Titta

Rasismens historia

Rasismens historia

Om Rasismens historia

Hur kunde en enda belgisk kung personligen äga Kongo? Hur kunde lilla England styra över en femtedel av jordens yta? Varför blev så många i hela världen lyckliga när Barack Obama blev vald till president i USA? Vi får lära oss om kolonialismen, slavhandeln och de vita européernas övergrepp mot olika folkslag i hela världen. Genom starka bilder, dramatiseringar, intervjuer och ett rikt dokumentärt material berättas historien om européernas rasistiska handlingar. Genom att förklara vilka drivkrafter som låg bakom rasismen kan vi också ställa frågor om demokrati, jämlikhet och respekt i ett nutida perspektiv.

Till första programmet

Rasismens historia : Vad kostar ett människoliv?MaterialDela
  1. -Hur är det?
    -Det är bra, tack.

  2. Jag skulle vilja ställa
    några frågor till er.

  3. Vet nån hur det kommer sig att
    det finns svarta människor i Amerika?

  4. -Vad heter du?
    -Godfred. Det finns svarta där...

  5. ...p.g.a. slavhandeln,
    till exempel Akon. Såna musiker.

  6. Många är svarta, men de vet inte-

  7. -varifrån de härstammar.

  8. Folk som Beenie Man, Sean Paul...

  9. Min pappa är från Ghana,
    vilket ligger här-

  10. -i Västafrika.

  11. Så jag kommer också därifrån,
    eftersom min pappa är därifrån.

  12. De svarta människorna i Afrika
    blev slavar.

  13. De blev skickade till Karibien,
    USA och Latinamerika.

  14. Där fick de vara slavar.

  15. Det är det här som kallas
    för den transatlantiska slavhandeln.

  16. Ett svårt ord, "transatlantisk".
    Men det funkade ungefär så här:

  17. Varor skickades
    från Europa till Afrika-

  18. -och byttes mot krigsfångar,
    alltså slavar-

  19. -som man tvingade i väg till Amerika,
    för att jobba gratis på plantagerna-

  20. -så att man kunde skicka ännu mer
    bomull, tobak och socker till Europa.

  21. Det här tjänade man massor av pengar
    på. Men det var ingen rättvis handel.

  22. Slavarna fick ingenting.

  23. Du hade en liten slav att sälja till
    mig som du tagit i ditt senaste krig.

  24. -Här har vi henne.
    -Kan du ta och spänna armen lite?

  25. Ja, det känns ganska bra där.
    Kan du gapa?

  26. Tandstatus ser bra ut.
    Alla tänder kvar.

  27. Då ska vi väl komma överens
    om ett pris, du och jag?

  28. -Fem glaskulor?
    -Fem? Nej nej nej.

  29. Titta på henne. Det är ju ett
    praktexemplar. Hon är stark och pigg.

  30. Nej. Minst tio glaskulor.

  31. Okej.
    Då plockar jag ur ett par här, så...

  32. Så har du dina tio kulor där.

  33. Det är alltid lika roligt
    att göra affärer med dig.

  34. -Detsamma. Tack.
    -Tack.

  35. Bakom mig där ligger-

  36. -det svenska slavfortet Carolusborg.

  37. En gång i tiden byggdes det
    av svenskar. Det användes-

  38. -för att köpa och sälja
    och skeppa i väg slavar.

  39. Bakom mig här
    är också Essel Blankson.

  40. Han jobbar som guide på fortet
    och är även lärare.

  41. Han kommer att visa oss runt i dag.

  42. Svenskarna kom på 1600-talet.
    Det var under Karl X-

  43. -fortet Carolusborg, eller Karlsborg,
    byggdes, i dag Cape Coast Castle.

  44. Så de var där, men det har
    på nåt sätt snyggt mörkats-

  45. -i historieböckerna, så det vet man
    inte så mycket om här i Sverige.

  46. När vi läste historia
    i skolan i Sverige-

  47. -fick vi inte lära oss
    så mycket om slavhandeln.

  48. Européerna kom inte
    enbart för att sprida evangeliet.

  49. Under dräkterna dolde de vapen.

  50. Skeppen kom med Bibeln, och vapen.

  51. Det här var huvudingången
    till fortet.

  52. Platsen där vi står nu tjänade
    som ankomst- och avgångshall.

  53. För européerna.

  54. Man smörjde in höger axel
    med palmolja.

  55. Man brände in
    slavhandlarens initialer.

  56. Till exempel "JSS",
    det vill säga "John Smith's Slave".

  57. De slavar som man tog var slavar
    som var i en ålder där...

  58. Från barn och upp till 35 års ålder.
    De var mest attraktiva.

  59. De behövdes ju i arbetet i Afrika,
    så det var de starkaste-

  60. -och mest produktiva människorna i
    samhället som togs, framför allt män.

  61. Slavarna fick vänta i fängelsehålorna
    innan de såldes, både vuxna och barn.

  62. En slav som var 30 år
    kunde arbeta i 10-20 år.

  63. Men ett barn på tio år
    kunde arbeta i 40 år.

  64. Det fanns slavhandlare-

  65. -som var specialiserade
    på pojkar och flickor.

  66. Man kunde alltså även köpa barn.

  67. -Tio år...precis när man börjat leva.
    -Precis.

  68. När man är tio
    springer man, klättrar i träd-

  69. -simmar
    och springer snabbare än vinden.

  70. Plötsligt blir man fängslad
    och kan inte röra sig.

  71. Det skulle bli läskigt
    att vara själv.

  72. Borta från sina föräldrar...

  73. I den här fängelsehålan satt de som
    ville göra uppror och ta till våld.

  74. De var fastkedjade här.
    Ser du hålen i väggen?

  75. Här satt kedjorna.
    Fängelsehålan var full av smuts.

  76. Många blev sjuka och dog.

  77. När man testade jorden
    hittade man spår efter blod, kött-

  78. -avföring och liknande.

  79. Här fick fångarna vänta
    i ungefär tre månader.

  80. Därefter transporterades de
    till Amerika och Västindien-

  81. -där de fick jobba
    på plantager och i gruvor.

  82. Det man tjänade på detta användes-

  83. -till att bygga upp
    Amerika och Europa.

  84. Pentagon, Vita huset-

  85. -gatorna...

  86. Så gott som hela Amerika byggdes-

  87. -av fångarna
    från den här fängelsehålan.

  88. Hela västvärlden har utvecklats
    på grund av slaveriet.

  89. Industrialiseringen satte ju fart
    först efter att slaveriet banat väg.

  90. Genom den här dörren tvingades
    miljontals afrikaner till slaveri.

  91. Dörren skilde dem
    från deras familjer för gott.

  92. Slaveri har funnits
    i nästan alla samhällen.

  93. Men grymheten i den transatlantiska
    slavhandeln överträffar allt annat.

  94. Byggnadsmonument som dessa
    tjänar som påminnelse om-

  95. -att det aldrig någonsin
    får hända igen.

  96. Jag tror att de tänkte...
    De gjorde det för...

  97. De ville ha ett lyxliv och pengar
    och bli rika.

  98. Men de förstod inte riktigt
    vad de gjorde.

  99. Visste de inte vad de gjorde, europé-
    erna, när 9-15 miljoner afrikaner-

  100. -tvingades lämna sina hemländer?
    Vi ska försöka förklara.

  101. För att kunna tjäna pengar
    och bygga upp rikedomar-

  102. -behövdes folk
    som kunde jobba gratis.

  103. I de europeiska länderna
    fick man inte ta slavar.

  104. Indianerna hade ju nästan dött ut,
    av sjukdomar, mord och tvångsarbete.

  105. I Afrika fanns redan slavhandlare
    som man kunde betala-

  106. -för att fånga nya slavar.

  107. För att kunna behandla slavarna så
    här fruktansvärt skyllde man på Gud.

  108. Det skulle stå i Bibeln att svarta
    var drabbade av Guds förbannelse.

  109. Vetenskapsmännen sökte bevis för
    att de inte var riktiga människor.

  110. Så då kunde man väl få behandla
    dem som djur?

  111. I dag låter det här så klart
    helt sjukt.

  112. Men det fanns det de
    som tyckte då också.

  113. En engelsk läkare som jobbat mycket
    i Afrika och som protesterade öppet-

  114. -var Thomas Winterbottom.

  115. -Du säger att afrikaner inte svettas.
    -Ja, precis. Djur svettas ju inte.

  116. -Titta på apor och hundar.
    -Jag har sett svett...

  117. ...rinna nerför deras ryggar.
    Att de inte svettas är struntprat.

  118. Men smärta känner de inte. Man tar
    till käppen för att få dem att jobba.

  119. Det är det dummaste jag hört.
    De känner lika mycket smärta som vi.

  120. Det här med brösten,
    det är ju inte klokt.

  121. Kvinnorna har hängbröst
    för att kunna amma ungarna på ryggen.

  122. Det har jag aldrig sett. De skulle
    bli lika förvånade om de fick se det.

  123. De slänger ju brösten
    över axeln så här.

  124. Hur vet du det?
    Har du nånsin sett det?

  125. -Det är så. Det står ju skrivet!
    -Har nån av er ens varit i Afrika?

  126. Nej, just det. Där fick ni så ni teg!

  127. Till slut fick Winterbottom
    som han ville. Slaveriet avskaffades-

  128. -i omgångar
    under slutet av 1800-talet.

  129. I USA hade slavarna själva
    en stor del i frigörelsen.

  130. Denna kvinna har hjälpt slavar
    att rymma från sina ägare.

  131. Den som tillfångatar henne
    utlovas en belöning på 40 000 dollar.

  132. Kvinnan hette Harriet Tubman
    och var själv en slav som rymt.

  133. Under många år hjälpte hon hundratals
    slavar att fly ur fångenskapen.

  134. 40 000 dollar var den högsta summan
    som nånsin utlovats-

  135. -för att ta fast en efterlyst i USA.

  136. Berättelsen om Harriet visar
    att en person kan göra stor skillnad.

  137. Det spelar roll vad du gör!

  138. Textning: Danijela Krajisnik
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vad kostar ett människoliv?

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Från 1500-talet och ungefär 400 år framåt köpte och tillfångatog européer slavar i Afrika. Man räknar med att minst tolv miljoner afrikaner skeppades över Atlanten till Amerika. Många av dem dog på resan innan de ens nått slutdestinationen. Programmet börjar i Ghana, där svenska Afrikakompaniet byggde slavfortet Carolusborg på 1650-talet. Vi får följa med ner i hålen där män, kvinnor och barn fick trängas i väntan på att bli fastkedjade på slavskeppen. Programmet förklarar vad triangelhandeln var för något, och hur slaveriet var en kugge i det maskineri som satte igång den europeiska industrialismen. Vi lär oss även bakgrunden till den "rasvetenskap" som behövdes för att legitimera förslavandet av afrikaner. Programmet avslutas med en skildring av Harriet Tubman, en kvinna som rymde från slaveriet och hjälpte hundratals andra slavar i USA att bli fria.

Ämnen:
Historia > Nya tiden - Europa och världen, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Rasism och främlingsfientlighet
Ämnesord:
Historia, Rasism, Slavar, Slaveri, Slavhandel, Socialhistoria, Sverige
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Rasismens historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Är indianer människor?

Avsnitt 1 av 6

För människorna i de områden som Columbus och spanjorerna "upptäckte" vid 1400-talets slut blev mötet med den europeiska kulturen en katastrof. På mindre än ett sekel skulle hela folk utrotas.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Vad kostar ett människoliv?

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerade det svenska slavfortet Carolusborg i Ghana som byggdes på 1650-talet? Vad var triangelhandeln? Varför ansågs det legitimt att förslava afrikaner? Vem var Harriet Tubman som hjälpte slavar till frihet i USA under 1800-talet?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Ta vad man vill ha

Avsnitt 3 av 6

Vad betyder kolonisering? Hur gick de europeiska kolonialmakterna till väga när de tog över andra områden och utrotade eller förslavade dess befolkning? Hur försvarades dessa handlingar?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

De som inte fick leva

Avsnitt 4 av 6

När européerna börjat förslava andra folkslag under 1500-talet växte så småningom en speciell vetenskap fram, rasbiologin, som kom att ligga till grund för nazisternas folkmord.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Att göra motstånd

Avsnitt 5 av 6

I efterkrigstidens USA och i Sydafrika fortsatte rasdiskrimineringen, trots att alla kände till vad den lett till i Nazityskland. Men det fanns de som gjorde motstånd, bland andra Nelson Mandela och Martin Luther King.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Vilka svenskar var först?

Avsnitt 6 av 6

Hur ser Sveriges koloniala historia ut? Hur har svenskarna behandlat samerna genom åren?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En rolig historia

Modets historia

När uppstod det första modet? Och har man alltid fått ha på sig precis vad man vill? Ann och Henrik färdas genom seklerna för att ta reda på hur synen på mode och kläder skiljt sig genom historien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Sigismund och hertig Karl

Departementssekreterare Gustavsson lyckas flytta Anna och Johan framåt i tiden. De hamnar i ett dimmigt Stångebro där släktfejden mellan kung Sigismund och hans farbror, hertig Karl, ska avgöras. Lyckas barnen upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?