Titta

Språkresan special

Språkresan special

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Språkresan special

Produktionsår:
Längd:

Idag talas det över 200 språk i Sverige, och för skolan blir då frågan om en framgångsrik andraspråksinlärning en central uppgift. Hur ska utbildningsväsendet kunna ge de många tvåspråkiga eleverna en lika bra utbildning som de helt svensktalande får? Medverkar gör docent Monica Axelsson och biträdande professor Pauline Gibbons som förmedlar de senaste forskningsrönen kring flerspråkighet. I lektionsexempel från Knutbyskolan i Rinkeby ser vi hur lärarna med hjälp av en genrepedagogisk metod arbetar stöttande och språkutvecklande i sina respektive ämnen.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Svenska som andraspråk och sfi, Svenska > Språkbruk
Ämnesord:
Andraspråksinlärning, Flerspråkighet, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Undervisning, Undervisning i svenska som andraspråk
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Elevaktiv undervisning

Lusten att lära ökar om eleverna själva får påverka skolarbetet. Men hur går det till, och vad krävs för att eleverna ska ta en aktiv roll? Vi besöker Årstaskolan i Stockholm, där språkläraren Lotta Bohlin jobbar med elevaktiv undervisning. Grundstenarna i hennes undervisning är en god relation till eleverna och tydliga ramar för undervisningen. Det är viktigt att eleverna känner att det finns utrymme för dem. Studion gästas av Jimmie Nordberg, lärare i årskurs 4, och Ellinor Lundsten, lärare i årskurs 3. Övriga medverkande: Anne-Marie Körling, lärare och författare, och Sofia Kruth, lärare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Det förutsägbara klassrummet

Det som är bra för elever med särskilda behov är bra för alla elever. Det är mottot för Charlotta Hannerfors, rektor på Bläshammar skola i Varberg. Utifrån det organiserar hon verksamheten, med relevant fortbildning, medveten struktur i alla klassrum och schemaläggning som gör att de bäst utbildade jobbar med de svåraste barnen. Inte tvärt om, som det ofta blir. Här beskriver hon arbetet och ger konkreta exempel på hur de lyckats.