Titta

Morfis kod, ett matteäventyr

Morfis kod, ett matteäventyr

Om Morfis kod, ett matteäventyr

Figuren Morfis har lurat in Hedvig, Sara och Tobias i ett tv-spel. Morfis utmaningar tar barnen genom spelets fem nivåer där de får lösa olika problem med hjälp av matematik, list och fantasi. För att komma ut ur spelet krävs att barnen löser alla uppgifter och får fram en kod. De olika nivåerna i spelet utgår från våra fem sinnen.

Till första programmet

Morfis kod, ett matteäventyr : KodknäckarnaMaterialDela
  1. Sara, Hedvig och Tobbe
    har fastnat i ett tv-spel.

  2. Klarar de spelets alla nivåer inom
    tidsgränsen kommer de ut igen.

  3. Om de inte klarar det
    blir de kvar här hos mig-

  4. -och det är jag som är Morfis,
    och det här är mitt spel.

  5. Nu sätter jag i gång
    nivå nummer fyra!

  6. "Uppdrag:
    Ett kodat meddelande har kommit."

  7. "Knäck koden så att ni kan läsa
    vad som står. Följ sladden."

  8. En sladd - jag står på den!

  9. Vad är det här för något?

  10. Det här är kanske meddelandet.
    "34 52 22 22".

  11. Det ser nästan ut som ord,
    för det finns mellanrum.

  12. Ja, det här är ett ord
    med fyra bokstäver i.

  13. Det här har två bokstäver.
    "Är" eller "nu" eller något.

  14. Okej! Spelet är i gång,
    och nedräkningen har börjat!

  15. Den här nivån går ut på att de ska
    knäcka det här kodade meddelandet.

  16. Det är en grymt bra och svår nivå,
    så de behöver många ledtrådar.

  17. De lyckas nog inte ändå,
    för koder är min absolut bästa grej.

  18. Koder är ingen ny uppfinning. De
    har använts länge och på olika sätt.

  19. En kod fungerar som ett hemligt språk
    där vanlig text har förändrats-

  20. -så att bara vissa kan tyda den.

  21. Man vet inte när koder och hemliga
    meddelanden började användas-

  22. -men den romerske härskaren
    Julius Caesar använde enkla koder-

  23. -genom att byta plats på bokstäver
    redan för 2 000 år sedan.

  24. Koder används ofta i krig, då det är
    extra viktigt att hemlighålla saker.

  25. Men tjuvläsare finns överallt, så du
    måste inte vara spion eller militär-

  26. -för att ha nytta av
    att skydda dina hemligheter.

  27. Du behöver kanske koda dagboken
    för lillbrorsan.

  28. För att knäcka en kod måste man
    vara klurig och försöka förstå-

  29. -hur den som kodade meddelandet
    har tänkt. En kod är som ett lås.

  30. Man behöver rätt nyckel.

  31. Det är dags för första stationen.
    Vill de ha sin första ledtråd-

  32. -eller i detta fall en kodnyckel,
    måste de lösa min kluriga station.

  33. -De kan ju i alla fall försöka...
    -Vad gör man här, då?

  34. Det ser ut som en "prick-till-prick"
    som man gjorde som liten.

  35. Bland prickarna har jag gömt
    en gånger-tabell.

  36. De måste hitta den och dra streck
    mellan talen i tabellen.

  37. -Ett till två...
    -Två, fyra och sex...

  38. -Åtta...
    -Vi måste hitta tio.

  39. Tio finns inte.

  40. -Den där är ju rosa.
    -Man ska kanske börja där.

  41. Då tar vi treans tabell.
    Börja på trean.

  42. Tre till sex.

  43. -Tolv...
    -Nej, nio blir det först.

  44. -Där är nio.
    -Fyra gånger tre är tolv.

  45. -Fem gånger tre är femton.
    -Femton plus tre är arton...

  46. -Det blev en stjärna.
    -Men vi är inte klara än.

  47. -Vi har 39...
    -Och sen 42.

  48. -Så där. Och så 50...
    -45.

  49. Plus tre blir 48.

  50. 48 plus 3 blir 51.

  51. 51 plus 3 blir 54.

  52. Det blir en stjärna med en kvadrat i.

  53. Nu måste de komma ihåg figuren
    för att hitta ledtråden.

  54. Den är nämligen gömd
    i en av de här lådorna.

  55. Vår stjärna hade ju sex piggar-

  56. -och en fyrkant som såg ut så här
    i mitten.

  57. Den här har fler än sex piggar.
    En, två, tre, fyra-

  58. -fem, sex, sju, åtta, nio.
    Det är inte den.

  59. -En, två, tre, fyra, fem, sex.
    -Och den har en sådan också.

  60. Vi kan spara den så länge.

  61. -En, två, tre, fyra, fem, sex.
    -Den kan det vara. Vi har de två.

  62. -...fyra, fem, sex.
    -Ja, fast den har ju ingen fyrkant.

  63. -Och så är den åt fel håll.
    -Ska vi prova den här, då?

  64. -Vad står det?
    -"Fel låda, försök igen!"

  65. -Okej, då är det inte den.
    -Då är det den här.

  66. -Ska jag öppna den?
    -Ja.

  67. -Ja, ledtråden!
    -Äh, typiskt!

  68. "Ledtråd nummer ett: Varje tal
    i koden motsvaras av en bokstav."

  69. Ja! När det står till exempel "52"-

  70. -måste det vara "B"
    eftersom 5 och 2 möts där.

  71. Här är koden som de ska knäcka.
    För att se vad det egentligen står-

  72. -ska de alltså byta ut siffrorna
    mot bokstäver.

  73. Till hjälp har de den här kodnyckeln,
    om de listar ut hur den fungerar.

  74. -Röd trea och grön fyra.
    -"J".

  75. Då fixar vi det. Där ligger den.
    "J" ska det vara.

  76. -Okej, vad är nästa?
    -Röd femma och grön tvåa.

  77. -"X" blir det.
    -"X"?

  78. -Okej.
    -Så där. Röd tvåa och grön tvåa.

  79. Vi har ju faktiskt inte alltid använt
    likadana siffror som vi har i dag.

  80. Från början fanns inga siffror alls,
    utan man räknade på fingrarna.

  81. Men det blev problem när talen var så
    stora att fingrarna inte räckte till.

  82. Innan vi i Sverige började använda
    de siffror vi har nu-

  83. -hade vi det romerska talsystemet.
    Det finns spår kvar från den tiden.

  84. Men för ungefär 600 år sedan bytte vi
    till det s.k. arabiska talsystemet-

  85. -och det använder vi än i dag.

  86. Olika folkgrupper har använt olika
    tecken för siffror under historien.

  87. På vissa håll användes olika bilder
    och symboler, bland annat i Egypten.

  88. Tänk om vi i Sverige skulle ha ett
    sådant system i stället för siffror.

  89. -Röd etta och grön tvåa.
    -Jaha, jag trodde du sa tvärtom.

  90. Jag trodde att vi hade gjort fel.

  91. Okej. "JXTT RX UQSSC"-

  92. -"YÄS UQS XYFZ
    MXÅÅNCR ÅÄS".

  93. Okej, jag är tveksam till
    att det här är lösningen.

  94. Vem som helst ser ju att
    den här koden är långt ifrån löst.

  95. De behöver självklart fler ledtrådar,
    och för att få en ledtråd-

  96. -eller snarare en kodnyckel till,
    måste de fixa station nummer två.

  97. -Oj.
    -Jamen, det är ju sådana här...

  98. -Det heter väl hieroglyfer.
    -Ja.

  99. Här ska de kombinera
    de här egyptiska symbolerna-

  100. -så att de får fram talet 1 323 211.

  101. 1 323 211. Okej.

  102. -En miljon, det var...
    -Det är ju den där gubben.

  103. -Jag kan hänga upp dem.
    -Okej. En gubbe.

  104. -Sen ska vi ha tre hundra tusen.
    -Tre stycken sådana fåglar.

  105. -En...
    -Du kan hänga upp den också.

  106. Och sedan ska vi ha
    två sådana här morotsaktiga saker.

  107. Och sedan ska vi ha
    tre sådana här gapande...precis.

  108. -Och sen...
    -Vi skulle ha tre stycken sådana.

  109. Och sedan ska vi ha
    två sådana här snurrande saker.

  110. Här är två.

  111. Och sedan ett upp-och-ner-vänt
    konstigt "U".

  112. -Som en U-sväng.
    -Där har vi den.

  113. -Och sedan ett streck.
    -Så där.

  114. Då är vi klara. Vänta, vi kollar.
    En miljon...

  115. -Och sedan ska det vara...
    -...tre hundra tusen.

  116. Tjugo tusen och tre tusen.

  117. -Två hundra, tio och ett.
    -Okej, då är det klart!

  118. Jaha, då har de visst klarat
    det här också! Typiskt! Fuskare!

  119. För att få kodnyckeln måste de kolla
    på baksidan av lapparna.

  120. "Alfabetet är omvänt."

  121. "A, B, C skrivs som Ö, Ä, Å."

  122. Jaha, det är från andra hållet!
    Därför såg det så konstigt ut.

  123. Smart, va? Att vända på alfabetet!

  124. Med hjälp av andra kodnyckeln kan de
    få fram vad det egentligen står!

  125. Vad var det jag sa?
    Koder är min absolut bästa grej!

  126. -Okej, då ska vi ha ett "J".
    -"J" är "S".

  127. -Sedan är det ett "X".
    -"X" är "F".

  128. "T" är "I". Och ett "I" till.

  129. -Sedan kommer ett "R".
    -"R" är "K".

  130. -"S" blir "J".
    -Okej.

  131. Okej, jag tror att vi har rätt
    bokstäver fast i fel ordning.

  132. Nej, det tror inte jag. Det går inte
    att blanda om dem inom orden.

  133. Vi måste nog göra fler steg.
    Det känns inte som om vi är klara.

  134. Trodde de att jag skulle
    låta dem komma undan så lätt?

  135. Självklart behövs fler ledtrådar
    för att knäcka min kod.

  136. Det är ett tangram-pussel!

  137. För att få sista ledtråden
    måste de lösa det här tangrammet.

  138. De ska bilda en kvadrat
    av de här brickorna-

  139. -och de måste skynda sig,
    för tiden tickar ner snabbt nu!

  140. Sätt den här. Vänta...

  141. Och den här...

  142. Nja...

  143. Okej, det där var ju den enkla biten.
    För att få ledtråden ska de svara på-

  144. -hur stor del av hela kvadraten
    som utgörs av den röda triangeln.

  145. -Det är väl bara att mäta.
    -Vi kan väl lägga den på den här.

  146. Den här är en fjärdedel,
    så om vi lägger den här...

  147. -Först är det en sådan här...
    -Vi får kolla.

  148. Vi provar att kolla
    hur stor del den täcker av den här.

  149. -Det är en åttondel!
    -Ja.

  150. De här två är ju hälften,
    och det här är en fjärdedel.

  151. Och den där är hälften så stor.

  152. Och hälften av en fjärdedel är
    en åttondel. Så måste det bli.

  153. Nej, det kan inte stämma! Delar man
    kvadraten i fyra lika stora delar-

  154. -får man fyra fjärdedelar.

  155. Sedan tar man en halv fjärdedel,
    och då blir det en...åttondel.

  156. Ånej, det var rätt! Äsch!

  157. "Ledtråd nummer 3:
    Hela alfabetet är förskjutet."

  158. "För att tyda meddelandet
    ska ni flytta varje bokstav"-

  159. -"tre steg framåt i alfabetet."

  160. Precis. Än är det inte klart.

  161. För att lösa koden ska de flytta fram
    alla bokstäver i alfabetet tre steg-

  162. -med hjälp av den här kodsnurran.
    Och nu är det bara sekunder kvar!

  163. De kommer inte att lyckas,
    jag visste det!

  164. Då ska vi förskjuta det framåt.
    En, två, tre.

  165. "S" blir "V"!

  166. -"H"?
    -"H" blir "K".

  167. -Du får kolla så att det blir rätt.
    -Där är "K".

  168. -"L"?
    -"O".

  169. -"F".
    -Okej.

  170. "J" är "M".

  171. -Så där!
    -Ska vi läsa igenom hela?

  172. "Vill ni komma hem,
    kom ihåg siffran fem."

  173. -Vad då?
    -Vi har löst det!

  174. Åh, varenda gång! De klarar det jämt!

  175. Men vänta bara till nästa nivå!

  176. Den kommer att bli grym!

  177. Det är bäst att de minns siffran fem
    om de någonsin vill komma hem.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kodknäckarna

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Den här nivån utspelar sig på en satellitstation där uppdraget är att knäcka en hemlig kod. Men det visar sig vara betydligt krångligare än det verkar. Del 4 av 5.

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Morfis kod, ett matteäventyr

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tjuvåkaren

Avsnitt 1 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Första nivån utspelar sig på ett tivoli.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Skattjakten

Avsnitt 2 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Andra nivån utspelar sig i en lantlig idyll.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tårttjuven

Avsnitt 3 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Tredje nivån utspelar sig på ett slott.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Kodknäckarna

Avsnitt 4 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Fjärde nivån utspelar sig på ett satellitstation.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Siffermysteriet

Avsnitt 5 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. På femte nivån hittar de dörren ut. Men har de rätt kod?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Den sista nyckeln

Del 7 av 8. Li vaknar upp efter ännu en märklig dröm. Kan det vara så att det bara är hon som kan hitta den sista nyckeln? Li försöker desperat att nå mormor Karin men hon ignorerar samtalen och förbereder sig inför det sista stora experimentet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Skala

Tully har hämtat en flygbiljett till det lilla landet Nauru på en resebyrå. Planet går vid midnatt, men Tully har ingen aning om vad hon ska ha biljetten till. Klockan är redan 21 och det börjar bli bråttom. Del 3 av 3.

Fråga oss