Titta

All rätt i världen

All rätt i världen

Om All rätt i världen

Vad är mänskliga rättigheter? Hur kom de till? Och hur fungerar de i världen och här hemma i vardagen? Programserie som anknyter till några av artiklarna i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och till FN:s konventioner om mänskliga rättigheter. I varje program möter vi en person som berättar om en händelse eller erfarenhet som gjort att de engagerat sig. Dessutom ger en expert oss sin syn på hur det är här i Sverige. Syftet är att ge kunskaper om vad begreppet mänskliga rättigheter står för och hur de kan eller bör fungera i vardagen. Hur bra är vi egentligen på mänskliga rättigheter här i Sverige? Och vad kan man som enskild person göra för att världen ska bli bättre att leva i?

Till första programmet

All rätt i världen : Asyl

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Asyl

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Enligt FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna har alla rätt att i andra länder söka asyl från förföljelse. Vi är alltså skyldiga att ta emot människor som flyr för sina liv. Men vilka är det egentligen som får stanna? Och varför kommer de just till Sverige? Vi träffar Mohammed Abo Daya som flydde hit från Gaza för lite mer än tre år sen. Han blev förföljd och skjuten i ansiktet på grund av sina politiska åsikter. Dessutom berättar Dick Clomén, som arbetar med flyktingfrågor inom Röda korset, om hur flyktingströmmarna går och vilka människor som kommer hit. Programmet anknyter till artikel 13 och 14 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Asylrätt, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Folkrätt, Internationella relationer, Rättsvetenskap, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i All rätt i världen

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Varför mänskliga rättigheter?

Hédi Fried, överlevande från Förintelsen, och Christina Ulfsparre, Röda korset, om bakgrunden till förklaringen om de mänskliga rättigheterna.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Påverka världen!

Vad kan man göra för att påverka hur det ser ut i världen? Mikael Botnen Diamant, Zenit, och Linus Dunkers om vilka väger som finns för den som vill engagera sig.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Diskriminering

Är det lättare att få en lägenhet om man har ett svenskt namn? André Johansson och Elena Namli om diskriminering.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Yttrandefrihet

Vem är det som bestämmer vad som får och vad som inte får sägas? Vi träffar Lotta Gröning från Aftonbladet och justitiekansler Göran Lambertz.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Våga vittna

Att vittna om ett brott kan innebära att man blir utsatt för hot. Men vad händer om man inte vågar vittna? Vi har alla en skyldighet att hjälpa till att skipa rättvisa.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Räknas min åsikt?

FN: s barnkonvention slår fast att vuxna har skyldighet att lyssna på barns åsikter och vilja. Skolan är en av de platser där man har rätt att göra sin röst hörd.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Maskrosbarn

Alla barn har rätt till en trygg uppväxt. Vi möter Therese och Denise som bildat föreningen Maskrosbarn för de barn som har det svårt. Expert är BRIS förbundsordförande Ingela Thalén.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Kvinnors rätt

Enligt de mänskliga rättigheterna ska alla behandlas lika oavsett om de är män eller kvinnor. Trots det särbehandlas kvinnor och tjejer varje dag.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Rättvis handel

Vad innebär egentligen rättvis handel? Vi besöker butiken Sally Ann som är Frälsningsarméns verksamhet för att utveckla rättvis handel.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Civil olydnad

Vad innebär egentligen civil olydnad? Vi träffar Maja som deltog i en aktion utanför en kärnvapenbas i Skottland.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Mobbning

Hur arbetar skolor mot mobbning? Vi möter högstadieeleven Miriam Elouard och barn- och elevskyddsombudet Lars Arrhenius.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaAll rätt i världen

Asyl

Vilka flyktingar är det som får asyl i Sverige? Vi träffar Mohammed, som flydde från Gaza för tre år sedan och Dick Clomén, som arbetar med flyktingfrågor inom Röda korset.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Romernas historia 1900-tal

En bostad åt alla?

Romer har funnits i Sverige sedan 1500-talet men de har inte alltid haft samma rättigheter som svenska medborgare. Under lång tid fick romer inte tillgång till bostäder. Istället tvingades de att flytta runt, eller bo i tält och husvagnar. Allan Demeter och Maria Dimetri berättar om hur det var att växa upp som rom i Sverige. Allan tillbringade barndomen i ett tältläger och Maria var åtta år innan hon fick tak över huvudet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kjellkoll

Mål 1: ingen fattigdom

Journalisten Kjell Eriksson träffar Ida Texell från Agenda 2030-delegationen och pratar om mål 1: ingen fattigdom. Vad är fattigdom? Hur ska fattigdom utrotas i världen och vad kan man själv göra?