Titta

Morfis kod, ett matteäventyr

Morfis kod, ett matteäventyr

Om Morfis kod, ett matteäventyr

Figuren Morfis har lurat in Hedvig, Sara och Tobias i ett tv-spel. Morfis utmaningar tar barnen genom spelets fem nivåer där de får lösa olika problem med hjälp av matematik, list och fantasi. För att komma ut ur spelet krävs att barnen löser alla uppgifter och får fram en kod. De olika nivåerna i spelet utgår från våra fem sinnen.

Till första programmet

Morfis kod, ett matteäventyr : TjuvåkarenMaterialDela
  1. Sara, Hedvig och Tobbe
    har fastnat i ett tv-spel.

  2. Klarar de spelets alla nivåer
    i rätt tid kommer de ut ur spelet.

  3. Om de inte klarar det
    blir de kvar här hos mig.

  4. Det är jag som är Morfis
    och det här är mitt spel.

  5. Nu sätter jag i gång nivå nummer 1.

  6. "Uppdraget."

  7. "Uppdrag:
    En person har tjuvåkt här i natt."

  8. "Ni ska ta reda på hur lång sträcka
    tjuven har åkt sammanlagt."

  9. "Följ pilarna."

  10. Då var spelet i gång.

  11. Jag har gjort upp en bana som är
    så smart att de aldrig klarar den.

  12. Klockan tickar,
    så de får lägga på ett kol.

  13. De befinner sig på ett tivoli
    där tjuven har tjuvåkt.

  14. De ska ta reda på
    hur långt tjuven har åkt.

  15. För att lyckas med det behöver de
    ledtrådar. En av dem kan de få här.

  16. Här på första stationen finns sex
    lådor som alla väger olika mycket.

  17. En låda väger 1 kg och med hjälp av
    den får de fram den som väger 5 kg.

  18. Lyckas de med det
    får de den första ledtråden.

  19. Först 1kg.

  20. Vi försöker hitta en
    som väger dubbelt så mycket.

  21. 1 kg är ganska lätt.
    Det är ett mjölkpaket.

  22. -Den här är ju mycket tyngre än den.
    -Är den? Får jag känna.

  23. Alla kan få testa en gång.
    Du kan anteckna...skriv 1 kg.

  24. -Vänta lite.
    -Oj, den här är ganska mycket tyngre.

  25. -Det här kanske är 3 kg.
    -Den här är mycket, mycket tyngre.

  26. Tre mjölkpaket. Det här är 3 kg.
    Ska vi säga det?

  27. Jag känner på den här,
    om den är dubbelt...

  28. Ja, det är 6 kg eller 5 kg, kanske.

  29. Fast den här
    är mer än dubbelt så tung.

  30. Gud, den här väger...hjälp.

  31. -Den väger hur mycket som helst.
    -Det är D.

  32. -Det här är två mjölkpaket.
    -Ja, då säger vi... Vilket nummer?

  33. -Den här kan vara 5.
    -B tror jag är 6, den är tyngst.

  34. Det här är 5. Den är näst tyngst.
    Okej, då säger vi så.

  35. -Kom igen, 5 kg.
    -Vi hoppas det.

  36. -Ja!
    -Nej! Det var för lätt.

  37. Ja, ja, då får de väl sin ledtråd.

  38. Hej, hej. Här har jag tre ledtrådar.

  39. Beroende på siffran som hjulet
    stannar på, så får ni en av mig.

  40. -Jag vill ha 8.
    -Jag vill ha 38.

  41. -Nej, 13.
    -Det är oturstal.

  42. Vadå oturstal?
    Varför är vissa tal oturstal?

  43. Det hör ihop med det som kallas
    talmystik, eller numerologi.

  44. Det går ut på
    att olika tal har olika innebörd.

  45. Vilka tal som betyder tur eller otur
    beror på en koppling till religion-

  46. -eller att det låter som nåt annat.
    Fyra är ett oturstal i Japan-

  47. -eftersom det uttalas på samma sätt
    som ordet för död, shi.

  48. 13 är ett oturstal nästan överallt
    i världen och på många platser-

  49. -finns därför sällan våning 13
    i höghus eller rad 13 i flygplan.

  50. För att satsa på ett säkert kort
    för sitt lyckotal kan man välja 7.

  51. Den anses bringa lycka
    i stort sett överallt.

  52. Vi tar 8.

  53. Kom igen. Åtta, åtta.

  54. Fortsätt, fortsätt.

  55. Ja!

  56. -Det blev 8.
    -Nummer 8.

  57. -Då får ni den här ledtråden.
    -Öppna, öppna!

  58. Vad är det här?
    "Ledtråd nummer 1".

  59. "Tjuvåkaren har åkt samma karusell
    hela tiden och den snurrar inte."

  60. -Berg- och dalbana eller...
    -Ja, nåt som inte snurrar.

  61. Ska vi gå och titta?

  62. -Den snurrar.
    -Den är det inte.

  63. De vill veta
    hur långt tjuven har åkt.

  64. Och då måste de först ta reda på...

  65. ...vad han har åkt. Här är allt
    som man kan åka på tivolit.

  66. Tjuven åkte inte nåt som snurrar.
    Tas de bort blir de här kvar.

  67. Men de vet fortfarande inte
    vilken som är rätt.

  68. För att få en ny ledtråd
    ska de skynda sig till nästa station-

  69. -vilket de inte verkar fatta.

  70. Det hade varit bra eftersom
    nästa station är en tidstafett.

  71. De ska känna efter
    hur lång tid 2 minuter är.

  72. Varje person ska stå i 2 minuter,
    och sen nästa person.

  73. Totalt ska de komma upp i 6 minuter
    och de får ha max 30 sekunder fel.

  74. Klara, färdiga, kör!

  75. Det här var ju sjukt tråkigt. Det
    känns som om tiden går långsamt.

  76. Det är konstigt med tid. Ibland känns
    det som att den går jättesnabbt-

  77. -och ibland superlångsamt.

  78. -Hur tänkte man här?
    -...på sin födelsedag.

  79. Här håller de fortfarande på.
    Jag får skynda på det lite.

  80. Nu måste de stanna innan 10 sekunder
    annars misslyckas de.

  81. Fem, sex, sju, åtta.

  82. Nej! De har sån himla tur jämt.

  83. "Ledtråd 2. Tjuvåkaren var här
    i fem timmar och åkte karusell"-

  84. -"under hela den tiden. Karusellen
    tjuven åkte tog 3 minuter per tur."

  85. Nu ska vi se om de fattar
    vad informationen kan användas till.

  86. -Hur många minuter är 5 timmar?
    -Det är väl 5 gånger 60.

  87. 300.

  88. -Delat med 3 minuter.
    -Det är 100.

  89. -100 gånger.
    -Han har åkt turen 100 gånger.

  90. Äsch, ja, ja, de fick fram
    hur många gånger tjuven åkte.

  91. Men de vet fortfarande inte hur
    lång sträcka, och det är uppdraget.

  92. Nu måste vi ta reda på
    vilken karusell det är.

  93. Men då kan vi fråga de som är kvar,
    som inte snurrar.

  94. Eller så kan vi ta tid.
    Vi har tidtagarur.

  95. Det är inte den.
    2 minuter och 8 sekunder.

  96. 2 minuter, 57 sekunder
    och 53 hundradelar.

  97. Det är ungefär 3 minuter.

  98. -Det blev 1 minut och 49 sekunder.
    -Det är inte den, i alla fall.

  99. Här är alla attraktionerna som de
    tog tid på. Tjuvens tid är 3 minuter.

  100. Det betyder att tjuven antingen
    har åkt radiobilarna eller Newton.

  101. Jag tror att den har åkt Newton för
    radiobilar är tråkigt att köra ensam.

  102. -Den här är roligare.
    -Ja, men man måste ha badkläder.

  103. Dags för sista ledtråden, och för att
    få den måste de svara på en gåta.

  104. Är ni beredda? Den lyder:
    Vilken är världens största siffra?

  105. Om ni frågar mig, så är det här
    en väldigt, väldigt bra gåta.

  106. Jag menar den här tvåan
    är större än trean-

  107. -så det är inte lätt att svara på
    vilken världens största siffra är.

  108. -Oändligt.
    -Nej, det är ingen siffra.

  109. Jo, det finns en...

  110. -Den största siffran?
    -Världens största siffra...

  111. Nio, är den största siffran vi har.

  112. Jo, annars är det tal
    om det är tvåsiffrigt.

  113. -Vårt svar är nio.
    -Rätt svar.

  114. -Ni har er ledtråd.
    -Så kanske man också kan tänka.

  115. -Det är en bild av Newton.
    -Skala 1:100.

  116. Så 1 centimeter här
    är 100 centimeter i verkligheten.

  117. Skala banan, sjunga en skala, på en
    skala 1 till 10. Uttrycken är många.

  118. Skala betyder också
    avbildningar av verkligheten-

  119. -i förstorad eller förminskad form.

  120. Runt omkring dig finns en massa saker
    som är förstorade eller förminskade.

  121. Om ettan står först
    har vi en förminskning.

  122. Avbilden är då mindre
    än föremålet i verkligheten.

  123. Om ettan står sist
    har vi en förstoring-

  124. -och avbilden är större
    än vad föremålet är i verkligheten.

  125. Va, en...?
    Vad ska vi ha det här till?

  126. 1 centimeter här
    är 100 centimeter på riktigt.

  127. Okej, då kan man mäta här med snöret
    och sen mäter man snöret.

  128. Men det tar en evighet.
    Hur mäter vi snöret?

  129. Vi får försöka hitta nåt sätt.

  130. En, två, tre...

  131. Det finns skyltar
    där det står hur lång man ska vara.

  132. -Vi kan mäta där.
    -Minimilängd 20 meter, 20 centimeter.

  133. -Okej, inte 20 centimeter.
    -Ja, men det gör vi.

  134. Ja, det var ju Newton
    som tjuven hade åkt.

  135. Nu ska de ta reda på hur lång den är-

  136. -om de vill ha fram sträckan
    som tjuven åkte. Det är ju uppdraget.

  137. -Här kan vi mäta.
    -Okej.

  138. -Jag lägger bilden här.
    -Så kanske...

  139. -Är det 150?
    -Där är 150, men hur långt är resten?

  140. -En tredjedel av snöret är över.
    -En fjärdedel, tror jag.

  141. -Då kan det vara 2 meter.
    -Då kanske snöret är 2 meter.

  142. -Det är enklare så.
    -Då är det en fjärdedel.

  143. -Då är hela snöret 2 meter.
    -Ja.

  144. -Vi går till ett ställe där vi kan...
    -Här kan vi vara.

  145. -Håller du snöret?
    -Ja.

  146. -Då försöker vi lägga det.
    -De raka sträckorna först.

  147. Nej, den når inte.

  148. Tiden är snart slut.
    Det här hinner de aldrig.

  149. -Jo, titta, den går runt.
    -Ja, det gör den.

  150. 2 meter.

  151. Men eftersom 1 centimeter här
    är 100 centimeter i verkligheten...

  152. -Banan är 2 meter.
    -Då gör vi den 100 gånger större.

  153. -100 gånger längre.
    -Ja, då blir det 200.

  154. 2 meter gånger 100
    är lika med 200 meter.

  155. Då har vi...banan är 200 meter.
    Och tjuven har åkt 100 gånger.

  156. -100 gånger 200.
    -Ja.

  157. Det är 20 000.

  158. Tjuven har åkt 20 000 meter i natt.

  159. -Det blir väl 2 kilometer.
    -Det är för lite.

  160. 1 000 meter blir...

  161. -Ja, ja, 20 kilometer.
    -20 kilometer.

  162. Och så 2 mil.

  163. Vårt svar är 2 mil.
    Hoppas det är rätt nu.

  164. -"2 mil."
    -Vi hade rätt!

  165. Eftersom det var rätt svar
    får de fortsätta till nästa nivå.

  166. Tro inte att den blir lika lätt. Den
    blir svårare, snabbare och slugare-

  167. -och bättre och...
    Det här var bara nybörjartur.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tjuvåkaren

Avsnitt 1 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel och befinner sig på första nivån som utspelar sig på ett tivoli. Med list och fantasi ska barnen försöka lösa tjuvåkarens hemlighet och därigenom komma vidare till nästa nivå i spelet. Del 1 av 5.

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Morfis kod, ett matteäventyr

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tjuvåkaren

Avsnitt 1 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Första nivån utspelar sig på ett tivoli.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Skattjakten

Avsnitt 2 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Andra nivån utspelar sig i en lantlig idyll.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tårttjuven

Avsnitt 3 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Tredje nivån utspelar sig på ett slott.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Kodknäckarna

Avsnitt 4 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Fjärde nivån utspelar sig på ett satellitstation.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Siffermysteriet

Avsnitt 5 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. På femte nivån hittar de dörren ut. Men har de rätt kod?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaRiddarborgen

Glödande kol!

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en krigsscen. I scenen anfalls riddarborgen och stegar viks upp mot borgväggen. Men försvararna häller glödande kol över riddarna och knuffar dem så att de faller. De behöver alltså en järnkorg av trä, en riddarhjälm och glödande kol. Men vad ska man göra glödande kol av?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Skala

Tully har hämtat en flygbiljett till det lilla landet Nauru på en resebyrå. Planet går vid midnatt, men Tully har ingen aning om vad hon ska ha biljetten till. Klockan är redan 21 och det börjar bli bråttom. Del 3 av 3.

Fråga oss