja i nian. På Skrantaskolan i Karlskoga ligger pojkarna 55 poäng efter flickorna. Håkan får börja i årskurs nio med omprov från åttan och Alexander inser att hans trötthet ligger i vägen för hans ambitioner om att höja betygen. Före detta eleven Tom kommer till skolan för att motivera. Han menar att pojkar förväntas prestera sämre och att de måste stå emot det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Sokratiska samtal leder till kunskapstörst

Avsnitt 25

Vi besöker Filosofiska skolan i Skarpnäck i Stockholm och undersöker hur de använder sokratiska samtal. Det är ett textsamtal som ska få eleverna att förstå andras perspektiv. Sokratiska samtal är ett ämne som ger utrymme till att tänka efter och få tid till samtal som problematiserar samhället. Det kan få eleverna att tänka kritiskt och lyssna på andras tankar inför dilemman alla kan hamna i. Vi möter grundaren Dick Holmgren och Annika Karlsson, pedagog i klass fyra, och hennes elever som har ett sokratiskt samtal om vänskap, lojalitet och hämnd.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet student

Bredda normerna i klassrummet

Avsnitt 4 av 4

Hur bemöter du som lärare uttryck för fördomar eller extrema åsikter i skolan? Lärarstudenterna Sammy Vallgren och Markus Eriksson har båda upplevt situationer där fördomar kommit upp till ytan på ett laddat sätt under sin praktik. Samuel Engelhardt, pedagog på Angeredsgymnasiet i Göteborg, har utarbetat samtalsmetoder för att lösa konflikter och uttryck för fördomar bland elever. Lärarstudenten Tommie Campbell testar ett normkritiskt undervisningsmaterial på en niondeklass i Katrineholm. Nyutexaminerade läraren Robin Aronsson berättar om det bästa med första året som lärare.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Säger kränkande ord till sina klasskompisar

Avsnitt 17

Hur ska man få en elev att sluta säga nedsättande saker till sina klasskompisar? Det undrar en gymnasielärare. Eleven skadar ju kamraterna, men också sig själv genom sitt beteende.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Kampen om talutrymmet

Avsnitt 23

När flickor har bättre resultat i snart sagt varje skolämne så tar de väl för sig mer i klassrummet också? Nej, forskning tyder på att pojkar fortfarande har talutrymmet i klassen två tredjedelar av tiden. Varför är det här mönstret så svårt att rucka på? Och vilka fler faktorer än kön påverkar hur ordet fördelas? Vi pratar med forskarna Nina Eliasson och Elisabeth Öhrn, och vi träffar några högstadieelever för att höra vad de själva tänker om vilka som hörs mest i klassen och vad det kan bero på.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nyanländas lärande 2017

Ungdomar och vardagsheder

Sandra Sarin, metod- och utbildningsansvarig på Tris (Tjejers rätt i samhället), berättar om hur unga personer påverkas av hedersrelaterade begränsningar och förväntningar. Vad innebär vardagshedern för möjligheten till integration, och hur kan skolpersonal arbeta för att upptäcka och förebygga kvinnlig könsstympning? Inspelat den 24 januari 2017 på Malmö Arena. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Mamma, pappa, barn - stark norm i läroböcker

Avsnitt 14

Vilken möjlighet har barn som växer upp i regnbågsfamiljer att känna igen sig i sina skolböcker? Vi har granskat bilden av familjen i 20 läroböcker i samhällsorienterande ämnen som riktar sig till låg- och mellanstadieelever. I böckerna finns ofta exempel där familjer illustrerar hur företeelser i samhället fungerar. Av alla exempel vi hittar är det inte ett enda som bryter mot normen med mamma, pappa och barn. Samkönade föräldrar dyker upp först som avvikande exempel i kapitel om familjen och får aldrig förekomma som en familj vilken som helst. Hur tänker läromedelsförfattare och förlag kring frågan om inkludering och representation i läromedlen?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En lektion om skolan

Arbetsgången med anmälningsärenden

Christian Floer från Skolinspektionen berättar var man ska vända sig ifall ett barn råkar ut för kränkande behandling i skolan och hur och vem som kan anmäla. Inspelat den 10 februari 2017 på Quality Hotel Friends, Solna. Arrangör: Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - En lektion om skolan

Skolans ansvar och arbete mot mobbning

Många skolor hinner inte jobba förebyggande mot kränkande behandling, säger Emilia Pettersson från barnrättsorganisationen Friends. Genom att höja kunskapen om funkofobi kan arbetet bli mycket mer effektivt, menar hon. Inspelat den 10 februari 2017 på Quality Hotel Friends, Solna. Arrangör: Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Deras separatistiska förening stoppades av skolan

Avsnitt 18

Gymnasieeleverna Louise Helmfrid och Marika Sjöblom startade elevföreningen "People of Color Katedral" för elever som liksom de själva upplevt strukturell rasism på Katedralskolan i Uppsala. Intresset var stort, men skolledningen satte stopp för planerna. Man kunde inte acceptera att föreningen ville vara separatistisk och bara släppa in dem som själva upplevt rasism. Katedralskolan lockar med ett rikt föreningsliv, högt i tak och en tillåtande atmosfär, en beskrivning som Louise och Marika inte längre håller med om. Vad är problemet med separatism? Och hur långt sträcker sig elevers rätt till inflytande i praktiken?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Könsneutraliserarna

Avsnitt 66

Vad händer om kursmaterial ändras till att innehålla mer könsneutrala formuleringar och uttryck? Det ville forskarna Maria Svedin och Olle Bälter testa på en kurs i programmering på KTH i Stockholm. Anledningen var att de noterat en märklig snedvridning i studieresultaten, att en oförklarligt stor andel av de manliga studenterna klarade kursen. Eller snarare: Oförklarligt fram tills att Maria Svedin började granska kursmaterialet. Och när testet väl genomfördes så visade det sig att fler studenter än vanligt klarade kursen, oberoende av kön. Och dessutom i snabbare studietakt än vanligt. Här berättar de hur de gjorde.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Att bemöta intolerans

Avsnitt 24 av 29

Tema: Verktyg för tolerans. Lärare förväntas främja förståelsen mellan människor och motverka främlingsfientlighet. Samtidigt ska alla elever få uttrycka sina ideologiska övertygelser, oavsett om de går emot demokrati och de grundläggande mänskliga rättigheterna. Hur ska lärare hantera främlingsfientlighet och intolerans i klassrummet? Hur ska elever med antidemokratiska åsikter bemötas?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Förståelse och empati

Avsnitt 22 av 29

Tema: Verktyg för tolerans. Hur ska pedagoger hantera konflikter och hetsiga diskussioner om känsliga ämnen? Lärarna Martin Löfgren och Per Ahlkvist har valt att flyttat klassdiskussioner om värdegrundsfrågorna till ett online-forum. På forumet finns olika policys, alla elever får ha en fri åsikt men måste kunna belägga sina påståenden med fakta. Martin och Per menar att forumet är ett sätt att långsiktigt och kontinuerlig arbeta med värdegrundsfrågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Normkritisk pedagogik

Avsnitt 1 av 3

Gymnasieläraren Lotta Björkman är expert på normkritisk pedagogik. Lotta förklarar vad ett normkritiskt perspektiv innebär och hur det kan användas i undervisningen, exempelvis för att motverka diskriminering i skolan. Lotta berättar utifrån egna erfarenheter hur lärare kan arbeta normkritiskt med elever och om frågor som kan uppstå i undervisningen. Hon delar även med sig av konkreta tips på normkritik i klassrummet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Normmedveten kommunikation

Avsnitt 2 av 3

Entreprenören Barakat Ghebrehawariat arbetar med att föreläsa om rasism, normer och varför ordval har en stor betydelse i samhället. Barakat arbetar normkritiskt och menar att normkritik handlar om att synliggöra normer som kan vara diskriminerande för olika individer eller grupper. I slutändan handlar normkritik om att vara självkritisk, lyssna på andra och att inte alltid utgå ifrån sitt eget perspektiv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNormer i fokus

Mansnormen och jag

Avsnitt 3 av 3

Martin Bengtsson berättar om sin tid som elitfotbollsspelare och om mansnormen i bollsporten. Martin upplevde att det fanns normer över hur en manlig fotbollsspelare skulle vara och bete sig. Själv kände Martin aldrig att han passade in i fotbollens mansnorm vilket ledde till psykisk ohälsa. Hör Martin berätta om normer och om vikten av att få vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2016

Normkritiska verktyg

Karin Salmson utbildar i normkritik och ger exempel på hur man kan jobba normkreativt i förskolan och skolan. Normkritik är perspektivet som hjälper oss att se normer och hur de fungerar. Steg två är att skapa nya inkluderande normer genom faktiska handlingar, exempelvis genom medvetna val av vilka böcker som används under lässtunden. Inspelat på Stockholmsmässan den 1 november 2016. Arrangör: Skolforum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2016

Nätmobbning - vad behöver skolan göra?

Sofia Berne, psykolog och forskare, ger exempel på hur skolan kan arbeta för att motverka nätmobbning. Att spendera tid vid datorn, surfplattan eller mobilen är i dag en självklar del av ungas vardag. Men med möjligheterna som kommer med modern teknik och nya kommunikationskanaler ökar även risken för nätmobbning bland unga. Skolan har ett ansvar att utreda och åtgärda mobbningssituationer på nätet. Men hur gör man detta på bästa sätt? Inspelat på Stockholmsmässan den 1 november 2016. Arrangör: Skolforum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Lika möjligt oavsett kön

Avsnitt 29 av 29

Tema: Genus. Skolan ska teoretiskt bidra till att eleverna blir jämställda samhällsmedborgare som inte agerar utifrån stereotypa genuskonstruktioner. Trots detta kan tydliga könsstrukturer urskiljas i hur elever väljer gymnasie- och universitetsutbildning. Hur förmedlar skolan och lärarna genus i praktiken?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Skolämnen och genus

Avsnitt 28 av 29

Tema: Genus. Är kön en viktig faktor i skolan? Är undervisning könsneutral och finns skillnader i elevers skolprestationer baserade på kön? Här undersöker vi om lärarnas och samhällets föreställningar om kön påverka det svenska skolväsendet. Pedagogikforskare och gymnasielärare diskuterar kön, undervisning och normer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Skolavslutning

Avsnitt 8 av 8

Vårterminens sista veckor nalkas och grundskolan är snart slut för Skrantaskolans niondeklassare. Tiden har kommit för lärarna att diskutera elevernas slutbetyg och många funderingar uppstår. Lärarna reflekterar över om de har haft samma förväntningar på alla elever oavsett genus och hur de ska motivera eleverna till att studera vidare på gymnasiet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Kränkningar på nätet

Avsnitt 5 av 8

Några av eleverna på Skrantaskolan i Karlskoga har haft konflikter på sociala medier. Skolkuratorn Linn har uppmärksammat att en del killar känner sig otrygga och är rädda för att bli kränkta på sociala medier. När killarnas otrygghet går ut över deras skolarbete börjar lärarna att fundera över skolans ansvar. Bör skolan försöka lösa elevdispyter på sociala medier?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Politikerna besöker Skrantaskolan

Avsnitt 4 av 8

Politiker besöker Skrantaskolan och lärarna försöker förmedla vad som krävs för effektivare undervisning och bättre skolmiljö. Skrantaskolan är i behov av tekniska hjälpmedel och ökade resurser. Inför politikerna berättar skolans lärare om hur de försöker undervisa elever med hjälp av föråldrade datorer och labbutrustning från 1970-talet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Samarbete för tolerans

Avsnitt 23 av 29

Tema: Verktyg för tolerans. Hur ska pedagoger jobba för att motverka diskriminering? På Videdalsskolan i Malmö jobbar lärare och elever tillsammans för att årligen uppdatera skolans likabehandlingsplan. Arbetet väcker många frågor om normer och hur man ska motverka diskriminering på grund av kön, etnicitet, sexualitet eller religion.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Bruksmentaliteten hänger kvar

Avsnitt 3 av 8

I Karlskoga har företaget Bofors inneburit en garanterad arbetsplats efter gymnasiet för kommunens unga. Vad gör denna anställningstrygghet för motivationen att läsa vidare på högskola eller universitet? Bruksmentaliteten lever kvar i Karlskogas ungdomar men trots detta drömmer många om en annan framtid än som arbetare i den lokala fabriken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Lärarna gör olika

Avsnitt 2 av 8

Det krävs ett tydligt ledarskap i klassrummet, men lärarna tycker sig inte fått med sig den kunskapen från lärarutbildningen. Alexander menar att boxningen fått honom på fötter och lärarna försöker komma överens om hur de ska göra med mobilerna i klassrummen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkolpojkarna

Pojkarna är lika bra

Avsnitt 1 av 8

Att börja i nian. På Skrantaskolan i Karlskoga ligger pojkarna 55 poäng efter flickorna. Håkan får börja i årskurs nio med omprov från åttan och Alexander inser att hans trötthet ligger i vägen för hans ambitioner om att höja betygen. Före detta eleven Tom kommer till skolan för att motivera. Han menar att pojkar förväntas prestera sämre och att de måste stå emot det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Normkritik på svenskan

Avsnitt 29 av 30

Sanna Mac Donald är språklärare på Östra grundskolan i Skogås utanför Stockholm. Hon vill lära sina elever att ha ett kritiskt öga till hur film, reklam och litteratur påverkar vår syn på oss själva och andra. En vanlig missuppfattning menar Sanna Mac Donald är att normkritik är kritik mot personer som följer normer. Men det handlar istället om att få syn på att vi har sociala normer som delar upp oss i grupper och hierarkier.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Idrott, hälsa och normer

Avsnitt 27 av 30

Johan Häggman är lärare i idrott och hälsa samt religion på Kålltorpsskolan i Göteborg. Han är också förstelärare i genus och normer. Vi träffar honom för att höra hur han får in genus och normer i idrottsundervisningen och hur han gör för att få alla att känna sig bekväma med att ha idrott i skolan.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2015

Jämställdhet i praktiken

Jämställdhet ska vara ett kunskapsområde som diskuteras med eleverna och som utvecklas i takt med deras skolgång. Det menar de båda jämställdhetsexperterna David Flato och Maria Hulth. Här ger de en samling enkla förslag på hur man som pedagog kan förklara genus och jämställdhet. Inspelat den 27 oktober på Älvsjömässan i Stockholm. Arrangör: Skolforum.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

De empatiska barnen

Avsnitt 23

Barnläkaren Lars H Gustafsson har mångårig bakgrund inom elevhälsan. Enligt honom känner många elever ett stort ansvar för sina klasskamrater och oroar sig för dem, trots att de egentligen inte ska behöva axla den rollen. Han kallar dem för "klassens socialarbetare", personer med en väl utvecklad empatisk förmåga som han menar att det är viktigt att möta på rätt sätt. Och vara rädda om. "Är det någonting vi behöver idag så är det de här medkännande barnen. Skolan skulle inte klara sig utan dem", säger Lars.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Campus Stockholm

Konsten att hantera kulturkrockar

Ståuppkomikern Marika Carlsson föreläser om hur hon använder humorn som vapen för att berätta om sina egna upplevelser av rasism och utanförskap. Vad krävs för att räknas som en självklar del av ett samhälle och vad är det som skapar känslan av att inte riktigt höra till? Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förskolesummit 2015

Genuspedagogik fungerar!

Förskolechef Lotta Rajalin startade Sveriges första genusförskola. Här ger hon en snabbkurs i genusvetenskaplig syn på barn. Ben Kenward berättar om en studie om hur genuspedagogik fungerar som visar att det bland annat sker mindre stereotypisering i så kallade genusneutrala förskolor. Inspelat på Stockholms universitet den 12 juni 2015. Arrangörer: Stockholms stad och Stockholms universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Män i förskolan

Avsnitt 20 av 30

På Jära Gårds förskola i Jönköping är hela fyra i personalstyrkan män. Det är delvis ett resultat av en medveten jämställdhetsstrategi från Jära gårds förskolas sida. Fler män i förskolan är ett önskemål som hörs från många håll. Vad tänker den manliga delen av personalen om det här? Vilken roll är förväntas de fylla i förskolan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Skolan och extremismen

Avsnitt 35 av 37

Flyktingboenden som brinner, ungdomar som ansluter sig till terrorgruppen IS och en ung man som går in på en skola och dödar två personer utifrån deras hudfärg - när extremismen kommer upp till ytan i samhället är inte skolan förskonad. Och ofta betonas skolans roll för att förebygga hat och fördomar. Men hur ska lärare förhålla sig till extrema åsikter när de dyker upp i klassrummen? Med konfrontation eller med dialog? Bör fokus ligga på individers åsikter eller på strukturer i samhället?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Hur kan kunskapen om hedersproblematik bli bättre?

Avsnitt 32 av 37

Skolpersonal spelade en viktig roll för att Melissa skulle våga bryta upp från sin familj och den kontroll hon levde under hemma när hon gick i gymnasiet, en tid i livet som hon själv beskriver som att hon var i kläm mellan två världar. Tommy Eriksson, undervisningsråd på Skolverket, säger att det finns en stor elevgrupp som lever med hedersrelaterade frågor i sin vardag. Han menar att hedersproblematik behöver komma upp på dagordningen och att kompetensen på området bland skolpersonal behöver öka.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDet handlar om mobbning

Det handlar om mobbning

Varje vecka mobbas 60 000 barn. Det måste inte vara så. Studiodebatt om mobbningens mekanismer, konsekvenser och lösningar. Medverkande: Musse Hasselvall, programledare för Det handlar om dig; Martina Haag, programledare för Det handlar om oss; Claes Jenninger, pappa till en pojke som begick självmord; Jesper Englin, utbildare på Sverok; Marwa Karim, bloggare; Ibtissam Karim, mamma till Marwa; Stephan Andersson, barn- och elevombud i Norrköpings kommun; Mattias Backman, egenföretagare; Lina Axelsson Kihlblom, grundskolechef i Haninge kommun; Morgan Alling, programledare för Morgans mission. Programledare: Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Ansvar

Avsnitt 6 av 17

Tema: mobbning. Hur ser ansvaret ut när mobbning är ett faktum? Har eleverna något ansvar? Vi besöker Östergårdsskolan i Halmstad, där man jobbar med kamratstödjare. Det innebär att några elever bland annat ska hålla koll och rapportera till vuxna om de ser att någon blir mobbad. Metoden har varit omdiskuterad och en del menar att det är fel att lägga ansvaret på eleverna. Samtidigt sker ofta mobbning när skolpersonal inte är närvarande. Anna Wälivaara som är lärare på skolan tycker att kamratstödjare, som en del i ett större antimobbningsarbete, fungerar bra.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Normer

Avsnitt 5 av 17

Tema: mobbning. Normer och värderingar sätts tidigt i livet. Hur kan skolan jobba med normer och värderingar för att förhindra mobbning? Det pedagogiska arbetet på förskolan Rörmokaren går ut på att jobba normkritiskt - mot utanförskap och mobbning. Vi träffar förskolläraren Camilla Liljedahl.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Skolmiljö

Avsnitt 4 av 17

Tema: mobbning. Hur mycket påverkar skolmiljön mobbningen? Och hur kan man jobba med skolmiljön för att motverka mobbning? Vi besöker nya Raketskolan i Kiruna, en skola arkitektritad för att förebygga mobbning och utanförskap. En som lockades av den här miljön och arbetet på skolan är läraren Maria Isaksson.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Nätmobbning

Avsnitt 3 av 17

Konflikter som uppstår i skolan fortsätter ofta ute på nätet. Hur ska skolan jobba med mobbningen som sker på nätet? Och är det verkligen skolans ansvar? Vi besöker Drottning Blankas gymnasium i Stockholm där rektor Norma Aznar har bestämt att de måste ta tag i nätmobbningen. De använder bland annat en app där eleverna när som helst på dygnet kan anmäla vad de ser eller råkar ut för.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Samverkan

Avsnitt 2 av 17

Tema: mobbning. Ofta börjar mobbning på skolan och fortsätter sedan på fritiden. Men ibland är det tvärtom, konflikter som börjar efter skoltid följer med in i klassrummet nästa dag. Vilket ansvar har skolan för hur eleverna mår och vad de gör på sin fritid? Hur kan skolan samarbeta med föräldrar, föreningar eller andra delar av samhället för att förebygga mobbning efter skoltid?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärlabbet

Se mobbning

Avsnitt 1 av 17

Att jobba framgångsrikt mot mobbning är svårt. En metod som fungerar på en skola, fungerar inte nödvändigtvis på en annan. Många konflikter i skolan startar på rasten. På Håstaskolan i Hudiksvall lyckas man minska mobbningen med hjälp av gemensamma rastaktiviteter. Vi träffar skolans rektor Hege Arola.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

127 sisters - bara för tjejer

Avsnitt 18 av 37

Naziha Hariri och Eva Hariri tycker att det kan kännas som att tjejer måste skrika för att höras. De har varit med och startat 127 sisters för tonårstjejer i postnummerområdet 127 i södra Stockholm. Gruppen startades för att ge tjejer ett sammanhang utanför skolan där de kan ta plats och vara sig själva. Gruppen jobbar nu med att sätta upp en musikal som ska handla om deras egen verklighet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Barnen och tiggeriet

Avsnitt 1 av 37

På bara några år har gatubilden i Sverige förändrats dramatiskt. Det går inte längre att blunda för att det finns fattiga EU-medborgare som behöver tigga för att tjäna sitt levebröd. Vad tänker barn om att det finns människor som måste tigga? Tycker de att vuxna är tillräckligt bra på att förklara varför det ser ut så här? Och hur pratar man om det i skolan?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Grafittan och moralpaniken

Avsnitt 24 av 35

Konstnären Carolina Falkholt uppförde en grafittimålning av en snippa, en "grafitta", på en vägg i en högstadieskola i Nyköping. Verket var en kommentar till den verbala kränkningskultur som konstnären menar att högstadiet bär på. Men Nyköpings kommun, som hade beställt konstverket, fick kalla fötter när de såg resultatet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Ingen ska behöva gå till skolan med en klump i magen

Avsnitt 22 av 30

Pedagogen Carin Norström Lindström på Södermalms skola i Sundsvall arbetar mot mobbning och kränkande behandling. Hennes arbetssätt som utgår från Friends metodik sprider sig till andra skolor. Vi följer med på en kamratstödjarträff med elever i årskurs 3 och 4 där man arbetar med värdegrunder.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Fråga oss