Titta

På tal om matte

På tal om matte

Om På tal om matte

Matematik är ett laddat ämne för många och man förknippar ofta matematik med bara siffror och att räkna. Men matematik kan vara kreativt och lekfullt också.

Till första programmet

På tal om matte : Program 3

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet saknar just nu rättigheter för att spelas upp på UR Skola.

Program 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Matematik är ett språk. Djup förståelse, logiskt tänkande och förmåga att dra slutsatser kräver ett språk. För att engagera eleverna måste matematikundervisningen bygga på samtal och argumentation. Hans Heikne i Norrköping laborarar tillsammans med blivande naturvetare, och Aref Hamawi diskuterar om matte och filosofi hör ihop. Hur är det att komma till ett nytt land med matte i bagaget? Möt bl.a. Shanaz som älskar matte.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i På tal om matte

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Språket i ämnet

Matematik är ett språk

Matteläraren Torben Lundén på Bäckahagens skola i Stockholm tycker att det är viktigt att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i matematiken. Matematik är ju inte bara siffror - utan även ord, begrepp och meningar, menar han. Torben försöker "måla" begreppen för att öka förståelsen. I klassrummet har han whiteboards från golv till tak, eftersom rörelse och transparens ökar elevernas koncentration. På lektionen med årskurs åtta gör klassen beräkningar kring matematiska uttryck.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Einstein fattade inte heller allting

Mathivation bygger på idén att coacha fram utvalda elever i matematik och pedagogik så att de själva så småningom kan hålla lektioner inför andra elever. Vi är med när sjätteklassarna på Sandsbro skola i Växjö får en inspirationsföreläsning i matematik av 16-årige Adnan. Adnans budskap är att det är motståndet i svåra uppgifter som ger framsteg, att det är bra att inte fatta någonting.

Fråga oss