Kemi

(274 program)

Kemikalier i hem och samhälle Kemiska processer i kroppen Kemiska processer i naturen Maten och hälsan Materiens uppbyggnad och kretslopp

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta fakta

Socker

Avsnitt 4 av 10

Varför har vi sug efter det som är sött? Och vad händer i kroppen när vi äter socker? Nutritionisten Anki Sundin berättar om suget efter det söta och vad det gör med oss.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTiggy testar

Russinhissen

Avsnitt 4 av 40

Tiggy undersöker om ett russin flyter eller sjunker i ett glas med läsk. Hon upptäcker att kolsyra bildas i läsken när man tillsätter koldioxid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Vatten

Avsnitt 2 av 6

Hur kan vatten se olika ut beroende på temperatur? Och varför kan vissa insekter springa på vattenytan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDu mår som du äter

Proteinbrist

Avsnitt 2 av 6

Vad händer i kroppen om man inte äter proteiner? Radioprataren Kjell Eriksson har fått i uppdrag att inte äta proteiner på en månad. En tuff utmaning för Kjell som älskar korv och bruna bönor. Näringsfysiologen Kristina utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDu mår som du äter

Energidryck

Avsnitt 5 av 6

Vad händer med kroppen om man dricker mycket energidryck? Komikern och skådespelaren Nour El-Refai får i uppdrag att dricka energidryck fyra gånger per dag i två veckor. Vår näringsexpert Kristina Andersson utvärderar resultatet av dieten i det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Vattenhinksbuset - Vad är tyngdkraft?

Avsnitt 12 av 19

Busgänget vill busa med Alindes kusiner som alltid brukar kasta vatten på henne på sommaren. De bestämmer sig för att tillverka en egen vattenhinksanordning med iskallt vatten. Men hur ska de knyta repet för att hinken ska falla ner på bästa sätt, och vad är tyngdkraft egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO - syntolkat

Överdos

Avsnitt 2 av 4

Stephan testar att ta en överdos av energidrycker. Vad är det i dem som påverkar blodtrycket?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFörstå kunskapskraven

Frågeställningar för systematiska undersökningar

Avsnitt 7

"Ett av Skolverkets kunskapskrav i kemi förklaras: "Eleven kan formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån."

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaForskare för framtiden

Kläderna som alstrar elektricitet

Avsnitt 6 av 15

Tänk om våra kläder kunde omvandla kroppsvärme till elektricitet? På Chalmers tekniska högskola leder Christian Müller en projektgrupp som arbetar med just det. Och faktum är att det är teoretiskt möjligt. Utmaningen är att hitta material som kan användas som kläder och som samtidigt kan alstra och leda ström. Genom att utveckla och testa prototyper så rör sig deras forskning hela tiden framåt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Plast

Avsnitt 1 av 6

Plast är ett av vår tids vanligaste material - men vad är det egentligen? Och hur återvinns PET-flaskor?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Luft

Avsnitt 3 av 6

Varför är det svårt att andas på höga höjder? Och hur påverkar syret i luften en eldsvåda?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKemi nästa

Salt

Avsnitt 4 av 6

Varför flyter man så bra i Döda havet? Och vad händer med mat när den saltas?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHär har du din mat

Om grönsaker

Avsnitt 1 av 6

Finns det fyrkantiga tomater? Reportern Madelen åker till Holland och en av Europas största tomatodlingar. Elsa Billgren testar vad som händer när man inte äter vitaminer på en hel månad. I studion lagar Elsa och programledaren Nisse Edwall en grönsakswok.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHär har du din mat

Om bröd

Avsnitt 6 av 6

Reportern Madelen träffar en sädesbonde och besöker en brödfabrik. Stephan Yüceyatak testar vad som händer när man inte äter fibrer på två veckor. I studion lagar Stephan och programledaren Nisse Edwall surdegsbröd.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta fakta

Näring

Avsnitt 1 av 10

Vad behöver människan få i sig för att överleva? Johan Bogg, läkare och överlevnadsinstruktör berättar vilken kost man måste äta - som kolhydrater, proteiner och fetter - för att orka och hålla humöret uppe.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFatta fakta

Vattenrening

Avsnitt 3 av 10

Hur gör människor gör för att få rent dricksvatten? Vi besöker Lovö vattenverk och träffar Johanna Ansker som berättar hur vattenrening går till.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDu mår som du äter

Vitaminbrist

Avsnitt 1 av 6

Vad händer i kroppen om man inte äter vitaminer? Modebloggaren Elsa Billgren har fått i uppdrag att inte äta vitaminer på en hel månad. Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDu mår som du äter

Bara fisk

Avsnitt 3 av 6

Blir man smart av att äta mycket fisk? Skådespelaren Paul Tilly får i uppdrag att bara äta fisk under fyra veckor för att se om han kan bli lite smartare. Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDu mår som du äter

Bara skräpmat

Avsnitt 4 av 6

Nikita Sandqvist får i uppdrag att leva enbart på skräpmat i en hel vecka. Kan verka som ett drömläge för en tolvåring, men hur reagerar hennes kropp? Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av dieten i det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDu mår som du äter

Utan fibrer

Avsnitt 6 av 6

Varför behöver vi äta fibrer egentligen? Programledaren Stephan Yüceyatak får i uppdrag att inte äta fibrer under två veckor. Hur kommer hans mage att reagera? Vår näringsexpert Kristina Andersson utsätter honom för bajstestet och utvärderar resultatet från det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNO-land

Kolväte

Avsnitt 5 av 20

Vad är kolväten för något? Precis som det låter så innehåller kolväten grundämnena kol och väte. Det finns många olika kolväten. Det enklaste är metan som är en växthusgas. Tre andra kolväten är: etan, propan och butan.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Nobelpriset

Svante Arrhenius

Avsnitt 1 av 8

Svante Arrhenius fick Nobelpriset i kemi 1903. Han förenade kemi och fysik på ett banbrytande sätt. Genom sina experiment med salt i vatten och elektricitet kunde han visa hur och varför kemiska föreningar ändrar egenskaper när de löses upp i ett lösningsmedel. Svante Arrhenius har betytt mycket för både miljö- och läkemedelsforskning. Han var också den första forskaren som förutsåg växthuseffekten.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Nobelpriset

Marie Curie

Avsnitt 2 av 8

Marie Curie tilldelades som första kvinna Nobelpriset i fysik 1903. Åtta år senare fick hon även Nobelpriset i kemi. Efter ett både snillrikt och tungt arbete hade hon lyckats hitta två nya grundämnen: polonium och radium. Radium kunde användas för att rädda liv i strålbehandling mot cancer, men det var också ett livsfarligt ämne eftersom man i början inte förstod hur farlig strålningen var. Marie Curie var också den som gav namn åt radioaktiviteten. Hon kom att bli en ikon som kvinna och forskare, en roll hon aldrig trivdes med.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden Tema

Hjärnans tolkning av verkligheten

Vår hjärna är en salig blandning av värderingar, erfarenheter och kemi. Men den är också plastisk och kan därför tränas till att se omvärlden i positivt ljus. Ämnesexperter berättar varför vi upplever samma verklighet på så olika sätt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Makt, plast, gift och våra barn

Före detta generaldirektör för Kemikalieinspektionen Ethel Forsberg beskriver sambandet mellan ekonomiska intressen och de farliga kemikalierna i vardagen. Syntetiska kemikalier kan orsaka cancer, skada arvsmassa, ge allergier och störa hormonsystem. Intervjuare: Mattias Österlund.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ingvar Lindqvistdagen 2014

Stimulera elever med speciellt NO-intresse

Undersökningar visar att svenska elever presterar allt sämre i samtliga NO-ämnen. Lärarna Anna Stiby och Patrik Lundqvist försöker vända trenden. De har tagit initiativet till speciella klasser med NO-profil. Inspelat den 1 april 2014 i Beijersalen i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ingvar Lindqvistdagen 2014

Icke periodiska kristaller

Professor Sven Lidin förläser om begreppet aperiodicitet och vad det har betytt för naturvetenskapen. Inspelat den 1 april 2014 i Beijersalen i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden Tema

Prisade pedagoger

Här presenteras årets mottagare av Ingvar Lindqvistpriset - ett pris som årligen delas ut av Kungliga Vetenskapsakademien för att främja undervisningen i naturvetenskap och matematik. Årets pristagare är: Daniel Barker, Anja Eklund, Eva Björklund, och Patrik Lundqvist och Anna Stiby.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Det sötaste vi har

Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm har skrivit en bok om hur vår höga konsumtion av socker och vitt mjöl påverkar våra barn. Hon menar att många av de sjukdomar vi ser hos barn idag, som allergier, astma, depression, akne och adhd, går att knyta till söt skräpmat och ett stillasittande liv. Intervjuare: Hélène Benno.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Hälsofarliga kemikalier för barn

UR Samtiden - Hälsofarliga kemikalier för barn

Åke Bergman är professor i miljökemi vid Stockholms universitet. Han berättar om kemikalier som är hälsofarliga för barn. Vilka åtgärder kan vidtas mot dessa? Inspelat på Stockholms stadsbibliotek den 18 mars 2014. Arrangör: Stockholms universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobelprissamtal i kemi 2013

Nobelprissamtal i kemi 2013

Öppet seminarium med 2013 års Nobelpristagare i kemi. Martin Karplus, Michael Levitt och Arieh Warshel samtalar om vetenskapens framtid och vad de skulle göra om de började som unga doktorander i dag. Moderator: Maria Lindskog, forskare i neurovetenskap vid Karolinska institutet. Inspelat 14 december 2013. Arrangör: Stockholms universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Njutningens kemi

Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi och vill få fler att intressera sig för vetenskap och kemi. Han berättar här om hur våra vardagliga upplevelser och hur vår njutning och lust hänger ihop med kemi. Inspelat på Bokmässan i Göteborg 26 september 2014. Intervjuare: Marie-Caroline Biver. Arrangör: UR.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobelföreläsningar 2014

Stefan W Hell, Kemi

Stefan W Hell tilldelades tillsammans med Eric Betzig och William E Moerner 2014 års Nobelpris i kemi. Här berättar han om utvecklingen av STED-mikroskopet som kan göra att man får upp till tio gånger högre upplösning än med ett vanligt ljusmikroskop. Inspelat den 8 december 2014 vid Stockholms universitet. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobelföreläsningar 2014

William E Moerner, Kemi

William E Moerner tilldelades tillsammans med Eric Betzig och Stefan W Hell 2014 års Nobelpris i kemi. Här berättar han om sin upptäckt av ett grönlysande protein som tillsammans med Eric Betzigs arbete ligger till grund för enmolekylmikroskopin som gör att man kan skapa bilder av mänsklighetens minsta delar. Inspelat den 8 december 2014. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobelföreläsningar 2014

Eric Betzig, Kemi

Eric Betzig tilldelades tillsammans med Stefan W Hell och William E Moerner 2014 års Nobelpris i kemi. Han berättar här om upptäckten av nanoskopin och att med ett vanligt ljusmikroskop kunna skapa en bild av mänsklighetens minsta delar. Inspelat den 8 december 2014 vid Stockholms universitet. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel för gymnasister 2014

Populärt om Nobelpriset i kemi 2014

Vetenskapsjournalisten och författaren Ann Fernholm förklarar på ett enkelt sätt vad 2014 års Nobelpris i kemi handlar om. Priset delas mellan tre forskare som var och en har arbetat med utvecklingen av ett supermikroskop. Inspelat i december 2014 på Kungsholmens gymnasium. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel för gymnasister 2014

William E Moerner - Nobelpristagare i kemi 2014

Nobelpristagaren WE Moerner lyckades som första forskare i världen mäta ljusabsorptionen från en enskild molekyl. Här berättar han om sina upptäcker för nyfikna gymnasieelever. Inspelat den 12 december 2014 på Kungsholmens gymnasium i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel för gymnasister 2014

Eric Betzig - Nobelpristagare i kemi 2014

Eric Betzig är en av 2014 års Nobelpristagare i kemi. Här talar han inför gymnasieelever om hemligheten bakom framgången och vikten att följa sin passion. Inspelat den 12 december 2014 på Kungsholmens gymnasium. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel för gymnasister 2014

Frågestund med Nobelpristagare

Eric Betzig, Stefan W Hell och William E Moerner är Nobelpristagare i kemi 2014. Här svarar de på frågor från gymnasieelever och berättar om hur det känns att få priset. Inspelat i december 2014 på Kungsholmens gymnasium i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Nobel för gymnasister 2014

Hur får man ett Nobelpris?

Sven Lidin, ordförande i Nobelkommittén för kemi, talar för gymnasister och berättar om den säkraste vägen till ett Nobelpris. Inspelat den 12 december 2014 på Kungsholmens gymnasium i Stockholm. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 6 av 19

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Paketbuset - Hur fungerar koldioxid?

Avsnitt 8 av 19

Busgänget vill busa med Alindes mamma som är rädd för höga smällar. De bestämmer sig för att fixa ett paket som smäller, med hjälp av c-vitamin, vatten och en plastburk. Men varför smäller det och vad är koldioxid egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 10 av 19

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Tårtbuset - Den mystiska luften

Avsnitt 11 av 19

Busgänget vill busa med Alindes morbror som alltid tar tårta först på alla kalas. De bestämmer sig för att tillverka en egen ballongtårta som ska smälla när han skär i tårtan. Men hur mycket luft ska de fylla ballongen för att få den bästa smällen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Stinkbombsbuset - Hur sprids en gas?

Avsnitt 4 av 19

Busgänget vill busa med Alindes storkusiner som vägrar att tvätta deras strumpor och har strumpor som stinker. De bestämmer sig för att skapa en egen stinkbomb med hjälp av en surströmmingsburk. Men hur sprider sig en gas och vem av kusinerna kommer att känna lukten av surströmming först?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt

Äggbuset - Vad är surt?

Avsnitt 5 av 19

Busgänget vill busa med Nikkis moster som jobbar på äggavdelningen i en affär. De bestämmer sig för att tillverka egna slemmiga ägg utan skal med hjälp av ättiksprit. Sedan ska de byta ut dem mot de vanliga äggen i affären. Men varför försvinner skalet på äggen efter ett bad i ättiksprit?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Kaffebuset - Vad är en kemisk reaktion?

Avsnitt 7 av 12

Busgänget vill busa med Signes farfar på ett kafé i stan. De bestämmer sig för att försöka få farfars kaffe att svämma över med hjälp av bakpulver. Men varför svämmar kaffet över, och vad är en kemisk reaktion egentligen?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperhemligt - teckenspråk

Väckningsbuset - Hur fungerar balans?

Avsnitt 2 av 12

Busgänget vill busa med Alindes lata kusin som alltid ligger och sover. De bestämmer sig för att bygga en väckningsanordning som gör att en vattenkanna välter och att kusinen får vatten på sig. Men hur ska de få anordningen att fungera och vattenkannans balans att rubbas?

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Viktigt med historiska förebilder

Det finns få kvinnliga forskare och innovatörer historiskt sett, påpekar Marja Makarow, vice ordförande i den finska forskningsakademien. Hon nämner Émilie Du Châtelet som verkade på 1700-talet och Marie Curie som två framstående exempel. Konsekvensen av att det funnits så få kvinnor inom forskningen är att det nu råder stor brist på kvinnliga professorer, rektorer och forskningsledare. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kvinnliga forskare i rampljuset

Kombinera ledarskap med familjeliv

Margaret Buckingham, forskningsledare på Pasteurinstitutet i Paris, berättar här om sin forskning och om att förena en framgångsrik karriär med familjeliv. För henne blev föräldrarna goda förebilder då de hade egna akademiska karriärer. Även lärarna under hennes skolgång blev viktiga, speciellt en kvinnlig lärare som inspirerade henne till att studera biologi. Inspelat på Uppsala universitet den 22 maj 2015. Arrangör: Uppsala universitet, SciLifeLab och Young Academy of Europe.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Fråga oss