Information och media

(523 program)

Informationssökning och källkritikInternet och digitala medierMassmedia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Källkritik

Avsnitt 1 av 6

Är allt som sägs och skrivs sant? Och hur vet man om man kan lita på en källa? Reportern Jenny går på en nit när hon missar källkritiken och Andreas Widholm förklarar skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla. Och så får vi lära oss frågarna man ska ställa för att få fram sanningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Internet

Avsnitt 3 av 8

De flesta använder internet varje dag. Men det är inte alltid så lätt att förstå hur det fungerar. Deltagarna får förklarat hur en bild kan skickas över nätet. Utmaningen efteråt består i att skriva rätt ettor och nollor med hjälp av lampor och en delvis maskerad ASCII-tabell. Efter en intervju med säkerhetschefen på Internetstiftelsen blir det tävling i dekryptering. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Fejkade sidor

Avsnitt 1

Åsa och Emelie söker upp den mytomspunna "Storken", ett klassiskt nättroll som länge figurerat på nätet. Han står bakom många fejkade sidor och artiklar. Vem är "Storken" och varför gör han det här?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är maskinkod?

Avsnitt 1 av 10

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mälardalens högskola: populärvetenskapliga föreläsningar

Informationsdesign

Hur kan man anpassa bild, text och rum efter människorna som ska ta del av informationen? Olika grupper har olika behov. Yvonne Eriksson, professor i informationsdesign, talar om bilders innebörd i olika sammanhang. En föreläsning vid Mälardalens högskola.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Algoritmer

Avsnitt 2 av 10

Algoritmer kan man arbeta med på många olika sätt. Karin Nygårds och hennes elever sätter ihop en algoritm för hur man kan skriva en saga.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaKjellkritik

Skriftliga källor

Avsnitt 1 av 8

Vad är en skriftlig källa? Är det mantalslängder, klotter eller en löpsedel? Och vad har Andrées luftfärd med källkritik att göra? Kjell Eriksson går till botten med de skriftliga källorna och åker längst ner i Riksarkivet för att gräva i uppseendeväckande dokument. På Skolverket får han även hjälp att definiera källkritik. Skolverket fångar micken och rappar Kjellkritiklåten. Reportern Josefiné Nettelbladt tar sig an det alltmer utbredda scroll-syndromet.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en algoritm?

Avsnitt 6 av 10

Karin Nygårds pratar med deltagarna om datorspel. De får i uppdrag att göra ett eget datorspel med hjälp av blockprogrammering. Ett annat uppdrag de får handlar om att använda instruktioner för att sätta ihop en algoritm över en morgonrutin. Algoritmer är instruktioner som datorn följer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Tjejer och killar i media

Avsnitt 5 av 6

Skildras tjejer och killar olika i media? Experten Anja Hirdman berättar mer om detta. Reportern Jenny Josefsson blir lurad av en professor som menar att killar och tjejer är från olika planeter. Historiska reportern reser tillbaka till 1700-talet och får se hur man tyckte att män skulle se ut då.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKällkritik

Bildsökning

Avsnitt 4

Vad är sanningen bakom Ikeas nya regnbågsfärgade "Putinkudde"? Finns den verkligen på riktigt? Hur gör man en grundläggande bildsökning?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Farlig rapportering - är det värt det?

Avsnitt 1 av 5

Är det värt att utsätta sig för livsfara för att ta reda på sanningen? 19-åriga Betlehem Isaak drömmer om att bli journalist som sin pappa. Han heter Dawit Isaak och har suttit i fängelse i Eritrea sedan 2001 när han startade en tidning tillsammans med sina kollegor. Betlehem berättar hur hennes pappa greps vid frukostbordet den där morgonen, och hur hon tänker kring risker och journalistisk. Vi träffar också journalisten Martin Schibbye, som tillsammans med Johan Persson satt fängslad i Etiopien i över ett år.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVälkomna nästan allihopa

Den muslimska faran

Varför är svenskar rädda för muslimer? Vilka krafter verkar för respektive emot moskébyggandet på Hisingen i Göteborg? Varifrån kommer den negativa bilden av muslimer? Är muslimerna ett hot mot den svenska kulturen?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2016

Programmering med och utan dator

Om du kan bygga med lego, baka eller lägga pussel så kan du programmera, menar Ewa-Charlotte Faarinen, universitetsadjunkt i matematik och lärande. Tanken är att inspirera och visa kreativiteten i att jobba med blockprogrammering i undervisningen. Det viktiga är inte ett specifikt programmeringsspråk utan att vi lär ut tankesättet, säger hon. Inspelat på Stockholmsmässan den 31 oktober 2016. Arrangör: Skolforum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Optimera din sökning på internet

Internet är en viktig resurs när du pluggar. Här får du tips på hur du kan göra dina sökningar så bra som möjligt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - att tolka bilder

När vi dagligen bombarderas med bilder är det bra att kunna förstå dem. Här lär du dig läsa bild på samma sätt som du läser text.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka plugga

Källkritik - att dela på internet

Hur källkritisk är du när du delar saker vidare på internet? Förr när vi delade information med varandra kanske det stannade mellan dig och dina vänner eller vid middagsbordet. Men idag kan du dela saker vidare snabbt och till väldigt många. Därför är det kanske extra viktigt att det du delar och skickar vidare faktiskt är sant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det? - teckenspråkstolkat

Reklam

Avsnitt 4 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Hon ska ta reda på vad hundar äter. Men det är lättare sagt än gjort. Jenny får en massa reklamerbjudanden. Hunden Kjell berättar under kisspromenaden om olika typer av reklam. Men vilken reklam kan man tro på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om ett reklamerbjudande är pålitligt eller inte.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - teckenspråk

Maskinkod

Avsnitt 1 av 5

Vi lär oss grunden bakom programmering och tankearbetet som krävs. Första utmaningen handlar om mönster. Deltagarna ska pärla varsitt halsband med samma mönster som färdiga armband. I den andra utmaningen ska deltagarna prova på datorns eget språk, maskinkod. I tredje och sista utmaningen ska deltagarna programmera en mänsklig robot att vattna en blomma genom att använda kodbrickor. Som slutfråga vill Gabriella veta vad en ASCII-tabell är för något.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - lektionstips

Logiskt tänkande

Avsnitt 10 av 10

Att tänka i flera led och hitta lösningar på problem tränas när man programmerar. Karin Nygårds och hennes elever arbetar med problemlösning genom att tänka logiskt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Datorer

Avsnitt 1 av 8

Hur ettor och nollor kan bli till spel, bilder och text. Deltagarna får tävla tillsammans i tre moment. Det första handlar om vad transistorer är för något. Det andra om att kunna läsa ettor och nollor i form av lampor. Efter besök i en serverhall i Stockholm, kommer det tredje momentet. Nu ska deltagarna först montera ihop en dator, och sedan programmera den att skapa ljud/musik, som datorn ska kunna spela upp. Allra sist ett quiz.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Sociala medier

Avsnitt 7 av 8

Många umgås dagligen med sina vänner via sociala medier. Vi tittar närmare på programmeringen bakom. Deltagarna får en utmaning som handlar om vem som kan se vad av det som delas i sociala medier. Vi får se hur algoritmer bestämmer hur inlägg i sociala medier sorteras och rangordnas när man ser dem. I den andra utmaningen får deltagarna programmera en robot att åka igenom en bana utan att köra på hinder på vägen till mållinjen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Dataspel

Avsnitt 5 av 8

Vad är det som gör dataspel snygga? Vi får följa dataspelens utveckling från de första spelen. Hemligheten bakom utvecklingen är stora mängder kod. Deltagarna får en utmaning som handlar om kod skriven i programmeringsspråket C++. Den sista utmaningen de får går ut på att montera ihop en dator som de sen ska programmera.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera 2.0

Säkerhet

Avsnitt 6 av 8

Om hur man håller sig säker i den digitala världen. Vad ska man akta sig för på nätet? Tips på hur man på bästa sätt skyddar sig mot virus, phishing och attacker. Deltagarna får en utmaning som handlar om att rangordna lösenord utefter hur säkra de är. I den andra utmaningen ska deltagarna dekryptera ord med hjälp av krypteringsnycklar.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är programmerat?

Avsnitt 2 av 10

Hur vet man att något är programmerat? Karin Nygårds diskuterar med deltagarna om vilka saker de har hemma som är programmerade och hur de skulle vilja förbättra sakerna. Deltagarna gör utmaningar om sortering efter villkor och de ska med hjälp av pilar försöka styra en robot.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera

Vad är en loop?

Avsnitt 5 av 10

Loop betyder att något görs om och om igen. Karin Nygårds pratar med tre deltagare om begreppet loopar och frågar om de stöter på det i sin vardag. Deltagarna får genomföra en utmaning som handlar om att programmera en robot med kodbrickor så att den bakar en tårta.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera - syntolkat

Musik och programmering

Avsnitt 8 av 10

Vad är skillnaden mellan musik som spelas på ett akustiskt piano och den som spelas på ett digitalpiano? Karin Nygårds pratar med deltagarna om saker som är programmerade. De får en uppgift som handlar om att sätta ihop en algoritm av kodremsor och ett uppdrag där de ska programmera ett bananpiano.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Så googlar du

Avsnitt 2 av 5

Jenny fortsätter med sin vlogg. Idag ska hon ta reda på varför hundar har svans. Men det är lättare sagt än gjort. Kanske kan hon söka information på nätet? Hunden Kjell tipsar om hur man googlar. Men vilka sidor på nätet kan hon lita på? Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en sida på nätet är pålitlig.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHur vet du det?

Vilka källor kan du lita på?

Avsnitt 1 av 5

Jenny vill göra en vlogg om hundar. Men vilka källor kan hon lita på? Idag ska hon ta reda på vad en hund är. Men det är lättare sagt än gjort. Var kan hon söka information? Hunden Kjell förklarar under kisspromenaden vad en källa är. Källkritikerna presenterar de fem källkritiska frågorna man kan ställa för att ta reda på om en källa är pålitlig. Till slut hittar Jenny fram till ett svar på frågan om vad en hund är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Mönster

Avsnitt 8

Hur kan vi koppla att kunna se mönster till programmering? Kristofer förklarar. Inom programmering letar vi mönster för att hitta lösningar på problem. I klassrummet får eleverna leta buggar i mönster och jobba med att följa olika mönster. På det viset kan man öva tankesätt som man har nytta av inom programmering.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Begrepp

Avsnitt 12

Kristofer visar hur man tecknar olika begrepp inom programmering.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Programmeringsspråk

Avsnitt 3

Idag finns tusen olika programmeringsspråk - Kristofer berättar om några av dem. Eleverna får lära sig om programmeringsspråk och själva programmera en fågel som ska fånga en gris med hjälp utav blockprogrammering. Sedan kan eleverna själva se hur det ser ut i JavaScript.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaProgrammera mera för lärare

Vad är programmerat?

Avsnitt 1

Kristofer berättar hur en dator kan se ut inuti. Vad går att styra med hjälp av datorer? För att göra tekniken begriplig undersöker Ann-Louise Lindström och hennes elever vilka programmerade föremål som finns runt omkring oss och hur programmerade föremål kan se ut inuti.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fara eller risk?

Kommunikationen

Hur kommunicerar myndigheter om risker? Max Boholm, forskare vid Göteborgs universitet, presenterar nya forskningsresultat från studien Formas. Inspelat den 31 maj 2017 på Clarion Hotell Gillet, Uppsala. Arrangör: Riskkollegiet och Livsmedelsverket.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att vara på internet

Avsnitt 6 av 6

Får man låtsas att man är någon annan på internet? Sofia Mirjamsdotter berättar vad som är bra med att finnas på nätet och vilka risker som finns. Historiska reportern rester till vikingatiden för att ta reda på hur länge bloggar har funnits.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDidaktorn

Digitalkunskap

Avsnitt 61

Hur gör man för att få in digitala kunskaper i skolans ämnen? Och varför? När läraren Karin Nygårds för fem år sedan testade på programmering blev det uppvaknande för henne. "Jag tänkte: varför har jag gått och trott att det här var så svårt?'" Och hon insåg också att de nya kunskaperna gav en förståelse för omvärlden som hennes elever behövde få med sig. Så hon satte ihop ett nytt ämne, "digitalkunskap", där hon lät eleverna få en fördjupad inblick i vårt nya digitala samhälle. Men snabbt insåg hon att det inte räckte. "Det är ju mer än att vi bara kan betala räkningar på internet. Det är sociala aspekter, relationer, juridik, etik och att det faktiskt påverkar samhällsstrukturer. Aspekter som finns i alla ämnen i läroplanen. Och i livet." Så hon tänkte om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Gratistidningen i en mobil tidsålder

Kommer gratistidningarna att överleva konkurrensen från de mobila enheterna? Medverkande: Thomas Nyhlén, vd för Lokaltidningen Mitt i; Oscar Westlund, docent vid JMG. Moderator: Markus Pettersson. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat 6 mars på Svenska mässan. Arrangör: Stampen media group.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Medier - för vem?

Kan medier konsumeras på lika villkor? Med bl.a. Catarina Ahlqvist, SRF; Magnus Larsson, Myndigheten för radio och tv; Roland Esaiasson, MTM. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat 6 mars på Svenska mässan. Arrangör: Myndigheten för radio och tv samt MTM.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Rörligt, streamat och interaktivt

Stina Honkamaa Bergfors, vd United screens, talar om strategier för hur nordiska mediebolag ska lyckas sprida sina program och samtidigt tjäna pengar på sina produkter. Moderator: Johanna Koljonen, Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat 7 mars. Arrangör: Stampen media group.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Spel - positiv förändringskatalysator eller meningslös fritidssyssla?

Jenny Brusk, forskare i datavetenskap vid Skövde högskola, och Joakim Eklund, spelutvecklare på Hello there, diskuterar för- och nackdelar med dataspel och spelande. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat 7 mars på Svenska mässan. Arrangör: Stampen media group.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Alla pratar, ingen lyssnar

Ljudexperten Julian Treasure berättar hur vi påverkas av alla ljud som omger oss. Moderator: Johanna Koljonen. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat den 7 mars. Arrangör: Göteborg & Co samt Mediedagarna i Göteborg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Redaktörens roll i media

Journalisten Seymour Hersh menar att dagens nyhetsredaktörer är ”möss som vill vara råttor” - de är för nära makten. David Crouch, redaktör på Financial Times, analyserar Hershs argument. Moderator: Ulla Sätereie. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat den 7 mars. Arrangör: JMG.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Mediedagarna 2014

Vem tar ansvar för etiken i sociala medier?

Hur avgörs om ett konto på sociala medier är tidningens egendom eller tillhör den enskilda journalisten som privatperson? Med bl.a. Ola Sigvardsson, PO, och Yasmine El Rafie, Sveriges Radio. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat 6 mars på Svenska mässan. Arrangör: Journalistförbundet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden Tema

Journalisten och medierna

Du behöver bara tillgång till internet för att kunna sprida information och åsikter över hela världen. I informationssamhället behöver vi vara kritiska till allt vi läser och lära oss att sortera material. Vi får veta vad kritiskt tänkande innebär och träffa journalister som rapporterar i svenska medier från världen.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolbibliotek 2014

Källkritik i nätets tidevarv

Google är för de flesta idag ett fönster mot världen. Men hur formar nätets sökmotorer vår kunskap och vår kunskapssyn? Hur kan deras data granskas? Olof Sundin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap, berättar. Konferensen hölls på Hotel Riverton i Göteborg 18-19 mars 2014. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolbibliotek 2014

Samarbete utifrån Lgr11 i praktiken

Hur kan lärare och bibliotekarier med stöd av läroplanen Lgr 11 samarbeta med digital teknik? Maria Schedvin, skolbibliotekarie i Malmö, berättar hur skolbiblioteket kan stödja både elevers och lärares kunskapsutveckling. Konferensen hölls på Hotel Riverton i Göteborg 18-19 mars 2014. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Stöd att uppfatta, lära och minnas

Framtiden är redan här

Teknikinspiratören Daniel Erkstam menar att de bästa hjälpmedlen är de som inte märks så mycket men som tillför något som underlättar livet. Från FKS inspirationsdagar på ABF i Stockholm 10-11 mars 2014. Arrangör: Föreningen för kognitivt stöd.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Återskapa det förflutna

Nicoló Dell'Unto, forskare i antikens kultur och samhällsliv, berättar att virtual reality gör det möjligt för arkeologer att visualisera fornlämningar i 3D och att visa det för allmänheten. Inspelat den 11 april 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dataspel gör patienter friska

Speldesign för äldre

Hur konstruerar man spel för äldre människor som inte är vana vid dataspel? Ismet Bachtiar, spelkreatör från Norge, berättar här om sina erfarenheter. Föreläsningen var en del av e-hälsomötet Vitalis. Inspelat den 10 april 2014 på Svenska mässan i Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dataspel gör patienter friska

Finska spelföretag styr mot hälsa

Programutvecklaren Jan Storgårds berättar om den finländska utvecklingen av dataspel avsedda att användas i sjukvården. Utvecklingen tog fart för ett år sedan och sedan dess har flera företag gett sig in på marknaden. Föreläsningen var en del av e-hälsomötet Vitalis. Inspelat den 10 april 2014. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Dataspel gör patienter friska

Spelifiering som utmaning

Fördelen med spel om hälsa är att man interagerar istället för att hela tiden bli tillsagd vad som är rätt och fel. Spelkonstruktören och professorn Simon Mc Callum berättar. Föreläsningen var en del av e-hälsomötet Vitalis. Inspelat den 10 april 2014 på Svenska mässan i Göteborg. Arrangör: Svenska mässan.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Fråga oss