Psykologi och filosofi

Filosofi

(110 program)
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Konservatismen

Avsnitt 1 av 8

Franska revolutionen var det mest våldsamma brott mot den gamla ordningen som världen skådat. Det fick filosofen Edmund Burke att skriva en bok där han stämplade revolutionen som en förbrytelse mot både tidigare och kommande släkten. Idag kallar vi Burkes politiska filosofi för konservatism.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaVem vet vad?

Vad är liv?

Avsnitt 8 av 10

Inuti våra kroppar slår våra hjärtan, i skogen växer träd som vissnar till slut. Men vad är egentligen liv? Och var kommer allt liv på jorden ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg gör en tidsresa för att spåra livets uppkomst.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Etik

Vad är egentligen en god människa? Är det handlingars avsikt eller konsekvens som räknas? Och hur är ett gott samhälle beskaffat? I "Etik" diskuterar Ann Heberlein grundläggande etiska frågor och placerar de eviga frågorna om människan, moralen och meningen i vår samtid. Intervjuare: Birger Schlaug.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärandets idéhistoria

Vad är kunskap?

Avsnitt 1 av 7

Där vi idag har ett enda ord för kunskap hade den antika filosofen Aristoteles ett helt spektrum. Han menade att det inte bara är boklig bildning som är kunskap. Hantverkskunnandet är en annan sorts kunskap, liksom vår förmåga att cykla eller dansa balett. Livet ger oss också ytterligare kunskap i form av erfarenhet och visdom. Den stora utmaningen idag är att skilja relevant kunskap från skräp i den flod av information som ständigt sköljer över oss. Filosofer, idéhistoriker och sociologer berättar hur synen på kunskap har förändrats under århundradena - från Platons absoluta kunskapsbegrepp till den postmoderna relativistiska kunskapssynen. Medverkande: Zygmunt Bauman, professor emeritus i sociologi, University of Leeds, Staffan Bergwik, fil. doktor i idéhistoria, Uppsala universitet, Jonna Bornemark, lektor vid institutionen för kultur och lärande, Södertörns Högskola, Anders Burman, universitetslektor i idéhistoria, Södertörns högskola, Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idéhistoria, Göteborgs universitet, Sharon Rider, professor i teoretisk filosofi, Uppsala universitet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Snäll

Avsnitt 2 av 7

Vad betyder det att vara snäll? Elias har bråkat med en kompis och känner sig inte snäll. Farmor menar att alla är snälla innerst inne.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna 2014

Sanningen är inte vad den varit

Björn Larsson, professor i franska och litteratur, säger att föreställningen om att det egentligen inte finns några sanningar bygger på ett ideologiskt missförstånd. Skiljelinjen mellan sanning och lögn eller mellan verklighet och fiktion är livsviktig. Arrangör: Lunds universitet. Inspelat i april 2014.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaTänk om jag?

Tänk om jag var en drake?

Avsnitt 1

Tom från Stockholm drömmer om att vara en drake. Hur känns det att sväva uppe bland molnen? Är det svårt att sova med vingar? Tom får chansen att testa sina vingar och flyga högt på himlen som en riktig drake.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärandets idéhistoria

Zygmunt Bauman om kunskap, bildning och ansvar

Avsnitt 6 av 7

Zygmunt Bauman är en av 1900-talets mest inflytelserika sociologer. Han har gett upphov till begrepp som modernitet, postmodernitet och prekariat. Vi får följa ett samtal med Bauman som sträcker sig över utbildningsfrågor och bildning, via shopping och konsumism till moraliskt ansvar och mediekultur.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2014

Lycka - vad är det?

David Brax är filosof och berättar här om den moderna lyckoforskningens syn på lycka. Men vad är egentligen lycka och vad har det för betydelse? Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 25 september 2014. Arrangör: Fri Tanke förlag.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Forskardagar i Stockholm 2013

Varför gör inte slaven uppror?

Är människan en lat egoist som inte gör uppror mot förtryck? Niklas Olsson Yaouzis, forskare i filosofi, förklarar varför en liten elit kan kontrollera stora folkmassor. Inspelat på Stockholms universitet den 2 oktober 2013. Arrangör: Stockholms universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - The conference 2014

Tiden är i upplösning

Författaren Eva Hoffman bjuder på filosofiska betraktelser över hur vi människor hanterar tid i vår samtid. På nätet handlar nästan allt om med vilken hastighet vi kommunicerar. Tiden blir allt mer virtuell. Inspelat på Slagthuset i Malmö den 19 augusti 2014. Arrangör: Media evolution.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Rädslan för svaghet

Sverker Sörlin är professor och idéhistoriker och lider av sjukdomen gikt. "Rädslan för svaghet" är ett självporträtt och en essä om sjukdomens historia. I boken diskuterar han kring styrka och svaghet och om varför kunskapen om sjukdomen är bristfällig. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Vad är bildning

Odd Zschiedrich är bland annat kansliansvarig vid Svenska Akademien. I boken ”Vad är bildning” resonerar han kring hur begreppet bildning används i olika sammanhang. Finns det olika slags bildning och vad är allmänbildning? Har bildningsbegreppet förändrats över tid? Intervjuare: Erik Fichtelius.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

De nya dödssynderna

I "De nya dödssynderna" får vi reda på egenskaperna som svenska folket anser vara de sämsta. Stefan Einhorn presenterar resultaten från en opinionsundersökning och illustrerar med historier ur sitt liv. Intervjuare: Behrang Miri.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Feminismen

Avsnitt 2 av 8

I "Till försvar för kvinnans rättigheter" från 1792 krävde Mary Wollstonecraft att kvinnor skulle betraktas som tänkande varelser och som fullvärdiga samhällsmedborgare med rätt till utbildning och rätt till sina egna pengar. Få tog henne på allvar då, men hundra år senare skulle hon hyllas som en radikal feministisk föregångare. Lena Halldenius är docent i praktisk filosofi i Lund och berättar att Wollstonecraft inte ifrågasatte att kvinnan ensam hade ansvar för hem och barn. Det är något som många feminister i dag har svårt att förstå. Feminismen har gått från att bara handla om könsförtryck till att handla om diskriminering överhuvudtaget. I programmet hör du också Gudrun Schyman från Feministiskt initiativ (Fi), samt kvinnliga akademiker på ett feministforum i Malmö.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Liberalismen

Avsnitt 3 av 8

Socialliberalism, klassisk liberalism, libertarianism eller nyliberalism - vad är skillnaden? John Stuart Mill och Harvardprofessorerna John Rawls och Robert Nozick är bara några som haft olika tankar om individens frihet och statens ansvar. Vi möter Tommie Gran som tidigare var partiledare för Liberala partiet. Han anser att statens beskattning av medborgarna är ett övergrepp - ingen ska tvingas att betala för någon annan. Journalisten Per Svensson redogör för Mills liberalism. Den kan anses vara en reaktion på den uppfostran han utsattes för. På den liberala tankesmedjan Timbro träffar vi Mattias Svensson, redaktör för tidskriften Neo. I sin bok "Glädjedödarna" berättar han om hur stat och myndigheter ständigt försöker tala om för medborgarna vad som är nyttigt och onyttigt, lämpligt och olämpligt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Anarkismen

Avsnitt 4 av 8

"Egendom är stöld", skrev den franske typografen Proudhon år 1840. Sen dess har anarkisterna strävat efter ett samhälle med kollektivt ägande och direkt demokrati. På ett bokcafé i Lund träffar vi anarkistveteranen Staffan Jacobsson som menar att anarkismen har rötter i antiken.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Ekologismen

Avsnitt 5 av 8

Under 1840-talet levde Henry David Thoreau eremitliv i Walden Pond i Massachusetts. Han skrev boken ”Skogsliv vid Walden” om människans förhållande till naturen. Thoreau reagerade mot det moderna samhällets frambrytande konsumism och ansåg att man bör leva enklare. För många av sina samtida var han bara en knäppgök. Idag är det fler som förstår honom.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Kommunismen

Avsnitt 7 av 8

Hur är det att vara kommunist idag? När Lenin och bolsjevikerna i november 1917 griper makten i Ryssland avlossas inte många skott. Men på bara några år utvecklas den nya sovjetstaten till en av de värsta diktaturer världen skådat. Det politiska förtrycket blev allt hårdare och andra partier förbjöds. Tiotusentals människor miste livet i summariska avrättningar. Efter 1989 har det kommit fram att Lenin själv initierade både gisslantagande och avrättningar av helt oskyldiga människor. Ändå har Lenin och den ryska revolutionen inspirerat miljoner människor som kämpat för ett samhälle utan kapitalism och klassförtryck. Vi träffar Stefan Lindgren som under 1970-talet var chefredaktör för de svenska maoisternas tidning Gnistan, samt Kommunistiska partiets ordförande Robert Mathiasson.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - politiska tänkare

Fascismen

Avsnitt 8 av 8

1919 samlades 300 socialister, syndikalister, feminister, konstnärer och stukade krigsveteraner i Milano. De bildade ett nytt parti, fascistpartiet, och till ledare valde de Benito Mussolini. Hur kommer det sig att rörelsen som den bildade vänsterradikalen Mussolini skapade skulle leda människor till gaskamrarna i Auschwitz?

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Zombier, kvantbiologi och extrema hjärnor

Två av livets stora frågor

Filosofen och författaren Rebecca Goldstein har ett passionerat förhållande till filosofi som får henne att ständigt undersöka och ompröva sina övertygelser. Här talar hon om vikten av en renässans för upplysningstänkandet. Inspelat den 10 november 2014 på Rival i Stockholm. Arrangör: Fri tanke förlag och Kungliga Vetenskapsakademien.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vad är egentligen god smak?

UR Samtiden - Vad är egentligen god smak?

Paneldebatt om god smak. Finns det objektivt god smak inom litteratur, konst och musik? Medverkande: Erik Hedling, Elisabeth Ohlson Wallin, Barbro Hedvall samt Daniel Sandström. Moderator: Andreas Ekström. Inspelat den 20 november 2014. Arrangör: Lunds universitet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskapsfestivalen 2015

Vår plats i universum

Prästen Sara Blom och Olle Häggström som är professor i matematisk statistik samtalar om människans existens. Olle Häggström säger bland annat att människan inte är skapelsens krona, utan att vi är ganska obetydliga i universum. Inspelat den 18 april 2015. Arrangör: Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskapsfestivalen 2015

Döden på 140 tecken

Föreläsningar och panelsamtal om att uttrycka sig om döden i sociala medier. Medverkande: Bengt Johansson, Nanna Gillberg, Anna Davidsson-Bremborg. Moderator: Malin Oest. Inspelat den 18 april 2015 på Göteborgs universitet. Arrangör: Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Vetenskapsfestivalen 2015

Fem nyanser av mord

Finns det olika sätt att se på mord ur moralisk synpunkt? Kan mord rentav vara berättigat i vissa fall? Panelsamtal med Alva Stråge, Peter Andine, Thomas Nilsson, Tova Bennet, My Hyltegren. Moderator: Susanna Radovic. Inspelat den 18 april 2015. Arrangör: Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaBildningsbyrån - civilkurage

Våga ingripa

Avsnitt 1 av 4

Är civilkurage något medfött, eller går det att påverka? Vi träffar Lisbeth Malm, en riktig kruttant som har stoppat kvinnomisshandlare, fångat tjuvar och gått emellan ett knivbråk medan andra bara tittade på. Vad är det som gör att en del hjälper till i nödsituationer och andra blir åskådare? I forskningen talar man om "The bystander effect". Ju fler vittnen som finns till en händelse, desto mindre benägna är vi att hjälpa till eftersom ansvaret fördelas på alla närvarande. Och om en person själv har försatt sig i en situation upplevs inte ansvaret för att hjälpa lika stort, berättar Bengt Brülde, professor i praktisk filosofi.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Människans natur 2015

Den svåra konsten att leva

Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds tekniska högskola, talar om den svåra konsten att leva. Teologin och filosofin har under årtusenden undersökt dödens alla upptänkliga vinklar och vrår. Men från kemiskt håll är det nästan jungfruligt territorium vilket öppnar upp för nya tankar - tänk om vi inte behöver dö? Inspelat i Apelrydsskolans konsertsal, Båstad, den 5 augusti 2015. Arrangör: Axfoundation.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Människans natur 2015

Panelsamtal Människans natur 2015

Ett samtal om liv, död och livskvalitet. Medverkande: Simon Kyaga, specialist i psykiatri och forskare vid Karolinska institutet, Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid Kungliga tekniska högskolan och Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds tekniska högskola. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat i Apelrydsskolans konsertsal, Båstad, den 5 augusti 2015. Arrangör: Axfoundation.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Människans natur 2015

Människans natur och det meningsfulla livet

Vad är viktigast för att vi ska må bra medan vi lever? Sofia Jeppsson, filosofie doktor i praktisk filosofi, berättar om människans natur. Aristoteles talade om människan som det förnuftiga djuret, medan hedonismen liksom kantianska och hegelianska teorier understryker vikten av frihet respektive att ingå i sociala sammanhang. Föreläsningen avslutas med ett samtal med Sofia Jeppsson och Elisabeth Millqvist. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat i Apelrydsskolans konsertsal, Båstad, den 5 augusti 2015. Arrangör: Axfoundation.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Filosofiska perspektiv på hatbrott

Filosofiska perspektiv på hatbrott

Hur ska man bekämpa och bemöta hatbrott? Hatbrott ses som det mest extrema uttrycket för ett samhälsproblem - nämligen rasism och främlingsfientlighet. David Brax forskar om de filosofiska frågor som berörs av hatbrottslagstiftningen i Sverige och i Europa. Här talar han om vad ett hatbrott är och vad som gör hatbrott allvarligare än andra brott. Inspelat den 2 mars 2015 på Stadsbiblioteket, Göteborg. Arrangör: Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2015

Tankar om tid

Vad är det som gör att tid kan upplevas så olika? Ibland rör tiden sig långsamt som en snigel och ibland fort som en gepard. En natt kan kännas oändlig när man är barn, medan man som vuxen kan tycka att ett år går i rasande fart. Samtal med författarna Sara Bergmark Elfgren och Emma Adbåge. Moderator: Moa Brunnberg. Inspelat den 24 september 2015 under Bokmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Rabén & Sjögren.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Du har svaren!

Många av oss har svårt att hantera dilemman och tunga känslor. Tulsa Jansson är praktisk filosof och vill med ”Du har svaren!” ge oss nya verktyg att hantera kriser med. Hennes råd är: Gå till filosofen! Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Aktiv dödshjälp - ett etiskt vägval

Etiska och juridiska aspekter

Wayne Sumner, professor i filosofi vid University of Toronto, menar att det är svårt att rättfärdiga en tydlig gräns mellan dödshjälp och behandlingar i livet slutskede som är accepterade. Vad som dock saknas är ett lagligt regelverk.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Aktiv dödshjälp - ett etiskt vägval

Frågor och svar om aktiv dödshjälp

Ska människor själva ha rätt att besluta när de skall dö? Ett samtal om för- och nackdelarna med att legalisera dödshjälp. Medverkande: Annika Borg, präst, Torbjörn Tännsjö, filosof, Göran Lambertz, justitiekansler, och Wayne Sumner, professor i filosofi.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Filosofen som inte ville tala

Detta är den första riktigt omfattande biografin som skrivits på svenska om Wittgenstein. "Filosofen som inte ville tala - ett personligt porträtt av Ludwig Wittgenstein" av Sten Andersson. Här berättas om ett geni, ett skarpt intellekt och ett asketiskt, udda liv. Tigandets filosofi var viktig. Intervjuare: Mårten Blomkvist.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Förnuftets och känslans 1700-tal

Det sublimas politik

Kristina Fjelkestam, forskare i litteraturvetenskap vid Linköpings universitet, ger oss en könspolitisk historia om det sublima. Hon pratar om 1700-talet, och framförallt Edmund Burke och Immanuel Kants diskussion kring ämnet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Berättelse från äldreomsorgen

Elli Halonen, som arbetat som undersköterska inom äldreomsorgen i 34 år, berättar om sin patient Margit som är svårt demenssjuk. Vi får exempel på hur Elli Halonens långa yrkesliv påverkar hennes sätt att lösa olika konflikter som uppstår i vardagen med demenssjuka.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Utbildning av erfarna praktiker

Christian Nilsson, forskare i filosofi, berättar om den utbildning av erfarna praktiker som ges av Södertörns högskola. Det finns mycket klokhet bland dem som arbetar inom välfärdssektorn. Frågan är hur denna klokhet kan tas tillvara och utvecklas?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Den omätbara kunskapen

Att som i välfärden tänka på en annan människas välmående är ingenting man skriver in i en manual eller befattningsbeskrivning, menar författaren och journalisten Göran Rosenberg. Hur skiljer den sig den här praktiska klokskapen från annan kunskap?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Frågor och svar om praktisk kunskap

Är den praktiska kunskapen på frammarsch? Eller väntar den fortfarande på samhällets erkännande? Christian Nilsson och Göran Rosenberg diskuterar och svarar på frågor.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Etik - en historisk tillbakablick

Författaren och filosofen Anna-Karin Selberg menar att vi måste gå tillbaka historiskt och se vad begreppet etik, ethos, stod för under antiken - detta för att tydligare få syn på vår samtid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Erfarenheter från polisyrket

En höna av en fjäder - hur en lugn situation snabbt förvandlas till en stökig. Markus Antonsson läser sin egen text om sina erfarenheter som polis.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Klokheten som dygd

Det går inte att fånga den moraliska omdömesförmågan i en enkel formel. Det menar Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Det går inte att skriva en manual som täcker alla situationer utan man måste lära sig av sina erfarenheter.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Den praktiska klokheten

Vikten av reflektion

Det är uppenbart att klokheten finns på äldreboendet, på förskolan och i poliskåren, menar Jonna Bornemark, forskare och filosof, i sin summering av symposiet om den praktiska klokheten. Men det saknas reflektion. Att formulera och diskutera leder till ökad klokskap. Det var redan Aristoteles medveten om.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEn bok, en författare

Livstid

Existensen är märklig och svindlande. Hur tar man bäst tillvara på den? Nyligen fick idéhistorikern Sven-Eric Liedman sitt första barnbarnsbarn. Det ledde till tankar om vilka val vi gör i livet, medvetet eller omedvetet. Livstid är en filosofisk text om vad som formar en människas liv. Intervjuare: Kerstin Brunnberg.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Medvetandets mysterium

UR Samtiden - Medvetandets mysterium

Vad är ett medvetande? Finns det något som vi kan kalla en själ och hur ser den i så fall ut? Modern forskning tvingar oss hela tiden att revidera den syn som vi har haft på kropp och själ som två separata enheter. Med Åsa Wikforss, Maria Lindskog och Sören Holst. Moderator: Christer Sturmark.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Ett universum ur ingenting

Varför finns det någonting?

Ett samtal om definitionen av ingenting. Och om filosofins och teologins relation till vetenskapen. Med Lawrence M Krauss, Bengt Gustafsson, Åsa Wikforss, Stefan Gustavsson och Ulrika Engström. Moderator: Christer Sturmark.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Humanist- och teologdagarna i Lund 2013

Förstå och förklara

Att förstå och förklara kan tyckas ligga nära varandra i betydelse. En filosofisk fråga som för de flesta inte betyder så mycket, men enligt Johannes Persson, professor i filosofi vid Lunds universitet, är det en fråga med stor aktualitet och betydelse.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLärandets idéhistoria

Vad är bildning?

Avsnitt 2 av 7

Det moderna bildningsbegreppet skapades av Wilhelm von Humboldt i början på 1800-talet. Det uppstod som en kritik av tidens ståndssamhälle och religiösa inskränkthet. Humboldt byggde upp det första moderna universitetet i Berlin. Där skulle man inte bara reproducera gammal kunskap, utan genom forskning skapa nya landvinningar och ny kunskap som skulle ta samhället in i en bättre framtid. Vilken relevans har det moderna bildningsbegreppet idag? Medverkande: Ronny Ambjörnsson, professor emeritus i idéhistoria, Umeå universitet, Zygmunt Bauman, professor emeritus i sociologi, University of Leeds, Donald Broady, professor vid institutionen för pedagogik och utbildningsstudier, professor emeritus vid sociologiska institutionen, Uppsala universitet, Anders Burman, universitetslektor i idéhistoria, Södertörns högskola, Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idéhistoria, Göteborgs universitet, Sharon Rider, professor i teoretisk filosofi, Uppsala universitet.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Kierkegaard och 2000-talet

Kierkegaards utmaning

Vad måste en människa göra för att uppleva ett högsta goda? Den danske filosofen, teologen och författaren Sören Kierkegaard föddes 1813 och lämnade efter sig ett fyrtiotal böcker och mer än 8000 dagbokssidor om människans existentiella sökande. Prästen Ted Harris berättar om grundläggande frågor och svar hos Kierkegaard.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Fråga oss