Titta

Odens rike

Odens rike

Om Odens rike

För tusen år sedan levde vikingarna här, där vi bor idag. Deras berättelser om gudar, jättar och odjur är en ovanligt levande del av vår historia och syns än idag i veckodagarnas namn, i ortsnamn, förnamn och våra stora helgdagar. I animerad form berättar vi några av vikingarnas sagor, och arkeologen Lena Bergqvist från Nordiska museet tar oss med till gamla vikingaplatser och berättar om händelser, föremål och människor som har koppling till den aktuella berättelsen.

Till första programmet

Odens rike : Iduns magiska äpplenDela
  1. Frukt och bär
    har människan ätit i alla tider.

  2. För vikingarnas gudar
    var äpplen nåt alldeles speciellt.

  3. I gudinnan Iduns trädgård växte
    äpplen som höll gudarna evigt unga.

  4. Idun fick vakta dessa äpplen noga.

  5. En dag gick Oden, Loke och guden
    Höner på utflykt i jättarnas Utgård.

  6. De vandrade långt,
    över slätter, berg och dalar.

  7. De kom fram till en grönskande dal
    och mötte oxar som betade.

  8. Oden och Loke tog en oxe
    och slaktade den.

  9. De tände en eld och började grilla.

  10. Men hur de än bar sig åt
    fungerade det inte.

  11. Köttet blev inte ens varmt.

  12. Gudarna misstänkte att nån lurade
    dem. När de tittade sig omkring-

  13. -upptäckte de en örn
    som satt på en stor ek.

  14. De förstod att det var örnens fel
    att oxen inte blev grillad.

  15. Oden frågade örnen
    varför han bråkade med dem.

  16. Örnen svarade att köttet snart skulle
    vara grillat om han fick smaka.

  17. Örnen var en jätte som hette Tjatse-

  18. -som hade förvandlat sig
    för att vakta sina marker.

  19. Nu flög han fram och hjälpte gudarna
    att grilla färdigt oxen.

  20. När det var gjort delade han köttet
    i fyra högar, men av olika storlek.

  21. För att reta Loke
    tog Tjatse den största högen själv.

  22. Loke blev arg och slog till örnen
    med en käpp.

  23. Käppen fastnade under örnens vinge
    och då flög örnen i väg med Loke.

  24. Loke bad örnen att stanna. Men örnen
    fortsatte, och flög högre och högre.

  25. Tjatse sa att om han ville bli räddad
    måste han ge Tjatse nåt-

  26. -som han verkligen ville ha:
    Idun och hennes magiska äpplen.

  27. Borta i Asgård, i Iduns trädgård,
    växer de underbaraste äpplen av guld-

  28. -som gör gudarna odödliga
    och evigt unga.

  29. Loke gick med på jättens förslag
    och blev avsläppt hos Oden och Höner.

  30. Några dagar senare
    var det dags att uppfylla löftet.

  31. Loke bad Idun att komma och se
    på några vackra äpplen i en lund-

  32. -strax utanför Asgårds murar.

  33. För att hon skulle kunna jämföra-

  34. -skulle hon ta med sig
    sina egna ungdomsäpplen i en korg.

  35. Idun misstänkte ingenting,
    utan följde med Loke.

  36. Men så fort de kommit utanför muren
    möttes de av örnen, som var Tjatse-

  37. -som slog ner sina klor och flög
    i väg med Idun och hennes äpplen.

  38. Ut över människornas värld
    gick färden, hem till Tjatses borg.

  39. Gudarna saknade Idun och äpplena.

  40. Det tog inte lång tid
    innan de blev gamla och skröpliga.

  41. När de förstod att det var Lokes fel
    hotade de att döda honom-

  42. -om han inte såg till så att
    äpplena kom tillbaka till gudarna.

  43. Loke gav sig raskt av till Utgård.
    Han lånade Frejas falkdräkt-

  44. -och flög raka vägen hem till Tjatse.

  45. För att få med sig Idun
    förvandlade Loke henne till en nöt.

  46. Han flög i väg med nöten i sina klor.

  47. Då upptäckte Tjatse till sin fasa
    att Idun var borta.

  48. Han förstod vad som var på gång.
    Han förvandlade sig och flög efter.

  49. Men när Tjatse passerade muren till
    Asgård flög han in i en stor eld.

  50. Han kraschade mot marken,
    där gudarna genast slog ihjäl honom.

  51. Men Tjatse hade en dotter - Skade.

  52. När hon fick höra vad gudarna
    hade gjort blev hon ursinnig-

  53. -och satte av i högsta fart
    mot Asgård.

  54. När Skade kom fram spände hon sin
    båge och skulle just börja skjuta-

  55. -när Oden stoppade henne.
    Han ville lösa bråket på fredlig väg.

  56. Freja föreslog att Skade kunde
    få gifta sig med en av gudarna.

  57. Skade fick syn på guden Balder,
    som var den vackraste guden.

  58. Hon sa att hon gärna
    skulle gifta sig med honom.

  59. Det bestämdes att Skade inte skulle
    få välja efter gudarnas ansikten-

  60. -utan efter deras fötter.

  61. Med gudarna bakom ett skynke
    valde Skade ut de vackraste fötterna-

  62. -som hon trodde var Balders.

  63. Men när skynket drogs undan
    var det havsguden Njord som stod där.

  64. Skade var besviken,
    men hon gifte sig ändå med Njord.

  65. Tyvärr gick det inte så bra. Skade
    stod inte ut med att bo vid havet-

  66. -och Njord stod inte ut med
    att bo uppe i bergen.

  67. Till slut flyttade de isär
    och bosatte sig på varsitt håll.

  68. Ibland är det inte så lätt
    att leva ihop.

  69. Till och med
    vikingarnas gudar skilde sig.

  70. Livet blir ju inte alltid
    som man tänkt sig.

  71. Vikingarna trodde
    att deras liv var som en tråd.

  72. Hade man en lång tråd,
    fick man ett långt liv.

  73. Var tråden kort, blev livet kort.

  74. Och var det knutar på tråden
    fick man ett besvärligt liv.

  75. Gick den av, dog man.

  76. De som satt och spann människornas
    livstrådar kallades nornor.

  77. Nornorna var en sorts gudinnor
    som satt vid Yggdrasils rötter.

  78. Varje gång en människa föddes
    spann de en ny tråd-

  79. -som passade till den människans liv.

  80. Det här är vikingarnas vävstol.
    Den står upp.

  81. För att tyget ska hållas sträckt-

  82. -hänger det vävtyngder här nere,
    av lera.

  83. De ser ut som munkar.

  84. När väverskan dog fick hon med sig
    en av dessa vävtyngder i graven.

  85. För att få bilder och mönster i väv-
    stolen färgade de garnet med växter.

  86. De här röda prickarna är krapprot.

  87. De här garnen är färgade
    av samma sak: björklöv.

  88. Att det blev gult beror på att
    det var vitt garn man stoppade ner-

  89. -och att det här blev grönt
    beror på att det var grått garn.

  90. Ville man ha blått garn fick man
    vara ganska rik, eller mäktig.

  91. Det var dyrt,
    för det var så svårt att göra.

  92. Vet ni vad man använde
    för att få det blått?

  93. Gammalt kiss!

  94. Det var inte bara tyger
    som vävdes i vävstolen

  95. Vikingarna trodde att väverskan kunde
    påverka hur strider skulle sluta.

  96. Hon la trådarna i väven-

  97. -så att de blev som bojor
    kring fiendernas fötter när de slogs.

  98. Har ni sett så fina kläder väverskan
    har? Hon måste vara en viktig person.

  99. Underst har hon en gul klänning-

  100. -och ovanpå den en grön hängslekjol.

  101. De där gyllene broscherna
    kallas spännbucklor.

  102. Och ser ni vad som hänger
    mellan dem?

  103. Glaspärlor!

  104. Vem som helst fick inte göra pärlor.
    Det var speciella pärlmakare.

  105. Men jag tänkte ändå visa er
    hur de gjorde.

  106. Här på Historiska museet i Stockholm
    har de en pärlugn.

  107. Ugnen har vi gjort av hästbajs
    som vi har blandat med lera och sand.

  108. Nu ska jag fylla den med kol.
    Vi behöver få upp 1 000 grader i den.

  109. Jag måste få upp en ordentlig eld,
    annars smälter inte glaset.

  110. Ugnen ser nästan ut
    som en eldsprutande drake-

  111. -med elden som kommer ut
    ur öppningarna.

  112. Vikingarna älskade glaspärlor.

  113. De fanns i alla färger,
    former och mönster.

  114. Det fanns röda, blå, eller gula.

  115. Den här ser nästan ut som en melon.
    Därför kallas den “melonpärla”.

  116. Sen fanns det pärlor som hade ränder
    - getingpärlor.

  117. Och med prickar. En blå.

  118. Nu är det dags att tillverka pärlor.

  119. Jag ska göra en blå pärla.
    Stången måste vara alldeles glödhet-

  120. -för att glaset ska fastna.

  121. Titta här! Visst blev den fin?

  122. Min blåa vikingapärla.

  123. Textning: Maria Lidgren
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Iduns magiska äpplen

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I gudinnan Iduns trädgård kunde gudarna plocka äpplen av guld som gjorde dem odödliga och evigt unga. Vi får se hur det gick till när jättarna försökte stjäla gudarnas äpplen och få Idun på köpet. Och så får vi veta hur svårt det är att välja rätt man när man bara kan se fötterna. Lena Bergqvist tar reda på hur man spinner och väver på vikingavis. Och så gör hon en vikingapärla av glas.

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Vikingatiden, Religionskunskap > Fornnordisk mytologi
Ämnesord:
Fornnordisk mytologi, Fornnordisk religion, Historia, Nordens historia, Nordiska gudasagor, Religion, Religionshistoria, Vikingar, Vikingatiden
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Odens rike

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Skapelsen

Avsnitt 1 av 10

Enligt vikingarnas skapelseberättelse föddes gudarna ur en sten som slickades av en ko. Lena Bergqvist berättar om världsträdet Yggdrasil.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Den stora muren

Avsnitt 2 av 10

Vikingarnas gudar var ganska luriga typer när allt kommer omkring. Om bedragna jättar, om Loke som föder monsterbarn och om gudarnas speciella djur.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Mimers brunn

Avsnitt 3 av 10

Om hur Oden blev av med sitt ena öga, om krigarna som samlas i Valhall och en gris som föds varje natt. Dessutom får vi se hur livet såg ut på en vikingagård.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Tor får sin hammare

Avsnitt 4 av 10

Tor och Loke blir lurade av kungen över jättarna. Lena tar oss med ombord på ett vikingaskepp.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Freja vägrar gifta sig

Avsnitt 5 av 10

Om hur Tor får klä ut sig till kvinna när jätten Trym stjäl hans hammare. Lena är med på ett vikingablot.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Tor tävlar med jättarna

Avsnitt 6 av 10

Tor blir lurad av kungen över jättarna och lär sig att allt inte är vad det ser ut att vara. Lena läser vad som står på en runsten.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Iduns magiska äpplen

Avsnitt 7 av 10

I Iduns trädgård växer äpplen av guld som gör gudarna odödliga. Lena gör en vikingapärla av glas.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Sigurd Drakdödaren

Avsnitt 8 av 10

Sagan om Sigurd som dödade en drake och vann en guldskatt var känd i hela vikingarnas värld. Arkeologen Lena letar efter vikingaskatter på Historiska museet.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Balders död

Avsnitt 9 av 10

Om den gode guden Balder som blir dödligt lurad av den elake Loke. Arkeologen Lena undersöker vikingarnas gravar.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOdens rike

Ragnarök

Avsnitt 10 av 10

I vikingarnas tro kallas berättelsen om när jorden går under för Ragnarök. Lena hälsar på hos en smed.

Produktionsår:
2007
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En rolig historia

Smutsens historia

Hur funkade toaletterna förr i tiden? Var det verkligen så där smutsigt på medeltiden som man tänker sig? Ann och Henrik färdas genom medeltiden till 1600-talets Frankrike och 1800-talets England för att ta reda på hur synen på smuts förändrats genom tiderna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Johan III

Anna och Johan är fast i 1500-talet. Kung Johan III undrar hur de tog sig in i fängelsetornet där hans bror Erik XIV är fånge. Där är det dödsstraff att vara utan tillstånd. Lyckas barnen upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?

Fråga oss