Titta

Morfis kod, ett matteäventyr

Morfis kod, ett matteäventyr

Om Morfis kod, ett matteäventyr

Figuren Morfis har lurat in Hedvig, Sara och Tobias i ett tv-spel. Morfis utmaningar tar barnen genom spelets fem nivåer där de får lösa olika problem med hjälp av matematik, list och fantasi. För att komma ut ur spelet krävs att barnen löser alla uppgifter och får fram en kod. De olika nivåerna i spelet utgår från våra fem sinnen.

Till första programmet

Morfis kod, ett matteäventyr: SkattjaktenMaterialDela
  1. Sara, Hedvig och Tobbe
    har fastnat i ett tv-spel.

  2. Klarar de alla nivåer på tid
    kommer de ut igen.

  3. Misslyckas de
    blir de kvar här hos mig.

  4. Jag är Morfis,
    och det här är mitt spel.

  5. Nu sätter jag igång nivå nummer två.

  6. "Uppdrag: Stöldgods ligger gömt
    här på området."

  7. "Uppdraget är att hitta stöldgodset.
    Följ spåren."

  8. –Vilka spår?
    –Där finns det blå spår.

  9. Hjärtligt välkomna
    till mitt underbara spel.

  10. Klockan tickar och spelet är igång.
    De ska hitta stöldgods.

  11. Det här är en sjukt bra nivå.
    Klurig, kul, kalasbra!

  12. Jag är rätt stolt själv.
    De kommer aldrig att klara det.

  13. –"Sara."
    –"Hedvig." Här är jag. En mustasch!

  14. Nu är de redo.
    Dags för första stationen.

  15. Blommor i flaskor!

  16. Här ska de ta reda på
    vilken färg blomman under krukan har–

  17. –genom att se ett mönster
    bland blommorna.

  18. Lyckas de får de den första ledtråden
    om var stöldgodset finns.

  19. Det är röd, vit, rosa...

  20. Är den här röd? Röd, gul...
    nej, orange, gul, röd...

  21. –Rosa...
    –Orange... Den borde vara röd.

  22. –Nej, gul. Vad svårt.
    –Jag säger röd.

  23. Röd är enda färgen
    som kommer med jämna mellanrum.

  24. Det kan ju ändra färg efter det där.

  25. Den och den är orange. Efter orange
    kommer gul. Så nästa borde vara gul.

  26. Men efter röd kommer det en lila.

  27. Då är det två mellan röda,
    två mellan röda, och två där.

  28. –Då borde den vara röd.
    –Då borde det vara en röd på slutet.

  29. Vi har två svar:

  30. –Antingen är den röd eller gul.
    –Jag tror på röd.

  31. –Ska vi lyfta på den? Du kan lyfta.
    –Vi gissar på röd.

  32. Åh nej! Kunde de inte ha sagt gul?

  33. De måste ha fuskat.

  34. "Tjuven har gömt stöldgodset i ett
    träd, som är markerat med ett kryss."

  35. Vi ska leta efter ett träd.

  36. Ledtråd ett: Stöldgodset finns
    i ett träd med ett kryss på.

  37. Det finns ju några att välja mellan.
    Lycka till!

  38. Vid en brottsplats måste polisen
    räkna ut hur brottet ska lösas.

  39. Det kan handla om avståndsberäkning.

  40. Polisen vill veta hur långt
    boven hunnit sen brottet begicks–

  41. –för att veta inom hur stort område
    de ska söka efter boven.

  42. Hur området ser ut
    sammanställs med vittnesuppgifter–

  43. –om boven har försvunnit
    med bil, cykel eller till fots.

  44. Hittar polisen fotspår kan de
    undersöka skoavtryckens mönster–

  45. –och små detaljer på sulorna,
    t.ex. avtryck efter nåt vasst.

  46. För polisen gäller det
    att ligga steget före tjuven.

  47. Här borde de ligga steget före–

  48. –för att komma nån vart
    i jakten på stöldgodset.

  49. De behöver en ledtråd till. Men
    först måste de klara nästa station.

  50. Det är en sifferlabyrint.

  51. De ska gå igenom labyrinten.
    De får sammanlagt passera 21 rutor.

  52. Varje ruta har ett visst värde.
    De ska få ihop summan 13.

  53. Klarar de det får de en ledtråd.
    Men de klarar det inte.

  54. –Vi lägger ut de här.
    –Kan jag få några stycken?

  55. Om man går så och så,
    och sen kanske ner här.

  56. Och sen kanske man går hit.

  57. Vad var det jag sa? Fortsätter de
    så här får de ingen ledtråd.

  58. 10, 11, 12, 13, 14,
    15, 16, 17, 18, 19.

  59. Det ska vara 21 rutor, sa jag ju.

  60. Det blir... Då kan man gå in så.

  61. 19, 20, 21.

  62. –Fem.
    –Fem.

  63. Under det skriver du två,
    och sen fyra.

  64. –Sen tre.
    –Och tre, och ett.

  65. Det ska bli 13 totalt.
    De klarar det aldrig.

  66. –20, 21. Vad blir det?
    –13, eller?

  67. –Det blir tolv.
    –Tolv? Fasen!

  68. –Vi behöver en etta till.
    –Vi kan byta den här mot en tvåa.

  69. –Då kan vi byta femman mot fyran.
    –Det är smart.

  70. –Då kan vi ha kvar de här båda.
    –Ja, precis.

  71. –Då ändrar vi bara sådär.
    –21!

  72. –Blir det tretton?
    –Ett.

  73. Skriv tre, och sen fyra, och två.

  74. –Och två.
    –Och sen ett. Det blir...?

  75. Det blir tretton.

  76. Typiskt! De fuskade säkert.

  77. "Ledtråd två: Stöldgodset finns inom
    ett område i form av en rektangel."

  78. "Rektangelns ena sida är lika lång
    som antalet fotspår efter tjuven."

  79. –Oj. Hur ska vi ta reda på det?
    –Vi måste hitta fotspår.

  80. Nu gäller det
    att räkna alla fotspår som de hittar–

  81. –om de vill veta
    hur stort området är.

  82. 28, 29, 30...

  83. Stöldgodset är gömt inom ett område
    i form av en rektangel.

  84. Ett fotspår motsvarar en meter
    av rektangelns ena sida.

  85. De hittade 30 fotspår,
    alltså är ena sidan 30 meter.

  86. De behöver veta
    hela rektangelns storlek.

  87. De måste ha en ledtråd till.
    Dags för nästa station.

  88. Stöldgodset finns i ett träd.

  89. Här gäller det
    att ta reda på i vilket träd.

  90. De ska välja bort träden som inte
    passar in på de här beskrivningarna.

  91. Lyckas de få fram rätt träd
    får de en ledtråd.

  92. Men det här klarar de aldrig.
    Jag är bäst!

  93. "Stöldgodset finns inte
    i ett träd med udda antal grenar."

  94. Alla med udda antal grenar ska bort.
    Tre, fem och ett och så...

  95. –De som man inte kan dela på.
    –Där är fyra.

  96. –Tre, den ska bort.
    –Där ser man inget.

  97. –Två går att dela.
    –Två...två.

  98. –Ingen.
    –Det går att dela...noll och noll.

  99. –"Det är gömt i ett träd..."
    –"...vars löv faller av på vintern."

  100. Barrträd är väl de enda träd
    som inte tappar löven?

  101. –"Det är inte i det minsta trädet."
    –Det är det här.

  102. –"Trädet ger bra skugga."
    –Alltså ett brett träd.

  103. –Det här har vi kvar.
    –Det ger bra skugga.

  104. "Trädet bär inte frukt."

  105. Det är väl bara äppelträdet?

  106. –"Det är inte i det högsta trädet."
    –Det är det där trädet.

  107. "Det är inte gömt i trädet
    med bredast stam."

  108. Det är trädet längst bort.

  109. –Då har vi den kvar.
    –Den här har vi kvar.

  110. –Jag tycker att den här är bäst.
    –Den där.

  111. Jag tror på det,
    för det ger mest skugga.

  112. Fusk igen. De fuskar hela tiden.

  113. "Ledtråd tre: Arean,
    alltså ytan av området"–

  114. –"där stöldgodset ligger gömt,
    är 300 m2.

  115. Vi hittade ju 30 steg,
    så en sida måste vara 30 meter.

  116. 30 gånger någonting
    ska bli 300.

  117. –Kortsidan.
    –30 x 10 blir 300.

  118. –Då ska vi väl...
    –Leta efter ett sånt område.

  119. –"Människan är alltings mått."
    –Så sa de gamla grekerna.

  120. Många gamla måttsystem
    utgår från kroppen.

  121. I Sverige använde vi t.ex. mått
    som fot, tum och famn förr i tiden.

  122. Problemet var
    att måtten inte blev exakta.

  123. Hur stor är egentligen en fot?

  124. Lösningen var
    att utgå från kungens kroppsdelar.

  125. Det systemet gällde
    tills för ca. 120 år sen.

  126. Då infördes vårt nuvarande
    metersystem i Sverige.

  127. Här gäller meter.

  128. Stöldgodset ligger gömt på
    ett område som är 300 m2.

  129. Den ena sidan är 30 m
    och den andra 10 m.

  130. Jag har visat
    var de ska börja mäta.

  131. Tiden börjar ta slut.
    De kommer aldrig att hinna.

  132. –Börja här.
    –Det här är en kvadratmeter.

  133. Vi ska mäta ut 30 x 10 meter.

  134. –En sida är en meter.
    –Det här är ca. en meter.

  135. –Vi behöver 30 såna steg.
    –Ja, 10 och 30.

  136. –Jag börjar här och kör ditåt.
    –Då går jag ditåt.

  137. En...

  138. Tobbe, kan du komma och hjälpa mig?

  139. –Vad var jag på?
    –Tolv, eller? Titta, ett kryss!

  140. Hedvig, krysset!
    Vi har hittat krysset.

  141. Men var är...?

  142. –Här! Titta, en kista.
    –Det måste vara stöldgodset.

  143. Orättvist!

  144. Det känns som om de har fuskat sig
    igenom hela den här nivån.

  145. De hittade stöldgodset.
    Jag måste förbereda nästa nivå.

  146. Det här var för lätt. Jag måste
    försvåra, fördjupa, förändra...

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Skattjakten

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Spelets andra nivå utspelar sig i en lantidyll. Här har ett brott skett och barnen måste lista ut var tjuven har gömt sitt stöldgods för att de ska komma vidare i spelet. Del 2 av 5.

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Morfis kod, ett matteäventyr

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tjuvåkaren

Avsnitt 1 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Första nivån utspelar sig på ett tivoli.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Skattjakten

Avsnitt 2 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Andra nivån utspelar sig i en lantlig idyll.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tårttjuven

Avsnitt 3 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Tredje nivån utspelar sig på ett slott.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Kodknäckarna

Avsnitt 4 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Fjärde nivån utspelar sig på ett satellitstation.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Siffermysteriet

Avsnitt 5 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. På femte nivån hittar de dörren ut. Men har de rätt kod?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRiddarborgen

Väsen i forsen!

Ola, Albin och Natalia ska slöjda saker för en fiskescen. I scenen går två fiskare ner till forsen, kastar ut sitt nät och fångar i det ett mystiskt väsen. När de försöker stoppa ner det i sin väska flyger väsendet iväg. De behöver alltså göra ett nät, en väska och ett mystiskt väsen. Men hur ser ett väsen ut, och vad ska det vara gjort av?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDen försvunna papegojan

Area

Tully är tio år och bor med sin pappa och papegojan Hilbert i en liten, stökig lägenhet. En dag försvinner Hilbert mystiskt och Tully lämnas ensam. Det finns ett meddelande på spegeln till Tully från kidnapparna. Del 1 av 3.

Fråga oss