Titta

Morfis kod, ett matteäventyr

Morfis kod, ett matteäventyr

Om Morfis kod, ett matteäventyr

Figuren Morfis har lurat in Hedvig, Sara och Tobias i ett tv-spel. Morfis utmaningar tar barnen genom spelets fem nivåer där de får lösa olika problem med hjälp av matematik, list och fantasi. För att komma ut ur spelet krävs att barnen löser alla uppgifter och får fram en kod. De olika nivåerna i spelet utgår från våra fem sinnen.

Till första programmet

Morfis kod, ett matteäventyr : SiffermysterietMaterialDela
  1. Sara, Hedvig och Tobbe
    har fastnat i ett tv-spel.

  2. Klarar de spelets alla nivåer
    innan tiden har gått ut-

  3. -så kommer de ut ur spelet igen.

  4. Om de inte klarar det
    blir de kvar här hos mig.

  5. Och det är jag som är Morfis
    och det här är mitt spel.

  6. Dags för sista nivån: nummer fem.

  7. -Varsågoda.
    -Tack.

  8. "Uppdrag: Få fram
    den sifferkombination som behövs"-

  9. -"för att kunna komma ut ur spelet."

  10. Sista nivån är nådd och nu har de
    en chans att komma ur spelet.

  11. Men det är en väldigt liten chans,
    för den här gången har jag förberett-

  12. -en sjukt svår bana,
    och nedräkningen har redan börjat.

  13. För att lyckas med nivån och komma ut
    måste de få fram-

  14. -rätt sifferkombination till låset
    på dörren, och det klarar de aldrig.

  15. Åh, vad jag är bra!

  16. -Va?
    -Vad är det där?

  17. Walkie-talkier och en labyrint.

  18. -Vad är det?
    -Hjälp!

  19. För att få första ledtråden till
    koden måste de lösa station nummer 1.

  20. Den går ut på att en av dem
    ska guida de andra genom en bana.

  21. Gömt längs vägen finns
    ett antal siffror som de måste hitta.

  22. Jag stannar här och beskriver.
    Så att ni hittar rätt.

  23. -Hej!
    -Hej då.

  24. -Oj!
    -Oh!

  25. -Titta!
    -Massor med rekvisita.

  26. -Utgå från startstrecket.
    -Vi ska utgå från ett startstreck.

  27. Där är det.

  28. Nånstans på vänster sida
    finns ett bord som är utsmyckat.

  29. Alltså det är fåglar på bordet.

  30. Okej, på vänster sida ska det finnas
    ett bord där det finns fåglar.

  31. Bordet står i axelhöjd och nedanför
    det finns ett cirkelformat föremål.

  32. Ett bord med fåglar.

  33. -Har ni hittat det?
    -Nej.

  34. Alltså, fågel... Där!

  35. Under föremålet
    gömmer sig första siffran.

  36. -Där finns det ju nånting.
    -Ja. En femma.

  37. -Vi har hittat en femma.
    -Bra, då tar vi nästa siffra.

  38. Vik av åt vänster
    och ta sen första vänster igen.

  39. -Vi har gjort det nu.
    -Gå fram till fjärde dörren...

  40. ...med grodhuvud på
    och skjut den åt höger.

  41. Sen tar ni fem steg in i gången.

  42. En, två, tre, fyra, fem.

  43. På nedersta hyllan
    finns nästa siffra.

  44. -Höger eller vänster sida?
    -Det står bara fem steg in i gången.

  45. -Här är den!
    -Ja!

  46. Vi har hittat tvåan.

  47. Vilken tid det tar. Gud vad drygt,
    jag tar en paus så länge.

  48. Mattetal, säger man.
    Men kan man också tala matte?

  49. Ja, det kan man faktiskt. Matematiker
    har faktiskt ett helt eget språk.

  50. Mitt bästa matteord är nog...

  51. Själva ordet matematik
    kommer till en början-

  52. -från grekiskans máthema
    som betyder vetenskap.

  53. Matematiker har kommit på egna ord,
    som till exempel primtal, medelvärde-

  54. -och positionssystem för att beskriva
    sitt arbete och sina redskap.

  55. Jag skulle nog säga pi.
    Det är ett väldigt bra matteord.

  56. Addera, tror jag.

  57. Vilket är det mest
    missförstådda ordet i matematiskan?

  58. Jag tycker att det är ordet tal.
    Ibland så säger man tal-

  59. -men menar siffror. Ibland
    säger man siffror men menar tal.

  60. Det är, tycker jag, ett av de mer
    missförstådda orden i matematiskan.

  61. Och slutligen,
    en lista på de fem bästa matteorden:

  62. Jag ser den! Håll.

  63. Jaha, här håller de fortfarande på
    att leta siffror. Segisar.

  64. Vi har hittat den nu.
    Det var en trea.

  65. -Här finns det ju nånting.
    -Ja.

  66. Sex eller nio?

  67. Vi har hittat en sexa eller en nia.
    Vad ska vi göra nu?

  68. -Titta under den översta.
    -Okej.

  69. Här! Det är fyran.

  70. Då ska sista siffran vara
    på andra sidan dörren.

  71. -Ja, här är den.
    -Ett.

  72. -Hej, har ni fått den sista siffran?
    -Ja. Då har vi alla nu.

  73. Trodde de verkligen att de skulle få
    en ledtråd för det där enkla?

  74. Här är siffrorna de hittade.

  75. För att få ledtråden ska de
    placera ut dem i den här triangeln-

  76. -så att summan
    av varje sida blir nio.

  77. Klarar de det, då får de
    den första ledtråden till koden ut.

  78. -Så.
    -Vi kan sätta upp tre där.

  79. -Sätt ut dem, bara.
    -Vi provar.

  80. Tre där. Ta femman eller ettan.
    Och så fyran där.

  81. -Sexan där.
    -Nej, jag tror att den ska...

  82. Men då blir det tio så där.
    Då måste man ju...

  83. Men säg här, det blir sju.

  84. -Om man sätter den där.
    -Ja, testa den där.

  85. -Femman där.
    -Byt plats på de där.

  86. Femman så, och så sitter den där.

  87. -Nio.
    -Och nio.

  88. Det är jättebra.

  89. Stopp, det där måste kollas.
    Nio, nio, nio.

  90. Äsch, det var rätt.

  91. Då får de väl en ledtråd, då. Här är
    tre urnor med olika ledtrådar i.

  92. -De får välja en urna.
    -Vi tar inte den stora.

  93. Nej, det är alltid nåt dåligt
    i den stora.

  94. Vi tar den här.

  95. Det brukar aldrig vara nånting
    i de stora.

  96. -Den i mitten är väl bäst?
    -Ja okej, vi tar den.

  97. -Är det nåt där nere?
    -Ja, det är nåt här.

  98. -Det skulle vara nånting annat också.
    -Du får inte ned handen, du fastnar.

  99. -Knappt.
    -Okej, släpp den...

  100. -En mobil!
    -Vänta, vi ser vad som står.

  101. "Ledtråd nummer 1: Ni får fram
    en del av sifferkombinationen"-

  102. -"genom att svara på hur många
    månader som har 28 dagar."

  103. -Det är ju bara en.
    -Det är februari.

  104. Ja, det är februari.

  105. Det kan ju vara hur många månader
    på året har 28 dagar i sig.

  106. Det är ju alla.
    För det är tolv månader-

  107. -och det är 30 eller 31,
    och 28 får ju plats i 30 eller 31.

  108. Antingen så är det ett
    eller så är det tolv.

  109. Vad ska vi med mobilen till?

  110. Ja, ett eller tolv. Vad är det
    egentligen som ska ingå i koden?

  111. Och vad ska de ha mobilen till? För
    att få reda på det måste de vidare-

  112. -till nästa station
    som handlar om musik.

  113. Hej! Om ni vill ha en ledtråd
    får ni komma hit.

  114. Musik är fylld av symboler,
    så kallade noter.

  115. De anger hur länge en ton ska låta.

  116. Om vi till exempel utgår från
    helnoten som är fyra taktslag lång-

  117. -så är den lika mycket
    som två halvnoter-

  118. -som är lika mycket
    som fyra fjärdedelar-

  119. -som är lika mycket som åtta
    åttondelar, som är lika mycket...

  120. Så det är bra att kunna räkna
    om man vill syssla med musik.

  121. Och här på station 2 gäller det
    att både kunna räkna-

  122. -och lyssna
    om de ska kunna lösa uppgiften.

  123. Här ska de hitta ett antal siffror
    som döljer sig i en sång.

  124. De ska komma på
    vad de ska användas till-

  125. -för att komma vidare
    i jakten på koden.

  126. -Fyran, vilken plats skulle den ha?
    -Femman.

  127. Det är femte plats. Noll, sju.
    En nolla och en sjua.

  128. En nolla och en nia och en fyra.
    Jag skriver talet 40 lite på sidan.

  129. -Sen 727.
    -Ett telefonnummer, tycker jag.

  130. -Ja!
    -Det var precis det som jag tänkte.

  131. De har sån tur! Ja, ja, de kom på
    att siffrorna var ett telefonnummer.

  132. Men nu har större delen
    av tiden gått-

  133. -och än så länge har de bara
    fått fram en etta eller en tolva-

  134. -och de vet inte ens
    vilket som är rätt.

  135. -727.
    -Provar du, då?

  136. -Ringer det?
    -Nu börjar det.

  137. Siffran sju ska ingå i kombinationen.

  138. Vad sa de?

  139. Siffran sju ska ingå i kombinationen.

  140. Vi har ett eller tolv,
    och så har vi sjuan.

  141. Ska vi säga tolv?

  142. Jaha, de valde tolvan.
    Få se om det är rätt.

  143. Och så fick de en sjua också, så nu
    är det bara en siffra som saknas.

  144. De har passerat fyra nivåer
    på sin väg genom spelet-

  145. -och varje nivå
    har lett fram till en siffra.

  146. Lyckas de räkna ut medelvärdet av de
    här siffrorna blir koden fullständig.

  147. Men det kommer de aldrig att klara.
    Jag menar medelvärde...

  148. Men hur långt åkte tjuven på tivolit?

  149. Det kan vi kolla,
    vi har skrivit upp det nånstans.

  150. Tjuven hade tjuvåkt två mil.

  151. -Det var väl tre kokosbollar i...
    -...kistan.

  152. Och sen var väl kocken skyldig,
    och då var han nummer två.

  153. Ja, han hade ätit tårtan.
    Han stod som nummer två i ledet.

  154. Sen så...när vi fick
    den där koden stod det väl:

  155. "Om ni vill komma hem
    kom ihåg siffran fem."

  156. Så fem har vi också.

  157. Då ska vi alltså räkna ut
    medelvärdet av två, tre, fem och två.

  158. -Och det tillsammans blir ju tolv.
    -Och tolv delat på fyra...

  159. ...det är fyra siffror,
    är lika med tre.

  160. Då har vi alltså kombinationen tolv
    och sen har vi sju.

  161. Och så har vi tre.

  162. De tror på siffrorna ett, två, sju
    och tre. Men än är det inte slut.

  163. Eller jo, det är det visst, det.
    Kolla tiden!

  164. Man ska nog vända den
    åt andra hållet.

  165. Koden var ett, två, sju, tre.

  166. -Då ska det vara tre, sju, två, ett.
    -Tre, sju...

  167. -Nej, det var fem.
    -De kommer aldrig att komma ut.

  168. -Tre, sju, två, ett.
    -Ja.

  169. Nej!

  170. De klarade det.
    Men nästa gång, då ni.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Siffermysteriet

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. På den femte och sista nivån i spelet hittar de dörren som kan ta dem ut ur spelet. Men har barnen verkligen lyckats få fram rätt sifferkombination till Morfis kod? Del 5 av 5.

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Morfis kod, ett matteäventyr

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tjuvåkaren

Avsnitt 1 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Första nivån utspelar sig på ett tivoli.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Skattjakten

Avsnitt 2 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Andra nivån utspelar sig i en lantlig idyll.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Tårttjuven

Avsnitt 3 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Tredje nivån utspelar sig på ett slott.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Kodknäckarna

Avsnitt 4 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. Fjärde nivån utspelar sig på ett satellitstation.

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMorfis kod, ett matteäventyr

Siffermysteriet

Avsnitt 5 av 5

Tre barn har blivit indragna i ett tv-spel. På femte nivån hittar de dörren ut. Men har de rätt kod?

Produktionsår:
2006
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Den sista nyckeln

Del 7 av 8. Li vaknar upp efter ännu en märklig dröm. Kan det vara så att det bara är hon som kan hitta den sista nyckeln? Li försöker desperat att nå mormor Karin men hon ignorerar samtalen och förbereder sig inför det sista stora experimentet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
LyssnaDen försvunna papegojan

Statistik

Tullys papegoja Hilbert har blivit kidnappad. Kidnapparen har gett henne i uppdrag att hitta en rund röd väska. En mystisk tant dyker upp då och då och lämnar meddelanden i kuvert. Dessa leder Tully till ett hemligt rum i skolans bibliotek, ett rum fullt med väskor. Del 2 av 3.

Fråga oss