Titta

Katten, musen, tiotusen

Katten, musen, tiotusen

Om Katten, musen, tiotusen

Säsong 1. En busig mus vill leka med en katt som mycket hellre vill sova. Musen tänker på ett tal eller en form, men katten verkar inte vilja gissa trots alla ledtrådar han får. Musen berättar sagor där talet eller formen på något sätt har en framträdande roll. I programmen ingår också animationer och inslag där barn utför olika tester och experiment som har med matematik i vardagen att göra.

Till första programmet

Katten, musen, tiotusen : Om tusen och mångaMaterialDela
  1. Kissekatten? Är du vaken?

  2. Lite vaken? Snälla, lite vaken.

  3. Jag vill leka!
    Jag har tänkt på en sak.

  4. -Ett stort tal! Det kan du visst.
    -Nej...

  5. Så många kan man knappt räkna.

  6. Som tio glassar om dagen
    hela sommaren.

  7. Det är som när man tar hundra fiskar
    och sen hundra, hundra, hundra...

  8. Och ännu mer hundra, om du förstår.

  9. Okej. Jag berättar en saga.

  10. Det var en gång för många,
    många hundra år sen-

  11. -en söt prinsessa som hette Snövit.

  12. Sluta!

  13. Men Snövit hade en styvmor
    som var elak och avundsjuk.

  14. -Hon sa till Snövit:
    -Försvinn!

  15. Snövit gick och gick och gick-

  16. -och överallt var det bara träd
    och träd och träd.

  17. Till slut var Snövit supertrött
    och sur...och vilse.

  18. Nej!

  19. Då fick hon syn på ett litet hus.

  20. -Jaha. De sju små dvärgarna?
    -Nej, de var fler.

  21. Och de var trädgårdstomtar.
    Vänta, så ska du få se.

  22. God kväll! Vad vill du, då?

  23. -Får jag bo här hos er?
    -Det är väl klart! Kom in, vetja.

  24. Oj, vad många tomtar!

  25. -Det var...
    -Jag är Glader.

  26. -Jag är Spader.
    -Jag är Kalle Pang-pang.

  27. Här finns ju ingen plats.
    Jag står här.

  28. -Oj, vad många. Blev det inte trångt?
    -Jo, det blev det. Det tyckte alla.

  29. Du, Snövit? Det blir för trångt.
    Vi är redan jättemånga.

  30. Men Snövit kom på att de kunde bo
    hos henne, på slottet.

  31. Och det tyckte trädgårdstomtarna
    var ett jättebra förslag.

  32. Och så gick de till slottet allihop.

  33. "Nu får du gå", sa Snövit till den
    elaka styvmodern. "Stick, med dig!"

  34. Och sen bodde de där,
    lyckliga i alla sina dagar.

  35. -Men du sa ju att Snövit gått vilse.
    -Förut, ja. Nu är vi ju jättemånga.

  36. Den sagan har jag inte hört.
    Har du hittat på den själv?

  37. -Kanske det.
    -Det är kul att höra nånting nytt.

  38. Vet du nu hur många jag tänker på?

  39. Titta!

  40. Oj!

  41. Häftigt!

  42. Lyssna! Vad svårt det blir att få det
    rättvist när det är så många grejer.

  43. Fler än man kan räkna till.

  44. Det är svårt att gissa
    hur man kan dela upp de här.

  45. Man tar en var, alltså.

  46. En till Isak och en till mig, alltså.

  47. Man tar en var, en var,
    en var, en var, en var-

  48. -tills alla pärlor är slut.

  49. Jag fick båda blommorna.

  50. -Kolla, vad många jag fick.
    -Jag fick också många.

  51. Det är bara en kvar där.

  52. Nåt stort tal kan du väl gissa på?

  53. Oj! Det blir många skor
    om man har så många fötter.

  54. En tusenfoting, kanske?

  55. -Eller?
    -Ja, men de har inte så många fötter.

  56. Men många.
    Stopp! Vad gör barnen i dag?

  57. Nu ska jag kolla hur mycket
    som får plats i mitt huvud.

  58. Då måste jag först göra en rund grej
    som är lika stor som mitt huvud.

  59. Den är lite för stor för brorsan.

  60. Nu är det bara att lägga i grejer.

  61. Jag blev stilig, faktiskt.

  62. Nu får det inte plats mer.

  63. Tänk vad mycket som får plats!

  64. De här är snygga. Dem tar jag på mig.

  65. Nu ska vi lägga ut alla grejer.

  66. Oj! Allt får plats i mitt huvud.
    Inte konstigt att man blir trött.

  67. Jag tänker stort! Jättestort!

  68. Multi-mega-stort.

  69. Och ännu större.
    Väldigt, väldigt stort.

  70. -Så här?
    -En kastrull?

  71. Vad då, "en kastrull"?

  72. Åh, tusen makaroner!

  73. Med...ost!

  74. En makaron, två makaron
    fyra makaroner

  75. Men... Hallå? Kan vi inte leka igen?

  76. Snälla katten?

  77. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Om tusen och många

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Matte för förskolan med hjälp av en ivrig mus och en lat katt. Musen berättar sagan om Snövit och trädgårdstomtarna. Tilda och Alfons kollar hur mycket som får plats i ens huvud.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Storheter och enheter, Matematik > Tal och talsystem
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Katten, musen, tiotusen

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om ett

Avsnitt 1 av 10

Vad hinner man göra på bara en minut?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om två, hälften och dubbelt

Avsnitt 2 av 10

Max och Emil ska baka hälften så många muffins som i receptet.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tre

Avsnitt 3 av 10

Matte för förskolan med hjälp av en ivrig mus och en lat katt. Musen berättar sagan om bockarna Bruse. Vi ser också Dante och Leandro som kombinerar tre glassmaker.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om fyra

Avsnitt 4 av 10

Tova ska mäta hur lång hennes lillebror är.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om fem

Avsnitt 5 av 10

Ida ska lista ur hur tung hennes kompis är.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om cirkel och klot

Avsnitt 6 av 10

Sagan om Riddarna vid det långa och raka bordet. Tova och Lovisa ska handla mat som har en speciell form.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om triangel, pyramid och volym

Avsnitt 7 av 10

Sagan om Hårdrocksbandet och deras nya låt. Caroline ska se hur mycket kaviar som får plats i en kaviartub.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om kub och kvadrat

Avsnitt 8 av 10

Sagan om Prinsessan på bollen. Max och Emil ska laga mat, men maten måste ha rätt form.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tusen och många

Avsnitt 9 av 10

Sagan om Snövit och trädgårdstomtarna. Tilda och Alfons kollar hur mycket som får plats i ens huvud.

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKatten, musen, tiotusen

Om tio

Avsnitt 10 av 10

Sagan om Rödluvans födelsedag. Dante och Leandro bygger torn av kalasgrejer. Vilket torn blir högst?

Produktionsår:
2005
Utbildningsnivå:
Förskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer förskola & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ett, två, tre... Tyra! - syntolkat

Vem är Tyra?

Förskolebarnen hittar ett ensamt djur i buskarna. Fröken vill veta hur stort det upphittade djuret är. Hur mäter man ett jättestort djur? Och hur visar man för någon annan vad man kommit fram till? Följ med en blå dinosaurie på hennes första dag på förskolan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Meka med 1, 2, 3

En två många

Timpani bjuder på kaffe och kakor. Den schackrutiga zebran Schacklin och den enpuckliga kamelen Minus ska fika och äta kakor. De har tre kakor att dela på och alla ska få varsin. Hur många kakor får var och en? Till slut reder det ut sig även om Schacklin tycker att det blir orättvist med bara en kaka. Timpani är duktig på att räkna och hjälper Minus att se om han verkligen bara har en puckel. Timpani sjunger "En kaka var".

Fråga oss