Lyssna

Anaconda Gesellschaft

Anaconda Gesellschaft

Om Anaconda Gesellschaft

Nyfikna reportage om tyskspråkiga länders realia, det vill säga det som inte direkt har med den rena språkinlärningen att göra. Vi får höra mer om bitar ur den tyska efterkrigstidshistorien som har format dagens Tyskland, bland annat det kalla kriget, Berlinmuren, det tyska undret och Rote-Armee-Fraktion. Vi lär oss även om Schweiz och deras system med direktdemokrati, och du får höra om den schweiziska kantonen där kvinnlig rösträtt inte infördes förrän år 1990.

Till första programmet

Anaconda Gesellschaft : Tid för revolt, 1968-1974MaterialDela
  1. Hej, läser ni tyska här, eller?

  2. Ja!

  3. Jag tycker det är bra när folk går ut och demonstrerar för det de vill.

  4. Så länge det inte går över gränsen så att det blir våld och…

  5. Jag skulle inte då demonstrera om det vore för någon annans skull, om det inte är något jag själv är insatt i.

  6. Så säger elever på Blackebergs gymnasium i Stockholm om att stå upp för det man tror på.

  7. Tyskland på slutet av 60-talet. Studentrörelsen är stark. Man demonstrerar på gatorna.

  8. Det som börjar som en demokratisk rättighet utvecklar sig senare till terroristdåd.

  9. För att ta reda på mer om vad som gjorde att den tyska terroristorganisationen RAF bildades

  10. och hur det tyska samhället såg ut när Willy Brandt blev förbundskansler år 1969, åkte jag till Berlin.

  11. Hanno Hochmuth är historiker på Freie Universität i Berlin.

  12. Han berättar mer om orsakerna till studentrörelsen som är en stor del av den tyska nutidshistorien.

  13. Die deutsche Gesellschaft hatte kein klares Verhältnis zum Nationalsozialismus.

  14. Es ist zwar so gewesen, dass Neonazis keine Chance hatten,

  15. aber es war doch immer noch dieselbe Bevölkerung

  16. und es waren viele Menschen, die mitgewirkt hatten am Nationalsozialismus und an nationalsozialistischen Verbrechen.

  17. Und die Studentenbewegung, das war die erste Generation die ihre Väter, vor allen Dingen, gefragt hat:

  18. "Was hast Du eigentlich gemacht in der Zeit des Nationalsozialismus?"

  19. Studenterna ville att samhällets ledare skulle göra upp med sitt förflutna.

  20. Kiesinger, som var förbundskansler mellan 1966 och -69,

  21. hade till exempel varit medlem i Hitlers parti NSDAP.

  22. Studenterna demonstrerade också mot USA:s i Vietnam.

  23. Vietnam spielte damals eine sehr, sehr große Rolle.

  24. Und es gab in der Studentenbewegung auch eine sehr starke antikapitalistische Tendenz, die gesagt hat,

  25. das, was die Amerikaner dort heute machen in Vietnam,

  26. ist im Prinzip dasselbe was die Nazis im Zweiten Weltkrieg gemacht haben, also.

  27. Dessutom ville studenterna ha mer demokrati.

  28. Jag frågade ett par elever på Blackebergs gymnasium om de kan tänka sig att demonstrera.

  29. Så länge man framför sina åsikter på ett schysst sätt, så tycker jag att det är jättebra,

  30. men om man går över gränsen, så då tycker jag att man förlorar sin trovärdighet.

  31. Jag tror att det kan vara lätt att gå över gränsen.

  32. En stor demonstration den 2 juni 1967 blev en vändpunkt för studentrörelsen.

  33. Då sköts en student till döds av polisen.

  34. Es gab eine große Demonstration.

  35. Dabei wurde ein junger Student namens Benno Ohnesorg von einem Polizisten erschossen.

  36. Das war der Startschuss im wahrsten Sinne des Wortes,

  37. für eine Radikalisierung der Studentenbewegung, die im Prinzip sich in zwei Lager danach teilte.

  38. Die kleinere Hälfte, versuchte radikal gegen die Bundesrepublik zu kämpfen,

  39. denn für die war die Bundesrepublik weiterhin so etwas wie ein faschistischer Staat

  40. – weil sie kapitalistisch war.

  41. Und aus denen wurden dann die Terroristen, die RAF.

  42. Terroristorganisationen RAF blev en stor utmaning för Willy Brandt och hans efterföljare.

  43. Under Brandts tid ansvarade RAF för flera bombattentat och mordbränder i Västtyskland.

  44. 1972 greps flera av RAF:s medlemmar och sattes i fängelse.

  45. Men RAF blev en återkommande utmaning för Tysklands ledare.

  46. Willy Brandts tid som förbundskansler präglas också av försök att närma sig Östtyskland.

  47. Auch wenn zwei Staaten in Deutschland existieren,

  48. sind sie doch für einander nicht Ausland.

  49. Ihre Beziehungen zu einander können nur von besonderer Art sein.

  50. Tillsammans med sin nära medarbetare och rådgivare Egon Bahr,

  51. formade Willy Brandt den nya östpolitiken.

  52. Hanno Hochmuth berättar om det berömda knäfallet i Warszawa år 1970.

  53. Sehr, sehr berühmt, ist die Kniefall von Willy Brandt in Warschau

  54. wo er am Denkmal des Warschauer Aufstands, 1943, auf die Knie gegangen ist,

  55. und auf dieser Art und Weise sehr, sehr stark und symbolisch zum Ausdruck gebracht hat,

  56. dass es ihm, als den wichtigsten Vertreter der Bundesrepublik leid tut.

  57. Dass er sich für Deutschland entschuldigt, für all die Verbrechen, die Deutschland begangen hat.

  58. Das war eine Geste, die es bis dahin noch nicht gegeben hat.

  59. Und unter anderem für diese Geste,

  60. aber auch für seine Ostpolitik im Allgemeinen

  61. bekam er 1971 den Friedensnobelpreis.

  62. Willy Brandt tog emot fredspriset i Norge, där han bott som motståndsman under andra världskriget.

  63. Och i sitt tacktal pratade han litet norska:

  64. Skynd dere å handle, før det er for sent å angre!

  65. Beeilt Euch zu handeln, eher es zu spät ist zu bereuen.

  66. I Berlin träffade jag också Egon Bahr, som varit med och utformat östpolitiken.

  67. Han berättar hur han uppfattade fredspriset:

  68. Ich bin überzeugt, dass der Friedensnobelpreis ein Ausdruck der ganz großen Überzeugung war,

  69. dass ein solcher Kanzler, der seinen Kniefall in Warschau gemacht hat,

  70. keine Bedrohung für Europa darstellt.

  71. Vor einem, der da kniet, braucht man keine Angst zu haben.

  72. Nichts war geplant! Ich bin hinterhergefahren, und dann sind wir ausgestiegen,

  73. und dann haben wir die Mauer der Korrespondenten und Fotografen gesehen

  74. und kamen näher. Und plötzlich wurde es ganz still.

  75. Und dann kamen wir ran und haben einen gefragt: Was ist denn hier los?

  76. Und der drehte sich um und sagte: Er kniet.

  77. Es war aus der Emotion, aus der Emotion des Augenblicks geboren.

  78. Willy Brandt hat ja als Widerstandskämpfer in Skandinavien während des Krieges gelebt.

  79. Was, meinen Sie, hat er davon mitgebracht als Politiker, später in Deutschland?

  80. Er ist von einem Linken zu einem Sozialdemokraten geworden.

  81. Das heißt zu einem Menschen, der fest davon überzeugt war,

  82. dass man den anderen auch hören muss.

  83. Das war das Wichtigste, was er mitgebracht hat.

  84. Warum war der Mensch so beliebt, oder gehasst … aber jedenfalls respektiert?

  85. Weil er ein Mensch war.

  86. Das heißt, weil er nicht verborgen hat, dass er auch Schwächen hat.

  87. Als Willy Brandt Bundeskanzler war.

  88. Hatte Vati noch volles Haar.

  89. War Ute Lemper noch kein Star,

  90. als Willy Brandt Bundeskanzler war …

  91. Willy Brandt avgick år 1974 och det var både samhällsekonominska svårigheter

  92. och en spionskandal som satte punkt för hans tid vid makten.

  93. Guten Abend, meine Damen und Herren.

  94. Als Spion für die DDR ist in Bonn, Günter Guillaume,

  95. Mitarbeiter im Büro von Bundeskanzler Brandt, verhaftet worden.

  96. Und als das ’rauskam, galt es als Sicherheitsrisiko. Warum?

  97. Willy Brandt war nicht nur manchmal dem Alkohol sehr zugeneigt,

  98. sondern vor allen Dingen den Frauen.

  99. Und obwohl er drei oder viermal verheiratet gewesen ist,

  100. hatte er daneben zahllose Affären.

  101. Und dieser Günter Guillaume, so musste man zumindest annehmen,

  102. hatte als einer seiner engsten Vertrauten im Kanzleramt,

  103. auch Einblick bekommen in diese Frauenaffären. Und auf dieser Art und Weise

  104. wäre der wichtigste Politiker der Bundesrepublik Deutschland unter Umständen erpressbar.

  105. Was immer noch darüber geschrieben werden mag.

  106. Es ist und bleibt grotesk, ein deutscher Bundeskanzler für erpressbar zu halten.

  107. Ich bin es jedenfalls nicht.

  108. Er hat gesagt, ich bin nicht erpressbar

  109. aber es wurde ihm von Parteigenossen nahegelegt, diesen Schritt zu wählen.

  110. Und Helmut Schmidt wollte selber auch an die Macht kommen.

  111. Det blev Helmut Schmidt som tog över kanslerposten efter Willy Brandt.

  112. Schmidts tid vid makten präglades bland annat av RAF:s terrordåd.

  113. Lägg ut, lägg ut! Ja, här är nu ambassadbyggnaden…

  114. Mer om krishanteraren Helmut Schmidt hör du i nästa program.

  115. Mer material och arbetsuppgifter till det här programmet,

  116. hittar du på ur.se/anacondaaufdeutsch. Jag heter Thérèse Amnéus.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tid för revolt, 1968-1974

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi hör om studentrevolten, den tyska terroristorganisationen RAF, Willy Brandts nya östpolitik som han fick Nobels fredspris för, samt den spionskandal som satte punkt för Brandts tid som förbundskansler.

Ämnen:
Moderna språk > Tyska
Ämnesord:
Historia, Studentrevolten 1968, Tyskland, Tysklands historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Alla program i Anaconda Gesellschaft

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Efter kriget, 1945-1949

Avsnitt 1 av 10

Hur såg det tyska samhället efter andra världskriget innan Västtyskland fick sin första förbundskansler?

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Den stora uppbyggnaden, 1949-1961

Avsnitt 2 av 10

Hur fick Västtysklands första förbundskansler Konrad Adenauer landet på fötter efter andra världskriget?

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Berlinmuren byggs, 1961-1963

Avsnitt 3 av 10

Varför byggdes Berlinmuren? Och hur reagerade politikerna i väst? Om hur ett helt land stängdes in bakom en mur och en regim som sköt mot dem som försökte fly.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Tid för revolt, 1968-1974

Avsnitt 4 av 10

Vi hör om studentrevolten, den tyska terroristorganisationen RAF, Willy Brandts nya östpolitik som han fick Nobels fredspris för, samt den spionskandal som satte punkt för Brandts tid som förbundskansler.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Krishantering, 1974-1982

Avsnitt 5 av 10

Helmut Schmidts tid som förbundskansler i Västtyskland sammanföll med flera uppmärksammande terrordåd. Några av dem var ockupationen av den västtyska ambassaden i Stockholm och gisslandramat på Lufthansa-planet Landshut i Mogadishu.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Berlinmuren faller, 1989-1998

Avsnitt 6 av 10

Tysklands förbundskansler Helmut Kohl njuter länge av återföreningens välvilliga vindar efter Berlinmurens fall. Men varför faller Berlinmuren? Och hur kunde Kohl behålla makten i hela 16 år?

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Nya utmaningar, 1998-2005

Avsnitt 7 av 10

Gerhard Schröder och hans regering säger nej till att kriga mot Irak efter 11 september-attackerna 2001. Det skapar stora problem i relationerna till USA, men stödet bland den tyska befolkningen är stort.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Den första kvinnliga förbundskanslern, 2005-

Avsnitt 8 av 10

Förbundskansler Angela Merkel är den första kvinnan på posten. Vem är hon? Och vilka utmaningar möter hon som ledare för landet med Europas största ekonomi och befolkning?

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Schweiz - folkomröstningar

Avsnitt 9 av 10

I Schweiz röstar medborgarna i tio till tjugo folkomröstningar per år. Här får vi veta mer om landets politiska system kallat direktdemokrati.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
LyssnaAnaconda Gesellschaft

Schweiz - kvinnlig rösträtt

Avsnitt 10 av 10

Appenzell Innerrhoden införde, som sista kanton, kvinnlig rösträtt år 1990.

Svårighetsgrad:
A2
Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & moderna språk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Alors parle !

Avoir

Böja verbet avoir (= att ha), i presens. Lisa kastas in i en poängjakt på stan där hon måste iscensätta alla böjningar av verbet. Hon får med sig en väska med saker som hon måste ge till människor hon träffar för att med rätt kontext kunna säga olika böjningar av avoir, till exempel: "ni har en ananas?" eller "han har en saxofon?". Fördjupning om användbara uttryck med verbet "avoir".

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Nouvelles en français facile

2019-04-13

Nyheter direkt från Paris på lätt franska. De gula västarnas demonstrationer blir allt mer våldsamma och flera städer väljer att förbjuda dem. Fler och fler fransmän köper sina kläder second hand. Musik från RnB-stjärnan Amel Bent.