Titta

Rasismens historia

Rasismens historia

Om Rasismens historia

Hur kunde en enda belgisk kung personligen äga Kongo? Hur kunde lilla England styra över en femtedel av jordens yta? Varför blev så många i hela världen lyckliga när Barack Obama blev vald till president i USA? Vi får lära oss om kolonialismen, slavhandeln och de vita européernas övergrepp mot olika folkslag i hela världen. Genom starka bilder, dramatiseringar, intervjuer och ett rikt dokumentärt material berättas historien om européernas rasistiska handlingar. Genom att förklara vilka drivkrafter som låg bakom rasismen kan vi också ställa frågor om demokrati, jämlikhet och respekt i ett nutida perspektiv.

Till första programmet

Rasismens historia : Ta vad man vill haMaterialDela
  1. England, en gammal fin europeisk
    demokrati som slogs mot Hitler-

  2. -under andra världskriget.

  3. De har gett oss
    fish and chips och Spice Girls.

  4. Engelsmännen är good sports
    och funny chaps.

  5. De har trevliga poliser
    som kallas bobbies-

  6. -och en drottning
    som de är stolta över.

  7. Ett glatt och trevligt
    folk, helt enkelt, britterna.

  8. "Rule, Britannia!
    Britannia, rule the waves..."

  9. "Britons never will be slaves..."

  10. Vad är det de sjunger, egentligen?
    Att vi ska styra världen-

  11. -och aldrig vara slavar.

  12. Nej, vem vill vara slav?

  13. Men nu, det där om att styra världen.

  14. För några hundra år sen
    gav sig européer ut i världen-

  15. -för att hitta områden
    att lägga under sig.

  16. Det var spanjorer, portugiser,
    fransmän, holländare och britter.

  17. De ville bedriva handel och få
    tillgång till råvaror och rikedomar-

  18. -som fanns i de nyupptäckta områdena.

  19. Det kunde handla om guld och
    andra dyra metaller, kryddor, socker-

  20. -tyger, gummi och matvaror.

  21. Men också om billig arbetskraft.

  22. Att vilja handla med folk
    är ju inget problem.

  23. Det är ju schyst
    om alla tjänar på affärerna.

  24. Nu var det så att vi européer ofta,
    brutalt, tog över landet vi kom till-

  25. -och i vissa fall utrotade
    dem som redan råkade bo där.

  26. Och det kan man inte
    kalla för särskilt schyst.

  27. ...då skulle jag ha norra Sverige.

  28. Men, jag vill också ha Norge!
    Varför tror du-

  29. -att jag tog Norge överhuvudtaget?!

  30. De här fyra barnen har
    fått i uppdrag att ta över Europa-

  31. -och rita om den europeiska kartan.

  32. -Vi får dra ett streck så.
    -Okej.

  33. Jag vill ha Frankrikes...norra kust.
    Och så vill jag Brittiska öarna-

  34. -och Irland.

  35. Aha, och det tror du
    att du kan ta bara så där!

  36. Eller hur, "jag vill både
    ha Spanien och Frankrike!"

  37. Men det är bra, för man
    får olja från norra Skottland-

  38. -och så har jag jordbruk på Irland.

  39. Det är nästan som en tävling. Typ,
    "jag, vill ta det, du får ta det..."

  40. Man tänker inte på folket
    som redan finns där.

  41. Man tänkte: "det där vill jag ha".
    Och så tog man det.

  42. Det var... Det var lite obehagligt.

  43. Man tänkte: "hur reagerar ett land
    som blir koloniserat?"

  44. När man talar om att Europa
    koloniserade de länderna-

  45. -tänker man: "stackars länder!"
    Eller "åh, vad mäktigt Europa var."

  46. Här blev det:
    "Åh, vi koloniserar Europa".

  47. Hur skulle jag reagera
    om jag blev koloniserad?

  48. Ja, så här kan det ha gått till
    när man delade upp en världsdel.

  49. Och resultatet har vi här:

  50. Caroline döpte sitt land
    till Skandinaviska Grekland.

  51. Douglas ville tjäna pengar på
    turism och olja i Klockoslovakien.

  52. Sayna skapade Islanien, det är
    lättare att styra ett litet område.

  53. Och Phelan skulle
    styra sitt TUEC från London.

  54. För där bodde flest människor.

  55. På ungefär samma sätt ritade
    européerna om världskartan-

  56. -med penna och linjal.

  57. Det finns ett ord för det här:
    kolonialism.

  58. Vad betyder kolonialism?

  59. Jag skulle säga: Det betyder
    att man försöker tjäna pengar-

  60. -på andra människor
    genom att erövra deras område.

  61. Och sen både tvinga dem att arbeta
    och stjäla deras naturtillgångar-

  62. -det kan vara järnmalm
    eller diamanter.

  63. Man kan tvinga dem
    att odla vissa grödor-

  64. -socker, bomull, tobak.
    Och sen tar man grödorna-

  65. -och skickar dem till Europa
    och säljer dem dyrt.

  66. Det kan vara ett sätt
    att se på kolonialism.

  67. "Rule, Britannia!
    Britannia, rule the waves..."

  68. England var jättebra
    på att kolonisera.

  69. De hade kolonier över hela världen,
    som syns på kartan.

  70. Oj, vad mycket områden och folk
    att hålla reda på!

  71. Då kunde det behövas
    lite hårda nypor ibland.

  72. Och DET hade engelsmännen.

  73. Englands kolonisering av Australien
    är en mycket grym historia.

  74. År 1770 gick den brittiska kaptenen
    James Cook iland i Australien.

  75. Engelsmännen stötte dock på ett
    problem. Det fanns redan folk där-

  76. -som bott i Australien i över 40 000
    år. Och som hade en egen kultur-

  77. -och egna språk. De ville inte
    flytta på sig för britternas skull.

  78. Britterna tyckte inte att landet
    kunde tillhöra några så primitiva-

  79. -alltså så enkla människor, och
    började driva bort, och ta livet av-

  80. -den ursprungliga befolkningen.
    Och detta har med rasism att göra.

  81. "Oh, it's a black person.
    Shoote him!"

  82. Man såg på de inföddas mark som att
    de inte hade nån rättighet till den.

  83. Principen var... Rasisten sa ungefär:
    Jag har rätten att överta din mark-

  84. -för jag tillhör en överlägsen ras
    som kan använda marken bättre än du.

  85. Och så tog man marken...stal den,
    helt enkelt.

  86. Ja, jag tycker att det känns
    lite fel att utrota hela folk-

  87. -och fördriva dem från deras land.

  88. Oj, oj. Har du inte läst Darwin?
    Det är så att vi britter-

  89. -har en särskild begåvning
    för expansion och...

  90. Det är nödvändigt att utrota
    de underlägsna raserna.

  91. Historien är full av exempel
    där en överlägsen ras-

  92. -har utrotat en underlägsen.

  93. Jamen, måste man verkligen slå ihjäl
    dem? Det säger väl inte Darwin...

  94. Eller?

  95. Nej, kanske inte.

  96. Men om det blir för mycket infödingar
    ställer de bara till problem.

  97. De är dömda till utrotning.

  98. Ja, jag gissar
    att du vet vad du pratar om.

  99. Uhm.

  100. Brittiska nybyggare hade användning
    för Australien och marken de stal.

  101. Dessutom använde man den australiska
    ursprungsbefolkningen, aboriginerna-

  102. -som arbetskraft,
    utan att ge dem nån lön.

  103. Och det är billigt.

  104. På ön Tasmanien, söder om Australien,
    lyckades britterna-

  105. -utrota hela ursprungsbefolkningen.

  106. Den sista tasmaniern
    hette Trygga Nina. Hon dog 1876.

  107. Och sen var alla tasmanier
    borta från jordens yta.

  108. Detta är ett exempel på
    när en kolonisatör går in-

  109. -och tar över ett område och
    försöker utrota dem som redan bor där

  110. Men det finns andra sätt också.

  111. I Indien använde man en annan metod.
    Kolonin användes främst-

  112. -för att producera varor till England
    eller som England kunde sälja-

  113. -mat t.ex. Indierna som tidigare hade
    varit självförsörjande och odlat-

  114. -sin egen mat var nu tvungna
    att odla saker som britterna-

  115. -kunde tjäna pengar på.

  116. Och detta ledde tyvärr till några
    riktigt läskiga katastrofer.

  117. Samtidigt som drottning Victoria
    av England utses till kejsarinna-

  118. -över Indien, drabbas Indien av torka
    vilket leder till en svältkatastrof.

  119. Medan drottningen festar med de andra
    engelsmännen och proppar i sig mat-

  120. -dör 6 miljoner indier av svält.

  121. Mat som skulle kunnat rädda indiernas
    liv skeppas istället till England-

  122. -och USA, där den säljs
    till dem som kan betala.

  123. Och indier som försöker
    stjäla mat ur förråden skjuts ihjäl.

  124. De britter och andra européer som
    var ute i världen och koloniserade-

  125. -sa inte att de gjorde det
    för att tjäna pengar-

  126. -utan för att civilisera
    de primitiva folken.

  127. "Civilisera" betyder
    att införa ett ordnat samhällsskick.

  128. Lite ordning och reda, alltså.

  129. Man säger att vita
    är en överlägsen ras-

  130. -som är mer intelligent,
    som lever på ett sätt som är bättre-

  131. - vi är mer civiliserade.

  132. De andra, som avviker från hur vi
    lever, vi tänker, bygger våra städer-

  133. -lever som barbarer
    i oförnuftets mörker.

  134. Genom att vi kommer dit
    så för vi också civilisationen-

  135. -och det rätta sättet att leva,
    till alla världens kontinenter.

  136. Vi tar på oss uppgiften att
    utbilda "de oförnuftiga barbarerna"-

  137. -de primitiva vildarna, avvikarna.

  138. I det civiliserade Europa uppfinns
    i slutet av 1800-talet gummidäcket.

  139. Och helt plötsligt behövs det massa
    gummi i Europa och USA.

  140. Gummi fanns
    i det afrikanska landet, Kongo-

  141. -som Belgiens kung hade tagit över.

  142. Och då tvingades hela byar
    ut att samla gummi-

  143. -i Kongos skogar.

  144. Istället för att producera mat
    och kläder och annat som de behövde-

  145. -skulle de producera gummi
    åt kung Leopold och belgarna.

  146. Och väldigt hårda metoder tillgreps
    för att tvinga dem till det här.

  147. Man högg händerna av dem som inte
    samlade tillräckligt mycket gummi.

  148. Hela byar höll man som gisslan
    och sköt gisslan-

  149. -om inte tillräckligt
    med gummi samlades in.

  150. Den här pojken har blivit stympad av
    belgare som tyckte han var för slö-

  151. - en annan bild av civilisation
    och att civiliseras.

  152. Att det för det mesta är vita
    människor som tagit död på färgade-

  153. -är ingen slump. Det har
    med europeisk rasism att göra.

  154. En tro på att vi haft en självklar
    rätt att förtrycka andra människor.

  155. I FN har man sagt att kolonialism
    inte leder till något gott.

  156. Och att det gör att de koloniserade
    länderna får svårt att utvecklas.

  157. FN säger också att ingen har rätt
    att förtrycka nån annan.

  158. Och att alla människor
    ska få leva i frihet.

  159. I dag har de flesta kolonier gjort
    sig fria från sina kolonisatörer-

  160. -men fortfarande finns det mycket
    att göra åt den europeiska rasismen.

  161. Det första DU kan göra
    är att fundera över hur just du-

  162. -tänker på andra människor.

  163. UR Text: Lisen Jobs

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ta vad man vill ha

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Den europeiska koloniseringen av resten av världen började redan på 1500-talet, men var som mest omfattande under 1800-talet. Men hur gick de europeiska kolonialmakterna till väga när de tog över andra områden och utrotade eller förslavade dess befolkning? Hur försvarades dessa handlingar? Vi får se hur koloniseringen hänger ihop med den jakt på råvaror och landområden som industrialiseringen av Europa gav upphov till, samt hur handlingarna försvarades genom att hävda att resten av världen behövde civiliseras och kristnas.

Ämnen:
Historia > Nya tiden - Europa och världen, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Rasism och främlingsfientlighet
Ämnesord:
Historia, Imperialism, Kolonier
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Rasismens historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Är indianer människor?

Avsnitt 1 av 6

För människorna i de områden som Columbus och spanjorerna "upptäckte" vid 1400-talets slut blev mötet med den europeiska kulturen en katastrof. På mindre än ett sekel skulle hela folk utrotas.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Vad kostar ett människoliv?

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerade det svenska slavfortet Carolusborg i Ghana som byggdes på 1650-talet? Vad var triangelhandeln? Varför ansågs det legitimt att förslava afrikaner? Vem var Harriet Tubman som hjälpte slavar till frihet i USA under 1800-talet?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Ta vad man vill ha

Avsnitt 3 av 6

Vad betyder kolonisering? Hur gick de europeiska kolonialmakterna till väga när de tog över andra områden och utrotade eller förslavade dess befolkning? Hur försvarades dessa handlingar?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

De som inte fick leva

Avsnitt 4 av 6

När européerna börjat förslava andra folkslag under 1500-talet växte så småningom en speciell vetenskap fram, rasbiologin, som kom att ligga till grund för nazisternas folkmord.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Att göra motstånd

Avsnitt 5 av 6

I efterkrigstidens USA och i Sydafrika fortsatte rasdiskrimineringen, trots att alla kände till vad den lett till i Nazityskland. Men det fanns de som gjorde motstånd, bland andra Nelson Mandela och Martin Luther King.

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRasismens historia

Vilka svenskar var först?

Avsnitt 6 av 6

Hur ser Sveriges koloniala historia ut? Hur har svenskarna behandlat samerna genom åren?

Produktionsår:
2009
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Människor för ändring

Häxorna - rättssäkerhet

Vad händer i ett samhälle där alla inte kan garanteras en rättvis rättegång? Under 1600-talets häxprocesser dömdes människor till döden, trots att bevis saknades. Idag är vi inte rädda för häxor, men har likväl ett samhälle fyllt av rädslor.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Sigismund och hertig Karl

Departementssekreterare Gustavsson lyckas flytta Anna och Johan framåt i tiden. De hamnar i ett dimmigt Stångebro där släktfejden mellan kung Sigismund och hans farbror, hertig Karl, ska avgöras. Lyckas barnen upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?