Biologi

Djur och natur

(435 program)

DjurEkosystemNaturbrukVäxterårstider

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsa med

Farliga djur

Avsnitt 1 av 7

En liten genomgång av farliga djur i världen. Men vilket är det allra farligaste? Texten är lugn och med många upprepningar som introducerar ord och begrepp kring djur och världsdelar. Textat så att nybörjarläsaren kan träna sin läshastighet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkrutt följer spår

Tasspår

Avsnitt 3 av 5

Det är vinter och snö. Var är igelkotten nu? Är den ute och springer i snön? Det går kanske att hitta tasspår! Skrutt går ut och letar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSå funkar Sverige

Naturtillgångar

Avsnitt 9 av 10

Hur har Sverige blivit ett rikt land? Varför är den svenska naturen viktig? Vad är allemansrätt?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkrutts fågelbok

Små fåglar

Avsnitt 1 av 5

Skrutt samlar på saker, dokumenterar och ritar. Vi har fått låna Skrutts fågelböcker. Vi bläddrar i dem och möter helt vanliga fåglar som Skrutt har sett nära förskolan eller på lite längre utflykter i staden. I boken om Små fåglar verkar det vara talgoxe, blåmes, domherre och sådana små fåglar som Skrutt har ritat av.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVarmt, kallt och mittemellan

Höst

Avsnitt 3 av 4

Vad är höst? Är det en regnig årstid mellan sommar och vinter? Eller är det en vacker årstid med starka färger, goda svampar och vackra fåglar? Man kan ha olika åsikter om det och forskare har sina sätt att se på det.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkrutt följer spår

Frön

Avsnitt 4 av 5

Vinter och kallt. Skrutt hittade inte ekorren i går. Ekorren äter frön, kottfrön. Man kanske kan leta efter matskräp. Skrutt ger sig ut för att leta frön och ekorrar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Kan vi vara vänner?

Avsnitt 6 av 8

Hur gör olika djur när de vill bli kompisar med varandra? Nu kommer den lilla skvadern till Luke igen. Luke vill gärna visa mer film som kan lösa skvaderns bekymmer. Kan skvadern förstå när andra djur vill bli kompisar med varandra? Det kan vara bra att kunna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkrutts fågelbok

Farliga fåglar

Avsnitt 5 av 5

I Skrutts fågelböcker möter vi helt vanliga fåglar Skrutt har sett nära förskolan eller på lite längre utflykter i staden. I boken om Farliga fåglar hittar vi rovfåglar, sådana som äter andra fåglar och som kan äta små Skrutt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKarl-Astrids vänner

Daggmasken

Avsnitt 2 av 5

Naturfilm om daggmasken.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPinos dagbok

Pinos bondgård

Avsnitt 12 av 20

På bondgården finns det många djur som vill ha mat. Vem ska ordna det om inte Pino?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed på jobbet

Hos bonden

Avsnitt 6 av 6

Vad gör en bonde på jobbet? Naomi följer med bonden Katarina under en dag på bondgården. Katarina visar ladugården med korna och förklarar hur kossorna mjölkar sig själva med en mjölkrobot. Naomi hjälper Katarina att mata kalvarna i hagen och undrar om Katarina städar åt korna varje dag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄta löv och bajsa jord

Hur blir det jord?

Avsnitt 3 av 3

Det vi slänger i komposten blir jord, med hjälp av maskar och andra småkryp. Att kompostera är bra. Då matar man maskarna och det blir finfin jord. Det är viktigt, eftersom nästan allt vi äter har vuxit i jorden.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEtt djur tittar in

Ekorren

Avsnitt 2 av 5

Skrutt tittar igenom sin kottsamling och hittar en kotte som någon har ätit på. Utanför finns ett stort djur med en stor svans. Vad kan det vara? Berättare: Vanna Rosenberg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRunt i naturen - Leta svamp

Leta svamp i köket

Det är inte bara i skogen som man kan hitta svampar, hemma i köket finns svampar som är så små att de inte syns. Vi tittar på mögelsvamparna som växer i ost, medicin och på gammal mat. Och på svampen som gör att brödet jäser.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAmanda längtar - kurdiska/kurmanji

Sommaren

Avsnitt 2 av 4

Det är vår. Men Amanda längtar till sommaren med jordgubbar och värme och bad. Naturbilder från svensk natur i norr och söder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkrutt följer spår

Fågelspår

Avsnitt 1 av 5

Det är vinter. Vad gör skatan nu? Skrutt går ut och letar efter fågelspår.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSkrutt följer spår

Gå i ide

Avsnitt 2 av 5

Det är vinter. Var är igelkotten nu? Sover igelkottar på vintern? Ja, det gör de! Skutt går ut och letar lite.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKapten Balans och tidsmaskinen

Mot Nordpolen

Avsnitt 16 av 20

Varför har vi årstider? Nahas ska försöka förklara för Kapten Balans varför det finns olika årstider och skickar honom till Nordpolen med tidsmaskinen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hur vet trädet att det är höst?

UR Samtiden - Hur vet trädet att det är höst?

Nästan exakt samma dag varje år börjar aspens löv att gulna. Men olika aspar väljer olika dagar. Hur går det till? Stefan Jansson, professor i växters cell- och molekylärbiologi, berättar för mellanstadieelever om trädens gener. Inspelat 5 februari 2014. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samhällets utmaningar

Så påverkas vår miljö av läkemedel

Micael Jonsson, forskare i ekologi, berättar hur de cirka 1200 läkemedel vi använder i Sverige påverkar miljön. Han har bland annat undersökt hur medicinrester kan påverka fiskar. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samhällets utmaningar

Avloppsvatten som bioenergi

Alger som odlas i avloppsvatten kan ge biomassa, djurföda och på sikt kanske också livsmedel till oss människor. Mikroalgforskaren Francesco Gentili pratar om varför man kan odla alger som livsmedel. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samhällets utmaningar

Skogen som kolsänka

Johan Bergh, forskare i sydsvensk skogsvetenskap vid Sveriges lantbruksuniversitet, förklarar hur olika faktorer i klimatet påverkar kolbalansen i skogen. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samhällets utmaningar

Bra och dåligt med hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist, forskare i skogsskötsel vid Sveriges lantbruksuniversitet, förklarar hur blädningsbruket kan vara en väg till hyggesfri skog, och ett alternativ till den traditionella slutavverkningen. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Samhällets utmaningar

Markanvändningen i utvecklingsländer

Mats Sandewall, forskare i skogsresurser vid SLU, berättar om hur vi har sett på skog och mark genom tiderna. Rätt användning av skog och mark kan ge utvecklingsländerna den framåtrörelse de behöver. Moderator: Sverker Olofsson. Inspelat 5 mars på SLU i Umeå. Arrangör: Umeå universitet och SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Här finns mat!

Avsnitt 4 av 8

Luke får åter igen besök av skvadern, det lilla djuret som inte vet vad det är. Djurtolkaren Luke samlar på naturfilm och vill försöka hjälpa till. Kan skvadern förstå när andra djur frivilligt eller ofrivilligt berättar för varandra var maten finns?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Du är dum!

Avsnitt 2 av 8

Luke får besök av en skvader. Men vad är en skvader? Luke som är en djurtolkare och samlar på naturfilm vill lösa gåtan om det udda djuret. Kan skvadern förstå när andra djur blir sura eller rädda och säger att "Du är dum!"?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Akta!

Avsnitt 5 av 8

Nu kommer den lilla skvadern till Luke igen. Den vill nog titta på djurfilmer. Tolken Luke som samlar på naturfilm visar gärna och hoppas på en lösning på gåtan om sagodjuret. Kan skvadern förstå när andra djur varnar? När de ropar "Akta!" till varandra. Det är ju bra att kunna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Det är mitt!

Avsnitt 1 av 8

Luke får besök av en skvader. Men vad är en skvader? Luke som är en djurtolkare och samlar på naturfilm vill lösa gåtan om det udda djuret. Kan skvadern förstå när andra djur hävdar revir, när de säger "Det är mitt!"?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Ha ha!

Avsnitt 3 av 8

Luke får åter igen besök av skvadern, det lilla djuret som inte vet vad det är. Djurtolkaren Luke samlar på naturfilm och vill försöka hjälpa till. Kan skvadern förstå när andra djur luras, när de kan se ut som bakgrunden, när de lurar till sig mat eller när de bara springer i sicksack?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Mamma! Pappa!

Avsnitt 7 av 8

Hur gör olika djur när de pratar med sina mammor och pappor? Den lilla skvadern vet fortfarande inget om sig själv. Luke som är tolk försöker med en film igen. Förstår skvadern när andra djur pratar med sina mammor och pappor? Bebisprat? Är skvadern en unge?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLuke och Skvadern

Du är söt!

Avsnitt 8 av 8

Luke gör ett sista försök att hjälpa skvadern att förstå vem den är, med en film där djuren visar varandra kärlek. De säger puss och du är söt, om man översätter till människospråk. Men vad händer nu? Det här har inte Luke väntat sig.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ingvar Lindqvistdagen 2014

Genetiskt modifierade växter

Diskussionen om genetiskt modifierade växter väcker många känslor. Stefan Jansson, professor från Umeå universitet, reder ut begreppen och presenterar en guide för vilsna lärare. Inspelat den 1 april 2014 i Beijersalen i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Regeringens miljöpolitik

Miljöminister Lena Ek (C) berättar om regeringens proposition för biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Inspelat den 29 april på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Rött blir grönt i hav

Marinbiologen Mona Naeslund berättar att tillståndet för den svenska havsmiljön är otillfredsställande eller dåligt. Björn Sjöberg på Havs- och vattenmyndigheten berättar vilka åtgärder som planeras för att förbättra tillståndet. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april i Uppsala. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Att pricka linjen

Åsa Hagner, biolog på Institutionen för skoglig resurshushållning vid SLU, berättar om arbetet med att inventera Sveriges stränder. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Rött blir grönt i odlingslandskap

Växtekologen Anders Jacobson från SLU redogör för det allvarliga läget för Sveriges gräsmarker. Olof Johansson på Jordbruksverket berättar vilka åtgärder som planeras för att förbättra statusen. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Schrödingers buskmus

Sverige måste rapportera om alla arter i den svenska faunan till EU vart sjätte år. Men vad gör man när en art inte går att hitta? Pavel Bína berättar om sin jakt på den svenska buskmusen. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april i Uppsala. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Rött blir grönt i skog

Ekologen Håkan Berglund berättar att bevarandestatusen för de skogliga naturtyperna i Sverige är otillfredsställande eller dålig. Johan Wester på Skogsstyrelsen berättar vilka åtgärder som planeras för att förbättra statusen. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Naturens hälsokontroll

Botanisten Wenche Eide presenterar resultaten från den mest omfattande datainsamling som gjorts i Sverige vad gäller naturtyper och arter. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Källor på skrivbordet

Genom studiet av arter som bara växer vid källor har 22 000 av vanligtvis svårinventerade källor och källflöden lokaliserats i Sverige. Naturvårdshandläggare Magnus Martinsson berättar. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april på SLU i Uppsala. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hav tröst - ett samtal om Östersjön

UR Samtiden - Hav tröst - ett samtal om Östersjön

Ett panelsamtal om tillståndet i Östersjön. Medverkande: Allan Larsson, Björn Risinger, Oskar Kihlborg, Anita Brodén (FP), Anders Lindberg, Tina Elfwing, Christoph Humborg. Moderator: Hanna Zetterberg. Inspelat i Almedalen på Gotland i juli 2013. Arrangör: Stockholms universitet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

En ros är en ros är en ros

Historikern Jenny Beckman säger att saker som saknar ett namn är väldigt svåra att få syn på. Genom miljöbegrepp som "ekosystemtjänster" så synliggörs saker som naturen gör som vi annars inte skulle ha lagt märke till. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flora och fauna 2014

Ett fågelperspektiv på svensk natur

Mikael Svensson på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) berättar att 19 miljoner fågelpar har försvunnit från den svenska fågelfaunan mellan åren 1988-2012. Det är nästan var fjärde fågel. Från konferensen Flora- och faunavård 2014. Inspelat den 29 april på SLU i Uppsala. Arrangör: Artdatabanken vid SLU.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Krokodilens avancerade hjärta

UR Samtiden - Krokodilens avancerade hjärta

Michael Axelsson är professor i biologi och miljövetenskap. Han berättar om sin forskning, om krokodilens utveckling under de sju miljoner år den funnits på jorden och om dess fantastiska hjärta. Inspelat på Stadsbiblioteket 300m2 i Göteborg den 17 februari 2014. Arrangör: Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Orden och jorden

Författaren Jujja Wieslander berättar om sin bok Sent i september – en sorts trädgårdsbok som handlar om det som växer, lever och dör i trädgården och i livet. Det handlar om betydelsen av en trädgård och hur den kan bli en tröst i livet. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 26 september 2014. Arrangör: Natur & Kultur.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Om naturböcker för barn

Författaren och illustratören Jessika Berglund berättar om natur i böcker för barn och om kopplingen mellan natur och läsning. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 25 september 2014. Intervjuare: Marie-Caroline Biver. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Människans natur 2014

Det hållbara jordbruket

Timothy Crews är forskningschef vid The Land Institute i Kansas, USA. Han föreläser här om traditionellt jordbruk och menar att det kan ge mer avkastning än vad som tidigare har ansetts vara möjligt. Inspelat i Båstad 31 juli 2014. Arrangör: Antonia Ax:son Johnsons stiftelse för miljö och utveckling.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lök utan tårar

UR Samtiden - Lök utan tårar

Bente Eriksen Molau som är forskare i biologi och miljövetenskap berättar om nyttoväxterna och deras ursprung. Kan man få fram lök som inte får oss att gråta när vi skär den? Och vad är egentligen skillnaden mellan en mandarin och en clementin? Inspelat 25 april 2014 på Stadsbiblioteket i Göteborg. Arrangör: Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Människans natur 2014

Djurens rättigheter

Advokaten Steven Wise har i mer än 30 år arbetat för det han kallar icke-mänskliga rättigheter. Han menar att djur borde ha lagliga rättigheter, precis som människor. Inspelat i Båstad 31 juli 2014. Arrangör: Antonia Ax:son Johnsons stiftelse för miljö och utveckling.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Fråga oss