Pedagogiska frågor

Fritidspedagogik

(15 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2015

Didaktik och miljöer på fritidshem

Anneli Hippinen Ahlgrens forskning handlar om fritidshem och fritidspedagoger, ur ett lärar- och barnperspektiv. I sitt arbete har hon filmat, observerat och gjort djupintervjuer på tre fritidshem för att få svar på de grundläggande didaktiska frågorna: vad, varför och vem? Fritidsverksamheten måste stärkas och bli mer synlig och fritidspedagogernas status höjas. Här har landets skolledare ett stort ansvar, menar hon. Inspelat den 26 oktober på Älvsjömässan i Stockholm. Arrangör: Skolforum.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Tre pedagoger - om fritidspedagogik

Avsnitt 8 av 30

Vi möter tre olika huvudpersoner ur tidigare program. De arbetar alla före, mellan och efter lektionerna. Det handlar om fritidspedagogik med medverkande från olika skolor i Sverige.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Pedagogen i mellanrummen

Avsnitt 25 av 30

Anders Virmén arbetar som elevvärd på Arenaskolan i Timrå. Han finns tillhands för eleverna mellan lektionerna, driver elevkaféet och är den vuxne de alltid kan vända sig till under skoltid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Fritids i kris

Avsnitt 14 av 35

I flera år har myndigheter och fackförbund slagit larm om att utvecklingen på fritidshemmen är oacceptabel. Barngrupperna är för stora och lokalerna håller inte måttet. Vad får det för konsekvenser för personalen? Och hur mår barnen?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Olof Jonsson, rastpedagog

Avsnitt 30 av 36

Problemen på Tenhultsskolan i Jönköping fick ledningen att söka nya lösningar. Olof Jonssons omtalade verksamhet har gått ut på att utveckla rastaktiviteter i samarbete med eleverna. Hans arbete fick honom nominerad till Lärarpriset 2012.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaLärarrummet

Peter Roupé, fritidsledare

Avsnitt 35 av 36

På Lindeparkens gymnasiesärskolas fritids har eleverna någon form av begåvningshandikapp. En viktig och omtyckt person för eleverna är fritidsledaren Peter Roupé. "Min viktigaste uppgift är att vara en stöttepelare och skapa trygghet utan att bli för curlande."

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fritidspedagogik 2012

Pedagogisk dialog

En central fråga för dagens fritidspedagoger är hur yrket ska få högre status. De senaste åren har det dock hänt en hel del på området. Samtal med Margareta Schröder, utbildningskonsult, och Mauno Korpela, författare och f.d. utvecklingsledare.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fritidspedagogik 2012

När kvalitén får styra

Mauno Korpela, författare och f.d. utvecklingsledare i Motala kommun, berättar om ett unikt projekt i Motala där man lyckats förstärka kvalitén på fritids genom att bland annat satsa på och förbättra dokumentationen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Fritidspedagogik 2012

Fritids igår och idag

Handlar fritids bara om förvaring eller finns det ett djupare pedagogiskt uppdrag? Malin Rohlin, forskare och författare med bakgrund som fritidspedagog, gör en historisk tillbakablick och tittar närmare på hur det pedagogiska uppdraget förändrats i takt med samhällets krav.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFriare kan ingen vara

Trygga barn är fria barn

Avsnitt 5 av 5

Hur tas fritidspedagogernas kompetens till vara av skolledare och politiker? Nyheten om förkortad lärarutbildning och utebliven legitimation fick fritidspedagogen Sanne Undestam att skriva till utbildningsutskottet. Vi möter också Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFriare kan ingen vara

Fritids på offensiven

Avsnitt 4 av 5

Vi besöker Östboskolan och den årliga Värnamo workshop för fritidspedagoger. Vi följer också med pedagoghandledaren Lars Andersson i hans arbete. Han ser gärna att pedagogerna blir mer tongivande i sin samverkan med skolan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFriare kan ingen vara

Det händer på rasten

Avsnitt 3 av 5

I en lärarlös miljö kan eleverna skapa egna regler och de blir lätt osunda. Hör fritidspedagoger, utbildade inom äventyrspedagogik och utvecklingsledare prata om leken som källa till gemenskap, hur man höjer "kulfaktorn" och vikten av yrkesstolthet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFriare kan ingen vara

I varje barn ser jag mig själv

Avsnitt 2 av 5

Det var med en idé och stark vilja, men utan pedagogisk utbildning, som Safija Imsirovic startade fritidshemmet Gnistan i Malmö. Idag ligger verksamheten inom Fosie stadsdelsförvaltning och Safija har fått en personal till hjälp. Helena Gårdsäter, chefredaktör för tidningen Fritidspedagogen, poängterar hur viktiga eldsjälar som Safija är för fritidshemsverksamheten runt om i landet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaFriare kan ingen vara

Här byggs relationer

Avsnitt 1 av 5

På Norrhammar fritidshem i Skellefteå står leken i centrum. Resultatet har blivit lekkompetenta barn som inspirerar och drar in de blyga och tveksamma i leken. Forskaren Maud Ihrskog menar att den träning som sker i samspelet mellan barnen på fritids är livsavgörande.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Barn i vår tid

Stimulans eller förvaring

Hur stor bör en barngrupp vara, och hur många vuxna per barn bör det finnas i en fritidsverksamhet? Är dagens fritidshem en plats för förvaring eller för stimulans? Hur främjar fritidshemmen utveckling och lärande på bästa sätt? Med Ulf Jederlund, pedagog och lärarhandledare vid Barnverket.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Fråga oss